Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Anna Bækgaard Overballe, Birgitte Holm Halkjær
|
Hold
|
2023 En/t ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til engelsk
Dette forløb har fokus på faget engelsk - og fagets metoder. der introduceres både til grammatik, stilistik og grammatik - og genrelæsning.
Kernetekster:
Fra grundbogen "Contexts"
Supplerende baggrundsviden -tekster mv.:
Genreskrivning i engelsk (PEE struktur)
Lingua Franca mv.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Going global India Nigeria, Britain EKSAMENSEMNE
Dette forløb har fokus på "going global - India, Nigeria, Britain as a colony" - på England som en stor kolonimagt, herunder den britiske dominans ude i kolonierne. Og hvordan synet på "the British people" som den "rigtige" race er dominerende.
Kernetekster:
- "Shooting an elephant", Orwell, (short story)
https://www.orwellfoundation.com/the-orwell-foundation/orwell/essays-and-other-works/shooting-an-elephant/
- "To the girl in English Class", (poem)
https://www.youtube.com/watch?v=T2oJ5bk34-M
- "Football made in Nigeria", (short story)
https://fromwhereyouare.systime.dk/?id=186
- The danger of a single story, Ngozie Adichie, you tube
https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story?language=en
Supplerende baggrundsviden- tekster mv.:
- "How Britain made the world modern"
- "How the British took over India", TED talk Trevor Noah
- "Lispeth", by Kipling (short story)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
The Collector horror , ghost stories EKSAMENSEMNE
Dette forløb har fokus på læsning af romanen "The Collector" af John Fowles, desuden er fokus på hvorfor vi fascineres af crime/horror stories - herunder true crime,
Kernetekster:
- "The Collector", (novel)
https://www.academia.edu/27915471/The_Collector
- Case study, Natascha Kampush
https://news.sky.com/story/natascha-kampusch-says-the-man-who-held-her-captive-for-eight-years-wanted-her-to-feel-like-a-victim-of-the-nazis-12372097, (article)
https://www.bbc.com/news/newsbeat-11295901, (article)
- Case study, American Psycho"
https://www.theguardian.com/books/2015/jan/10/american-psycho-bret-easton-ellis-irvine-welsh, (article)
- Tell-tale heart, (short story)
https://www.academia.edu/4458107/Tell_Tale_Heart
Supplerende baggrundsviden -tekster mv:
- Why are we so fascinated with true crime stories?
- The Woman in Black (that theatre 2024 performance on stage)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Style writing essay and grammar træningsopgaver
Dette forløb fokuserer på at genopfriske emnerne vi har været igennem i løbet af året.
Fokus området er på grammatik og essay writing (træningsopgaver eksamen)
Fokuspunkter: Genredefinitioner: Eleverne skal kunne genkende og definere en litterær genre på basis af en analyse.
Nær-tekstæsning: Eleverne øver at finde meningen mellem linjerne, at kunne konstruere argumenter og henvise til dem ved hjælp at citater fra teksten.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58845359339",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58845359339",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58845359339"
}