Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Nanna Iversen
|
Hold
|
2023 Fr/akty (1akty Fr, 2akty Fr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 La relation parent-enfant
Gennem læsning af tekster om forældre-barn-emnet tilegner eleverne sig ordforråd samt forskellige perspektiver på emnet. Vi taler om ansvar og ombyttede roller.
Bering og Sørensen: La famille:
Marjane Satrapi: Persepolis BD (extrait: Le Foulard)
Le Bonnet (une nouvelle de Jean-Marie Laclavetine)
Régine Detambel: La Boîte aux lettres
Film: Qu'est-ce qu'on a fait au bon Dieu (relation parents-enfants)
Grammatik: Présent, futur proche, passé recent, passé composé
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Fransk forsætter B Fagets identitet.pptx
-
Un, deux, trois. Eksamen i fransk på A- og B-niveau
-
Rejseformular for elever
-
Plan for oplæg fransk.docx
-
Opdater din browser | Facebook
-
Roue des emotions.pptx
-
wheel of emotions.png
-
Billedbeskrivelse eksempler.pdf
-
IMG_6304.jpg
-
Sprogjul 2023 - en flersproget julekalender
-
Bering, Mette; Sørensen, Mimi: LA FAMILLE, Gyldendal; sider: 12, 26-30
-
Tegneserier
-
Les expos aux cours de français.docx
-
Musik
-
Skærmbillede 2023-12-13 kl. 10.18.04.png
-
Billedbeskrivelse
-
Dahlgren, Birte: VOILA DEN NØDVENDIGE GRAMMATIK GRUNDBOG, Gyldendal; sider: 39-40
-
Dahlgren, Birte: VOILA DEN NØDVENDIGE GRAMMATIK ØVEBOG, Gyldendal; sider: 48
-
Grupper Le Bonnet.png
-
Skærmbillede 2024-01-23 kl. 14.29.24.png
-
Afsnit
-
Skønlitteratur
-
IMG_6636.pdf.pdf
-
IMG_6635.pdf
-
chapitre 1.docx
-
Régine Detambel: LA BOITE AUX LETTRES, Fiction Francaise; sider: 5-9, 15-18, 25-40
-
Minlæring
-
Vocabulaire
-
analyse des besoins pédagogiques Vibeke jensen 15 au 17 avril.docx
-
Fiche de Liaison - Etudiant[34].docx
-
4. Sprog- og kommunikationsstrategier. Spørgsmål og svar
-
La boîte aux lettres, questions ch.pptx
-
Marc Chagall elev.docx
-
Information sheet - student.docx
-
AUTHORISATION FOR REPRODUCTION AND REPRESENTATION OF PHOTOGRAPHS.pdf
-
Hjælpesætninger hos værten.docx
-
Kernesætninger La relation parent-enfant.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammatik minlæring
|
30-11-2023
|
Podcast 1,5-2 minutters varighed
|
19-12-2023
|
Værelsesønsker Nice
|
22-01-2024
|
Lille prøve i emnet 'la relation parent-enfant'
|
28-02-2024
|
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=258718
|
23-03-2024
|
Une analyse de La boite aux lettres
|
11-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Nice SUPPLERENDE
Sprog- og kulturrejse Nice (3 nætter)
Læringsmål: Interkulturel kompetence, mundtlig sprogfærdighed.
Eleverne indkvarteres privat hos en fransktalende vært og går på sprogskole 3x3 timer
Ekskursion til Musée Marc Chagall (eleverne har forbereder sig hjemmefra ved at arbejde med udsendelsen: Les plus grands peintres du monde. Marc Chagall)
Ekskursion til Monaco (Palais princier) og vandretur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Les contes de fées
Vi undersøger eventyrgenren gennem læsning af traditionelle og moderne eventyr. Forløbet anvender aktantmodellen som værktøj, og der er fokus på typiske eventyrtræk.
Entrées:
Cendrillon-chanson
Chapeau Rond Rouge
L'Oranger Magique
Charles Perrault: Le petit Chaperon Rouge (ny udgave af originalen fra 1697 )
https://lescontes.systime.dk/?id=130
Sur Perrault: https://lescontes.systime.dk/?id=130
Teori/analyse:
https://lacle.systime.dk/?id=134#c599
https://lescontes.systime.dk/?id=136#c307
Le Schema actantiel:
https://lescontes.systime.dk/?id=136#c313
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Udforsk magalimichaut.com – på fransk. Se nogle af hendes youtube videoer, lyt til et par sange…(evt. vælg en du/I vil fortælle om i klassen)
-
Du silence with vocab.pdf Reste-avec-moi_Magali-Michaut_paroles.pdf Pomme_Soleil-soleil_Paroles.pdf Pomme_Soleil-soleil_Paroles.pdf Partir-loin_Magali-Michaut_paroles.pdf Magali-Michaut_Ce-reveillon-la_Paroles.pdf la-montagne_Jean-Ferrat_Paroles.pdf
-
Vous travaillez sur la présentation.
-
Cergy_Magali-Michaut_paroles-DK.pdf Comment-faire-sans_Magali-Michaut_paroles-DK.pdf Impressionniste_Magali-Michaut_paroles-DK.pdf la-montagne_Jean-Ferrat_Paroles-DK.pdf Magali-Michaut_Ce-reveillon-la_Paroles-A-METTRE-A-JOUR.pdf Magali-Michaut_Quand-
-
Présentation et questions pour vendredi
-
Cendrillon.pdf
-
Chapeau nrond rouge.pdf
-
Lisez Chapeau rond rouge page 10 et 11
-
Nous terminons le travail avec Chapeau rond rouge
-
Questions et discussions et le travail sur le passé composé
-
Chapeau rond rouge.pdf
-
Questions 4
-
Écrire un conte.pdf
-
verbeskema[1].docx Bøj tenir, croire et faire
-
I får lidt mere tid til tegneserien:)
-
Conjuguez les verbes: Mettre, suivre et prendre
-
L'Oranger magique.pdf
-
Conjuguez devoir, pouvoir, vouloir et savoir dans le présent, le passé composé et imparfait
-
1. Réponds aux questions 1 à 9 sur L'Oranger magique.
-
3. Øv verberne: Ouvrir, connaître et écrire.
-
L'Orangier magique
-
Les verbes: Ouvrir, connaître et écrire en présent, passé composé et imparfait
-
Verbes: Lire, dire et rire au présent, imparfait et passé composé.
-
L'Oranger magique - vous avez terminé la lecture et nous travaillons les questions.
-
Ouvrir, écrire et connaître au présent, imparfait et passé composé
-
20101129-111028-conte-2.pdf Læs indledningen om eventyrgenren
-
Noël exercise.docx
-
Lyt til nyheder på fransk: https://urplay.se/program/237755-nouvelles-en-francais-2024-11-23
-
Læs om eventyr i kompendiet Contes/dokumenter
-
Nous allons travailler avec les questions pour Le Petit Chaperon Rouge
-
pers. pro. bundne.pdf
-
Personlige pronominer-2.docx
-
Réponds aux questions sur Chaperon rouge.
-
Nu laver i opgaven Indirekte objekt!!! Personlige pronominer3.odt Det er her i skal være obs på 'lui' og 'leur'.
-
Eventyr | La clé – Analyse og metode til fransk
-
2.1 Perrault : Le Petit Chaperon rouge | Les contes de fées à nouveau
-
1.1 Le genre | Les contes de fées à nouveau
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammatik i grupper Voilà § 19
|
10-10-2024
|
Réduire un conte
|
04-11-2024
|
Lydfil sur L'Oranger magique
|
11-12-2024
|
Dictée Contes de fées
|
16-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Une visite en Guadeloupe. La Francophonie
Del 2
Forløbet er en generel indføring i frankofonien med særligt fokus på La Guadeloupe. Forløbet indeholder også et projektarbejde i grupper med fokus på hver deres frankofone område/land. Nøgleord: La francophonie, La France, La Guadeloupe, L'ésclavage, Le commerce triangulaire, Les DOMs, Les anciennes colonies françaises, La langue française dans le monde...
Følgende tekster i bogen La Guadeloupe (Bering & Sørensen), 2016 er læst:
Forord
Avant de commencer
Doc Gynéco: Né ice (chanson)
L'esclavage et l'impérialisme
Det danske kapitel i slaveriets historie
Discours du Président de la République....
Mes étoiles noires
Metode: retorisk analyse af tale (Hollande): https://lacle.systime.dk/?id=145
Projektarbejde:
1 k: Sophia, Ella Topp, Albert (La Belgique) PPT+ Kahoot
2 a: Liva, Ingrid, Emil, Clara (La Côte d’Ivoire) PPT +
3 t: Frederikke, Emilie, Ella Kallehave, Dicte (Le Canada)
4 k: Katinka, Emil, Ellen (Le Maroc) Podcast m video +
5 y: Josefine, Isabella, Fredrik (La Polynésie française) (PPT + Jeopardy)
6 k: Rebecca, Maya, Laura, Anton (Le Madagascar) (Interview-video) +
7 y: Vera, Sofus, Sigrid (La Tunésie) (Rollespil/talk show)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse du discours du Président Hollande
|
17-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 La vie scolaire en France
Gennem tekster om det franske skolesystem (skønlitterært og faglig) træner vi at kommunikere om skole-emnet på fransk. Igennem mødet med det franske skolesystem bliver eleverne også i stand til at se det danske skolesystem i nyt lys. Eleverne skal blive i stand til at tale om forskelle og ligheder ml. de to landes skolesystemer og skolekulturer. Også fokus på billedbeskrivelsestermer samt diskussionsform.
Eleverne har endvidere deres egen oplevelse med en sprogskole i Nice fra vores sprogrejse i 1.g.
Ekskursion i Bremen teater:
Le documentaire Casa 93 + Foredrag af Jørn Boisen om det franske uddannelsessystem og den parisiske/franske ungdom og muligheder/mangel på muligheder. Vi taler lidt om statistikker for social arv og uddannelse.
PPT: Jørn Boisen
Der læses følgende tekster i Paroles Françaises
Indledning på dansk om det franske skolesystem (pp.7-9)
Le Cancre af Jaques prévert (pp. 10-11)
Les Danois sont plus ouverts et gentils en été (pp.15-17)
Redoublement: Les experts globalement contre (pp. 24-25)
Sang: Chilla: 1er jour d'école
musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=O4hFMT0Iz3Y
Stof til digtanalyse:
https://lacle.systime.dk/?id=135#c444
https://lacle.systime.dk/?id=135#c439
Lærerppt: Analyser un poème
Lærerppt om den franske skoleuge
Video om la laïcité: https://www.1jour1actu.com/france/cest-quoi-la-laicite
La charte de laïcité
Supplerede om eksamen: https://undeuxtrois.systime.dk/?id=1
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve i forløbet l'école
|
29-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58844771454",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58844771454",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58844771454"
}