Birkerød Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Birkerød Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 da/daBS1* - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau
Dansk -
Lærer(e)
Sophie Warming
Hold
2023 da/daBS1* (
2udaBS1*
,
3udaBS1*
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Oplevelser: At rejse
Titel 2
Identitet: Unge
Titel 3
Erfaringer og oplevelser: Højtider og traditioner
Titel 4
Opfindsomhed: kommunikation og retorik
Titel 5
Social organisering /Identitet: Livsformer
Titel 6
Social organisering: Sundhed
Titel 7
Værk 1: Tyverier (Oplevelser og erfaringer)
Titel 8
Fælles om planeten: Klima og miljø
Titel 9
Teknologi og store opfindelser
Titel 10
Det offentlige rum - samfundet
Titel 11
Forløb#2
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Oplevelser: At rejse
Forløb om at rejse
Definitioner af rejsemåder og typer, kendskab til Danmarks geografi og seværdige steder. Kommunikation om steder i verden, som eleverne kender godt til og kan anbefale og når noget går galg. Refleksion over anderledes rejsetyper, såsom at rejse som krigsfotograf og som opdagelsesrejsende.
Træning af genrerne
-rejseguide
- blog
-podcast
- brev
- diskussion
IB learner profile: Reflective, caring, communicative, inquirers
Grammatisk fokus: Substantiver og verber
Indhold
Kernestof:
På rejse rundt i Danmark_2u_23.docx
Grupperne har uploadet deres power point inden modulet i OPGAVER. Please upload group presentation on Opgaver before the module.
BASISREGLER_substantiver.pdf
En punktering på savannen.pdf Læs teksten grundigt og find ud af hvilke af sætningerne A-H, der passer på de tomme felter. Fill in the blanks in the text while reading. Read the text well for a good comprehension.
Opgaver til at rejse_når noget går galt.docx
ALL: Bring your grammar booklet Substantiver.
Øvelse 1 - basis
Øvelse 2
Øvelse 3
øvelse 4
Tag et foto med dynamik eller med mange ting, og beskriv 8 objekter, man kan se med 8 hele linjer. Fokus er på substantiver, korrekt brug af køn, artikler og ental/flertal samt bestemt og ubestemt. Gør dig umage!Take a photo with a lot going on or a
Øvelse 1 - med eller uden artikel?
Med eller uden artikel - pluralis
Øvelse: kendt eller ukendt form?
Lav opgave 9 + 10 i grammatikhæftet. Ubestemt eller bestemt form?
nouns_basicdefinition.pdf
T-ord (list of neuter gender words) Danish B (1).pdf
Lektie er opgave 12 i grammatikhæftet Substantiver. Do exercise 12 in the grammar booklet. The sentences should be placed in the logical order of action.
Skriv de sidste svar til teksten om Knud Rasmussen. Finish the questionnaire om Knud Rasmussen.
Portræt_Knud Rasmussen.docx
Booklets here: Substantiver_alle_øvelser.pdf
Ental - øvelse 2
Flertal øvelse 1-4 Substantiver i flertal - 1-4
Ental - øvelse 1 write the definite form
Sådan_2_Skal du ud at rejse.pdf
The test will reflect the exercises in the grammar booklets 1:1 (booklet attached here). The basic 'rules' are to be studied. You can study this, but could also review all the exercises in the booklets & practise with the basic exercises online on th
Læs pdf'ens s. 4-5 LÆSEØVELSE: Danskernes ferie. Slå ord op, du ikke forstår (read pg. 4-5 in the pdf about the holiday habits of the Danes and look up new words)Sådan_2_Skal du ud at rejse.pdf . Practise the pronunciation of words with the vowel Y (
Til modulet: Danskere kap 1 tekst.pdf
Til modulet: Annette og Alexander første opgaver.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Identitet: Unge
Forløb om unges og deres livsformer.
Indhold: Unge i Danmark, unges vilkår i andre lande til sammenligning, unge før og nu, uddannelse og mediernes indflydelse på unges identitet.
Teksttyper:
artikler, interview, dokumentarfilm.
IB-learner profile: caring, critical thinkers, inquirers.
Indhold
Kernestof:
Til modulet: Danskere kap 1 tekst.pdf
Til modulet: Annette og Alexander første opgaver.docx
Læs teksten om Annette og Alexander. Danskere kap 1 tekst.pdf
Lav opgave 1 + 2 til teksten. Annette og Alexander første opgaver.docx
Opgave med udtryk_danskere_Annette_.docx
Please read first page of the text again to practise pronunciation (first pg.). Please take a look at the word order of the sentences in the first paragraph. Where is the verb typically placed in a Danish sentence? And the sentence subject?
SYNTAKS.pptx
The rest of you will present your object to reflect or photo of an aspect of being young today
Opgaver_unges_identitet_Rodloes.docx
Film: Rodløs
WHEN: is it da, når or hvornår?
To go: read about the different words of transport: to go.pdf
Exercises to go 1 To GO: SKAL or GÅ?
Exercises to go 2 GO: Is it TAGE, SKULLE, GÅ ?
ex. to go 3 GO: skulle, tage, rejse or gå?
Grammatical focus on pronouns, study the list well:-) List of pronouns.pdf
Please do the exercises (press next to continue) Exercises pronouns (easy)
Pronominer, less easy
The ab initio class: Read and listen to the text and the dialogue. Study the words (daily life vocab). Tekst og dialog
Listen and answer the questions: Lytteøvelse 1
Listen and answers the questions 2: lyt og forstå ( Lytteøvelser)
Billedbeskrivelses- og analysemodel simpel.pdf
Regler_Pronominer_ny.pdf
pronouns.pdf
Internettet skaber de unges identitet_txt.docx
Arbejdsspørgsmål til Internettet skaber de unges ....docx
Pronominer_øvelser_ny.pdf
Lav opgave 4+5 i Pronominer (new grammar booklet).
Lav opgave 8 i Pronominer.
Lektie: Teksten Internettet skaber de unges identitet læses færdig. Lav opgaverne 1+2. Upload dine svar i Elevfeedback inden modulet :-)
Abhiram, Aleko, Alexia, Lisa, Amirah, Amir læser: kap1_Enebarnet.pdf
Angelina, Aryan, Cate, Emma P, Emma J, Isabel læser kap1_Den_yngste.pdf
Ivan, Jenny, Klym, Leo, Mariel, Mark, læser: kap1_Den_mellemste.pdf
Max, Rafa, Sebastian, Sejong, Tisya, Vedhika, Viktoriia læser: kap1_Den_aeldste.pdf
Grammatiklektie: Lav resten af opgave 11
hans og sin .pptx
Lav opgave 12, 13 + 14 i grammatikhæftet Pronominer
Læs opgaven grundigt. Måske kan du allerede lave interviewet mandag aften? Interviewopgave_daB_unge_2u.docx
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Erfaringer og oplevelser: Højtider og traditioner
Et forløb om traditioner i forbindelse med årets højtider og fester. Vi gennemgår danske højtider med særligt fokus på oprindelse og fejring. Derefter et fokus på velgørenhed i forbindelse med juletiden.
Eleverne udvikler et fiktivt velgørenhedsarrangement for juleløs i deres by som CAS-arrangement. De udvikler forslag og laver plakat.
IB learner profile: communicators, caring, open minded, risk takers
Teksttyper: forslag, plakat, paper 2, paper 1.
Indhold
Kernestof:
Højtider, fester og traditioner 1.pdf
Refleksion: Skriv svar på følgende: Hvad er en højtid? Hvorfor fejrer vi dem? Giv et eksempel fra dansk kultur og fra din egen kultur. Hvad står højtider i modsætning til? Skriv i Elevfeedback
Jeres artikler "To unge om sabbatår" skal være uploadet i mappen i Teams.
Forbered dig på testen Regler_Pronominer_ny.pdf
Forbered dig på testen (this document gives an English version - only it does not treat the pronouns DET, DER, NOGEN, INGEN)pronouns.pdf
Lav "Fejlretter" i hæftet Pronominer. Det er den sidste opgave.
De juleløses jul_tx.pdf
Højtider, fester og traditioner 1.pdf Lav opgave 4 i pdfen. Du skal altså læse teksten "Højtider og traditioner" for at besvare nogle spørgsmål. Read the text and answer the questions to the text /exercise 4.
Øv tallene - vi spiller banko
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Opfindsomhed: kommunikation og retorik
Et forløb om taler og argumentation
Vi arbejder med nytårstalerne fra Dronningen og Statsministeren. Eleverne analyserer og udvælger dele til egne taler.
Vi læser Greta Thunbergs klimatale fra 2019 ved Christiansborg.
Der trænes ordforråd, det at stå over for andre og holde tale, at disponere tid og tekst.
Derefter et fokus på dokumentarfilmen som en genre, der argumenter for et synspunkt.
IB learner: critical thinkers, caring, communicators, inquirers, thinkers
Texttype: tale, blog, dokumentarfilm
Indhold
Kernestof:
H.M. Dronningens nytårstale 2023
Dronningens nytårstale_23.docx
Opgave_Dronningens nytårstale_2023.docx
SKRIV EN KORT NYTÅRSTALE 2u_grupper (1).docx
Jeres svar på resten af opgaverne til Dronningens nytårstale skal uploades inden modulet. Opgave_Dronningens nytårstale_2023.docx
VERBER_BASISREGLER (1).pdf
Greta Thunberg_klimatale_2u.docx
Online øvelser verber i gruppe 1+ 2 Verber gr. 1
Skriv en tale_2u_24.docx
Upload jeres 5 retoriske eksempler fra Greta Thunbergs tale i Elevfeedback.
Lav opgave 2+3 i kopien "Verber"
Grammatik i brug - online
Øv dig i at holde din tale med gode pauser og træn udtale af de sværeste ord.
MEDBRING GRAMMATIKKEN TIL EFTER TALERNE
DRTV - FOMO
FOMO_spg til doku.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Social organisering /Identitet: Livsformer
Forløbet LIVSFORMER omhandler livsstil, social organisering og har et særligt fokus på drømme om alternative samfund. En del af forløbet omhandler derfor fristaden Christianias historie og identitet.
I forløbet træner vi skriftlighed (paper 1) og læse- og lytteøvelse (paper 2).
Eleverne arbejder også med kreativt at udtænke og bygge en livsform i LEGO og udtrykke deres fortælling om deres valgte ide.
Indhold
Kernestof:
Det moderne arbejdsmarked_stress.docx
DRTV - Superhjerner - med Peter Lund Madsen: Stress
Please fill in the blanks with the new expressions (have bolde i luften, se en ende på etc) in the document handed out in copy.
ADJEKTIVER_BASISREGLER.pdf
Adjektiver i kopien: Opgave 3+4. I skal træne de nye adjektiver fra opgaverne hjemme, så I kan bruge dem aktivt i timen :-)
Storm P tegneserie II.pdf
Arbejd selv med disse opgaver: Vi træner fortsat adjektiver. I skal i timen skrive en historie, der passer til tegneserien "En stilfærdig historie" (a quiet story). I historien skal I bruge så mange adjektiver, som kan give mening. Og de skal anvende
Basisregler_adjektiver_English.pdf
Opgaver i adjektivernes bøjning (inflection). Komparativ-former og superlativ. ADJEKTIVER-kopi: opgave 17-21. Det er de sidste opgaver inden testen.
Adjectives_Inflection_English.pptx
Grammatik i brug - adverbier
I kan ikke slå os ihjel (Christiania)
Grammatik i brug - en basal indføring i dansk grammatik - rettenøgle og digitale opgaver
Kender I andre eksempler på samfund, der lever anderledes end majoriteten og bygger på principper, ligesom Christiania? Skriv jeres eksempler i Elevfeedback.
Adverbier_BASISREGLER.pdf
I kan ikke slå os ihjel.docx
De mest anvendte teksttyper på Danish B - Paper 1 (1).pdf
Reportage
I skal lave opgave 1,2 + opgaven på side 82 (stedsadverbier). Vi kigger på resten sammen i modulet før testen.
Adverbier_øbelser_grammatik_i brug.pdf
Om teksttypen REPORTAGE
Eksempel: Reportage: En nat i kulden med de hjemløse
Paper 1-træningreportage_studietur.pptx
Refleksionslektie: Tænk på en aktivitet fra CAS-turen, som du vil skrive en reportage fra. Tænk på, hvordan man kan gøre en beskrivelse af aktiviteten klar og sanselig for din læser :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Social organisering: Sundhed
Indhold
Kernestof:
I skal læse denne tekst og slå nye ord op. Der kommer "Question & answer booklet" til den i modulet. De perfekte piger_vi må aldrig.pdf
Lektien er at 1) læse de to tekster om sundhed "Kvinden er familiens sundhedsminister" og "Unge får stress af deres smartphones". 2) Der mangler nogle forbinderord ( conjunctive and transitional adverbs and phrases)) i teksterne. Sæt dem ind, hvor du
_en kort kommentar til MacDonald (1).docx
KLUMME Når den unormale livsstil bliver normal
Hvor sunde er de unge på BG.docx
Dagens lektie er paper 2 - reading-træning. Læs teksten med fokus på ordforråd. Saml (gather) ord om sundhed til dine noter. Besvar spørgsmålene. Slik - hverdagens forsøder.pdf
Billedbeskrivelse_sundhed.docx
Der kommer en diktat (dictation) i teksten Mad og sundhed på side 2 i den papirkopi, som I arbejdede med sidst (paper copy). Træn derfor ordene, så I kan stave dem.
I skal lave opgaverne med "Mere eller flere" "Mindre eller færre" i kopien, som I fik sidst. Huskeregel: Kan du tælle det, er det Flere/færre. Er det substans, en udefinerbar mængde, utælleligt (uncountable) = Mere/mindre. NB: Vi kan tælle penge (mon
Vi har haft blikket stift rettet mod motion og sund kost.docx
Sundhed_paperøvelse.docx
Novellegenren_intronovelle_Tyverier.docx
Læs interviewet med forfatteren Thomas Korsgaard. Hvad siger han om genren NOVELLE (short story)? Hvad siger han om identitet og om at bruge falsk identitet? Thomas Korsgaard om tyverier, ansigtstab og identitet i sin novellesamling
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Værk 1: Tyverier (Oplevelser og erfaringer)
Indhold
Kernestof:
Novellegenren_intronovelle_Tyverier.docx
Læs interviewet med forfatteren Thomas Korsgaard. Hvad siger han om genren NOVELLE (short story)? Hvad siger han om identitet og om at bruge falsk identitet? Thomas Korsgaard om tyverier, ansigtstab og identitet i sin novellesamling
Arbejdsopgaver_ I bor da meget pænt.docx
Læs novellen "I bor da meget pænt". Hav fokus på forholdet mellem de to drenge. Notér tre gode citater fra teksten, som peger på noget i deres forhold. Sæt en post it ved citaterne!
I bor da meget pænt opgaver.pptx
Diskretionslinjen_arbejdsspørgsmål_kort.docx
Læs novellen "Diskretionslinjen". Lav et referat af novellen og upload i Elevfeedback inden modulet. Det er vigtigt, at du har styr på hovedpersonerne og hvem der siger hvad. Vi skal bruge handlingen aktivt i klassen. Vi ses!
I modulet: Opgaver til Korsgaard_Lasagne_3u.docx
I containeren_opgaver_24.docx
I containeren_billedbeskrivelse.docx
Læs novellen "I containeren" med fokus på at forstå 1) Relationen mellem hovedpersonen og hans 'gamle ven' med to citater 2) Hvordan er hovedpersonens livssituation? Find mindst 3 citater. Brug post its:-)
Teksttype_Interview.docx
til eller for? Regler og øvelser her
forskellig eller anderledes? Øvelser her
Læs interviewet med Stine. Skralderen Stine: "Jeg bruger kun 200 kroner på mad" - Spiir
Spørgsmål til interviewet:
Her er feedback på Paper 1, dagbog, som jeg gennemgik mandag. Feedback_grammatisk fokus.docx
HL arbejd selv IA-Mock-opgave. Preparing for orals HL_24_plastikposen.docx
SL arbejd selv-IA-mock opgave: SL_preparing_mock_tyverier_24.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Fælles om planeten: Klima og miljø
Indhold
Kernestof:
Alle opgaver i præpositioner (question booklet)
I timen: Til eller for?
Lektie 1: Vi træner fortsat præpositioner i praksis. Skriv derfor gode sætninger med følgende 10 udtryk, hvor I bøjer verbet:
Lektie 2: Træn disse basale verber i alle tider (infinitiv, nutid, datid, før nutid) - og vi tester! at blive, at få, at gå, at have, at se, at være
Klima1.pdf
I skal læse i BASISREGLER_konjunktioner om kategorierne, som jeg introducerede: Hovedsætningskonjunktioner og Ledsætningskonjunktioner. Lav derefter opgave 3,4,5+6 i den nye grammatikkopi. Skriv i kopien!
BASISREGLER_konjunktioner.pdf
Konjunktioner_opgaver.pdf
Lav opgave 7,8 og 9 i kopien Konjunktioner. Medbring kopien!
Tjek min feedback til jeres sætninger i Elevfeedback fra torsdag (da/når). Skriv to nye sætninger om jeres fortid med DA. Skriv to nye sætninger om jeres fremtid med NÅR. Indsæt i Elevfeedback på dette modul. Eksempler her:
Se denne udsendelse som lektie. Der kommer en lille quiz i den DRTV - Den grønne optur: Kan vi bygge solen på jorden?
grøn optur opg.docx I har 50 min. til at lave opgaven.
grøn optur opg.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Teknologi og store opfindelser
Indhold
Kernestof:
Teknologi_kommunikationsteknologi.docx
Basisregler_Ordstilling.pdf
Ordstilling_teknologi.docx fsnit
Ordstilling.pdf
Medbring kopi om ORDSTILLING
Juletræet med sin pynt
Lav opgave 6 + 7 (lav individuelt selvom der står paropgave) og medbring kopien ORDSTILLING (please!)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Det offentlige rum - samfundet
Indhold
Kernestof:
I timen HL: Den indre svinehund_opgave_IA.docx
Sælger streetart-kunstnere ud, når de begynder at tjene penge?
Ordstilling.pdf
Kunst i det offentlige rumSL.docx
Du vælger et større afsnit af din paper 1, hvor der har været en del rettelser. Omskriv det og genaflevér i timen til SWA.
I skal kunne gengive, hvad man bruger disse steder til og give eksempler på, hvorfor det er vigtige steder i byens liv.
Fælledparken
Ordstilling 15 + 16 - at omskrive hovedsætning til ledsætning.
Opgave 1:
Træn ordforråd, så du kan skrive om det offentlige rum og vores fællesskaber i byerne.
Paper 1 - træning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb#2
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58965200824", "T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58965200824", "H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58965200824" }