Birkerød Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Birkerød Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Fy/z - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau
Fysik B
Lærer(e)
Michael Brix Pedersen
Hold
2023 Fy/z (
1z Fy
,
1z Fy-øv
,
2z Fy
,
2z Fy-øv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Kræfter, mekanisk energi
Titel 2
Tryk, opdrift samt idealgasligningen
Titel 3
Introduktion til studieretningen
Titel 4
Varmelære
Titel 5
Ellære
Titel 6
Kinematik
Titel 7
Kernefysik
Titel 8
Bølgelære
Titel 9
Atomfysik
Titel 10
Forløb#3 SRO
Titel 11
Mekanik
Titel 12
Verdensbilleder
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Kræfter, mekanisk energi
Both, Claussen & Hartling: "Spektrum B", kapitel 3 ("Masse og vægt"), kapitel 7 (Mekanisk energi". Gyldendal (2011).
Indhold
Kernestof:
Velkommen til fysik B: Kosmisk zoom. Betegnelser, størrelse og enheder.
Vi fik kræfterne på banen sidste gang, og denne gang så vi specifikt på tyngdekraften F_t = m*g og luftmodstandskraften F_luft=½*C_w*rho*A*v^2. Vi fik set et filmklip med faldende fjer og bowlingbold. Vi fik målt (fælles) på faldende bolde og set hvo
Kræfter, arbejde og energi (kinetisk og potentiel). Energisætningen (bevarelse af den mekaniske energi). Lidt opgaver i at regne med bevarelse af mekanisk energi.
Vi skal lave et forsøg med hoppende bordtennisbolde.
Bevarelse af mekanisk energi: Opsamling af forsøget fra sidst og opgaver i bevarelse af mekanisk energi.
Opgaver i mekanisk energi.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Tryk, opdrift samt idealgasligningen
Both, Claussen & Hartling: "Spektrum B", kapitel 4 "Heureka". Gyldendal (2011) samt
Both, Claussen & Hartling: "Spektrum I", kapitlet ("Højt at flyve"), Gyldendal (2001).
Indhold
Kernestof:
Opsamling på opgaverne fra sidst... og så går vi i gang med tryk, tryk i en stillestående væske og opdrift.
Mere om tryk, Archimedes lov og opdrift. Flydning.
tryk-opdrift-opgaver-OK.pdf
Spektrum-I-kapitlet-højt-at-flyve.pdf
Vi nåede tryk, opdrift (Archimedes) og flydning.
Ballonligningen (opdrift). Ideale gasser.
Densiteten af en gas +Vi arbejder med opgaver i idealgasloven.
Opsamling på idealgasligningen (opgaverne). Ballonligningen (oplæg til lab-øvelse).
Regn disse opgaver (der er løsninger bagest, hvis I skulle sidde fast).opgaver-i-densitet-og-gasser.pdf
Ballonligningen fortsat
Lab-øvelse: Varmluftballon
VARMLUFTBALLON.pdf
Kort afrunding af varmluftballonsforsøget. Så starter vi på varmelære.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Introduktion til studieretningen
Fællesfagligt emne:
Deltagende fag:
Forløbets formål:
Faglige metoder anvendt i forløbet:
Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet:
Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet:
(f.eks. problemformulering, problemløsning, innovation, vejledning, skrivning, mundtlig præsentation mm.)
Produktform:
Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.
Indhold
Kernestof:
Opsamling på idealgasligningen (opgaverne). Ballonligningen (oplæg til lab-øvelse).
Spektrum-I-kapitlet-højt-at-flyve.pdf
Regn disse opgaver (der er løsninger bagest, hvis I skulle sidde fast).opgaver-i-densitet-og-gasser.pdf
Ballonligningen fortsat
Lab-øvelse: Varmluftballon
VARMLUFTBALLON.pdf
Kort afrunding af varmluftballonsforsøget. Så starter vi på varmelære.
Vi gør beregningerne på sidste uges forsøg ved lave temperaturer færdig og begynder at se mere systematisk på varmelære. Vi fik defineret temperatur, varme, indre energi og set på termodynamikkens første hovedsætning: Delta(E_indre)=Q+A. Vi fik også
Vi fortsætter med varmelære: kalorimetri og faseovergange, samt færdigregning af flydende kvælstof-forsøget. Husk bogen!
Afsnit
Laboratorieøvelse: Måling af isens smeltevarme.
ISENS-SPECIFIKKE-SMELTEVARME.pdf
Opsamling på forsøget fra i mandags. Opgaver og spørgsmål i varmelære.
Opgave i varmelære til 1z Fy.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Varmelære
Both, Claussen & Hartling: "Spektrum B", kapitel 8 ("Energi og stof"). Gyldendal (2011).
Indhold
Kernestof:
Vi gør beregningerne på sidste uges forsøg ved lave temperaturer færdig og begynder at se mere systematisk på varmelære. Vi fik defineret temperatur, varme, indre energi og set på termodynamikkens første hovedsætning: Delta(E_indre)=Q+A. Vi fik også
Vi fortsætter med varmelære: kalorimetri og faseovergange, samt færdigregning af flydende kvælstof-forsøget. Husk bogen!
Afsnit
Laboratorieøvelse: Måling af isens smeltevarme.
ISENS-SPECIFIKKE-SMELTEVARME.pdf
Opsamling på forsøget fra i mandags. Opgaver og spørgsmål i varmelære.
Opgave i varmelære til 1z Fy.pdf
Vi ser på opgaverne fra sidst. Og vil koge vand ved stuetemperatur.
OBS: Da vi nu efterhånden er oppe på 22 elever, har vi fået indført et ekstra modul til øvelsesdeling, så der er bedre plads til lab-øvelser :-) Det betyder at fra og med Lilibeth til og med Xenia skal komme i dag. Resten af jer har fri i dag, men s
Syv oppgaver i varmelære.pdf
Lab-øvelsen om gnidningskraft (for de af jer som ikke har lavet den endnu). Resten har fri.
Jeg er desværre nødt til at aflyse modulet. Det afholdes en anden gang.
PRØVE (hele modulet). Alt stof indtil nu. Bog, noter, formelsamling, Nspire osv. er tilladt. Det er ikke tilladt at gå på nettet. Man laver sin besvarelse i fx Nspire (eller Word) og afleverer som pdf under opgaver i Lectio.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Ellære
Both, Claussen & Hartling: "Spektrum B", kapitel 9 "Elektricitet" og kapitel 10 ("Elektriske kredsløb").
Indhold
Kernestof:
Vi starter på strøm, spænding og elektriske kredsløb.
Prøve tilbage + vi fortsætter med elektriske kredsløb.
Kort gentagelse af fif til enheder i Nspire. Derefter elektriske kredsløb: Strøm, spænding, effekt og resistans.
Elektriske kredsløb fortsat. Husk at medbringe Spektrum B bogen.
Elektriske kredsløb. Resistans.
De første 11 fra klasselisten (alfabetisk efter fornavn, fra og med Alexander til og med Li Da) skal lave lab-øvelse i dag.
KARAKTERISTIKKER FOR ELEKTRISKE KOMPONENTER.pdf
Sådan kan du lave en god fysikrapport.pdf
De sidste 11 fra klasselisten skal lave lab-øvelse i dag.
Måling af karakteristikker. For de, som ikke fik gennemført denne øvelse fredag før påske (!!!)
Tid til at arbejde med rapporten karakteristikøvelse. Læs først den lille guide til hvordan du laver en god rapport.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Kinematik
Both, Claussen & Hartling: "Spektrum B", kapitel 20 ("Bevægelser") og kapitel 21 ("Kraft og bevægelse"). Gyldendal (2011).
Indhold
Kernestof:
Nyt emne (FFF): Kinematik
OPGAVER I KINEMATIK 1z.pdf
Vi fortsætter med bevægelse med konstant acceleration.
Opsamling på opgaverne. Flere eksempler på bevægelse med konstant acceleration (frit fald og opbremsning/bremselængde).
Alle møder! Vi skal regne opgaver i grupper om bevægelse med konstant acceleration. Først torsdag i næste uge der lab-øvelser (nærmere besked følger).
Flere opgaver i bevægelse med konstant acceleration.pdf
Vi vender tilbage til ellære. Husk bogen.
Lab-øvelser med accelereret bevægelse. Første halvdel af klassen møder (fra og med Alexander til og med Laura).
Afsnit
Lab-øvelser accelereret bevægelse. Anden halvdel af klassen (fra Li Da til Xenia) møder.
Opsamling og opgaveregning i elektriske kredsløb. Husk bogen!!
Almindelig undervisning. Alle møder. Vi arbejder med opgaver i elektriske kredsløb.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Kernefysik
Both, Claussen & Hartling: "Spektrum B", kapitel 18 ("Radioaktivitet") og kapitel 19 ("Atomkernen"). Gyldendal (2011).
Indhold
Kernestof:
Hvad er fusionsenergi? - fusionsenergi.dk
Kære alle,Her er planen for fysikdagen torsdag 29/8. Det bliver en spændende dag!! Vær i samlingssalen til tiden.1) 8.00-9.35: A31 (lokalet over hovedindgangen) Vi skal se på hvad der sker inden i en stjerne (fusion, sammensmeltning af kerner). Derfo
Vi forsætter med kernefysik: Henfaldsloven for radioaktivt henfald, halveringstid osv. Og så skal vi se det sidste af foredraget om hvor grundstofferne stammer fra. Vi mangler jo stadig ca. halvdelen af det periodiske system...
Opgaver i henfaldsloven + vi ser det sidste af foredraget om dannelsen af elementerne i det periodiske system
to-radioaktivitetsopgaver.pdf
VChartHTML.html
Q-værdi-for-U-238-henfald.tns
Flere opgaver i radioaktivtet og kerneprocesser.pdf
HALVERINGSTID-AF-BARIUM.pdf
Vi arbejder videre med radioaktive henfald, specielt opgaver. Vi skal også se de sidste 20 minutter af filmen om grundstoffernes oprindelse.
tre-radioaktivitetsopgaver.pdf
Kernekort
Brug af Nspire i fysik, tips og tricks. + Afrunding af kernefysik + vi skal se de sidste 20 min af filmen om grundstoffernes oprindelse.
Vi afslutter kernefysik.
tre-interessante-opgaver-i-kernefysik.pdf
solens levetid.tns
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Bølgelære
Both, Claussen & Hartling: "Spektrum B", kapitel 12 ("Bøger"), kapitel 13 ("Musik og toner"), og kapitel 14 "Lys som bølger". Gyldendal (2011).
Indhold
Kernestof:
Bølgelære fortsat. Husk jeres bog Spektrum B.
Bølgeopgaver-fra-spektrum-B.pdf
Vi lavede/laver (lektier til næste gang): s. 188 spørgsmål 1-9 og opgave 3,4,5 (s. 188-189), spektrum B.
Lab-øvelse. Vi skal måle på stående bølger på en snor .
STÅENDE BØLGER.pdf
Vi fortsætter med stående bølger - nu blæseinstrumenter.
Opgaver-i-bølger-I.pdf
Lab-øvelse med laser-diffraktion fra gitre
Læselektie (incl. dette modul): Læs grundigt i Spektrum B hele kapitel 12 [ Dopplereffekt har I ikke hørt om, men læs det alligevel. Det vil dukke op når vi skal se på kosmologi].
Læselektie: Læs grundigt i Spektrum B hele kapitel 13 "Musik og Toner".
Vi udleder gitterformlen fra bunden af + opgaver i dette.
Træningsopgaver i gitterformlen.pdf
Brydningsloven. Udledning og opgaver.
Opsamling samt opgaver vedr. interferens, Braggs formel og Snells lov.
Lidt flere bølgeopgaver.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Atomfysik
Both, Claussen & Hartling: "Spektrum B", kapitel 15 ("Naturens byggesten"), kapitel 16 ("Stof og lys") og kapitel 17 ("Atomer og elektroner").
Indhold
Kernestof:
Vi startede på Niels Bohrs atommodel. De to postulater og Ef=hf.
Atomfysik fortsat. Niels Bohrs atommodel (flere detaljer).
Opgave-i-Bohrs-atommodel.pdf
Første halvdel (Aleksander til og med Laura) af klassen møder. Vi skal måle atomare spektre.
Fotoelektrisk effekt. Einsteins fotoelektriske ligning.
Planckkontant-vha-lysdioder-opgave.docx
2. halvdel af klassen møder og laver øvelsen om atomare spektre.
Opfriskning af Einsteins fotoelektriske ligning (lys er også partikler). Stimuleret emission (laseren). Kvantefysik (partikler er også bølger): de Broglie relationen.
To-opgaver-i-fotoelektrisk-effekt.pdf
Kvantefysik fortsat: Opsamling på de to opgaver fra sidst. Vi skal forsøge at måle h og se elektrondiffraktion.
Mere atomfysik + opgaver.
opgaver-i-atomfysik-fra-SpektrumB.pdf
Alle møder. Fællesforsøg med elektrondiffraktion. Derefter opgaveregning i atomfysik.
Elektrondiffraktion fra en grafitkrystal.docx
Data-til-elektrondiffraktion.cmbl
SRO - forberedende eksperimenter og teori. Vi måler halveringstykkelse for radioaktiv gamma-stråling.
HALVERINGSTYKKELSEN FOR GAMMASTRÅLING I BLY.docx
SRO forberedende eksperimenter og teori.
SRO forberedende eksperimenter og teori. Husk selv at medbringe øl hvis I vil måle skumhøjde som funktion af tid.
HALVERINGSTID-AF-BARIUM.pdf
Vedr. konsultation i 1. modul: C15 var "taget". I kan sidde i C15½. Sidder i lærerforberedelsesværelset tættest på lærerværelset, hvis I vil have hjælp.
Der er åbent i C15, hvis I vil sidde og arbejde. Jeg sidder i forberedelseslokalet tættest på lærerværelset, hvis I vil have hjælp. /vh Michael
Der er åbent i dette modul i C15.
I skal selv regne opgave 8, 9, 10, 13, se vedhæftede, som I også har I jeres spektrum B-bog. Det er en lille aflevering til næste uge (se Lectio).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#3 SRO
Fællesfagligt emne:
Deltagende fag:
Forløbets formål:
Faglige metoder anvendt i forløbet:
Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet:
Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet:
(f.eks. problemformulering, problemløsning, innovation, vejledning, skrivning, mundtlig præsentation mm.)
Produktform:
Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.
Indhold
Kernestof:
Mere atomfysik + opgaver.
opgaver-i-atomfysik-fra-SpektrumB.pdf
Alle møder. Fællesforsøg med elektrondiffraktion. Derefter opgaveregning i atomfysik.
Elektrondiffraktion fra en grafitkrystal.docx
Data-til-elektrondiffraktion.cmbl
SRO - forberedende eksperimenter og teori. Vi måler halveringstykkelse for radioaktiv gamma-stråling.
HALVERINGSTYKKELSEN FOR GAMMASTRÅLING I BLY.docx
SRO forberedende eksperimenter og teori.
SRO forberedende eksperimenter og teori. Husk selv at medbringe øl hvis I vil måle skumhøjde som funktion af tid.
HALVERINGSTID-AF-BARIUM.pdf
Vedr. konsultation i 1. modul: C15 var "taget". I kan sidde i C15½. Sidder i lærerforberedelsesværelset tættest på lærerværelset, hvis I vil have hjælp.
Der er åbent i C15, hvis I vil sidde og arbejde. Jeg sidder i forberedelseslokalet tættest på lærerværelset, hvis I vil have hjælp. /vh Michael
Der er åbent i dette modul i C15.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Mekanik
Both, Claussen & Hartling: "Spektrum B", kapitel 21 ("Kraft og bevægelse") og kapitel 22 ("Himlen over os"). Gyldendal (2011).
Indhold
Kernestof:
Vi starter på Newtons love (efter lidt repetition af bevægelse med konstant acceleration)
Newtons love fortsat.
Vi fortsætter med Newtons love: Tavleopgaverne fra sidst + en masse eksempler (træk af legemer, bevægelse på skråplan, fald med luftmodstand).
Newtons love. Fra 9:15-9:35 orientering om fysik på A-niveau.
Afsnit
Hjælp til mdt. SRO, derefter Newtons love.
Newtons-love-og-kræfter.pdf
ti-opgaver-i-mekanik.pdf
Bevægelse med luftmodstand m.m.
Labøvelse: Fald med luftmodstand. Kun de første ni alfabetisk efter listen møder: Fra og med Aleksander til og med Kalle.
Vi fortsætter med Newtons gravitationslov.
Labøvelse. Faldende kaffefiltre, anden halvdel af klassen.
Mere om gravitation.
Faldende kaffefiltre. Anden halvdel af klassen møder.
I skal selv arbejde med opgaver i gravitation. Regn opgave 1 og 2. Opgave 3 er for nogle delspørgsmål ret svær, men prøv!Opgaver-i-gravitation.docx Der er løsninger bagest.
Vi samler op på opgaverne fra i fredags og regner lidt mere på gravitation (sidste ombæring).
Opgaver-fra-Spektrum-B-i-gravitation.pdf
Link til kernekort: https://www-nds.iaea.org/relnsd/vcharthtml/VChartHTML.html
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Verdensbilleder
Both, Claussen & Hartling: "Spektrum B",kapitel 22 "Himlen over os", kapitel 23 "En større verden", kapitel 24 "Det store brag" , note om ”Afstande-Jord-Måne-Sol”.
samt note ”mini-note om "Rødforskydning, Hubbles lov og skalafaktoren ver 3”.
Indhold
Kernestof:
Almindelig undervisning. Vi starter på Jordens temperatur og derefter afstanden i Solsystemet.Jordens temperatur uden og med atmosfære.pdf
afstande-jord-måne-sol.pdf
Lidt om prøven + Vi skal se videre på afstande i universet: Variable stjerner (cepheider) til afstandsbestemmelse samt Hubbles lov.
note-om-rødforskydning-doppler-skalafaktor.pdf
Afstandsbestemmelser-i-universet-Fra-bogen-Universets-Melodi.pdf
Primært opgaver i Hubbles lov, rødforskydning m.v.
Rødforskydning og Hubbles lov v2.pdf
mini-note-om-rødforskydning-Hubbles-lov-og-skalafaktoren-version3.docx
Mere kosmologi. Opsamling på opgaverne og mere om skalafaktoren.
Vi skal se på vedhæftede artikel om hvorfor man godt kan have at galakser fjerner sig fra os med hastigheder større end lysets fart. Det forklares ret fint vha myrer og elastikker...
Opgaver-fra-Spektrum-B-i-kosmologi.pdf
Først en stor nyhed om mørkt stof. Derefter lidt blandede opgaver om Hubbles lov, rødforskydning og kosmologi.
Vi afslutter kosmologi.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58935527312", "T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58935527312", "H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58935527312" }