Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Els Duyvejonck, Mette Lützen Hoff Sørensen, Yulia Olsen
|
Hold
|
2023 Ke/y (1y Ke, 1y Ke-øv, 2y Ke, 2y Ke-øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundstoffer
Atomteorien, atomets opbygning, atommasse, grundstoffernes periodesystem, atomernes elektronsystem, grundstoffernes forekomst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ioner og ionforbindelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kovalent binding
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Blandinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
FForløb1 Øl
DETTE FORLØB ER IKKE BLEVET UDFØRT PGA. BARSELSORLOV OG SYGDOM
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Syre-basereaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Når elektroner flyttes
REDOXREAKTIONER
* oxidation-reduktion
* oxidationstal
* spændingsrækken
* forbrændingsreaktioner
* afstemning af redoxreaktioner
Forsøg: Spændingsrækken
Almen faglig:
* titrering som analytisk metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Fast & Furious
REAKTIONSHASTIGHED
* hastighedsudtryk
* koncentrations betydning for reaktionshastigheden
* reaktants overfladeareal
* temperaturs betydning
* katalyse - homogen og heterogen
* Inhibitor
* reaktionsmekanisme
* forløbet af elementarreaktion
* energiprofil
* aktiveret kompleks - aktiveringsenergi
* hastighedsbestemmende reaktion
Forsøg: Reaktionshastigheden mellem thiosulfationer og saltsyre
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reaktionshastighed
|
22-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Plastic Fantastic?
Faglig forberedelse til Gobal Goals
* Plast og polymerer
* Carbonhydrider - Alkaner - Alkener - Alkyner - cykliske og aromatiske (Arener)
* kæde -, stillings- og geometrisk isomeri
* Navngivning, molekylformel, strukturformel, zigzagformel
* Intermolekylære bindinger: London, dipol-dipol og H-bindinger
* MarvinSketch
* Forbrændingsreaktioner - fuldstændig og ufuldstændig
* Substitution
* Additionspolymerisation - monomer - polymer - radikaldannelse
* Addition og elimination
* Kondensationspolymersiation
* Kondensation og hydrolyse
* Naturlige polymerer: carbohydrater, (proteiner)
* Tjek på plast
Forsøg:
* Identifikation af plasttyper
* Syntese af bioplast
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Evaluering Global Goals
|
11-10-2024
|
Poster Plast
|
01-11-2024
|
Video fremlæggelse poster plast
|
01-11-2024
|
Genaflevering poster
|
12-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT - Kemisk tegneprogram MarvinSketch
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
11
|
Beyond C-H
Funktionelle grupper og stofklasser, organiske reaktionstyper
* Hydroxy - Alkoholer og phenoler
* Ether
* Carbonyl - Aldehyder og ketoner
* Oxidation af alkoholer
* Tollens og Fehlings Test
* Navngivning af organiske stoffer
* Organiske reaktionstyper
* Carboxylsyrer
* Estere
* Aminer
* Amider (peptidbinding proteiner)
* Isomeri
Forsøg:
* Ethanol - ethanal - ethansyre
* Organiske molekylers kemiske egenskaber og reaktivitet (sidst på året)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Alkoholer, aldehyder og ketoner
|
15-11-2024
|
ethanol-ethanal-ethansyre
|
20-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Extractor and organic dyes
* Organiske stoffer med farve: konjugerede bindinger, chromofore og auxochrome grupper
* spektrofotometri: Absorbans, Lambert-Beers lov, standardkurve
* Ekstrahering af farvestof
* Fortyndingsregel og fortyndingsrække
Forsøg: Extractor
* Ekstrahering af carminsyre - vælg af opløsningsmiddel og ekstraheringstid
* Absorbans og koncentration - standardkurve og bestemmelse af ukendt koncentration
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde - 6F
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
13
|
Forløb - SRO Laktoseintolerance
Fællesfaglige emne: Laktoseintolerance
Deltagende fag: Biologi A og Kemi B
Forløbets formål:
Kombinerer biologisk og kemisk teori mht. lactoseintolerans og diskussion. Inddragelse af egne og videnskabelige data med brug af korrekt reference form.
Faglige metoder anvendt i forløbet:
Enzymer, genregulering og nedarvning. Spektrofotometri og Lambert-Beers lov, standardkurve, farvestoffer
Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet:
Kvantitative og kvalitative data.
M.m.
Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet:
problemløsning og forsøg, vejledning, skrivning, kildehenvisning, mundtlig præsentation
Forsøg: Effekten af enzymet lactase på lactose (lactases spaltning af ONPG)
Produktform:
Fuld rapport
Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lav din egen SRO problemformulering
|
11-12-2024
|
SRO-aflevering
|
20-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
14
|
Ligevægt og Le Chatelier
KEMISK LIGEVÆGT
* reversible reaktioner - dynamisk ligevægt
* ligevægtsloven
* ligevægtskonstanten - reaktionsbrøk
* homogene ligevægte
* indgreb i ligevægtssystemer - Le Chatelier princip
* volumen- og trykændringer
* temperaturændringer - endoterm og exoterm
* heterogene ligevægte
* opløsningsmiddel som deltager
* saltes opløselighed
* fordelingsligevægt - bioakkumulerbarhed
Forsøg: Indgreb i ligevægt (mikroskala)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test - ligevægt
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
15
|
Syre-base ligevægt
* Syre-base reaktion
* vandets selvionisering: pH, pOH, Kv
* måling af pH
* syre- og basestyrke (Ks og Kb / pKs og pKb)
* styrkeforhold og korresponderende syre-basepar
* beregning af pH i syreopløsninger
* beregning af pH i baseopløsninger
* pufferopløsninger og pufferligningen
* monohydrone og polyhydrone syrer
* kolorimetrisk og potentiometrisk titrering af monohydrone syrer
Repetition isomeri
* strukturisomeri: kæde-, stillings og funktionsisomeri
* stereoisomeri: geometrisk isomeri og spejlbilledisomeri
* optisk aktivitet
Forsøg:
* Syrestyrke og omdannelsesgrad af ethansyre
* Puffersystemer
* Eddikesyre i lagereddike (sidste år)
* Titrering af mælkesyre i mejeriprodukter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Puffersystemer
|
29-03-2025
|
Titrering af mælkesyre i mejeriprodukt
|
28-04-2025
|
Test pH og isomeri
|
29-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
16
|
Naturstoffer, TLC, repetition
Naturstoffer og TLC
* Adskillelse af stoffer vha kromatografi, herunder TLC
* Farvestoffet curcumin
* Funktionelle grupper og stofklasser i stoffet curcumin
* pH egenskaber af curcumin
Forsøg: TLC ag gurkemeje og karry
Repetition
* Forsøg: Organiske molekylers kemiske egenskaber og reaktivitet
* Organisering af alle forsøg
* Retter rapporter/journaler til
* Eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58947187286",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58947187286",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58947187286"
}