Holdet 2023 da/daBS2* - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk -
Lærer(e) Jesper Jørgensen
Hold 2023 da/daBS2* (2udaBS2*, 3udaBS2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Experiences: at rejse
Titel 2 Social organisering: moderne arbejdsliv og stress
Titel 3 Sharing the planet - miljø og klimabevidsthed
Titel 4 Identity - Højtider og traditioner
Titel 5 Human ingenuity - retorik
Titel 6 Identities(sharing the planet): danskernes frisind
Titel 7 Exsperiences/Identities: dokumentarfilm
Titel 8 Human ingenuity - Kunst og kultur
Titel 9 Human ingenuity/identity - Lykke
Titel 10 Experiences - Thomas Korsgaard "Tyverier"
Titel 11 Identity - Mellem to kulturer
Titel 12 Anders Bodelsen: Den åbne Dør
Titel 13 Teknologi og store opfindelser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Experiences: at rejse

Indledende forløb om at rejse.
Vi benytter rejsetemaet til at blive klogere på hinanden, Danmark og verden.
Indledende ser vi dokumentar om udvalgte steder i DK, samt læser tekster om Danmark.
Forløbet suppleres med en gruppeøvelse, hvor vi med udgangspunkt i en fiktiv dagbog føres rundt i Danmark - og hvor klassen gruppevis præsenterer de steder vi møder.
Endvidere ser vi hvordan Rick Stein møder København og det nye nordiske køkken og taler om det.

Eleverne skal også individuelt præsentere hvor de kommer fra og hvad stedet er kendt for mm

Forløbet suppleres løbende med lytte, skrive, tale-øvelser , samt grammatik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Social organisering: moderne arbejdsliv og stress

Herunder interviewøvelse, tekster om stress, samt film om stress med tilhørende øvelser.
Papertræning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sharing the planet - miljø og klimabevidsthed

Forløb om miljø- og klimabevidsthed. Gennem dokumentaren "kampagnen mod klimaet" (DR) og forskellige tekster undersøger vi og diskuterer, hvordan klimakrisen iscenesættes fra forskellige interessenter.
Herunder klimaskeptikere og lobbyister, samt forskellige måder til at opnå en bæredygtig levevis og klode - eksempelvis cirkulær økonomi i forbindelse med Roskilde Festival.
I forlængelse af skolens projekt om Global goals - har vi også arbejdet med disse - herunder fremlæggelser mm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Identity - Højtider og traditioner

Forløb om højtider med fokus på, hvorfor vi har dem og hvilken betydning de har .
Herunder særlig fokus på julen - og de sociale skyggesider den også kaster lys på. I forbindelse med dette paper-træning med udgangspunkt i IB learner profile og CAS-tankegangen.

Der arbejdes også med begrebet traditioner, herunder julens salmer, samt satire i forbindelse med danske jule-traditioner gennem "Tjek på traditionerne" (DR)

Julesalmer og et eventyr af HC Andersen.

Løbende grammatik-træning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Identities(sharing the planet): danskernes frisind

Med udgangspunkt i danskernes frisind ser vi på en række underemner, der belyser dette, herunder:

Tekster om danskernes alkoholkultur og Filmen DRUK

Tekster om ligestilling, herunder også arbejde med kvindernes internationale kampdag og arbejdernes internationale kampdag.


Forløbet suppleres med grammatikøvelser, lytteøvelser og papertræning

Grammatik og paper-træning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Exsperiences/Identities: dokumentarfilm

Vi arbejder med Søren Faulis dokumentarfilm "Min morfars morder" - og ser på, hvordan en historisk begivenhed kan iscenesættes og påvirke en familie gennem mange år - hvad betyder begivenheden og det faktum at morderen stadig er i live og lever ustraffet i Tyskland for familierelationerne og familiens identitet - især efter Fauli søsætter sit projekt om at tage ned og tilgive ham på familiens vegne...

Herunder også diskussion af begrebet "tilgivelse" - kan man for eksempel tilgive en morder?
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Human ingenuity - Kunst og kultur

Puls 3 – tekster og øvelser om dansk kunst og kultur.
Herunder klassisk dansk kunst og design,Tal R, om funktionen af grænsebrydende kunst, samt en kort diskussion om, hvilken indflydelse AI har på ”rigtig” kunst med udgangspunkt i dokumentaren:
https://www.dr.dk/drtv/episode/kulturelt_-picasso-er-en-robot_324952
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Human ingenuity/identity - Lykke

Forløb om begrebet "Lykke".
Med udgangspunkt i nogle afsnit af programrækken om danskerne som verdens lykkeligste folk arbejder vi med begrebet lykke.

Hvad gør os lykkelige? - emnet indkredses gennem forskellige tekster - bl.a. en familie som har opnået velvære og lykke ved at downsize.

Papertræning - lytte og skriveøvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Experiences - Thomas Korsgaard "Tyverier"

Værklæsning - Novellesamlingen "Tyverier" af Thomas Korsgaard

Introduktion til novellegenren og arbejde med tekstanalyse.

Gennem læsning af Korsgaards noveller dykker vi ned i en lang række emner som for eksempel:
- Mobning - og klasseskel i samfundet
- Grænseoverskridende adfærd
- Dysfunktionelle familieforhold
- Ulykkelig kærlighed - og erfaringen med at man pludselig går i forskellige retninger som mennesker
- Fortrængninger og overlevelsesstrategier

Alt sammen noget som karaktererne i novellerne oplever undervejs i bogen.

Papertræning og grammatik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer