Holdet 2023 DA/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Ditte Bruhn Bak
Hold 2023 DA/p (1p DA, 1p DA-skriv, 2p DA, 2p DA-skriv)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Taler der vil forandre verden
Titel 2 Fra barn til voksen - analyse af tekster
Titel 3 Fiktion eller virkelighed (1.værk)
Titel 4 Hvis der skulle komme et menneske forbi (2. værk)
Titel 5 Skriveforløb - Fattigdom i litteraturen
Titel 6 Kvindebilleder i litteraturen
Titel 7 Autofiktin og MINI SSO (3. værk)
Titel 8 Nyhedsformidling Flygtningekrisen 2015 (4. værk)
Titel 9 Fra romantikken til det moderne gennembrud 5.Værk
Titel 10 Liv Duvå
Titel 11 Sproghandlinger
Titel 12 Eksistentialisme 6. værklæsning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Taler der vil forandre verden

Formålet med forløbet er dels at introducere eleverne til retorikkens verden og til de fagbegreber, der knytter sig til denne del af faget, men dels også at præsentere eleverne for forskellige taler, der på forskellige måder ønsker forandring. Derudover er det et mål, at eleverne selv skal trænes i at formulere egne holdninger og meninger alt efter den pågældende kommunikationssituation.
Indledningsvis præsenteres eleverne lidt mere generelt for danskfaget og bringes til at reflektere over, hvordan vi arbejder i dansk – og hvorfor. Dernæst introduceres eleverne til retorikkens verden, hvor de især lærer Ciceros retoriske pentagram at kende, ligesom de via småøvelser øver sig i at forholde sig til, hvornår kommunikation er vellykket, og hvad man skal tage højde for, når man tilrettelægger og gennemfører en tale. De efterfølgende moduler har hver deres faglige fokus rettet mod retorikkens verden – f.eks. talegenrer, stilistik, appelformer – ligesom hvert modul har mere tematisk og højaktuelt fokus knyttet til forløbets overskrift om taler, der vil forandre verden. Et modul handler f.eks. om klima, hvor et andet handler om køn og kultur. Således afprøver eleverne i hvert modul deres nyerhvervede viden gennem analysen af en tale med et bestemt tema, men også gennem forskellige småøvelser, der skal træne eleverne i selv at fremsætte forskellige argumenterende pointer og dermed udvikle deres personlige stemme. Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave, hvor eleverne – ud fra deres nye viden og ud fra processkrivning – selv skal skrive en tale, der skal fremføres for en gruppe klassekammerater.
Materialer:
- Jonas Eikas takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris 2019
- Den norske helse- og omsorgsminister Bent Høies tale til ungdommen, AftenPosten 27. april 2020
- Greta Thunbergs tale på Christiansborg Slotsplads, 25. maj 2019
- Sara Omars nytårstale ”Du kan bryde fri” fra Deadline, 2018
Teori er primært læst i e-bogen "Håndbog til dansk" af Ole Schultz Larsen fra Systime - de enkelte afsnit ses nedenfor under kernestof.
Særlige fokuspunkter: Arbejdsformer: Skriftligt arbejde:
Perspektiv: Sprog
Sider: 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fra barn til voksen - analyse af tekster


I dette forløb bliver eleverne introduceret til forskellige tekster der behandler emnet "Fra barn til voksen" - den farefulde færd. Som intro til forløbet snakkede vi om hvordan netop den overgang virker for en ung gymnasieelev i 2023 (og fra "en mors" syn) - for at kunne forstå hvorfor dette emne er blevet behandlet så bredt.

Forløbet introducerer forskelige genrer: Folkevise, folkeeventyr, novelle og digte. (og sang)
Vi starter med den tidligste genre: Folkevise - og læser om middelalderlitteratur om mundtligt overleverede fortællinger og læser helt konkret en tryllevise. Dernæst læser vi en folkeeventyr og derfor også lidt om genren. Til sidst en moderne novelle, der om end det foregår i samtiden trækker på folkevisegenren og folkeeventyrgenren.

Baggrundslitteratur: Med tiden (om folkeviser) 4 ns

Tekster: "German GladenSvend" (4ns)
              "Prins Hvidtjørn" (5ns)
Pia Juul: Alle kan Ro
Klaus Rifbjerg; uddrag fra "Under vejr med mig selv" (1956)
Tove Ditlevsen: Barndommens gade (digt, 1942) Og sang af Anne Linnet (1986)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fiktion eller virkelighed (1.værk)

Forløb om fakta og fiktion.
med et særligt fokus på dokumentarfilmsgenren.
Vi så Flugt - og eleverne arbejdede med den i et projektarbejde, med fremlæggelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hvis der skulle komme et menneske forbi (2. værk)

Eleverne har læst romanen: Hvis der skulle komme et menneske forbi. Af Thomas Korsgaard.
Og løbende arbejdet med:
spørgsmål til kapitler
Rundkredssnak om bogen
personkarakteristik og relationsanalyse, tema og perspektivering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kvindebilleder i litteraturen

Dette er primært et litterært forløb, hvor vi går tilbage i litteraturhistorien og ser på kvindeskildringer gennem historien, og hvordan de afspejler datidens kvindesyn. Vi ser på perioderne oplysningstid, romantikken og Det Moderne Gennembrud. Vi perspektiverer desuden løbende til den nutidige debat om køn og ligestilling.

I slutningen af forløbet introduceres klassen for den skriftlige eksamensgenre "debatterede artikel" og skriver deres første debatterende artikel om emnet "Forventninger til køn".

Materialer:
- Epistel 99 af Ludvig Holberg (1748)
- Uddrag af "Emile eller om opdragelsen" af Jean-Jaques Rousseau (1762) (uddrag fra kapitlet "Sophie - eller kvinden")
Uddrag af Clara Rafael af Mathilde Fibiger
- Uddrag af Constance Ring af Amalie Skram (1885)

- "Filmen knækker når hun møder op i kondisko på daten" af Sam Mansoor (2014)
- "Jeg mister fuldstændig lysten til sex, hvis jeg har betalt for min kærestes middag" af Emma Holten (2014)
- Nytårstale på Deadline DR2 af Tessa (2021)

Teori er primært læst i e-bogen "Litteraturhistorien på langs og på tværs" af Kjær-Hansen, Kennebo og Bertelsen fra forlaget Systime - de enkelte afsnit ses nedenfor under kernestof.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Autofiktin og MINI SSO (3. værk)

Dette forløb indeholder værklæsning af digtsamlingen" Institutionaliseret"

Forløbet munder ud i at eleverne laver det vi kalder en MINI-SSO, og dermed stifter nærmere kendskab til den større skriftlige opgave. Som teoretisk ramme lærte de om begrebet autofiktion, og derfor læste vi en del eksempler på det inden vi læste "Institutionaliseret" - værket passer også til deres to fagpakker:
Livsstil - Trivsel - Sundhed
og
Psykologi - Politik - Pædagogik
I opgavens vurderende del skulle de inddrage: artiklen ”Læger bliver tvunget til at læse digte og noveller for at lære empati” og/eller Svend Brinkmanns tale ”Hvorfor læser vi egentlig litteratur?”

Tekst:

"Institutionaliseret" af Haidar Ansari (2022)

Andre eksempler på autofiktion:
Maja Lee Langvad: Hun er vred
Lone Aburas: Den sorte bog
Maria Gerhardt: Transfervindue
Caspar Eric: uddrag af Nye balancer

Og filmen:

Anna Odel: Gensynet (2013)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Nyhedsformidling Flygtningekrisen 2015 (4. værk)

I dette forløb kommer vi ind på nyhedsformidlingens mange sider, med et fokus på en "begivenhed", nemlig flygtningekrisen i 2015.

Vi kommer ind på:

I forløbet er der fokus på nyhedens komposition –nyhedstrekanten – og nyhedskriterierne.
Hvordan nyhedsmedier vinkler og prioriterer, hvilke nyheder de anser som tophistorier.
Forskellige genrer: informerende tekster (fx nyhed, baggrundsartikel og reportage) og opinionstekster (fx kommentar, leder, anmeldelse, læserbrev, debatindlæg og kronik
Men også på hvordan kommentarer på de sociale medier kan glide ind i et kredsløb af nyheder, nemlig opinionskredsløbet.


Vi læser kapitlet om nyhedsformidling "Flygtninge i nyhedskredsløbet" i i-bogen: Perspektiver i dansk.
Da alle artiklerne deri omhandler samme emne - som en del af samme konkrete nyhedskredsløb og opinionskredsløb, betragtes det her som et værk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Fra romantikken til det moderne gennembrud 5.Værk

I dette lange forløb har eleverne stiftet bekendskab med mange kanonforfattere, romantikken, romantismen og det moderne gennembrud.

Universalromantik:

Adam Oehlenschläger: Morganvandring

Nationalromantik:

Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land
Juliane Marie Jensen: Danemark, Danemark! Oh hellige lyd!
Grundtvig: Danmarks trøst

Romantisme:

St. St. Blicher: Sildig opvågnen (5. værk)

Det moderne gennembrud:

Pontoppidan: Ane-Mette
(op mod H.C. Andersens: Den lille pige med svovlstikkerne)

Henrik Ibsen: Et dukkehjem (vi læste uddrag derfra og så filmatiseringen fra 1974)

Herman Bang: Den sidste balkjole

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Liv Duvå

Tre moduler der handler om Liv Duvå og hendes roman "Ned fra himlen" - i forbindelse med et forfatterbesøg. Eleverne læste en smagsprøve på langdigtet: Jeg vil have en statsminister (2022) og et uddrag fra romanen "Ned fra himlen" (2023) - hvorefter de mødte forfatteren til et foredrag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Sproghandlinger



Forløb om sproghandlinger og facework i litterære tekster og på levende billeder.
Eleverne skal kunne identificere de forskellige sproghandlingstyper samt
høfligheds- og samarbejdsprincipper.
De introduceres til facework-teori af Erving Goffmann med fokus at kunne beskrive, hvad vi bruger facework til i praksis.
Overordnet fokus i forløbet er at kunne anvende sproghandlings- og facework-teori til at nuancere og præcisere vores analyse og fortolkning af de samtaler, som finder sted i litteraturen og i film.

Tekster:
Kort kilp fra filmen "Idioterne"
Novelle: Katrine Marie Guldager: "Voksne mennesker kan godt tale om sex"
Kortfilm: Sabbat (2020) af Holger Karberg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Eksistentialisme 6. værklæsning

Dette forløb introducerer eleverne til eksistentialismen som filosofisk retning og som
litterær læsemetode. Indledningsvis præsenteres eleverne for eksistentialistiske
nøglebegreber, og dernæst fokuseres der kort på to eksistentialistiske tænkere:
Kierkegaard og Camus, hvis ideer eleverne lærer at kende via oplæg.
Dernæst arbejdes der med eksistentialismen som litterær læsemetode, og eleverne
kommer omkring fem kanonforfattere: Tom Kristensen, Johannes V. Jensen, Martin
A. Hansen og Peter Seeberg og Karen Blixen. Ud over det læser de også et selvvalgt værk, ud fra en længere liste. Der blev valgt: Erland Loe: Doppler (2004), Tine Høeg: Tour de chambre (2020), Stine Pilgaard: Meter I sekundet (2020), Capar Eric: 7/11 (2014), Tove Janson: Mumifars erindringsbog (1971), Adda Djørup: Poesi og andre former for trods (2015)


Tekster:

Martin A. Hansen: "Agerhønen"
Peter Seeberg: "Hullet"
Johanes V. Jensen: "Interferens"
Tom Kristensen:  "Angst"
Karen Blixen: "Ringen"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer