Holdet 2023 Fr/bcmz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Jeanett Christensen
Hold 2023 Fr/bcmz (1bcmzt Fr, 2bcmz Fr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opstart
Titel 2 Les contes - EKSAMENSEMNE
Titel 3 La vie des jeunes.
Titel 4 Sprogrejse mm
Titel 5 La France - Pays et culture
Titel 6 La Francophonie - EKSAMENSEMNE
Titel 7 Les contes - supplément - EKSAMENSEMNE
Titel 8 La normalité ou vivre autrement - EKSAMENSEMNE
Titel 9 La Seconde Guerre mondiale - EKSAMENSEMNE
Titel 10 L'école en France og repetition mm..

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Les contes - EKSAMENSEMNE

Nous travaillons sur le thème "Les contes" dans le livre "Entrées", Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, page 6 à 20.

Cendrillons (chanson par Téléphone), "Chapeau rond rouge" et "l'oranger magique".

- Vocabulaire utile
- Les traits typiques du conte de fée
- L'analyse par le schéma actentiel de Greimas
- Les contes modernes, différences et similitudes avec les versions traditionnelles

Grammaire: Le présent (regelmæssige og uregelmæssige)

Chanson divers
Nöel en France
Bonne nouvel ans
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 La vie des jeunes.

Tekster/Materialer:
Jo, Claude Dérib.

Les thèmes sont l'amour, l'amitié, le SIDA/HIV, les conflits entre les générations (parents/adolescants), l'école, trouver son identité, choisir son chemin, la mort.

Grammatiske emner:
Regelmæssige verber i le présent
Nægtelser
Bundne personlige pronominer

Øvrigt arbejde:
Besvare skriftligt eksamenssæt
Mundtlige oplæg om selvvalgt (franskrelevant) emne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sprogrejse mm

Forberede vores sprogrejse til Nice
Øve nyttige gloser og sætninger

Tema om Marc Chagall

Se og arbejde med filmen "À la folie - pas du tout".

Skriftlig prøve

Repetition til mundtlig årsprøve
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 La France - Pays et culture

Eleverne arbejder med forskellige aspekter af Frankrig og fransk kultur.
Vi starter med et lille forløb om "Les Jeux Olympiques" - de Olympiske Lege i Paris 2024.

Le gouvernement, le Président, les symboles de la République, les actualités.

Arbejdsformen er par- og gruppearbejde med mundtlige elevoplæg for resten af klassen, som kommenterer og stiller spørgsmål til oplægget på fransk.

La nourriture
Les villes
Les films
Les chanteurs
Les régions
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La Francophonie - EKSAMENSEMNE

La Francophonie

I dette emne har vi beskæftiget os med tre francofone områder. Le Maghreb, Le Québec og La Guadeloupe.
Centrale temaer ifbm. Le Maghreb : La guerre d’Algérie, l’immigration en France, la confrontation des cultures, la famille et la culture musulmane.

Centrale temaer ifbm. Le Québec : La culture québécoise, la « menace » anglophone, l’angoisse de perdre la langue et la culture québécoise, pour ou contre l’indépendance, société multiculturelle, identité.

Centrale temaer La Guadeloupe : Département d’outre-mer, une histoire liée à l’esclavage, la langue créole, oui ou non à l’indépendance, identité

Centrale temaer for hele emnet : Anciennes colonies franҫaises, l’indépendance, identité, relation/rattachement à la France.

Tekster
« Entrées », Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2009– Bog udleveret
Side 106 (la Francophonie).

Le Québec, side 109-116 (Le Québec og Fiches de présentation d’élèves du Collège Ahuntsic `Montréal)

Le Maghreb, side 122, 125-129 og 132-134.

« La Guadeloupe – un chapitre exotique », Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2016 Side 10--23, 33-37, 62-69, 98-101 og 104-107.  


Andet:
Le film "Samba". Undertema "L'immigration et la lutte pour s'établir en France".

Artikel: Kamel Daoud et la guerre d'Algérie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Les contes - supplément - EKSAMENSEMNE

Nous travaillons sur le thème "Les contes" dans "Il ètait une fois", Nina Mohr Christoffersen og Birte Dahlgreen, Systime1983

"Le loup et l'agneau" par Jean de La Fontaine et "Le petit chaperon rouge" par Charles Perrault.

- Vocabulaire utile
- Les traits typiques du conte de fée
- L'analyse par le schéma actentiel de Greimas

Grammaire:
Le passé simple (at kunne genkende og oversætte)
L'imparfait
Le passé composé

Chanson divers
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 La normalité ou vivre autrement - EKSAMENSEMNE

La normalité ou vivre autrement

I dette forløb har vi kredset om begrebet normalitet i bred forstand.
Centrale temaer: La sexualité et les rôles des deux sexes, les relations familiales, qui est et comment est-on normal ?, choisir de vivre autrement ou de vivre autrement par les circonstance de vie, ne pas faire/vivre comme la majorité,  désirer de suivre la norme même si on ne le peut pas.

Tekster
”Entrées” af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2009 , side 46-61. – Bog udleveret
Film
”Le huitième jour” af Jaco van Dormael.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 La Seconde Guerre mondiale - EKSAMENSEMNE

Thème principale: La Seconde Guerre mondiale

La France pendant la Seconde/Deuxième Guerre mondiale, la collaboration du gouvernement de Vichy avec les Allemands/les Nazis. Le rôle de la police franҫaise pendant les rafles , la persécution et l'extermination des juifs, les camps de concentration.

Vi arbejder intensivt med: "Témoignages - Les rafles et l'histoire d'Arlette", Systime
https://temoignages.systime.dk/

Uddrag af "Hiroshima mon amour" af Margerite Duras, side 69-77.
L'histoire d'une jeune fille franҫaise qui tombe amoureuse d'un soldat allemand.

Øvrigt arbejde:

- Chansons divers
- Grammaire: Le futur proche et le futur simple
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 L'école en France og repetition mm..

Vi læser om det franske skolesystem og forskelle på at gå i skole/gymnasium i Danmark og i Frankrig.

Tekster/Materialer:

Afsnittet "L'école" i Paroles francaise" af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, side 7-25.

Andet:
Mundtlige præsentationer.
Skiftligt arbejde, bl.a. med FranskA eksamensopgave.
Øve billedbeskrivelse.
Grammatiske emner:
Pronominaladverbierne En/y og repetition af verbebøjning.

Repetition af de fire opgivne emner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer