Titel
2
|
Bodelsen: Den åbne dør (1998) (R,W&T/TIME&SPACE)
UNIT PLANNER FORMAT FOR LECTIO STUDIEFORLØB:
STAGE 1. INQUIRY: purpose of the unit
Students will know the following content:
Students will learn the following skills:
Students will grasp the following concepts:
Transfer goals: (List here one to three big, overarching, long-term goals for this unit)
Forløbet er elevernes første møde med værklæsning. Det primære formål med forløbet er, at eleverne først får et overordnet kendskab til de tre hovedgenrer i faget (epik, lyrik og drama) og herefter arbejder i dybden med et eksempel på epik, hvortil de bliver introduceret for et begrebsapparat til analyse af epik. Eleverne har desuden arbejdet med genren kriminalroman. Eleverne skal opnå en bevidsthed og viden om, hvordan man inden for faget arbejder metodisk. I dette forløb møder eleverne en social-historisk tilgang samt de er blevet introduceret til nærlæsning. Dette leder desuden frem mod Paper 1. Eksempler på introducerede fagbegreber er: implicit og eksplicit fortæller, synsvinkel, komposition, tids- og handlingsplaner, plot, narrativt begær, symboler, eufemisme, anafor, metonymi, intertekstualitet, dramatisk præsens, varsler, ledemotiver m.fl..
Eleverne har i dette forløb arbejdet i forskellige grupper og er blevet trænet i at give mundtlige oplæg suppleret af et præsentationsmateriale (i dette forløb: PowerPoint-præsentation). Eleverne har desuden haft mulighed for at vælge sig ind på forskellige emner og hertil planlægge og udføre et 5.-minutters individuelt oplæg for holdet. Træningen i de mundtlige oplæg peger frem mod den mundtlige eksamen.
Eleverne introduceres ligeledes til arbejdet med at skabe en logisk struktur i de skriftlige opgaver, hvilket peger frem mod Paper 1, 2 og Hl essayet.
Litteraturhistorisk er der fokuseret på et sammenlignende perspektiv mellem 1950’erne, 1990’erne og det postmoderne samfund.
Sidst men ikke mindst er eleverne i dette forløb blevet introduceret til portfolioskrivning.
Resources used:
• Bodelsen, Den åbne dør, 1996
• Begreb om dansk – Litteratur, sprog og medier, side 35-45, Fortællerinstans og de tre fortællertyper, 2009
• Bo Tao Michaelis, Den kriminelle novelle, Romanens 10 bud.
• Metoder i dansk, AT-håndbogen.
• Metoder i dansk, Systime. (https://metoderidansk.systime.dk/?id=8&redirect_url=%2Findex.php%3Fid%3D153&pageId=121#c265)
• Nationalmuseet, 1950’erne i Danmark – Ungdomskultur.
• (https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/1950erne-i-danmark/ungdomskultur/
• Aarhus Universitet, Danmarkshistorien.dk, (https://danmarkshistorien.dk/perioder/globale-tider-efter-1973/)
STAGE 2. ACTION: teaching and learning
(X the ones focused on)
Learning experiences and strategies/planning for self-supporting learning:
- X Lecture
- Socratic seminar
- X Small group/pair work
- X PowerPoint lecture/notes
- X Individual presentations
- X Group presentations
- Student lecture/leading
- Interdisciplinary learning
- Other:
Details:
Eleverne har i dette forløb arbejdet i forskellige grupper og er blevet trænet i at give mundtlige oplæg suppleret af et præsentationsmateriale (i dette forløb: PowerPoint-præsentation). Eleverne har desuden haft mulighed for at vælge sig ind på forskellige emner og hertil planlægge og udføre et 5.-minutters individuelt oplæg for holdet. Træningen i de mundtlige oplæg peger frem mod den mundtlige eksamen.
Differentiation:
- Setting tasks of different complexity/difficulty
- X Helping individual students according to need
- Other:
Details:
Eleverne støttes i arbejdet med at forberede de mundtlige oplæg. Der gives individuel, formativ feed back på de skriftlige opgaver
Approaches to learning (ATL):
- X Thinking, især I forhold til hvordan en forfatter via de valgte virkemidler kan tydeliggøre et in particular…
- X Social
- X Communication
- Self-management
- X Research
Details: Et fokus iI forløbet har været at lave forskellige gruppekonstellationer , så eleverne har kunne lære hinanden at kende og få etableret et godt klassefællesskab. Der er dermed fokus på de sociale kompetencer som en nødvendighed for det fulde faglige udbytte.
Eleverne har skullet lave research ift. værkets samtid og gruppeoplæggene.
Eleverne har fået en bevidsthed om at et værk ikke blot er handling, men også form.
Language and learning:
- X Activating background knowledge
- X Scaffolding for new learning
- X Acquisition of new learning through practice
- Demonstrating proficiency
Details:
Idet forløbet er det første på holdet, er formålet i høj grad at give eleverne grundlæggende færdigheder og redskaber og dermed klæde dem på til det videre arbejde ift. litterær analyse og fortolkning, afholdelse af oplæg og faglig opgaveskrivning.
Assessment:
Formative:
Der gives efter hvert enkelt oplæg formativ feedback. Feedbacken stilladsernes omkring viden om det gode oplæg og dennes form og indhold.
Summative:
Afslutningsvist har eleverne skrevet en opgave, hvor i de skulle udvælge tre aspekter fra værket og deres arbejde med værket. Opgaven var ligeledes en introduktion til hvordan en opgave struktureres via en indledning, midterdel samt en afslutning.
IB Learner Profile:
- Balanced
- X Caring
- X Communicators
- Inquirers
- Knowledgeable
- Open-minded
- Principled
- Reflective
- Risk-takers
- X Thinkers
Dette sker via fokus på det gode gruppearbejde, mundtlige oplæg og diskussion/tænkning ift. skønlitteraturens grundtræk.
TOK connections:
- Personal and shared knowledge
- Ways of knowing
- X Areas of knowledge
- X The knowledge framework
Details:
Værkets form præget af en række forskellige jeg-fortællere medfører diskussion og bevidsthed om, at der findes forskellige perspektiver på virkeligheden og samme hændelse – og at man derfor kan tale om muligheden for forskellige, sameksisterende ”sandheder”.
CAS connections:
- Creativity
- Activity
- X Service
Details:
Der har I forløbet, eftersom værket lægger op til det, været et udpræget fokus på at tale om og skabe bevidsthed om psykisk sygdom og menneskers mangfoldighed.
|