Holdet 2023 da/daBS1* - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk -
Lærer(e) Sophie Warming
Hold 2023 da/daBS1* (2udaBS1*, 3udaBS1*)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Oplevelser: At rejse
Titel 2 Identitet: Unge
Titel 3 Erfaringer og oplevelser: Højtider og traditioner
Titel 4 Opfindsomhed: kommunikation og retorik
Titel 5 Social organisering /Identitet: Livsformer
Titel 6 Social organisering: Sundhed
Titel 7 Værk 1: Tyverier (Oplevelser og erfaringer)
Titel 8 Fælles om planeten: Klima og miljø
Titel 9 Teknologi og store opfindelser
Titel 10 Det offentlige rum - samfundet
Titel 11 Forløb#2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Oplevelser: At rejse

Forløb om at rejse
Definitioner af rejsemåder og typer, kendskab til Danmarks geografi og seværdige steder. Kommunikation om steder i verden, som eleverne kender godt til og kan anbefale og når noget går galg. Refleksion over anderledes rejsetyper, såsom at rejse som krigsfotograf og som opdagelsesrejsende.
Træning af genrerne
-rejseguide
- blog
-podcast
- brev
- diskussion

IB learner profile: Reflective, caring, communicative, inquirers

Grammatisk fokus: Substantiver og verber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Identitet: Unge

Forløb om unges og deres livsformer.
Indhold: Unge i Danmark, unges vilkår i andre lande til sammenligning, unge før og nu, uddannelse og mediernes indflydelse på unges identitet.

Teksttyper:
artikler, interview, dokumentarfilm.

IB-learner profile: caring, critical thinkers, inquirers.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Erfaringer og oplevelser: Højtider og traditioner

Et forløb om traditioner i forbindelse med årets højtider og fester. Vi gennemgår danske højtider med særligt fokus på oprindelse og fejring. Derefter et fokus på velgørenhed i forbindelse med juletiden.
Eleverne udvikler et fiktivt velgørenhedsarrangement for juleløs i deres by som CAS-arrangement. De udvikler forslag og laver plakat.

IB learner profile: communicators, caring, open minded, risk takers

Teksttyper: forslag, plakat, paper 2, paper 1.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Opfindsomhed: kommunikation og retorik

Et forløb om taler og argumentation

Vi arbejder med nytårstalerne fra Dronningen og Statsministeren. Eleverne analyserer og udvælger dele til egne taler.
Vi læser Greta Thunbergs klimatale fra 2019 ved Christiansborg.
Der trænes ordforråd, det at stå over for andre og holde tale, at disponere tid og tekst.

Derefter et fokus på dokumentarfilmen som en genre, der argumenter for et synspunkt.

IB learner: critical thinkers, caring, communicators, inquirers, thinkers

Texttype: tale, blog, dokumentarfilm

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Social organisering /Identitet: Livsformer

Forløbet LIVSFORMER omhandler livsstil, social organisering og har et særligt fokus på drømme om alternative samfund. En del af forløbet omhandler derfor fristaden Christianias historie og identitet.

I forløbet træner vi skriftlighed (paper 1) og læse- og lytteøvelse (paper 2).

Eleverne arbejder også med kreativt at udtænke og bygge en livsform i LEGO og udtrykke deres fortælling om deres valgte ide.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Social organisering: Sundhed

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Værk 1: Tyverier (Oplevelser og erfaringer)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer