Holdet 2023 Fy/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e) Michael Brix Pedersen
Hold 2023 Fy/z (1z Fy, 1z Fy-øv, 2z Fy, 2z Fy-øv)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kræfter, mekanisk energi
Titel 2 Tryk, opdrift samt idealgasligningen
Titel 3 Introduktion til studieretningen
Titel 4 Varmelære
Titel 5 Ellære
Titel 6 Kinematik
Titel 7 Kernefysik
Titel 8 Bølgelære
Titel 9 Atomfysik
Titel 10 Forløb#3 SRO
Titel 11 Mekanik
Titel 12 Verdensbilleder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 3 Introduktion til studieretningen

Fællesfagligt emne:

Deltagende fag:

Forløbets formål:

Faglige metoder anvendt i forløbet:

Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet:

Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet:
(f.eks. problemformulering, problemløsning, innovation, vejledning, skrivning, mundtlig præsentation mm.)

Produktform:

Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Varmelære

Both, Claussen & Hartling: "Spektrum B",  kapitel 8 ("Energi og stof"). Gyldendal (2011).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Atomfysik

Both, Claussen & Hartling: "Spektrum B", kapitel 15 ("Naturens byggesten"), kapitel 16 ("Stof og lys") og kapitel 17 ("Atomer og elektroner").
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#3 SRO

Fællesfagligt emne:

Deltagende fag:

Forløbets formål:

Faglige metoder anvendt i forløbet:

Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet:

Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet:
(f.eks. problemformulering, problemløsning, innovation, vejledning, skrivning, mundtlig præsentation mm.)

Produktform:

Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer