Holdet 2023 Ty/akty1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Leif Framke
Hold 2023 Ty/akty1 (1akty1 Ty, 2akty1 Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Beziehungen in Musik
Titel 2 Fussball
Titel 3 Anders Sein
Titel 4 Ost und West
Titel 5 Dreiecke
Titel 6 Leben Und tod

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Beziehungen in Musik

Gennem sange og analyser af forhold mellem aktører i sange at opbygge ordforråd og basale sproglige kompetencer

Der er blevet læst:
Marius Müller-Westernhagen: Johnny Walker
Marius Müller-Westernhagen: Dicke
Wikipedia om albummet "Das ist nicht die ganze Wahrheit (https://de.wikipedia.org/wiki/Das_ist_nicht_die_ganze_Wahrheit_%E2%80%A6)
Dë Ärzte: M & F
Die Ärzte: Elke
Tim Bendzko: Nur Noch Kurz Die Welt Retten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fussball

Gennem belysning af fodbold som spil og i en bredere kontekst på det personlige og nationale niveau at opbygge forståelse for efterkrigshistorie og national identitet hos eleverne.

Der blev læst:
Citater af Sepp Herberger: (https://www.zitate.eu/author/herberger-joseph-sepp)
Film: Das Winder von Bern, fuld længde
Der blev læst følgende scener af filmen: 15, 16, 39, 40, 54, 55, 56, 79, 80, 116, 117, 142, 143
Joachim Ringelnatz: "Fussball" (Gedicht)

Sekundær literatur:

Schlacht bei Leipzig (wiki): https://de.wikipedia.org/wiki/V%C3%B6lkerschlacht_bei_Leipzig

Turnvater Jahn (wiki): https://de.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Ludwig_Jahn
Elevresearch der tog udgangspunkt i digtet "Fussball" med henblik på at forklare "Schlacht bei Leipzig" og "Turnvater Jahn". Her dannede Wikipedia udgangspunkt for deres fremlæggelser.

Fodboldcitater:https://gruene-zitate.de/lustige-fussball-zitate/
Nysgerrighed og grin gennem arbejde med citater der kredser omkring fodbold.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Anders Sein

Belysning af problemer i forbindelse med at skille sig ud i forhold til flertallet. Case-forløb, hvor bestemte grupper bliver analyseret (homosexualitet, religiøs og politisk afgrænsning).

Der blev læst:
Torf Rock: "Rollos Taufe" (sang af gruppen Torf Rock)

(Die Grundrechte (Deutscher Bundestrag): Artikel 1-5
Landeszentrale für politische Bildung Baden Württemberg: "Deine Grundrechte, und wie sie dich schützen"
Spiegel Online 1204-2010:  Homo-Hass unter Jugendlichen Zum Schweigen verdammt (https://www.spiegel.de/lebenundlernen/schule/homo-hass-unter-jugendlichen-zum-schweigen-verdammt-a-687924.html)


Greif Zu, von Anna Reimann (2008): Ich liebe die Türkische Gastfreundschaft

G-Hot: Keine Toleranz (rap)
https://www.lyrix.at/t/g-hot-keine-toleranz-641
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ost und West

Forløbet tager udgangspunkt i forholdene mellem øst og vest i den kolde krig, hvor der fokuseres på den anden levemåde i Øst, de indbyrdes forhold mellem de to tysklande samt de menneskelige konsekvenser af den politiske, sociale og kulturelle situation.

Forløbet skal opbygge nysgerrighed, forståelse og empati hos eleverne. Forløbet skal udbygge ordforråd og forbedre kommunikative færdigheder.

Der blev læst:
Erste Allgemeine Verunsicherung: Es Steht Ein Haus In Ostberlin
Nena: 99 Luftballons
Deutsche Welle: Eingemauert (film) (https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k)
Film: Michael Herbig: Ballon
Bertolt Brecht: Die Lösung
Spiegel: Westpakete in der DDR (https://www.spiegel.de/geschichte/ddr-und-westpakete-ein-stueck-deutsch-deutsche-geschichte-a-1287338.html
Friedrich Dürrenmatt: Die Physiker (Auszug)

Sekundærlitteratur:
Vittigheder: http://lichtfest2009.lvz-online.de/lvzs.site,postext,herbst89,artikel_id,12912.html

Tilgængelige materialer: Alle links fra studieplanen samt www.ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dreiecke

Belysning af litteratur i forskellige perioder gennem samlæsning af tekster og teori omkring litterære perioder. Eleverne har opnået indblik i ældre og nyere litteratur, udvidet kulturforståelse og fået indblik i historie. Funktionelt har forløbet fokuseret på tekstanalyser, fremlægning, diskussion og argumentation.

Der blev læst:
Immanuel Kant: Was ist Aufklärung
J. W. Goethe: Die Leiden des jungen Werther (uddrag)
Ulrich Plenzdorf: Die neuen Leiden des Jungen W (uddrag)
Rammstein: Roter sand

Film
Tom Tykwer: 3

Tilgængelige materialer: Alle links fra studieplanen samt www.ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Leben Und tod

Forløb der sætter fokus på liv og død. Emnerne skal provokere og anspore eleverne til diskussion, fokus på fri tale og argumentation ud fra opbygget ordforråd.

Tekster:
Vera raucht eine (Literatur um die Jahrtausendwende - ??)
Nora hat Hunger (Literatur um die Jahrtausendwende - ??)
Ich habe meiner Mutter und meinem Vater geholfen zu sterben (Stern artikel)
Heinz Erhard: Ritter Fips und sein anderes Ende

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde