Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Dansk -
|
Lærer(e)
|
Annette Weiss Garne
|
Hold
|
2023 da/daBH3* (2udaBH3*, 3udaBH3*)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb1 At rejse
Vi arbejder med' at rejse' fra forskellige vinkler.
Vi analyserer bl.a. Jacob Ejersbos novelle: Punk afrique,
Vi træner kommunikation:
Vi træner lytteforståelse: Puk og Hermann i Rungsted havn
Vi træner kreativ skrivning, paper 1.
Vi undersøger forskellige rejsetyper: egne rejser, Caminoen, pilgrimsrejser, Knud Rasmussens slæderejser
Vi træner tekstforståelse.
Open mindedness:Vi forholder os til andre menneskers perspektiv artikler - Birgitte Quist Sørensen, generalsekretær for Folkekirkens nødhjælp
TOK - litteraturen som vej til erkendelse (realisme)
CAS - skriveøvelser om velgørenhed ift. ensomhed (service)
Language - conceptual understanding
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb2 Dansk kunst og kultur
Vi arbejder med kultur fra forskellige vinkler.
Vi analyserer billeder fokus TalR
Vi hører musik og taler om teksterne særligt fokus på Kim Larsen Midt om natten
Vi træner mundtlig kommunikation: fremlæggelser om musik, billeder og Roskildefestivallen
Vi træner kreativ skrivning, paper 1.
Vi træner tekstforståelse.
Vi træner grammatik
Vi ser en dogmefilm Festen af Thomas Vinterberg
Vi træner HL IA og SL træner billedanalyse og -beskrivelse.
Open mindedness:
CAS - skriveøvelser om (service)
Language - conceptual understanding
Peter Faber: https://www.dr.dk/drtv/se/paa-sporet-af-julens-sange_-hoejt-fra-traeets-groenne-top_351530
Højt for træets grønne top, 1848
Dejlig er den himmel blå
Glade jul dejlige jul
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Retorik
Grundlæggende viden om retorik
Fokus på:
Den offentlige lejlighedstale :
Dronningens nytårstale
Den politiske tale:
Statsministerens nytårstale
Greta Thunberg: Klimatale på Christiansborgs Slotsplads, 2019
Eleverne skriver selv en klimatale
Eleverne arbejder med taler i grupper og individuelt som skriveøvelse (Paper 1). (Indgår ofte i eksamens-spørgsmål)
Eleverne holder taler for hinanden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Værklæsning Radiator
Eleverne læser hele Jan Sonnergaards novellesamling: Radiator, 1997
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Ligestilling
Vi skal arbejde med temaet ”ligestilling” (og herunder også køn).
Vi skal arbejde med ligestilling og køn før og nu.
Vi skal kigge på forskellen på formel ligestilling og reel ligestilling i Danmark.
Vi skal primært kigge på ligestilling i dansk kontekst og herefter perspektivere forholdene i Danmark til andre lande og andre kulturer.
Fagligt fokus
I skaI:
- oparbejde et større ordforråd, så I kan diskutere emnet (mundtlighed)
- kunne skrive i forskellige genrer om emnet (skriftlighed)
- forholde jer nuanceret til emnet og kunne argumentere for jeres egen holdning (retorik og argumentation)
DR2
Dokumentaren 1975
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 - Identitet
Unge i Danmark og andre steder.
Identitet og udfordringer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Klima
Miljø- og klimabevidsthed
STAGE 1. INQUIRY: purpose of the unit
Students will know the following content:
Students will learn how to define and communicate about local and global environmental issues, they will analyse, talk and write about elements concerning environmental issues and sustainability, e.g.:
• Sustainable lifestyle and climate impact
• Climate change
• Climate dilemmas and choices of everyday life
• Initiatives of climate innovation and activism, e.g. apps and technology
Students will learn the following skills:
Communication skills:
- Receptive skills: Practicing reading and listening comprehension (blog, articles, podcast, radio debate)
- Productive skills: Developing creative writing skills, debating and oral presentation skills (article, interview, power point presentations, class debate)
- Analytical skills: Practicing analysis of photos and articles.
- Research skills
- Improving functional grammar skills
Students will grasp the following concepts:
- Sharing the planet + human ingenuity
- The key concepts of communicating effectively about a topic: Audience, purpose, text, context, meaning and variation.
Transfer goals: (List here one to three big, overarching, long-term goals for this unit)
- environmental and global awareness
- practicing paper 1 and 2 and preparing an oral presentation
- examining individual responsibility in a modern lifestyle
Resources used:
• PULS 3. Chapter on “Miljø” (Alfabeta, 2017)
• Danske stemmer: ”Julie, 38 år, fortæller om at leve miljøbevidst”
• News paper articles from Politiken:
• ”Klimabevidsthed er hip blandt unge.”
• ”Hvad kan vi som forbrugere gøre ved vores store klimabelastning?”
• Mads og monopolet, https://www.dr.dk/lyd/p4/mads-monopolet-podcast/mads-monopolet-podcast-2019-09-28
• Climate podcast, https://soundcloud.com/sustaindaily/episode-1-baeredygtig-livsstil
• Educational material produced by the teacher for defining and debating.
STAGE 2. ACTION: teaching and learning
(X the ones focused on)
Learning experiences and strategies/planning for self-supporting learning:
- Lecture x
- Socratic seminar
- Small group/pair work x
- PowerPoint lecture/notes x
- Individual presentations x
- Group presentations x
- Student lecture/leading
- Interdisciplinary learning x
Other: Producing texts with a certain intention (conceptual understanding). Intercultural and social understanding by interviewing peers.
Details:
Differentiation:
- Setting tasks of different complexity/difficulty x
- Helping individual students according to need (and language level) x
- Other:
Details:
Approaches to learning (ATL):
- Thinking, in particular critical and independent thinking x
- Social
- Communication X
- Self-management X
- Research X
Details:
Language and learning:
- Activating background knowledge x
- Scaffolding for new learning x
- Acquisition of new learning through practice x
- Demonstrating proficiency x
Details: Presenting and giving students talks
Assessment:
Formative: Oral individual and written feedback and feedforward on writing exercises
Summative: According to the assessment criteria
IB Learner Profile:
- Balanced
- Caring x
- Communicators x
- Inquirers x
- Knowledgeable x
- Open-minded x
- Principled
- Reflective x
- Risk-takers
- Thinkers x
TOK connections:
- Personal and shared knowledge
- Ways of knowing
- Areas of knowledge: Humanities, Language
- The knowledge framework
Details:
How can language impact perspectives on this topic?
CAS connections:
- Creativity
- Activity
- Service x
Details:
- How can the individual raise awareness of sustainability in our local community?
- How can service activities offer inspiration for further engagement in Red Cross activities regarding e.g. climate refugees (BG is a Red Cross school).
- Writing paper 1 about hypothetical CAS experiences.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Frøken Smillas fornemmelse for sne
Hovedværk
Romanen Frøken Smillas fornemmelse for sne handler om kultursammenstød, identitet, klima og relationer mellem mennesker
Vi ser filmen til bl.a. at skabe overblik over en kompleks historie
Emne Identitet
Vi træner læsning - store mængder af stof
Vi træner tekstforståelse og tematisk analyse
Vi træner kreativ skrivning, paper
1Bl.a. dagbogsskrivning
Vi træner HL IA og SL træner billedanalyse og -beskrivelse fra filmen
Open mindedness: Vi låner andre menneskers perspektiv gennem litteraturen
TOK - litteraturen som vej til erkendelse (realisme)
CAS - skriveøvelser om ......... ift. splittelse (service)
Language - conceptual understanding
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs kap. 5 del II, kap. 1 og 2 i del III - arbejd hjemme
-
Læs kap. 3, 4 og 5 i del III
-
I læser videre hjemme
-
Vi ser mere af filmen.
-
I har læst kap. 6 og kap. 1 og 2 i Havet.
-
Vi læser i fællesskab og nogen skal skrive dagbog:)
-
Læs kap. 4, 5 og 6
-
Læs kap. 7, 8 og 9
-
I skal selvfølgelig læse videre og være færdige med II del Havet. Som I husker fra filmen, så er Smilla på vej ud på isen.
-
Husk Frøken Smilla
-
I må gerne arbejde hjemme
-
Relevante kapitler: Byen 1. del kap. 1, 2, 4, 6, 10, 11, 2. del kap 2, del 3 kap. 1, 4 Havet Del 1 kap. 1 kap. 6, 9 - del 2 kap.1, 3, Isen kap. 1, 3
-
Vi fortsætter med temaet lykke
-
Jeg er på tur med Gadens Stemmer i Kbh. og kommer derfor ikke til modulet.
-
Lykke og realisme_opgaver.docx Upload jeres besvarelse på Elevfeedback - I må gerne arbejde 2 og 2 evt. 3
-
Lykke og realisme_opgaver.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10 Lykke
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#9 Det moderne arbejdsmarked
DR TV - Superhjernerne med Peter Lund Madsen, Episode 3, Stress
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58965195247",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58965195247",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58965195247"
}