Holdet 2023 En/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Anna Bækgaard Overballe, Birgitte Holm Halkjær
Hold 2023 En/t ()
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til engelsk
Titel 2 USA now and then - Hemingway - Carver EKSAMENSEMNE
Titel 3 South Africa and the role of Mandela EKSAMENSEMNE
Titel 4 Going global India Nigeria, Britain EKSAMENSEMNE
Titel 5 The Collector horror , ghost stories EKSAMENSEMNE
Titel 6 Rhetoric the US  Election 2024 EKSAMENSEMNE
Titel 7 Multi-cultural Britain - being British in GB
Titel 8 Black America - black voices EKSAMENSEMNE
Titel 9 Links til terminsprøve og eksamen
Titel 10 Style writing essay and grammar træningsopgaver

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til engelsk

Dette forløb har fokus på faget engelsk - og fagets metoder. der introduceres både til grammatik, stilistik og grammatik - og genrelæsning.

Kernetekster:
Fra grundbogen "Contexts"

Supplerende baggrundsviden -tekster mv.:
Genreskrivning i engelsk (PEE struktur)
Lingua Franca mv.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 USA now and then - Hemingway - Carver EKSAMENSEMNE

Dette forløb har fokus på USA (dreams and values), og på den befolkning der er nederst i samfundet. Carvers fiktion studeres med fokus på dirty realism og "everyday peoples´ lives" in postmodern US. Hemingway inddrages også til perspektivering af både skrivestil og indhold.        

Kernetekster:

-  "One more thing", (short story /Carver)
    https://www.scribd.com/doc/251244162/Carver-Raymond-One-More-Thing
-  The Road not taken (poem)
   https://www.poetryfoundation.org/poems/44272/the-road-not-taken
- "The end of something" (short story / Hemingway)
   https://www.scribd.com/document/186666013/The-End-of-Something-by-Ernest-
   Hemingway
- "Soldier´s Home" (short story/Hemingway)
chrome- extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.somanybooks.org/eng208/SoldiersHome.pdf
- "The Short Happy life of Francis Macomber", (short story/Hemingway)
https://nowcomment.com/documents/hemingwayshorthappylife/combined?embedded=true
"Immigrants",  Pat Mora (poem)
   https://www.coursehero.com/file/70703793/immigrants-by-pat-moradoc/

Supplerende baggrundsviden -tekster mv.:
- Background knowledge "dirty realism"
- Background knowledge "iceberg technique"
- Background knowledge - US -dreams and values
- Hemingway - modernism - the code hero
- The Old Man and the Sea (comic)
-  Into the Wild (excerpt)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 South Africa and the role of Mandela EKSAMENSEMNE

Dette forløb har fokus  på South Africa og den rolle Nelson Mandela har spillet dengang og i dag (his legacy) .

Kernetekster:
-  How Mandela will be remembered (article)
   https://issafrica.org/about-us/press-releases/nelson-mandela-remembered-for-his-
   contribution-to-human-security
-  Mandela´s legacy (article)
   https://www.un.org/fr/events/mandeladay/tribute.shtml
-  Mandela autobiography, long walk to freedom (excerpt)
   https://www.scribd.com/document/620526569/Excerpt-Nelson-Mandela-
   Autobiography-the-Long-Walk-to-Freedom-Tagged
- After Mandela, how integrated is South Africa+ (you tube)
   https://www.youtube.com/watch?v=keYa8EzWefA
-  Mary Angelou, Mandela poem
   https://www.americanrhetoric.com/speeches/mayaangelounelsonmandelapoem.htm

Supplerende baggrundsviden - tekster mv.:
- A brief history of South Africa (you tube)
- Mandela his life
- Long walk to freedom (media)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Going global India Nigeria, Britain EKSAMENSEMNE


Dette forløb har fokus på "going global - India, Nigeria, Britain as a colony" - på England som en stor kolonimagt, herunder den britiske dominans ude i kolonierne.  Og hvordan synet på "the British people" som den "rigtige" race er dominerende.

Kernetekster:
- "Shooting an elephant",  Orwell, (short story)
https://www.orwellfoundation.com/the-orwell-foundation/orwell/essays-and-other-works/shooting-an-elephant/
- "To the girl in English Class", (poem)
https://www.youtube.com/watch?v=T2oJ5bk34-M
- "Football made in Nigeria", (short story)
https://fromwhereyouare.systime.dk/?id=186
- The danger of a single story, Ngozie Adichie, you tube
https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story?language=en


Supplerende baggrundsviden- tekster mv.:
-   "How Britain made the world modern"
-   "How the British took over India", TED talk Trevor Noah
-    "Lispeth", by Kipling (short story)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The Collector horror , ghost stories EKSAMENSEMNE

Dette forløb har fokus på læsning af romanen  "The Collector" af John Fowles, desuden er fokus på hvorfor vi fascineres af crime/horror stories - herunder true crime,

Kernetekster:
- "The Collector", (novel)
https://www.academia.edu/27915471/The_Collector
- Case study, Natascha Kampush
https://news.sky.com/story/natascha-kampusch-says-the-man-who-held-her-captive-for-eight-years-wanted-her-to-feel-like-a-victim-of-the-nazis-12372097, (article)
https://www.bbc.com/news/newsbeat-11295901, (article)
- Case study, American Psycho"
https://www.theguardian.com/books/2015/jan/10/american-psycho-bret-easton-ellis-irvine-welsh, (article)
- Tell-tale heart, (short story)
https://www.academia.edu/4458107/Tell_Tale_Heart

Supplerende baggrundsviden -tekster mv:
- Why are we so fascinated with true crime stories?
- The Woman in Black (that theatre 2024 performance on stage)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Rhetoric the US Election 2024 EKSAMENSEMNE

Dette forløb har fokus  på det amerikanske valg, og her de to kandidater Harris og Trump, og deres forskelligheder når det kommer til valgemner og måden valgemnerne italesættes på (deres forskellige diskurs/retorik).

Kernetekster:
- Trump, "Election Night speech", 2024
https://www.newsweek.com/donald-trump-victory-speech-full-transcript-1981234
- Why America voted for Donald Trump? (article)
https://www.theguardian.com/us-news/2024/nov/14/why-did-american-voters-seem-to-believe-donald-trump-more-than-kamala-harris
- Donald Trump, "Full Acceptance Speech"
https://www.spectator.co.uk/article/full-text-donald-trumps-acceptance-speech/
- Harris, "We´re not going back"
https://www.youtube.com/watch?v=0U1fKmjNmFw


Supplerende baggrundsviden - tekster mv.:
-  "The Election Night Speech", uddrag Mark Herron
-   Harris launches her campaign for presidency (you tube)
-   Trump launches his campaign for presidency  (you tube)
-  Democrats - Republicans
- How to become a President - voting in the US
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Multi-cultural Britain - being British in GB


Dette forløb har fokus på, hvad det vil sige at være British og bo og gå i skole i England, og komme fra et andet land (multi-cultural Britain). Hvordan er de levevilkår man lever under, og hvordan bliver man (godt) integreret . Herunder hvor mange børn, der faktisk lever i fattigdom i England.   

Kernetekster:
- This is my England, (article)
https://www.theguardian.com/books/2000/feb/19/society1
- "To the Virgins to make much of time", (poem)
https://www.poetryfoundation.org/poems/46546/to-the-virgins-to-make-much-of-time
- "Boarding schools are bad for children why do they still exists", (article)
https://www.madintheuk.com/2022/12/boarding-school-bad-children-syndrome/
- "I am British but I have no white friends", (you tube)
https://www.youtube.com/watch?v=pguJEIXclt4

Supplerende baggrundsviden - tekster mv.
I, Daniel (media)
Dead Poets Society (media)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Black America - black voices EKSAMENSEMNE

Dette forløb har fokus på, hvad vil det sige at være sort i the US, og hvilke udfordringer står man overfor i dag - og dengang (Civil Right movement) .


Kernetekster:
Strange fruit (poem)
https://billieholiday.com/signaturesong/strange-fruit/
Narratives of the life of a slave boy (Frederick Douglas)
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.ibiblio.org/ebooks/Douglass/Narrative/Douglass_Narrative.pdf
Still, I rise, (poem)
https://allpoetry.com/poem/8511437-Still-I-Rise-by-Maya-Angelou
I have a dream (speech)
https://www.npr.org/2010/01/18/122701268/i-have-a-dream-speech-in-its-entirety


Supplerende baggrundsviden - tekster mv:
The Civil Right Movement
Black lives matter  (BLM)
12 years a slave (media)
Jim Crow laws
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Links til terminsprøve og eksamen

LINKS I GODT MÅ TILGÅ TIL EKSAMEN:
• OneNote – men kun egne noter. I må ikke kommunikere via programmet eller tilgå delte notesbøger eller klassenotesbøger
• Gyldendals røde ordbog: www.ordbogen.com – IT anbefaler dog at hente den ned og bruge den offline, da der kan være stor trafik og forsinkelser i terminsprøve- og eksamensperioderne.
• Grammatik: www.minlaering.dk  
• Systimes ibøger engelsk: www.systime.dk   
• Cambridge dictionary: https://dictionary.cambridge.org/ – men kun ordbogsfunktionen, så hold jer fra SoMe-ikoner etc.

LINKS I IKKE MÅ TILGÅ TIL EKSAMEN:
• Lectio
• Grammarly
• Internettet generelt

https://abc.ordbogen.com/login?redirectUrl=/dictionary
https://www.oed.com/search/dictionary/?scope=Entries&q=attentive&tl=true

Gode bøger, som guider dig igennem alle punkter af den skriftlige eksamen.
https://skriftligeksameniengelskstxoghf.systime.dk/?id=153
https://xn--sdanskriverduiengelsk-s2b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1&L=10&loopRedirect=1

https://en.oxforddictionaries.com/definition/online

https://www.thesaurus.com/


https://www.thesaurus.com


https://www.ordbogen.com/da/


https://ordbog.gyldendal.dk

http://www.nakgym.dk/adm/os/SKRIVPORT/enstannf.pdf

http://glahder.dk/engelsk/grammar/pronominer_eng_BA_v2.pdf
http://gf.dk/Engelsk/IT-engelsk/Grammar/21.htm
https://www.gymnasiet.dk/media/2020/skriveskabelon_engelsk-a_fiction.pdf
- Analytical essay (non-fiction text):
https://www.gymnasiet.dk/media/2021/skriveskabelon_engelsk-a_ikke-fiktiv-tekst.pdf
- Analytical essay (fiction text): https://www.gymnasiet.dk/media/2020/skriveskabelon_engelsk-a_fiction.pdf

Linkers og vendinger:
http://wwwdata.unibg.it/dati/corsi/640005/82441-Linkers%20and%20their%20uses.pdf

Synonym:
https://www.thesaurus.com/browse/racist?s=t

Tones: https://www.poetryinvoice.com/teachers/lesson-plans/tone-map/tone-list


https://en.oxforddictionaries.com/definition/online

https://skriftligeksameniengelskstxoghf.systime.dk/index.php?id=1


https://www.thesaurus.com



https://ordbog.gyldendal.dk


https://www.dictionary.com/?fbclid=IwAR0_PRt7UFeaEgivtliG3c0yax6ORdrbbCyBi3zwtaAj-R1Ddw6hJbXFhm8


https://www.oxford-royale.co.uk/articles/words-phrases-good-essays.html?fbclid=IwAR38qmyhCpJj5FejN8rX6mik5_p-dSfRSCHdpv14j8lYpPMltagFciG1Fgg


https://www.oxbridgeessays.com/blog/10-academic-phrases-use-essay/?fbclid=IwAR3hGlthyPOS0RnsDpt_o01fmixxt23jSH7rQ0ZKbKYpelm-ucdDVFbAbTM


https://www.smart-words.org/linking-words/transition-words.html


http://www.skivegym.dk/Fag-A-F/Engelsk/Grammatik/Rettenøgle/Kongruensfejl.aspx

https://beta.ordbogen.com/da/mobile/article#/squalid

https://www.thesaurus.com/browse/basic



https://docplayer.dk/273948-10-klasse-engelsk-ingebjoerg-sandoey.html
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Style writing essay and grammar træningsopgaver

Dette forløb fokuserer på at genopfriske emnerne vi har været igennem i løbet af året.

Fokus området er på grammatik og essay writing (træningsopgaver eksamen)

Fokuspunkter: Genredefinitioner: Eleverne skal kunne genkende og definere en litterær genre på basis af en analyse.

Nær-tekstæsning: Eleverne øver at finde meningen mellem linjerne, at kunne konstruere argumenter og  henvise til dem ved hjælp at citater fra teksten.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer