Holdet 2023 En/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Jan Henrik Krogh Nielsen
Hold 2023 En/k (1k En, 2k En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The Catcher in the Rye (Salinger
Titel 2 Choices and Consequences
Titel 3 Australia
Titel 4 Stx B skr eksamen preview
Titel 5 Setting, Character, Narrator, Plot + Freewriting
Titel 6 Man and Nature (EKSAMEN)
Titel 7 World War I Poetry (EKSAMEN)
Titel 8 Postindustrial USA & the American Dream (EKSAMEN)
Titel 9 Hemingway, Carver, Minimalism (EKSAMEN)
Titel 10 Graphic novels (EKSAMEN)
Titel 11 Skriftlig eksamen i Eng B: hvad og hvordan?
Titel 12 Empire to Brexit: Colonialism Race Ident (EKSAMEN)
Titel 13 Skriftlig og mundtlig eksamensinformation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The Catcher in the Rye (Salinger

Værklæsning (185 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Choices and Consequences

Baseret på antologien Choices af Mette Hermann og Katrine Cohen (Systime).
Tekster
- Jojoba Mansell, “Hard choices” (digt) from www.poemhunter.com (0,5 ns).
- Phil Daoust, “Choice, choice everywhere. How do I opt out?” (2016) from www.theguardian.com (2,2 ns).
- Rachel Seamands, “Why I Left College, Twice” (2017) from www.studybreaks.com (2,4 ns).
- Sonya C. Dodd, “New Beginnings” from 2000 Words: A collection of short stories (6,3 ns).
- Excerpt(s) from Into the Wild (1996) by Jon Krakauer (2,7 ns).
- Kevin MacDonald, "Touching the Void" (2003), film (35 ns).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Australia

Australien, særlig focus på Aboriginals, herunder 'The Stolen Generation':
Tekster: "Freddy Andrews" radiointerview fra Contexts antologien (1,6 ns)
Archie Weller, "Going Home," novelle fra Contexts (14,6 ns)
Oodgeroo Noonuccal, "The Past," digt, fra Contexts (0,9 ns)
"The Animated History of Australia", YouTube video by Suibhne https://youtu.be/QIDDIDS2Tjk (2,5 ns)
"Stolen Generations / Australian Aboriginal Brief History," YouTube-video by Monasekar Vong Vuthy (3,3 ns) https://youtu.be/_fNvEm8wlPw
"Rabbit-Proof Fence" (film). (31,1 ns)
"A Look Inside the Heartbreaking Story of Australia's 'Stolen Generation' (YouTube: https://youtu.be/wikX7V3nXDE) (1,3 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Man and Nature (EKSAMEN)

Forløbet "Man and Nature" ser på menneskets forhold til naturen, og hvordan dette udtrykkes i litteratur og film. Særligt studeret litteraturhistorisk periode: Romantikken. Forløbet tager udgangspunkt i bogen Wider Contexts, online på Systime. Fokus på digtanalyse, non-fiction analyse, analyse af dokumentarfilm.

Læst:
Chief Seattle (c. 1786-1866), "Selling Our Land"  (0,7 ns)
Robert Pack, "Dominion Over Nature" (excerpt), 1993 (0,5 ns)
William Blake, "The Echoing Green" (1789) (1 ns)
William Blake, "The Garden of Love" (1794) (0,4 ns)
William Wordsworth, "The Tables Turned" (1798) (0,9 ns)
Werner Herzog, "Grizzly Man" (dokumentarfilm) (2005) (34 ns)
Erich Hoffer, "Nature and the City" (essay) (1968) (1,3 ns)
William Blake, "London" (1794) (0,5 ns)
"The Romantic Period", Fields of Vision 114-119 (pdf)
"Bill Nichols' Six Modes of Documentary" from The English Handbook (Systime)
"Analyse af non-fiction", Skriftlig eksamen i engelsk, stx og hf (Systime)
"Literary Terms Toolbox" (pdf)
"Freewriting" excerpt from Peter Elbow, Writing with Power
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Man and Nature Introduction 13-08-2024
Romanticism expressed in a photo 23-08-2024
Analysis of Grizzly Man 03-09-2024
Non-fiction analytical essay on Hoffer 22-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 World War I Poetry (EKSAMEN)

Focus on World War 1 British poetry and how it comments on the war experience, including  how poetic style and form contribute to meaning.

Literary historical focus: Modernism (and WW1 poetry as modern content in traditional poetic forms)

Poetic forms and concepts: The sonnet, (meter( iambic pentameter, rhyme, metaphor, personification, simile, assonance, irony.

Texts:
Rupert Brooke, "The Soldier" (1914) (0,4 ns)
Wilfred Owen, "Dulce Et Decorum Est" (1917) (0,9 ns)
Wilfred Owen, "Disabled" (1917) (1,5 ns)
Siefried Sassoon, "The Glory of Women" (1918) (0,4 ns)
"Modernism" in The English Handbook (Systime)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Postindustrial USA & the American Dream (EKSAMEN)

Forløbet undersøger den amerikanske drøms historie og baggrund, samt dens udvikling i det moderne USA. Tekster fra "Postindustrial USA - The Demise of the American Dream" fra ibogen New American Frontiers af Thomas Secher Lund (på Systime) samt bogen "Being American. Identity, politics, and contemporary society" (på Systime).

Tekster:
James Truslow Adams: Uddrag om The American Dream fra The Epic of America (1931) (0,25 ns)
"Grace" - uddrag fra Philip Meyer's roman American Rust (2009) (4,5 ns)
Robert Reich: The Rise of the Working Poor (uddrag fra Saving Capitalism) (2,6 ns)
Statistik: Minimum wages and the middle class
Novelle af Frank Bill: "Officer Down (Tweakers)" fra bogen Crimes in Southern Indiana, Windmill Books, 2013, pp 49-58. (5,8 ns)
Excerpt from Walt Whitman, "Pioneers! O Pioneers!" (1865) (1,5 ns)
Documentary fra The Atlantic, "The Cursed Appalachian Mining Town" (25 m), on YouTube: https://youtu.be/hryVG6V2zsA?si=1ygsoVVTkheUO-7X (8 ns)
Short videos about the American economy according to Robert Reich
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Hemingway, Carver, Minimalism (EKSAMEN)

Forløbet belyser amerikansk litterær minimalisme, eksemplificeret ved Ernest Hemingway og Raymond Carver.

Analyse af short fiction, narratologi, fortællerforhold, minimalisme, iceberg theory, Modernism.

Tekster
Ernest Hemingway, "A Very Short Story" (1,3 ns)
Ernest Hemingway, "The Battler" (7,3 ns)
Ernest Hemingway, "Indian Camp" ( ns)
Ernest Hemingway, "The Killers" (8,3 ns)
Raymond Carver, "Mr Coffee and Mr Fixit" (1981)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Empire to Brexit: Colonialism Race Ident (EKSAMEN)

Forløbet handler om det britiske imperium og dets betydning - både for de tidligere
kolonier, men også for Storbritannien som samfund i dag.

Forløbet indledes med, at eleverne lærer, hvad det britiske imperium var. Derudover
møder eleverne det engelske sprog som lingua franca. Efterfølgende rettes fokus mod
de tidligere kolonier Indien, Samoa og Nigeria. Her møder eleverne tekster, der særligt
omhandler imperiets aftryk på koloniernes befolkning.

Forløbet afrundes med et fokus på det multikulturelle Storbritannien i dag samt debatten
om eftervirkningerne af det britiske imperium.

Engelsk som lingua franca indgår her.

Materiale:
Kushwant Singh: "Karma" (short story)
Ruperake Petaia: "Kidnapped" (poem)
Chimamanda Adichie: "The Danger of a Single Story" (TED Talk)
Uzor Maxim Uzoat: "Football Made in Nigeria" (short story, Nigeria)
Salman Rushdie: "The New Empire within Britain" (non fiction, excerpt
Andrea Levy: "This is my England" (2000) (essay)
Nadine El-Enany, "Europe’s colonial embrace and the Brexit nostalgia
for empire are two sides of the same coin" (article) (2020)

Lingua Franca
"Lingua Franca" i The English Handbook (Systime)
Jon Packer, "Lingua Franca"
David Crystal, "What Is Standard English?"
David Crystal, "What Is a Global Language?"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Skriftlig og mundtlig eksamensinformation

Klassen har brugt følgende iBøger via Systime.dk samt online ordbøger:

1) "Skriftlig eksamen i engelsk - STX og HF" af Bjørn Christensen og Poul Tornøe, 1. i-bogsudgave, Gyldendal 2019

2) "Write On - in English" af Poul Tornøe og Ole Juul Lund. 1. i-bogsudgave, 2020

3) New American Frontiers af Thomas Secher Lund, 2014, Systime

4) Wider Contexts af Ohland-Andersen et al., 2012, Systime

5) Get It Right af Poul Tornøe, 2020, Systime.

6) The English Handbook af Trine Østergaard, 2023, Systime.

7) "Engelsk grundgrammatik. Questions and Answers," Systime.

8) "Engelsk fortsættergrammatik. Questions and Answere," Systime.

9) Synonymordbog: https://www.merriam-webster.com.

10) Oxford Advanced Learners Dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com

11) Toolbox - Tools for analyzing English texts af Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold, Hanne Ohland-Andersen, Systime

12) Derudover har eleverne på skolens foranstaltning haft adgang til og brugt Ordbogen.com i undervisningen. Også denne må altså benyttes til eksamen.

13) Min Læring har også været brugt og er dermed også en tilladt ressource for eleverne til eksamen.

14) Mette Holm: "Being American" på Systime.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer