Holdet 2023 Ty/akty2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Martin Løfwall
Hold 2023 Ty/akty2 (1akty2 Ty, 2akty2 Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Grundforløb
Titel 2 Forløb 2: Märchen und die Brüder Grimm
Titel 3 Forløb 3: Was ist Liebe? I
Titel 4 Forløb 3: Was ist Liebe? II
Titel 5 Forløb 4: Jung im Dritten Reich
Titel 6 Forløb 5: Alltag in der DDR
Titel 7 Forløb 6: Peter Stamm und die Kurzgeschichte

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Grundforløb

I grundforløbet har vi to små forløb om "Landeskunde" og "Kurzgeschichten"

Vi begynder med Landeskunde:
Her skal vi have kendskab til Tysklands geografi og kultur. Oplæg om en tysk delstat ("Bundesland").

Vi læser endvidere das Heinrich Heines digt "Loreley".

Kurzgeschichten (+ Merkmale einer Kurzgeschichte)
- „Der Verkäufer und der Elch“  (Franz Hohler, 1974)
- „Der Mann der nie zu spät kam“ (Paul Maar 1986)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Märchen und die Brüder Grimm

Vi bliver lidt klogere på brødrene Grimm og deres eventyr.

Hvad er f.eks. 'die deutsche Märchenstrasse'?

Men ellers skal I kunne samtale om eventyr på tysk - tale om Märchenmerkmale osv.

Materiale (primær):
Kinder- und Hausmärchen (Brüder Grimm 1812):
- Die Bienenkönigin (1,8 ns)
- Die Sterntaler (1,5 ns)
- Jorinde und Joringel (2,5 ns)

Lied/Gedicht (Vergleich)
Heinrich Heine: Loreley (1824)

Sekundær
- Die deutsche Märchenstrasse (Pdf)
- GrimmHeimat Nordhessen (Artikel, Pdf) (3 ns)
- GrimmWelt (video: 3:07) /Deutsche Welle)
- "Gattungsmerkemale der Volksmärchen" (pdf)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Was ist Liebe? I

Thema: Liebe - was ist Liebe?

Vi beskæftiger os med forskellige former for kærlighed i fiktion (film, novelle, digt).

Film:
- "Im Juli" (Fatih Akin, 2000) (perspektiv til eventyrgenren)

Text:
- Tanja Dückers: "Café Brazil" (Erzählung, 2001) (abgekürzt) (august) (in: Zeitbilder, Helle Birk, Systime 2007).

Digte (vertont):
- "Wenn ich ein Vöglein wär'" (Volkslied, Herder 1778/79) (0,6ns)
- "Im wunderschönen Monat Mai" (Heinrich Heine, 1823) (0,6ns)


Popsang:
- "Regenbogenfarben" (Kerstin Ott, 2018) (1ns)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
TYSK: Prøve 3 15-05-2024
TYSK: Prøve (1) 23-09-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 3: Was ist Liebe? II

Thema: Liebe - was ist Liebe?

Vi beskæftiger os med forskellige former for kærlighed i fiktion (film, novelle, digt).

Film:
- "Im Juli" (Fatih Akin, 2000) (perspektiv til eventyrgenren)

Text:
- Tanja Dückers: "Café Brazil" (Erzählung, 2001) (abgekürzt) (august) (in: Zeitbilder, Helle Birk, Systime 2007).

Digte (vertont):
- "Wenn ich ein Vöglein wär'" (Volkslied, Herder 1778/79) (0,6ns)
- "Im wunderschönen Monat Mai" (Heinrich Heine, 1823) (0,6ns)


Popsang:
- "Regenbogenfarben" (Kerstin Ott, 2018) (1ns)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
TYSK: Skr. opgave i modulet 04-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 4: Jung im Dritten Reich

Hvordan var det at være ung i Det Tredje Rige? At være tilhænger af regimet? At være offer for regimet? At være modstander af regimet?

Vi læser tekster, film og sange om det at være ung i Det Tredje Rige.

Themen: Widerstand/Drittes Reich/jung sein.


Primære tekster (kernestof)

- Ödön von Horváth: "Ein Kind unserer Zeit" (romanuddrag,1938) (aus: ‚Der Teufel im Leib‘, Anders Brok, Gyldendal, 1990)  (4ns)

- Bertolt Brecht: "Lied einer deutschen Mutter" (Gedicht 1939) (aus: "Die Wahrheit ist konkret", Gyldendal, 1983) (1ns)

- "Keine stille Nacht in Stalingrad" (ZDF-Dokumentation, 2004) (60min).

- Briefe aus Stalingrad (1942/1943): Fælles breve: 12+22 + individuelt brev (gruppeoplæg). Breve, som eleverne har arbejdet med i skriftlig opgave+oplæg (I forventes dermed at kunne perspektivere til 3 breve!). I alt ca. 2 ns.

- "Der gute Kamerad" (Lied, Uhland/Silcher,1809) (0,8ns)

- "Adieu, mein kleiner Gardeoffizier" (Lied, Robert Stolz, 1930) (aus dem Film: "Das Lied ist aus")

- "Sag mir wo die Blumen sind" (Antikriegslied, Pete Seeger „Where have all the flowers gone“, 1955/ty 1962 von Marlene Dietrich gesungen)

- Film: "Sophie Scholl - die letzten Tage" (2005) om modstandsgruppen "Die Weisse Rose" (120 min.)

- "Sophie Scholl - die letzten Tage": scene 33+43 (12 ns) (drejebog, Tyskforlaget, 2007)

- Filmserie: "Unsere Väter, unsere Müter" (ZDF, 2013, del 1+2)


Sekundære tekster (suppl.stof):
- Stalingrad (Fakten) (1,5ns) (Pdf)
- Baggrundsartikel om 'Die weisse Rose' (Einführung, PDF) (1,6 ns)

---
Briefe aus Stalingrad (grupper):

Brief 2: Anne+Caroline+Hedvig
Brief 4: Agnete+Kajsa
Brief 5: Bertram+Sebastian
Brief 8: Magnus+Per+Sophus
Brief 10: Alma+Iben
Brief 17: Agnes+Sabine+Julie
Brief 21: Peter+Vincent
Brief 23: Freja + Line
Brief 24: Albert+Oskar
Brief 39: Holger+Karl Johan

---
Mundtlige gruppeoplæg og aflevering.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
TYSK: Prøve (2) 04-11-2024
TYSK: Mundtlig aflevering + disposition 22-11-2024
TYSK: Disposition til oplæg (ppt) 21-01-2025
TYSK: Prüfung (3) 04-03-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 5: Alltag in der DDR

Alltag in der DDR:
Om at være glad for regimet, om at være modstander af regimet, om at ville ændre regimet, om at vokse op i regimet, om Stasi og deres metoder.

KERNESTOF

Primære tekster:

- "Liebe zwischen Ost und West" (Marlies Menge, 1972) (aus: Generationen - Beobachtungen über Deutschland, Tyskforlaget, 2009).
(om vanskelighederne ved et kærlighedsforhold mellem øst- og vesttyskere - udfordringer ved udlandsrejser) (7,9 ns)

- "Auferstanden aus Ruinen" (Gedicht/Lied, Johannes R. Becher/Hanns Eisler1949) (DDR's nationalsang) (aus: ‚Hüben und drüben – Deutschland geteilt und geeinigt‘, Gyldendal, 2008)   (1ns)

- "Deutschlandlied" (Deutsche Nationalhymne BRD, H.T.A. von Fallersleben, 1841) (aus: ‚Hüben und drüben – Deutschland geteilt und geeinigt‘, Gyldendal, 2008)  (1ns)

- "Ein bisschen Frieden" (Lied, Nicole, Melodi Grand Prix, 1982) (Perspektivierung) (0,8ns)

- Fernsehserie "Weissensee" (ARD, 2010) (fiktionsserie om hverdagslivet i DDR) Afsnit 1-6 (á 50 minutter) (CFU):

Afsnit 1: 'Operation Juninacht'
Afsnit 2: 'Die verlorene Tochter'
Afsnit 3: 'Alles für die Liebe'
Afsnit 4: 'Eine alte Leidenschaft'
Afsnit 5: 'Das Konzert'
Afsnit 6: 'Am Ende des Tages'

Sekundære tekster (suppl.stof) (også pensum!)
- "Leben in der DDR" (artikel, ZDF-Mediathek, bearbejdet MAL) (1ns).'
- "Was war die DDR?" (Wolfgang Thierse, 9/11 2009, Zeit-Online "KinderzeitBlog") (tidl. Bundestagsvizepräsident skriver om DDR) (3 ns).
- ”Die Stasi” (zeitklicks.de) (0,9 ns) (bearb. MAL)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
TYSK: Mundtlig aflevering (+disp) 05-05-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 6: Peter Stamm und die Kurzgeschichte

Vi læser tekster af den schweiziske forfatter Peter Stamm (*1963).

Vi læser lidt om, hvem Peter Stamm er, og hvilke tekster han skriver.
Vi øver Kurzgeschichte-genretræk.


Kernestof (tekster):
Fra samlingen "Blitzeis" (Tyskforlaget, 1999)
- "Was wir können" (9,7ns)
- "Am Eisweiher" (4,5ns)
- "In den Aussenbezirken" (5,1ns).

Suppl.stof:
- „Rezension SZ“ (Süddeutsche Zeitung, 2014, über Peter Stamm und "Blitzeis") (2ns).
- Über Peter Stamm (PDF, MAL)
- die deutsche Kurzgeschichte (power point, MAL)

Themen:
Momentaufnahmen und realistische Erzählungen über Einsamkeit und Liebesbeziehungen zwischen jungen Leuten.

---
Mundtlig gruppeaflevering á ca. 8 min.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer