Birkerød Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Birkerød Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/akty1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Leif Framke
Hold
2023 Ty/akty1 (
1akty1 Ty
,
2akty1 Ty
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Beziehungen in Musik
Titel 2
Fussball
Titel 3
Anders Sein
Titel 4
Ost und West
Titel 5
Dreiecke
Titel 6
Leben Und tod
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Beziehungen in Musik
Gennem sange og analyser af forhold mellem aktører i sange at opbygge ordforråd og basale sproglige kompetencer
Der er blevet læst:
Marius Müller-Westernhagen: Johnny Walker
Marius Müller-Westernhagen: Dicke
Wikipedia om albummet "Das ist nicht die ganze Wahrheit (https://de.wikipedia.org/wiki/Das_ist_nicht_die_ganze_Wahrheit_%E2%80%A6)
Dë Ärzte: M & F
Die Ärzte: Elke
Tim Bendzko: Nur Noch Kurz Die Welt Retten
Indhold
Kernestof:
Beziehungen i Musik.docx
Ingen lektier, halvdelen af holdet er ikke til stede.
170+ deutsche Zungenbrecher
Læs den 1. sang "Jonny Walker", øv gloser dan mening.
Læs M & F af "Die Ärzte"
Fragen zu M.docx
Læs i AIA s. 32-35 - i bliver hørt i verbernes endelser.
Læs om imperativ i AIA s. 35 + lav opg. 10 s. 38.
Genlæs M & F, medbring AIA
Aufgaben zu Nur noch kurz.docx Beziehungen i Musik.docx
Læs Tim Bendzko: "Nur noch kurz die Welt retten", øv gloser, dan mening.
Beziehungen i Musik.docx Vi samler op på "Nur noch kurz die Welt retten". I SKAL kunne besvare spørgsmål fra sidst uden computer
lav opg. 1-3 s. 49-50 i AIA (+ genlæs s. 44-48, hvis du har brug for hjælp) Når vi gennemgår opgaverne skal du kunne FORKLARE, hvordan du gjorde, da du indsatte artikler eller præpositioner.
Fragen zu Dicke.docx
AIA s. 50 opg. 4 - oversæt
Der er lektie i "Min læring", log ind med uni-login.
Minlæring
Medbring AIA i BOGFORM
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Fussball
Gennem belysning af fodbold som spil og i en bredere kontekst på det personlige og nationale niveau at opbygge forståelse for efterkrigshistorie og national identitet hos eleverne.
Der blev læst:
Citater af Sepp Herberger: (https://www.zitate.eu/author/herberger-joseph-sepp)
Film: Das Winder von Bern, fuld længde
Der blev læst følgende scener af filmen: 15, 16, 39, 40, 54, 55, 56, 79, 80, 116, 117, 142, 143
Joachim Ringelnatz: "Fussball" (Gedicht)
Sekundær literatur:
Schlacht bei Leipzig (wiki):
https://de.wikipedia.org/wiki/V%C3%B6lkerschlacht_bei_Leipzig
Turnvater Jahn (wiki):
https://de.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Ludwig_Jahn
Elevresearch der tog udgangspunkt i digtet "Fussball" med henblik på at forklare "Schlacht bei Leipzig" og "Turnvater Jahn". Her dannede Wikipedia udgangspunkt for deres fremlæggelser.
Fodboldcitater:https://gruene-zitate.de/lustige-fussball-zitate/
Nysgerrighed og grin gennem arbejde med citater der kredser omkring fodbold.
Indhold
Kernestof:
Das Wunder Von Bern / The Miracle of Bern (2003) (VI/EN sub)
Brug tiden i klassen på at se "Das Wunder von Bern", Sæt skærmen til og brug en af jeres computere, det er den bedste måde. Ellers sid rundt omkring et par stykker sammen og nyd filmen. Jeg regner med at i har set den, når vi ses igen.
DWVB 3.pdf
Das Wunder von Bern Szene 15.docx
Lese die Szenen 15 und 16, übe Vokabeln.
DWVB 4.pdf
Das Wunder von Bern Szene 40.docx
Der er lektier i "Min læring", log ind med uni-login. Frist ved midnat i dag (men få dem nu lavet før for p.....). Mange smukke hilsner fra Salzburg.
DWVB 6.pdf
Lese die Szene 56
DWVB 7.pdf
Lese die Szenen 79-80. Lerne mindenstens 10 neue Worte, die du im Modul benutzen kannst.
Fragen zu der Szene 79.docx
DWVB 8-1.pdf
Lese die Szenen 116 + 117
DWVB 116-117.1.docx
170+ deutsche Zungenbrecher
DWVB 9-2.pdf
Lese die Szenen 142-143
DWVB 9 Szenen 142.docx
Medbring AIA, skriver, papir
Fußball, Ringelnatz, med gloser.docx
Læs digtet "Fussball" af Ringelnatz til og med linje 37, øv gloser.
Rettenøgle modalverber.docx
Fragen zu Ringelnatz.docx Læs resten af "Fussball" fra i går, fra linje 37
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Anders Sein
Belysning af problemer i forbindelse med at skille sig ud i forhold til flertallet. Case-forløb, hvor bestemte grupper bliver analyseret (homosexualitet, religiøs og politisk afgrænsning).
Der blev læst:
Torf Rock: "Rollos Taufe" (sang af gruppen Torf Rock)
(Die Grundrechte (Deutscher Bundestrag): Artikel 1-5
Landeszentrale für politische Bildung Baden Württemberg: "Deine Grundrechte, und wie sie dich schützen"
Spiegel Online 1204-2010: Homo-Hass unter Jugendlichen Zum Schweigen verdammt (https://www.spiegel.de/lebenundlernen/schule/homo-hass-unter-jugendlichen-zum-schweigen-verdammt-a-687924.html)
Greif Zu, von Anna Reimann (2008): Ich liebe die Türkische Gastfreundschaft
G-Hot: Keine Toleranz (rap)
https://www.lyrix.at/t/g-hot-keine-toleranz-641
Indhold
Kernestof:
Rollos Taufe Songtext-2.2.docx
Lese bis Linie 8, Seite 2 im Dokument "Rollos Taufe". Übe die neuen Vokabeln (verber).
Rollos Taufe (I).docx
Lese den rest von "Rollos Taufe" (Dokument im vorigen Modul hochgeladen). Übe Vokabeln. Du musst die Geschichte auf Dänisch erzählen können.
Arbeitsaufgaben zu Rollos Taufe.docx
Deutscher Bundestag - I. Die Grundrechte
Læs KUN Artikel 1-5 i den tyske grundlov (Das Grundgesetz). Upload en ordliste på min. 15 ord til elevfeedback, som i vil kende betydningen af. Denne liste er adgangsbillet til modulet.
Spørgsmål 1+3 fra sidst skal være lavet, og i skal kunne besvare dem, gerne uden computer.
Følgende verber skal kunne bøjes udenad i præsens, præteritum og perfektum participium (se AIA s. 66): bleiben, biegen, binden, essen fahren, bitten
Lær følgende verber i præsens, præteritum og perfektum participium: leihen, bieten, finden, geben, schlagen, liegen + læs resten af artiklen "zum schweigen verdammt".Brug Quizlet som gloseliste. Til dem der ikke er til timen på grund af fysik og biol
Titel
Fachbegriffe fahrrad.png
fahrrad begriffe.png
Samme lektier som sidste modul
Zum Schweigen verdammt.docx
Følgende verber skal kunne bøjes: scheinen, fliegen, gelingen, geschehen, einladen, sitzen + i skal læse s. 74-76 i AIA
Shen (Ft. Kralle) – Keine Toleranz
Ich liebe die Türkische Gastfreundschaft.pdf
Læs i den uploadede tekst s. 54-55, linje 5. Øv gloser. + følgende uregelmæssige verber skal kunne bøjes (præs., præt., perf. part.): schreiben, fliehen, singen, lesen, tragen, gehen
AIA: lav opgave 4, s. 77, bøj følgende verber: schreien, frieren, sinken, sehen, wachsen, kommen + læs + øv verber til resten af teksten "Ich liebe die Türkische Gastfreundschaft" (se forrige modul)
Die Fragen 9-17 "Ich liebe die türkische..." sollen beantworten sein - es ist Eure Eintrittskarte.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Ost und West
Forløbet tager udgangspunkt i forholdene mellem øst og vest i den kolde krig, hvor der fokuseres på den anden levemåde i Øst, de indbyrdes forhold mellem de to tysklande samt de menneskelige konsekvenser af den politiske, sociale og kulturelle situation.
Forløbet skal opbygge nysgerrighed, forståelse og empati hos eleverne. Forløbet skal udbygge ordforråd og forbedre kommunikative færdigheder.
Der blev læst:
Erste Allgemeine Verunsicherung: Es Steht Ein Haus In Ostberlin
Nena: 99 Luftballons
Deutsche Welle: Eingemauert (film) (https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k)
Film: Michael Herbig: Ballon
Bertolt Brecht: Die Lösung
Spiegel: Westpakete in der DDR (https://www.spiegel.de/geschichte/ddr-und-westpakete-ein-stueck-deutsch-deutsche-geschichte-a-1287338.html
Friedrich Dürrenmatt: Die Physiker (Auszug)
Sekundærlitteratur:
Vittigheder: http://lichtfest2009.lvz-online.de/lvzs.site,postext,herbst89,artikel_id,12912.html
Tilgængelige materialer: Alle links fra studieplanen samt
www.ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Es steht ein Haus in Ostberlin ‹ EAV - Erste Allgemeine Verunsicherung
Titel
Genlæs AIA om løst sammensatte verber. I kommer til at lave en opgave med ordbog (FYSISK). MEDBRING AIA + PAPIR + SKRIVER.
Øv følgende verber, der skal kunne bøjes: schweigen, giessen, springen, treten, waschen, lügen + læs (og forstå) s. 79-82 i AIA.
Eingemauert! - Die innerdeutsche Grenze | DW Deutsch
løst sammensatte verber rettenøgle.docx
Se videoen, genlæs lektie fra sidst. Medbring prøve i løst sammensatte verber (nogle får dem først tilbage i dag).
Die Lösung - Deutsche Lyrik
Viki-Filmheft-Nr30-Ballon.pdf
Læs AIA s. 79-80 + lav opg. 1 s. 82 (Du skal kunne redegøre for, hvordan du er kommet frem til resultatet).
Ballon - Aufgaben.pdf
Log ind med uni-login eller mit id
Opgave 1+2 i opgavekompendiet om "Ballon" skal være klar til gennemgang. Øv begreber / ord fra jeres mindmap til modulet.
Aufgabe 3-5 skal være klar til mundtlig gennemgang (det var det, som i arbejdede med i grupper sidst i sidste modul)
Oversæt sætning 1-7 s. 83, opg. 4 i AIA
DDR und Westpakete: Ein Stück deutsch-deutsche Geschichte
Gloser (virker evt. kun i skolen)
Læs 1. afsnit (indtil "Südfrüchte")
schuettelreime.html
Læs afsnittet "Südfrüchte für den Ananas-Onkel"
Fragen zu Westpakete in die DDR.docx
Afsnit
Westpakete III (gloser)
DDR und Westpakete: Ein Stück deutsch-deutsche GeschichteLæs afsnittet "Aura des Verschwiegenen", øv gloser
Læs i Westpakete (uden gloser) de sidste to afsnit (Fra: "Kann man alles widerverwerten". Øv gloser, og medbring en liste med 20 nye ord, som du har øvet.
Hav styr på relativpronominer, medbring AIA
Nena – 99 Luftballons
Læs tekst, øv gloser
Vokabeln zu 99.docx
Die Physiker.pdf
Weihnachten - Wissen (Interaktive Übungen)
Deutschsprachkurs A1 - Witten - 2024
Læs i dokumentet fra starten til s. 274, linje 12
Fragen zu Die Physiker.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Dreiecke
Belysning af litteratur i forskellige perioder gennem samlæsning af tekster og teori omkring litterære perioder. Eleverne har opnået indblik i ældre og nyere litteratur, udvidet kulturforståelse og fået indblik i historie. Funktionelt har forløbet fokuseret på tekstanalyser, fremlægning, diskussion og argumentation.
Der blev læst:
Immanuel Kant: Was ist Aufklärung
J. W. Goethe: Die Leiden des jungen Werther (uddrag)
Ulrich Plenzdorf: Die neuen Leiden des Jungen W (uddrag)
Rammstein: Roter sand
Film
Tom Tykwer: 3
Tilgængelige materialer: Alle links fra studieplanen samt
www.ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Rammstein – Roter Sand
Liest "Roter Sand" von Rammstein. Frage: Welche Geschichte wird erzählt?
Roter Sand.docx
Was ist Aufklärung.pdf
Gloser - Aufklärung.pdf
Aufklärung.docx
Opg. 3 s. 89 AIA
Medbring bog til læselyst
Werther.pdf (denne tekst er ikke lektier)
Minlæring
Læs AIA s. 99-103, du skal mundtligt kunne gøre rede for adjektivbøjningerne.
Werther.pdf
130014816284 bw.pdfFragen zu Werther.1.docx
Læs i Werther fra og med 15. marts til og med 8. november (Vi kigger selvfølgelig også på teksten sammen.
Fragen zu Werther II.docx
Læs i Werther s. 41, linje 30 og til slut.
Fragen zu Werther III.docx
I bliver præsenteret for en oversættelsesopgave, hvor det gælder om at have styr på adjektiver (+ alt andet grammatik, som i har lært i tidens løb. MEDBRING DERFOR AIA. Medbring ligeledes papir og blyant.
Die neunen Leiden.pdf
Læs om konjunktiv i AIA, læs frem til hvor opgaverne starter. Jeg hører folk i det.
Fragen zu die neuen Leiden.docx
Læs i "Die neuen Leiden..." (dokument fra sidste modul) s. 343 linje 30 til s. 345 linje 10
Die neuen Leiden2.docx
Der skal kunne svares på alle spørgsmål fra sidst.
Vi læser resten af teksten sammen, men brug gerne 20 min på at læse fra s. 345, linje 11
Die neuen Leiden, Ende.docx
Lav opg. 3 s. 94 i konjunktivafsnittet (oversættelse) i AIA
måske ser vi film...
I Alles in Allem skal i arbejde selv ud fra de afsluttende opgaver, som i finder her (kap. 16 i onlineudgaven hos Systime).
Aufgaben zum Podcast.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 6
Leben Und tod
Forløb der sætter fokus på liv og død. Emnerne skal provokere og anspore eleverne til diskussion, fokus på fri tale og argumentation ud fra opbygget ordforråd.
Tekster:
Vera raucht eine (Literatur um die Jahrtausendwende - ??)
Nora hat Hunger (Literatur um die Jahrtausendwende - ??)
Ich habe meiner Mutter und meinem Vater geholfen zu sterben (Stern artikel)
Heinz Erhard: Ritter Fips und sein anderes Ende
Indhold
Kernestof:
LebenundTodtexte.pdf
Læs 1. tekst i kompendiet "Nora hat Hunger".
Fragen zu Nora.docx
erhardt01.html
Vera raucht eine.docx
Læs 1. afsnit i sidste tekst ("Ich habe meinem Vater...") frem til "Es war bewegend. Husk der er gloser bagest.
psy pers freud 2.htm
Tysk fremstilling den 5.docx
Læs videre i teksten ("Ich habe..."), fra afsnittet der starter med "Es war bewegend", til afsnittet "Eingeschlafen..."
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58844806909", "T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58844806909", "H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58844806909" }