Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Jens Peter Hottenroth
|
Hold
|
2023 Ty/bcmz2 (1bcmz2 Ty, 2bcmz2Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Krimis - Verbrechen als Unterhaltung
Holdet beskæftiger sig med krimien som genre ud fra Mein Deutschland, Systime 2017, hvor de klassiske krimiformer
- Die Detektiverzählung
- Der Thriller
- Der soziale Krimi
- Die authentiscche, wirkliche Krimigeschichte
og moderne tendenser i krimien
- Die ganz offene Form
- Die zufällige Lösung
- Der humoristisxche Krimi
- Der Femikrimi
er introducerett. Mord im Hotel og Mein fünfter Mord er læst repræsentativt for den klassiske detektivhistorie og den mere moderne femikrimi. I forbindelse med årsprøve er en kriminovelle af Baldur v. Schirach inddraget (Anatomie).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Nazivergangenheit - jung im III. Reich
Napola - Nationalpolitische Erziehungsanstalt - beskriver i dramatisk form ungdommens livsbetingelser i Det III Rige og regimets opdragelsesforanstaltninger. Filmen danner udgangspunkt for en forståelse af udviklingen af en særlig nazi-socialkarakter, hvor det gennemgående slagord er "Kein Mitleid". I enhver situation (boksekampe, jagten på desserterede krigsfanger, meldinger om faldne familiemedlemer ydmygelse af svagere mv.) forventes eleverne på Førerens eliteskole at udvise total følelseskulde og mangel på empati. "Ein deutscher Junge weint nicht.". Filmens univers bekræftes gennem samtidige øjenvidneskildringer (Hitlerjugend in Königsberg). Endelig inddrages eftervirkningerne af naziideologien i Forbundsrepublikken med novellen "Kinder sind immer Erben" af Max v. d. Grün og artiklen Kinder von Tätern und Opfern og Berhard Schlinks Die Beschneidung
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Die Teilung Deutschlands
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Märchen
Formålet med dette forløb er at styrke elevernes sproglige og interkulturelle kompetencer gennem arbejdet med klassiske og moderne eventyr på tysk. Eleverne skal opnå indsigt i, hvordan eventyr fungerer som kulturelle og historiske spejle og undersøge, hvordan køn, moral og psykologiske temaer behandles i forskellige versioner af eventyrene.
Forløbet kobler tekstlæsning med analyse og fortolkning, både litterært og psykologisk. Derudover introduceres eleverne for moderne perspektiver, hvor eventyr stilles op mod nutidige værdier og rollemodeller. Dette giver eleverne mulighed for at anvende deres tyskfaglige viden i en refleksiv og perspektiverende kontekst.
Centrale aktiviteter og materialer
Læsning af klassiske eventyr (f.eks. Rotkäppchen, Aschenputtel, Dornröschen, Der gestiefelte Kater)
Analyse af filmatisering (Märchen in der ARD: Rotkäppchen)
Arbejde med psykologisk fortolkning af eventyr (Steffen Herrmanns tekst og elevfremlæggelser)
Perspektivering til nutidige debatter om kønsroller og identitet (f.eks. Er Tornerose virkelig den bedste rollemodel for piger i 2025?)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Liebe und so 'n Scheiß
Dette forløb drejer sig om kærlighed - Liebe og udviklingen i opfattelsen af fænomenet over tid fra Goethes romantiske (Sturm und Drang) "Dich! sah ich an" til det mere senmoderne "daß ich dich liebe und so 'n Scheiß" af Adel Tawil, tysk popsanger med migrationsbaggrund. Goethes panteistiske verdensbillede, hvor Gud, Natur og Liebe smelter sammen til en helhed i digtet "Willkommen u. Abschied" er introduceret. Videre har vi læst udvalgte breve i Goethes brevroman "Die Leiden des jungen Werther" som et tidstypisk (?) eksempel på en sygelig kærlighed, der kammer over i selvdestruktion (druk, selvmedlidenhed og selvmord). Romanen kontrasteres af Bernhard Schenks Die Nacht in Baden-Baden, hvor kærligheden skildres noget mere prosaisk - nærmest som en praktisk foranstaltning eller en bekvemmelighed for at undgå for meget ensomhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58844809647",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58844809647",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58844809647"
}