Birkerød Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Birkerød Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ke/z - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau
Kemi B
Lærer(e)
Tore Sandø-Pedersen
Hold
2023 Ke/z (
1z Ke
,
1z Ke-øv
,
2z Ke
,
2z Ke-øv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundstoffer
Titel 2
Kemikaliemærkning, endo- og exoterme reaktioner
Titel 3
Kovalent binding
Titel 4
Introduktion til studieretningen
Titel 5
Mængdeberegning
Titel 6
Blandinger
Titel 7
Organisk kemi
Titel 8
Syre-basereaktioner
Titel 9
Redoxreaktioner
Titel 10
Redox reaktioner
Titel 11
Hvor hurtigt - kemiske reaktioners hastighed
Titel 12
Kemisk ligevægt
Titel 13
Forløb#3 SRO
Titel 14
Carbonhydrider og intermolekylære kræfter
Titel 15
Vinens kemi
Titel 16
Fedt, duft og smag
Titel 17
Den lille forskel
Titel 18
Lys og farver
Titel 19
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundstoffer
Indhold
Kernestof:
Mygind, Helge; Vesterlund Nielsen Ole, Axelsen, VIbeke: BASISKEMI C, Haase & Søn; sider: 7-29
Periodesystemet.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kemikaliemærkning, endo- og exoterme reaktioner
Indhold
Kernestof:
Mygind, Helge; Vesterlund Nielsen Ole, Axelsen, VIbeke: BASISKEMI C, Haase & Søn; sider: 39-41, 48-51
Kemikaliemærkning + Endoterme/exoterme reaktioner.
Demonstrationsforsøg_Spontan endoterm reaktion.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kovalent binding
Indhold
Kernestof:
Mygind, Helge; Vesterlund Nielsen Ole, Axelsen, VIbeke: BASISKEMI C, Haase & Søn; sider: 53-75
Kovalent binding.
Kovalent binding.docx
Læs til afsnittet "Grundstoffet carbon". Løs hjemme opgave 35.
Allotropes of Carbon - Graphite, Diamond, Graphene, & Fullerenes
Kovalent binding_2.docx
Demonstrationsforsøg_Sublimation af iod.docx
Elektronegativitet, polære/upolære molekyler
Elektronegativitet.docx
Demonstrationsforsøg_Polære og ikke-polære stoffer.docx
opgaver - Molekyler og ionforbindelser - niveau 1.docx
opgaver - Molekyler og ionforbindelser - niveau 2.docx
opgaver - Molekyler og ionforbindelser - niveau 3.docx
Opsamling på "Kovalent binding". Læs vedhæftede dokukument grundigt
Test: Ionbindinger + kovalent binding. Uden hjælpemidler. Se eventuelt de tre film om emnerne jeg har linket til.
Ionforbindelser | Kemi C - 5
Polære og upolære bindinger | Kemi C - 9
Molekylers 3D-struktur | Kemi C
Testen retur. Afslutning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Introduktion til studieretningen
Fællesfagligt emne:
Deltagende fag:
Forløbets formål:
Faglige metoder anvendt i forløbet:
Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet:
Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet:
(f.eks. problemformulering, problemløsning, innovation, vejledning, skrivning, mundtlig præsentation mm.)
Produktform:
Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.
Indhold
Kernestof:
Mygind, Helge; Vesterlund Nielsen Ole, Axelsen, VIbeke: BASISKEMI C, Haase & Søn; sider: 79-93, 96-98, 101-111
Løs hjemme opg.44 + 45.
Første halvdel af klassen på lab. (Aleksander-Kaisa)
Løs hjemme opg.50+51.
Mængdeberegningsopgaver_1.docx
Vigtigt at I læser og forstår eksemplerne.
Bruger modulet på, at regne opgaver i "mængdeberegning".
Stofmængdeberegning_teori.docx
Gasser
Anden halvdel af klassen på lab. (Kalle - Xenia)
Løs hjemme opg.67+68
Løs hjemme opg.71+72
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Mængdeberegning
Indhold
Kernestof:
Mygind, Helge; Vesterlund Nielsen Ole, Axelsen, VIbeke: BASISKEMI C, Haase & Søn; sider: 79-93, 96-98, 101-111
Løs hjemme opg.44 + 45.
Første halvdel af klassen på lab. (Aleksander-Kaisa)
Løs hjemme opg.50+51.
Mængdeberegningsopgaver_1.docx
Anden halvdel af klassen på lab. (Kalle - Xenia)
Vigtigt at I læser og forstår eksemplerne.
Bruger modulet på, at regne opgaver i "mængdeberegning".
Stofmængdeberegning_teori.docx
Gasser
Løs hjemme opg.67+68
Løs hjemme opg.71+72
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Blandinger
Indhold
Kernestof:
Mygind, Helge; Vesterlund Nielsen Ole, Axelsen, VIbeke: BASISKEMI C, Haase & Søn; sider: 101-115, 117-121
Løs hjemme opg.67+68
Første halvdel af klassen på lab. (Aleksander-Kaisa)
Løs hjemme opg.71+72
Løs hjemme opg.74+75+76
Lab. eksperiment. Første halvdel af klassen møder op. (Alexander- Kalle)
Lab. eksperiment. Anden halvdel af klassen møder op. (Laura-Xenia)
Carbonhydrider. Løs hjemme opg.79.
Organisk kemi og alkaner | Kemi C - 11
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Organisk kemi
Indhold
Kernestof:
Lab. eksperiment. Anden halvdel af klassen møder op. (Laura-Xenia)
Mygind, Helge; Vesterlund Nielsen Ole, Axelsen, VIbeke: BASISKEMI C, Haase & Søn; sider: 117-151
Carbonhydrider. Løs hjemme opg.79.
Organisk kemi og alkaner | Kemi C - 11
Navngivning af alkaner. Løs hjemme opg. 82+83.
Alkaners fysiske og kemiske egenskaber. Løs hjemme opg. 89
Alkener
Alkener_Noter_21022024.docx
Alkeners egenskaber samt alkyner. Løs hjemme opg.100+101.
Alkener og alkyner | Kemi C - 14
Arbejd_selv_opgaver.docx
Arener og oxoforbindelser. Løs hjemme opg. 103+105.
Alkoholer | Kemi C - 12
Lab. eksperiment. Første halvdel af klassen møder op. (Alexander- Kalle)
Grænseværdier og sikkerhed. Tjek vha. spørgsmålene s.151 at I har styr på vidensmålene.
Små_opgaver_organisk.docx
Prøve: Organisk kemi. Bog og noter kan medbringes men ikke pc`er/netadgang.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Syre-basereaktioner
Indhold
Kernestof:
Prøven retur.
Mygind, Helge; Vesterlund Nielsen Ole, Axelsen, VIbeke: BASISKEMI C, Haase & Søn; sider: 153-171
Syre-basereaktioner. I skal som minimum have styr på definition af syrer og baser og kunne give eksempler på syrer og baser.
Syrer, baser og amfolytter | Kemi C - 17
Lab. eksperiment. Anden halvdel af klassen møder op. (Laura-Xenia). Udfyld inden modulet de to første kolonner i tabellen.
Lab. eksperiment. Første halvdel af klassen møder op. (Alexander- Kalle). Udfyld inden modulet de to første kolonner i tabellen
Opgaveregning i "syre-basereaktioner"
Syrers og basers styrke samt pH-begrebet.
pH-skalaen | Kemi C - 18
Opgave_2.docx
Neutralisering og titrering | Kemi C - 19
Titrerkurver.pptx
Lab. eksperiment. Første halvdel af klassen møder op. (Alexander- Kalle)
Lab. eksperiment. Anden halvdel af klassen møder op. (Laura-Xenia)
Opsamling på syrer og baser. Tjek vha. spørgsmålene s.170-171 at I har styr på vidensmålene.
Test: syrer og baser s.152-171 samt eksperimenter. Bøger og noter kan medbringes. Ikke netadgang.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Redoxreaktioner
Indhold
Kernestof:
Lab. eksperiment. Anden halvdel af klassen møder op. (Laura-Xenia)
Lab. eksperiment. Første halvdel af klassen møder op. (Alexander- Kalle)
Mygind, Helge; Vesterlund Nielsen Ole, Axelsen, VIbeke: BASISKEMI C, Haase & Søn; sider: 178-181
Oxidationstal
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Redox reaktioner
Indhold
Kernestof:
Mygind, Helge; Vesterlund Nielsen Ole, Axelsen, VIbeke: BASISKEMI C, Haase & Søn; sider: 182-187
Afstemning af redoxreaktioner og redoxtitrering
1.havldel af klassen på lab.: Alexander - Kaisa. Læs vedhæftede øvelsesvejl. grundigt.
2.havldel af klassen på lab.: Kalle - Xenia. Læs vedhæftede øvelsesvejl. grundigt.
Opsamling på sidste uges redox-eksperiment. Medbring jeres resultater/beregninger.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Hvor hurtigt - kemiske reaktioners hastighed
Indhold
Kernestof:
Mygind, Helge; Vesterlund Nielsen, Ole; Axelsen, Vibeke: BASISKEMI B, Haase & Søn; sider: 7-25
Vigtige begreber som I skal kende og kunne bruge/forklare:
Demonstrationsforsøg_Katalytisk forbrænding af ammoniak.docx
Demonstrationsforsøg_Spaltning af hydrogenperoxid katalyseret af iodid.docx
Første halvdel af klassen på lab. Læs og PRINT øvelsesvejledningen.
Alle møder ind til dette modul. Forberedelse af eksperimenter til scienceaften mm.
Stoichiometric_relationships_2.docx
Anden halvdel af klassen på lab. Læs og PRINT øvelsesvejledningen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Kemisk ligevægt
Indhold
Kernestof:
Vi starter emnet "Kemisk ligevægt" op.
Arbejd_selv_opgaver.docx
Mygind, Helge; Vesterlund Nielsen, Ole; Axelsen, Vibeke: BASISKEMI B, Haase & Søn; sider: 29-50
Indgreb i et ligevægtssystem.docx
Første halvdel af klassen på lab. Læs øv. vejl. grundigt og opskriv hjemme hypoteser for alle deleksperimenterne. Print med medbring øv. vejl.
Verdensmålene
universitetsparken.png
gassligevaegte.html
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forløb#3 SRO
Fællesfagligt emne:
Deltagende fag:
Forløbets formål:
Faglige metoder anvendt i forløbet:
Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet:
Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet:
(f.eks. problemformulering, problemløsning, innovation, vejledning, skrivning, mundtlig præsentation mm.)
Produktform:
Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.
Indhold
Kernestof:
Mygind, Helge; Vesterlund Nielsen, Ole; Axelsen, Vibeke: BASISKEMI B, Haase & Søn; sider: 100-114
Bjerrumdiagrammer og amfolytter
Bjerrumdiagrammer | Kemi B - Syrer og baser 8
Titrerint - titrerkurver
Opsamling på eksperimentet "Puffersystemer". Sørg for, at ha´ lavet alle beregninger der knytter sig til eksperimentet - og "Efterbehandling".
SRO, Ke-Bi, forsøgsvejledning, lactases spaltning af ONPG, 2024.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Carbonhydrider og intermolekylære kræfter
Indhold
Kernestof:
Mygind, Helge; Vesterlund Nielsen, Ole; Axelsen, Vibeke: BASISKEMI B, Haase & Søn; sider: 117-134
Carbonhydrider + Intermolekylære bindinger
MC_intermolekylære_kræfter.docx
Organiske reaktionstyper: forbrænding, substitution, addition og elimination
Smørsyre_Nikkel_Flussyre_Kemi_A.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Vinens kemi
Indhold
Kernestof:
Mygind, Helge; Vesterlund Nielsen, Ole; Axelsen, Vibeke: BASISKEMI B, Haase & Søn; sider: 143-155, 158-170
Hydrogenbindinger + alkoholer
Carbonhydrider og intermolekylære kræfter_opgaver_1.docx
Alkoholers egenskaber + aldehyder/ketoner
Udfyld/besvar hjemme vedhæftede dokument "Alkoholpromille". Anvend vedhæftede dokument "Alkohols optagelse og omsætning" til besvarelse af "Alkoholpromille".
Alkohols optagelse og omsætning.docx
Alkoholpromille.doc
Første halvdel af klassen på lab. Læs øvelsesvejledningen og besvar/løs de stillede spørgsmål.
Anden halvdel af klassen på lab. Læs øvelsesvejledningen og besvar/løs de stillede spørgsmål.
Oxoforbindelser
Carboxylsyrer
Lab. eksperiment. 2.halvdel af holdet (Kalle-Xenia). Læs øv. vejl. grundigt og lav en tegning af fremgangsmetoden.
Lab. eksperiment. 1.halvdel af holdet (Aleksander-Kaisa). Læs øv. vejl. grundigt og lav en tegning af fremgangsmetoden.
Lab. eksperiment. 1.halvdel af holdet (Aleksander-Kaisa). Læs øv. vejl. grundigt og lav en tegning af fremgangsmetoden.
Vi bruger modulet på at færdiggøre syntesen af acetylsalicylsyre - skal bl.a. bestemme smeltepunkt.
Alle møder ind. Vejning af ASA og smeltepunktsbestemmelse. Find det teoretiske smp. for ASA
Estere. Løs opg.119 til modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Fedt, duft og smag
Indhold
Kernestof:
Mygind, Helge; Vesterlund Nielsen, Ole; Axelsen, Vibeke: BASISKEMI B, Haase & Søn; sider: 232-238
Fedtstoffer. Løs opg.166 til modulet.
Arbejdsspørgsmål_til_fedtstoffer_2.docx
Lab. eksperiment - Syntese af estere. 1.halvdel af klassen.
Lab. eksperiment - Syntese af estere. 2 .halvdel af klassen.Syntese af estere.docx
Test: 116-134, 149-151, 142-149, 151-155, 158-166, 167-170, 232-238.
Emulgatorer.pdf
Fedtstoffer.pdf
The-chemistry-of-milk-v2.pdf
Arbejdsspørgsmål_Fedtstoffer_og_emulgatorer.docx
Prøven retur
Lab. eksperiment - Bestemmelse af fedtindholdet i wienerbrød. 2. halvdel af klassen.
Lab. eksperiment - Bestemmelse af fedtindholdet i wienerbrød. 1.halvdel af klassen.
Vinsmagning og foredrag - "Næsen i vinen, vin i næsen" Medbring to vinglas. Læs vedhæftede artikler
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Den lille forskel
Indhold
Kernestof:
Mygind, Helge; Vesterlund Nielsen, Ole; Axelsen, Vibeke: BASISKEMI B, Haase & Søn; sider: 193-213
Isomeriformer_teori_1.docx
Løsning af opgaver omhandlende isomeri.
Isomeri_opgaver_1.docx
Løs opg.151+152 hjemme
Optisk aktivitet.docx
Lab. eksperiment - 1.halvdel af klassen. E-Z-butendisyre.docx
Lab. eksperiment - 2.halvdel af klassen. E-Z-butendisyre.docx
Thalidomid kan få et comeback
Nazister var skyld i kæmpe medicinskandale længe efter krigens afslutning
Den lille forskel - Teori.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Lys og farver
Indhold
Kernestof:
Mygind, Helge; Vesterlund Nielsen, Ole; Axelsen, Vibeke: BASISKEMI B, Haase & Søn; sider: 178-191
Arbejd selv - opgaverne ligger også under "opgaver". Arbejd_selv_april_2025.docx
2. halvdel af klassen på lab (Kalle-Xenia).. Læs øv. vejl. grundigt og lav en tegning af fremgangsmetoden.
1.halvdel af holdet (Aleksander-Kaisa) Læs lab. guide grundigt - lav en tegning af metoden.
Medbring resultater af eksperimentet "Bestemmelse af konc. af farvestof i Blå Sport". Vi bruger halvdelen af modulet på resultatbehandling.
Læs vedhæftede dokumenter:
1.halvdel af holdet (Aleksander-Kaisa) Læs lab. guide grundigt - lav en tegning af metoden. TLC af karry og gurkemeje.docx
Årets sidste prøve. Alle emner der er gennemgået i år. Alle hjælpemidler kan medbringes.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Repetition
Indhold
Kernestof:
I skal hjemme forberede jer på ved tavlen, at kunne fremlægge/gennemgå/forklare experimenterne "Jernindholdet i jern(II)sulfat" og "Påvisning af carbonylforbindelser".
I skal hjemme forberede jer på ved tavlen, at kunne fremlægge/gennemgå/forklare experimenterne "Substitution i heptan" og "Reaktionenshastigheden mellem thiosulfationer og saltsyre"
I skal hjemme forberede jer på ved tavlen, at kunne fremlægge/gennemgå/forklare experimenterne "Titrering af phosphorsyre" og "Puffersystemer".
Årets sidste modul. Håber at I alle vil komme selv om I ikke skal have kemi A eller til eksamen i kemiB.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58947162871", "T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58947162871", "H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58947162871" }