Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Susanne Mørup Tirsgaard
|
Hold
|
2023 En/y (1y En, 2y En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
The Catcher in the Rye
Værklæsning (185 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Gothic/horror fiction
What is horror fiction? Why do we enjoy it?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Going Global - the British Empire
Going Places - the British Empire
Fællesforløb i 2g B-niveau 2024
Forløbet handler om det britiske imperium og dets betydning - både for de tidligere kolonier, men også for Storbritannien som samfund i dag.
Forløbet indledes med, at eleverne lærer, hvad det britiske imperium var. Derudover møder eleverne det engelske sprog som lingua franca.
Efterfølgende rettes fokus mod de tidligere kolonier Indien og Nigeria. Her møder eleverne tekster, der særligt omhandler imperiets aftryk på koloniernes befolkning.
Forløbet afrundes med et fokus på det multikulturelle Storbritannien i dag samt debatten om eftervirkningerne af det britiske imperium.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
US Election 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Black Voices
Black Voices
This topic deals with racism in the United States today and historically. We will focus on: slavery, the abolition of slavery, the era of segregation/Jim Crow Laws, the Civil Rights Movement, as well as present day race issues and the Black Lives Matter movement.
We will read non-fictional texts (a TED-talk, an extract from an autobiography) and fictional texts (poem, short story). We will also explore other cultural expressions such as songs and artworks.
The film Fruitvale Station (2013) will be included in the topic.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hemingway and the Lost Generation
I dette forløb har vi fokus på Hemingway som en del af de litterære strømninger, der opstod i kølvandet af Første Verdenskrig. Vi arbejder især med hans tilsyneladende enkle skrivestil, personkarakteristik gennem dialog og forholdet mellem mand/kvinde.
Eleverne udarbejder oplæg om forskellige elementer fra 1920ernes USA.
Afslutningsvis læser vi et uddrag af Fitzgeralds the Great Gatsby og ser Baz Luhrmans filmatisering fra 2013.
Key words: 1920s, the Lost Generation, meaninglessness, modernism, minimalism, iceberg technique, masculinity, gender roles, the new woman/the Flappers, the roaring 20s, the jazz age, the corruption of the American Dream.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Love - the perfect match?
I dette forløb taler vi om forskellige forståelser af kærlighedser og ser på skildringer af kærligheden til forskellige tider og i forskellige typer tekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58845361996",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58845361996",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58845361996"
}