Birkerød Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Birkerød Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 DA/p - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Ditte Bruhn Bak
Hold
2023 DA/p (
1p DA
,
1p DA-skriv
,
2p DA
,
2p DA-skriv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Taler der vil forandre verden
Titel 2
Fra barn til voksen - analyse af tekster
Titel 3
Fiktion eller virkelighed (1.værk)
Titel 4
Hvis der skulle komme et menneske forbi (2. værk)
Titel 5
Skriveforløb - Fattigdom i litteraturen
Titel 6
Kvindebilleder i litteraturen
Titel 7
Autofiktin og MINI SSO (3. værk)
Titel 8
Nyhedsformidling Flygtningekrisen 2015 (4. værk)
Titel 9
Fra romantikken til det moderne gennembrud 5.Værk
Titel 10
Liv Duvå
Titel 11
Sproghandlinger
Titel 12
Eksistentialisme 6. værklæsning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Taler der vil forandre verden
Formålet med forløbet er dels at introducere eleverne til retorikkens verden og til de fagbegreber, der knytter sig til denne del af faget, men dels også at præsentere eleverne for forskellige taler, der på forskellige måder ønsker forandring. Derudover er det et mål, at eleverne selv skal trænes i at formulere egne holdninger og meninger alt efter den pågældende kommunikationssituation.
Indledningsvis præsenteres eleverne lidt mere generelt for danskfaget og bringes til at reflektere over, hvordan vi arbejder i dansk – og hvorfor. Dernæst introduceres eleverne til retorikkens verden, hvor de især lærer Ciceros retoriske pentagram at kende, ligesom de via småøvelser øver sig i at forholde sig til, hvornår kommunikation er vellykket, og hvad man skal tage højde for, når man tilrettelægger og gennemfører en tale. De efterfølgende moduler har hver deres faglige fokus rettet mod retorikkens verden – f.eks. talegenrer, stilistik, appelformer – ligesom hvert modul har mere tematisk og højaktuelt fokus knyttet til forløbets overskrift om taler, der vil forandre verden. Et modul handler f.eks. om klima, hvor et andet handler om køn og kultur. Således afprøver eleverne i hvert modul deres nyerhvervede viden gennem analysen af en tale med et bestemt tema, men også gennem forskellige småøvelser, der skal træne eleverne i selv at fremsætte forskellige argumenterende pointer og dermed udvikle deres personlige stemme. Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave, hvor eleverne – ud fra deres nye viden og ud fra processkrivning – selv skal skrive en tale, der skal fremføres for en gruppe klassekammerater.
Materialer:
- Jonas Eikas takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris 2019
- Den norske helse- og omsorgsminister Bent Høies tale til ungdommen, AftenPosten 27. april 2020
- Greta Thunbergs tale på Christiansborg Slotsplads, 25. maj 2019
- Sara Omars nytårstale ”Du kan bryde fri” fra Deadline, 2018
Teori er primært læst i e-bogen "Håndbog til dansk" af Ole Schultz Larsen fra Systime - de enkelte afsnit ses nedenfor under kernestof.
Særlige fokuspunkter: Arbejdsformer: Skriftligt arbejde:
Perspektiv: Sprog
Sider: 50
Indhold
Kernestof:
Årets første danskmodul. Glæder mig til at møde jer og begynde at lære jer at kende. Vi begynder på det første forløb, som kommer til at handle om taler.
Greta Thunberg to world leaders: 'How dare you? You have stolen my dreams and my childhood'
4.9 Retorik - Ciceros pentagram
4.9 Retorik talegenre
Jonas Eikas takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris 2019 (1).docx
–Gruppe 1 : Emne –Gruppe 2: Modtager –Gruppe 3: Sprog –Gruppe 4: Situation –Gruppe 5: Afsender
I dette modul skal I lærer om tale-genrer og så skal vi se og høre endnu en tale. Den sidste halve time af modulet får I til jeres første skriftlige aflevering
Takketale ved Nordisk Råds prisoverrækkelse → Røst
3. modul 1.p.pptx
Analyse af Jonas Eikas takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris 2019.docx
Vi starter modulet med det gruppearbejde I kort startede op i sidste modul - om Jonas Eikas tale. Hvis du ikke var der i sidste modul, skal du gå ind på sidste modul og finde linket til talen og se den (den tager ca. 5 min)
4.9 Retorik - Appelformer
opgave om appelformer arbejd selv modul.docx
I dette modul er jeg på ekskursion med en anden klasse - derfor får I en opgave I skal løse - og aflevere en besvarelse på. Mere om det senere
Tale til ungdommen → Røst
Den norske helseministers tale til ungdommen.docx
1 p Sproglige og stilitiske virkemidler.pptx
Sproglige virkemidler i Tale til ungdommen.docx
Sproglige figurer og billedsprog - oversigt (1).docx
Gruppe 1
Den norske helseministers tale til ungdommen.docx Sproglige virkemidler i Tale til ungdommen.docx Sproglige figurer og billedsprog - oversigt (1).docx Hvis din gruppe ikke fik udfyldt skemaet i sidstemodul, er det lektie til i dag. Find gerne to ekse
Lektie nr. 2 - Tænk over et dilemma, hvor der kan opstilles gode argumenter for flere forskellige løsninger. Det kan fx være et dilemma fra din hverdag eller et politisk dilemma.
Greta Thunbergs tale på Christiasborg Slotsplads .docx
1p Argumentation og klima.pptx
Argumentationsanalyse af Greta Thunbergs tale.docx
Benjamin
Sara Omar Analyse.docx
Sara Omar nytårstale med linjenumre.docx
I dette modul skal I begynde på jeres egen tale - som lektie må I gerne tænke over et emne eller flere DU synes kunne være spændende at tale om.
Arbejd hjemme modul.pptx
Følg den vedhæftede ppt (fra slide 16!) og få min. lavet en disposition - du kan evt. begynde at skrive selve teksten, hvis du har mere tid. Aflever det du har under "opgaver".
Skrivemodul - talen afleveres i aften
I skal holde jeres tale i mindre grupper i dette modul - Vi starter med gruppe 1, imens en gruppe er inde sidder I andre blot udenfor til det bliver jeres tur.
1p Taledag.docx
I dag skal de sidste taler holdes - og forløbet om taler skal afsluttes helt.
Plan for afholdelse af de sidste taler.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Fra barn til voksen - analyse af tekster
I dette forløb bliver eleverne introduceret til forskellige tekster der behandler emnet "Fra barn til voksen" - den farefulde færd. Som intro til forløbet snakkede vi om hvordan netop den overgang virker for en ung gymnasieelev i 2023 (og fra "en mors" syn) - for at kunne forstå hvorfor dette emne er blevet behandlet så bredt.
Forløbet introducerer forskelige genrer: Folkevise, folkeeventyr, novelle og digte. (og sang)
Vi starter med den tidligste genre: Folkevise - og læser om middelalderlitteratur om mundtligt overleverede fortællinger og læser helt konkret en tryllevise. Dernæst læser vi en folkeeventyr og derfor også lidt om genren. Til sidst en moderne novelle, der om end det foregår i samtiden trækker på folkevisegenren og folkeeventyrgenren.
Baggrundslitteratur: Med tiden (om folkeviser) 4 ns
Tekster: "German GladenSvend" (4ns)
"Prins Hvidtjørn" (5ns)
Pia Juul: Alle kan Ro
Klaus Rifbjerg; uddrag fra "Under vejr med mig selv" (1956)
Tove Ditlevsen: Barndommens gade (digt, 1942) Og sang af Anne Linnet (1986)
Indhold
Kernestof:
Vi starter på et nyt forløb i dag - Nu kommer til at handle om hvordan man analyserer forskellige tekster i dansk på HF
NYT FORLØB I DANSK!
Folkeviser
Folkevisens formler
Overnaturlige naturvæsener
Læs de tre afsnit (følge de tre links) og besvar følgende spørgsmål - og aflever på elevfeedback (inden kl 16 )
I dette modul læser vi en folkevise - og ser på hvad den siger om at gå fra barn til voksen
•Gengiv historien med egne – og færre – ord – læg særligt mærke til German Gladensvend, moren og Jomfru Sølverlad •Inddel den så i de tre faser: Eksposition, tranformation, konsekvens.
Germand Gladensvend - med noter.doc
En skriveøvelse - skriv og aflever (under opgaver) når modulet er omme. Mere info kommer.
Skriveøvelse til forløbet: Fra barn til voksen
Prins Hvidbjørn (tekst)-kopi.pdf om - folkeeventyr og om Prinds Hvidbjørn -kopi.pptx
I dette modul skal I læse en novelle der handler om at gå fra barn til voksen. Inden da skal I lærer noget om hvordan man arbejder med novellegenren i Dansk i HF.
Alle kan ro (2014) Pia Juul
Alle kan ro
Alle kan ro (2014)
Hvis du ikke var til modulet i mandags, skal du læse den novelle som der er linket til: Alle kan ro
1. Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa
Skrivemodul
Jeg kommer ned i starten af modulet og sætter jer igang, men går så igen, da jeg er til et kursus. Som lektie til modulet skal du læse novellen, Alle kan ro - hvis du ikke allerede har læst den, eller hvis du gerne vil lære den endnu bedre at kende (
akriveøvelse til alle kan ro.docx
Referat og resumé kendetegn.pdf
resume og referat.pptx
Om at læse lyrik - om "Fra barn til voksen"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Fiktion eller virkelighed (1.værk)
Forløb om fakta og fiktion.
med et særligt fokus på dokumentarfilmsgenren.
Vi så Flugt - og eleverne arbejdede med den i et projektarbejde, med fremlæggelser.
Indhold
Kernestof:
Forfatter i nytårstale: 'Sandheden er, at ingen ejer os, heller ikke den danske stat'
1p fakta og fiktion første modul.pptx
Den Korte Radioavis' MUS på Radio24syv
AFR - Trailer
Vi ses 8:30! - til mere om fakta og fiktion
2.1 Kontrakter, koder og genrer
Denne tekst er lang, så læs ved at have fokus på at kunne på beskrive disse punkter.
Fakta og fiktionskoder
Vi gennemgår kort pointerne fra sidste modul og arbejder os igennem den første tekst.
Trykket og betydningen afgør skrivemåden — sproget.dk
§ 18. Skrivemåden afhængig af udtalen — sproget.dk
Fakta og fiktionskoderark tomt.doc
5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary
modul om dokumetarfilm.pptx
I dette modul skal I se filmen færdig - som I skal arbejde med i de næste moduler.
DRTV - Flugt (vi så de første 14 minutter i sidste modul, så hvis du var der, kan du starte derfra - hvis du ikke var til sidste modul, kan du spørge en klassekammerat om hvad du skal lægge mærke til når du ser filmen.
Projektarbejde Flugt.pptx
Fortsætter gruppearbejdet - projektarbejdet om Flugt
I dette modul får I lidt tid til at gøre jeres præsentation klar - dernæst får I en roman, som vi skal læse.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Hvis der skulle komme et menneske forbi (2. værk)
Eleverne har læst romanen: Hvis der skulle komme et menneske forbi. Af Thomas Korsgaard.
Og løbende arbejdet med:
spørgsmål til kapitler
Rundkredssnak om bogen
personkarakteristik og relationsanalyse, tema og perspektivering.
Indhold
Kernestof:
Hvis der skulle komme et menneske forbi.pptx
I dette modul skal I læse de første 7 kapitler i romanen: Hvis der skulle komme et menneske forbi. Find den på mitCFU, og spørg en klassekammerat om hvordan du gør, hvis du ikke var der i går. Læs altså til og med side 47. Jeg kommer ikke ned og tage
I dag skal I fremlægge jeres Flugt analyser - når I ikke selv fremlægger eller lytter skal I arbejde med de første syv kapitler af bogen "Hvis der skulle komme et menneske forbi" - derfor er det lektien til i dag.
Modul om Flugt og Hvis der skulle komme et memnneske forbi.docx
I dette modul læser vi lidt videre i bogen, og arbejder videre med bogen.
arbejdselv modul torsdag.docx
Inden dette modul skal I have læst til kap. 16 i "Hvis der skulle komme et menneske forbi"
I skal have læst til og med kap 16 inden i dag
1ps svar til opgaven kap1-16.docx
Læs til og med kap. 26 i Hvis der skule…
modul om Tue og konfirmation.docx
Opgave til 3. og 4. modul.docx
Plan over samtaler med Benny .docx
I skal på skift tale med Benny i 10 min om jeres profil. Se det vedhæftede dokument med planen. Kom i god tid, foran Mødelokale 1. Det er dels tirsdag i 3. og 4. modul og torsdag i 1. og 2. modul.
Kære 1.p Dette modul bliver et hyggemodul, som I skal have med et IB-hold. I skal lære hinanden lidt at kende, og de skal tale dansk - I skal måske hjælpe dem lidt. Så mød op til et rart modul, der primært handler om at snakke med nye måske potentiel
Inden dette modul skal I have læst Hvis der skulle komme et menneske forbi FÆRDIG.
Snak lidt i en rundkreds – dannet ud fra hvor meget og hvor grundigt du har læst:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Skriveforløb - Fattigdom i litteraturen
Et forløb om "Den analyserense artikel"
Vi læser sammen "Lønnigsdag" af Martin Andersen Nexø - og analysere den tematisk omkring fremstillingen af fattigdom.
Undervejs skriver eleverne de forskellige dele af den analyserende artiklen. Og perspektivere til en anden genre og anden litteraturhistorisk tid, nemlig til romanen: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (som klassen havde læst tidligere på året).
Indhold
Kernestof:
I dette modul arbejder vi videre med den analysernede artikel om "Lønningsdag". Lektien er altså at aflevere den første delaflevering: som i startede på i onsdags. Var du ikke til skrivemodulerne i sidste uge, har du altså både en novelle der skal læ
3.1 Hvad handler teksten om? (miljø og person-karakteristik)
I skal bare gå i gang med / gå videre med del-opgave 2. Jeg kommer ned i klassen kl 8:30, så kan I have spørgsmål klar - eller tænkt over hvad I har brug for hjælp til.
DenGodeIndledning- råd og vink.pdf
Husk novellen på print ( Lønningsdag )
Skriveøvelse om Dumpedalen
Skriveøvelse Dumpedalen.docx
Amor & Den Sidste Pil (CV Jørgensen)
Vi mødes 8:45 og taler om årsprøven i skriftlig dansk - om hvad den indeholder og hvordan I kan forberede jer på den.
Genretræk - analyserende artikel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Kvindebilleder i litteraturen
Dette er primært et litterært forløb, hvor vi går tilbage i litteraturhistorien og ser på kvindeskildringer gennem historien, og hvordan de afspejler datidens kvindesyn. Vi ser på perioderne oplysningstid, romantikken og Det Moderne Gennembrud. Vi perspektiverer desuden løbende til den nutidige debat om køn og ligestilling.
I slutningen af forløbet introduceres klassen for den skriftlige eksamensgenre "debatterede artikel" og skriver deres første debatterende artikel om emnet "Forventninger til køn".
Materialer:
- Epistel 99 af Ludvig Holberg (1748)
- Uddrag af "Emile eller om opdragelsen" af Jean-Jaques Rousseau (1762) (uddrag fra kapitlet "Sophie - eller kvinden")
Uddrag af Clara Rafael af Mathilde Fibiger
- Uddrag af Constance Ring af Amalie Skram (1885)
- "Filmen knækker når hun møder op i kondisko på daten" af Sam Mansoor (2014)
- "Jeg mister fuldstændig lysten til sex, hvis jeg har betalt for min kærestes middag" af Emma Holten (2014)
- Nytårstale på Deadline DR2 af Tessa (2021)
Teori er primært læst i e-bogen "Litteraturhistorien på langs og på tværs" af Kjær-Hansen, Kennebo og Bertelsen fra forlaget Systime - de enkelte afsnit ses nedenfor under kernestof.
Indhold
Kernestof:
Hej 2.p, vi mødes 8:15
Afsnit
Vi samler op på øvelsen fra i går, så HUSK papiret den ene i hver gruppe fik med sig hjem.
Om oplysningstid og kvindesyn
•https://litthist.systime.dk/?id=123 • •Læs indtil skrivestil og sprog og besvar • 1.Hvornår begynder og slutter oplysningstiden? 2.Hvorfor hedder perioden oplysningstiden? 3.Hvilke kendetegn har oplysningstidens samfund? Hvad betyder 'oplyst enevæld
køn i litteraturen 3 moduler.pptx
Oplysningstid: Holberg og Epistler
Uddrag af Rosseau - Sophie eller kvinden.pdf
Indledning:Præsenter tekstPræsenter emnePræsenter ”fortolkningshypotese” Kort resumeSom viser modtagerbevidsthed AnalyseEt par relevante fagbegreberEt par PEE / PEF Perspektivering (på emnet) Afslutning Samlet vurdering (i tal…) Kriterier til den ana
Ludvig Holberg: Jean de France
•Læs de to første underafsnit. Stop med at læse, når underafsnittet "At læse Jean de France" starter. •Svar efter læsning på følgende: •1) Hvor er Ludvig Holberg født? •2) Hvilke genrer er Ludvig Holberg kendt for at skrive? •3) Hvordan passede hans
Aflever jeres svar i elevfeedback inden modulet
Epistel 99 af Ludvig Holberg.docx
•Hvad står der om kvinder i denne tekst? •Kom med et citat eller to – og beskriv det med dine egne ord • •Ud fra det, hvordan tror I Holbergs syn på kvinder var = altså hvad var kvindebilledet?
Oplysning og Holberg-og kvindebilleder .ppt
Romantikken og kvindebilleder og uddrag af Clara Rafael af Mathilde FibigerKvindebilleder romantikken.pptx
Debatartikler - forventninger til køn.docx
I dette modul skal I læse og arbejde med de to artikler, som I skal bruge til jeres første skriftlige opgave i år. Det foregår i modulet i grupper.
I dette modul skal I starte med at arbejde selv - sid i kantinen og læs de to artikler som er vedhæftet. Mens I læser skal I markere eller understrege hovedpointer i artiklerne. Understreg min. 5 steder som du synes er vigtigst i de to artikler. kl 8
2HF intro-til-debatterende-artikel.pptx
Kvinder i Det moderne gennembrud - sæt jer ikke ned på en plads før jeg har lagt navneskilte ud.
I har en lille lektie for til dette modul:
Sædelighedsfejden 1883-1887
Rather Homemade Præsenterer: Det Moderne Gennembrud - hvad skete der lige der
Sædelighedsfejden - overblik, udfyld ark.docx
Skrivemodul - debatterende artikel - Vi starter modulet med at genopfriske hvad "argumentation" er
Som lektie til i dag skal du have fulgt op på det vi har lavet i de sidste to moduler. Læst de to artikler (debatindlæg) og udpeg 2 påstande i hver. Udpeg også noget karakteristisk ved skrivestilen.
Den debatterende artikels opbygning - indledning
Halvt skrivemodul - vi mødes i klassen kl 8:30 og har så en god time til at skrive i ro og mag inden den store idrætsdag.
Vi læser en tekst fra Det moderne gennembrud
Amalie Skram
Jeg ligger navneskilte ud, så sæt jer ikke ned!
Skram, Amalie, Constance Ring - uddrag med præst, 1885.pdf
Arbejdsark Constance Ring .docx
I modulet samler vi op på litteraturhistoriens kvindebilleder og tager det emne op til nutiden.
Inden dette modul skal I vælge hvordan I vil lave/have feedback på jeres debatterende artikel.
Feminisme – en politisk strømning for at fremme ligestilling mellem kvinder og mænd
Kønsdebat i nutiden.pptx
Tessas nytårstale 2021.docx
Sidste modul om kvindebilleder - modulet bruges til skrifteligt feedback-rettearbejde
Vi starter modulet med at I fremlægger jeres "Tesse-arbejde" fra i fredags, derefter er det tid til feedback på den debatterende artikel.
Feedback ark til den debatterende artikel.docx
I dag skal vi have skabt en god tidslinje over vores forløb om kvindebilleder -
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Autofiktin og MINI SSO (3. værk)
Dette forløb indeholder værklæsning af digtsamlingen" Institutionaliseret"
Forløbet munder ud i at eleverne laver det vi kalder en MINI-SSO, og dermed stifter nærmere kendskab til den større skriftlige opgave. Som teoretisk ramme lærte de om begrebet autofiktion, og derfor læste vi en del eksempler på det inden vi læste "Institutionaliseret" - værket passer også til deres to fagpakker:
Livsstil - Trivsel - Sundhed
og
Psykologi - Politik - Pædagogik
I opgavens vurderende del skulle de inddrage: artiklen ”Læger bliver tvunget til at læse digte og noveller for at lære empati” og/eller Svend Brinkmanns tale ”Hvorfor læser vi egentlig litteratur?”
Tekst:
"Institutionaliseret" af Haidar Ansari (2022)
Andre eksempler på autofiktion:
Maja Lee Langvad: Hun er vred
Lone Aburas: Den sorte bog
Maria Gerhardt: Transfervindue
Caspar Eric: uddrag af Nye balancer
Og filmen:
Anna Odel: Gensynet (2013)
Indhold
Kernestof:
I præsenterer jeres tidslinjer, og så går vi i gang med det nye forløb: Autofiktin og MiniSSO
Mini-SSO - Elevsiden
Hun er vred.pdf
Hvorfor læser vi egentlig litteratur? | Gyldendal
Lone Aburas Den sorte bog .docx
2.p arbejdselv-opgave til fredag den 27 .docx
I skal i dette modul læse to tekster og besvare nogle spørgsmål dertil. Dels en kort tekst om autofiktion dernæst et interview med Haidar Ansari. (ham som vi af lidt skal læse en hel digtsamling af) Se opgaven i det vedhæftede dokument.
Interview: Haidar Ansari om INSTITUTIONALISERET | Litteraturportalen
Flydende identiteter | Brug litteraturhistorien
Vi begynder at læse digtsmalingen: Institutionaliseret
Vi lytter til resten af digtsamlingen - sammen
Du, som ikke var til modulet i mandags, kan med fordel læse de 13 første digte i digtsamlingen: Institutionaliseret. Du finder dem under dokumenter, holdet Dansk 2p - klik ind på mappen der hedder autofiktion og Mini SSo (det er 13 korte og letlæste
Vi har to moduler i dag - så vi bruger det på at se en film. En autofiktons-film.
I dette modul ser vi film færdig, arbejder med den og læser til sidst en helt anden slags tekst, endnu et bud på autofiktion.
Gensynet - opgave ppt-kopi.ppt
1.Hvordan fremstilles ”klassekammeraterne og mobning” – i filmens to forskellige lag 2.Hvordan fremstilles ”Anna og mobning” 3.Ændrer vi, seere, mening undervejs, hvad angår Anna Odell, klassekammeraterne og mobning? 4.Hvordan bruge Anna Odell fiktio
Endnu et eksempel på autofiktion: Transfervindue
Som lektie skal du se den video som ligger på elevsiden om den akademiske opgave - følg linkHvad er en akademisk opgave? - Elevsiden
Maria Gerhardt Transfervindue.docx
4. En død forfatters tekst
Opbygning af mini-DBB 2024.pptx
Caspar Eric
Endnu et eksempel på autofiktion og artikel til diskussion.
Autofiktion og performativ biografismeSom lektie skal du læse endnu en fagtekst om begrebet autofiktion. Tag noter mens du læser, for husk, det er dette du bl.a. skal bruge i din redegørelse.
Autofiktion
Læger skal læse digte og noveller for at lære empati - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Lyrikporten - 28 danske digtere
Caspar Eric Nye balancer uddrag 2023.pdf
MINI SSO - Skrivedag
Mini SSO (aflever senest søndag aften, altså ingen mulighed for at aflevere senere)
Bedømmelsesark_mini-SSO.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Nyhedsformidling Flygtningekrisen 2015 (4. værk)
I dette forløb kommer vi ind på nyhedsformidlingens mange sider, med et fokus på en "begivenhed", nemlig flygtningekrisen i 2015.
Vi kommer ind på:
I forløbet er der fokus på nyhedens komposition –nyhedstrekanten – og nyhedskriterierne.
Hvordan nyhedsmedier vinkler og prioriterer, hvilke nyheder de anser som tophistorier.
Forskellige genrer: informerende tekster (fx nyhed, baggrundsartikel og reportage) og opinionstekster (fx kommentar, leder, anmeldelse, læserbrev, debatindlæg og kronik
Men også på hvordan kommentarer på de sociale medier kan glide ind i et kredsløb af nyheder, nemlig opinionskredsløbet.
Vi læser kapitlet om nyhedsformidling "Flygtninge i nyhedskredsløbet" i i-bogen: Perspektiver i dansk.
Da alle artiklerne deri omhandler samme emne - som en del af samme konkrete nyhedskredsløb og opinionskredsløb, betragtes det her som et værk.
Indhold
Kernestof:
Vi starter på et nyt forløb i dag - om nyhedsformidling - og så får I lidt tideligere fri, en tid I kan bruge til jeres sidste arbejde på MiniSSO'en.
Opgave til de 7 elever som ikke er på ekskursion: Vælg to nyhedsartikler - beskriv den (hvad handler den om, hvor lang er den mm) og forklar hvilket medie du har den fra. Vi skal bruge det i næste modul til at skyde timen igang.
Vi starter modulet med at høre 7 nyhedshistorier fra i mandags. (gammel nyt...)
Læs intro: ”Flygtninge i nyhedskredsløbet”, derefter kapitlet der hedder: ”Flygtningekrisen” – og løs også opgaven til sidsthttps://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=233 ±(som overblikslæsning: læs artiklen: 7 historiske øjeblikke: Da flygtningekrise
Nyhedsdækningens første fase | Perspektiver i dansk
I skal læse en lille lektie inden modulet. Det handler om Nyhedsdækningens første fase - og bl.a. om: I SKAL IKKE LAVE OPGAVERNE.
Intro til kommende opgave - derefter tid til at vælge opgave, læse tilhørende tekst med understregning og lave disposition. Så er I igang!
Videre på nyhedsformidling
Vi starter med en nyhedshistore-skriveøvelse i grupper:
Gruppe 1
Gruppe 1: Bertram, Ida, Ella
Dybere ind i sagen | Perspektiver i dansk
NB!! Husk lektie
første seks moduler .pptx
±Læs nu “Flygtningepres åbner for ny kurs”, ±Hvilke nyhedskriterier dominerer? ±Hvilke typer af kilder bygger de indledende afsnit på? Hvilke kilder benytter artiklen sig i øvrigt af? ±Er artiklen bygget op efter nyhedstrekanten? Hvorfor/hvorfor ikke
Dagens fokus: Når folk blander sig...
Destroyer - The Laziest River
Dagens fokus: Dybere ind i sagen og Når folk blander sig.
Når folk blander sig | Perspektiver i dansk
Se min lille kommentar på elevfeedback hvis du har afleveret noget!
Hvad kan du huske - opsamlingsmodul.docx
images
I dette modul samler vi op på de centrale begreber I har haft om indtil nu.
Afsnit
Googles billedresultat for https://media.tenor.com/zJexbgG2KToAAAAM/cologne-anchorman.gif
Arbejds selv opgave om opinionskrdsløbet.docx
Way Way Way Too Much Overdone GIF – Way Way Way Too Much Overdone Extra – find og del giffer
I modulet har vi om begrebet "Fake-News"
Fake news opgave.pptx
cologne-anchorman.gif
Kære 2.p - I disse to skrive-moduler skal I blot skrive på jeres artikel - med hjælp fra mig og hinanden. Derefter skal I lave en lille reportageøvelse.
Reportage-opgave.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Fra romantikken til det moderne gennembrud 5.Værk
I dette lange forløb har eleverne stiftet bekendskab med mange kanonforfattere, romantikken, romantismen og det moderne gennembrud.
Universalromantik:
Adam Oehlenschläger: Morganvandring
Nationalromantik:
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land
Juliane Marie Jensen: Danemark, Danemark! Oh hellige lyd!
Grundtvig: Danmarks trøst
Romantisme:
St. St. Blicher: Sildig opvågnen (5. værk)
Det moderne gennembrud:
Pontoppidan: Ane-Mette
(op mod H.C. Andersens: Den lille pige med svovlstikkerne)
Henrik Ibsen: Et dukkehjem (vi læste uddrag derfra og så filmatiseringen fra 1974)
Herman Bang: Den sidste balkjole
Indhold
Kernestof:
Vi starter på et nyt forløb i dag - og inden dag laver vi lige en evaluering af dansk-undervisningen.
Arbejd selv i dansk - romantikken.docx
Ludwig Van Beethoven's 5th Symphony in C Minor (Full)
1. modul om romantikken.pptx
De første 30 min af dette modul skal I bruge på evaluering af dansk. Udfyld skema i ro og fred, aflever det på elevfeedback - inden kl 8:30 hvor jeg kommer og fortsætter med romantikken som litteraturhistorisk periode.
2p Evaluering af danskundervisningen 2024.docx
DBBs søn er syg, så jeg kommer ikke - udflyd skemaet derhjemme...
Universalromantisk lyrik
universalromantik og morgenvandring.pptx
Efter elevtrivselsundersøgelsen skal I arbejde med "Morgenvandring"
Adam Oehlenschläger Morgenvandring
Spørgsmål til Morgenvandring.docx
Morgenvandring og info om SSO
I får lidt tid til at finde noget billedsprog og forklar det ! Hvis du ikke nåede noget i sidste modul, så er det lektie til dette.
Digt i dumpedal
Om Liv Duvå - uddrag af Ned fra himlen
Vi starter med jeres breve fra i går!
Hun har Vestegnen i blodet.Det er giftigt (ea5ce3e1).pdf
Hun har Vestegnen i blodet, Politiken 25.8. 2024.docx
Om Liv Duvå - uddrag af Ned fra himlen, med spørgsmål til
Ned fra himlen Liv Duvå uddrag.pdf
Nationalromantikken
Universalromantik og nationalromantik.pptx
Nationalromantikken i Danmark | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Tre oplæg om de tre nationalsange - derefter indblik i Romantisme og poetisk realisme.
Biedermeier og poetisk realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs (
Romantisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs(•Tag noter så du ud fra dem, kan beskrive hvad der kendetegner romantisme)
Intro til værklæsning af St. St. Blicher
•Læs begyndelsen på Sildig opvågnen (102-107, l. 28 ) og besvar: Hvad fanger din nysgerrighed i novellens begyndelse? Besvar på elevfeedback. Bogen er udleveret mandag i timen.
•Læs begyndelsen på Sildig opvågnen (102-107, l. 28 ) og besvar: Hvad fanger din nysgerrighed i novellens begyndelse? Besvar på elevfeedback. Bogen er udleveret mandag i timen. HUSK AT TAGE DEN MED!
S. 24-28 i Mesterfortællinger om fortælleren
Spørgsmål til novellens første fem sider:
Dette modul stopper vi lidt tidligere. Vi læser sammen side 107, l.29 - 113, l.8 - Og I skriver en liste over novellens personer, så I ved, hvem der er gift med hvem, og mændenes erhverv.
HUSK BOGEN !
modul om miljø og personkarakteristik.pptx
Vi arbejder videre med
Gruppe 1: Filippa, Malene, Abd, Bertram
Forberedelse til terminsprøve
Systime bøger til eksamen dansk.docx
Sildig opvågnen” s. 113, l. 9 (“Jeg var kommet hjem ...”) - s.119, l. 13 (“.. der Morgen graut.”)Læseformål: Hvordanoplever I nu Elise ud fra hendes breve? Kom gerne med tocitater, I synes er spændende. Indsæt under elevfeedback.
Læs i bogen "Mesterfortællinger" - teorien om "Tematik"
Genlæs HELE novellen – skriv ned hvad du synes om den nu, som helhed, med al den viden du nu har om den – aflever på elevfeedback
•Hvilke modsætninger arbejder novellen med •Hvilke af Blichers typiske temaer ser I repræsenteret (mest) •Har den implicitte fortæller (måske synonymt med forfatteren?) en anden holdning til begivenhederne end den eksplicitte fortæller, altså præsten
Om fortolkning, lav det gerne i grupper, så I kan hjælpe hinanden… (besvar spørgsmål og aflever på elevfeedback)
Skriv en indledning og et resume: (husk en fortolkningshypotese og skriv så et resume på ca. 6 -10 linjer (brug altså 90 min på denne del – du skal gerne bruge noget af al den viden du har om novellen i begge de to dele af opgaven)
Opsamling på de sidste moduler
Pontoppidan - Ane-Mette (1).pdf
Den lille pige med svovlstikkerne
Pontoppidan og Ane-Mette.doc
Vi mødes i E2 - husk at komme til tiden, der er en gæst - en tidligere BG elev!
Ret din artikel | Skriftlig eksamen i dansk
Opgave: Følg linket og find en vejledning til hvordan du kan rette din egen artikel. Ret så din artikel fra terminsprøven.
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Hej med jer. Jeg skal til et møde kl 14, men har lige 20 min. til at sætte jer i gang med en opgave. I skal i dette modul læse noget konkret om den litteraturhistoriske periode; Det moderne gennmbrud.
modul om litteraturhistorien det moderne gennembrud.docx
om Et dukkehjem.pptx
Ibsen, Henrik, Et Dukkehjem scene 1, 1879.docx
1.Hvilken socialklasse er Nora og Helmer? ● 2.Hvordan taler Nora og Helmer til hinanden? ● 3.Hvilke kønsroller har de i forhold til økonomi? ● 4.Hvilken kvinderolle har Nora? ● 5.Hvorfor er dette ”Et dukkehjem”?
Vi ser "Et dukkehjem"
DRTV - Et dukkehjem
I timen så vi til (01:04) min af filmen. Hvis du ikke var til modulet kan du se den første time derhjemme, inden i morgen hvor vi ser den færdig.
Vi ser "Et dukkehjem" færdig. Og derefter laver vi en kort skriveøvelse.
Herman Bang Den sidste balkjole.docx
I dette modul skal I læse en novelle af Herman Bang - og i den forbindelse lære om den impressionistiske skrivestil - en helt særlig form for realisme, fra Det moderne gennembrud.
Læs fra linje 1-14
2.p Modul om Bang og impressionisme.pptx
Genlæs / læs de første 14 linjer af "Den sidste balkjole". Læs den langsomt, så du rent faktisk har tid til at overveje, hvad der står... Skrivestilen kræver en meget opmærksom læser... Vi læser resten i timen, og arbejder med den. Herman Bang Den si
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Liv Duvå
Tre moduler der handler om Liv Duvå og hendes roman "Ned fra himlen" - i forbindelse med et forfatterbesøg. Eleverne læste en smagsprøve på langdigtet: Jeg vil have en statsminister (2022) og et uddrag fra romanen "Ned fra himlen" (2023) - hvorefter de mødte forfatteren til et foredrag.
Indhold
Kernestof:
Om Liv Duvå - uddrag af Ned fra himlen
Vi starter med jeres breve fra i går!
Hun har Vestegnen i blodet.Det er giftigt (ea5ce3e1).pdf
Hun har Vestegnen i blodet, Politiken 25.8. 2024.docx
Om Liv Duvå - uddrag af Ned fra himlen, med spørgsmål til
Ned fra himlen Liv Duvå uddrag.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Sproghandlinger
Forløb om sproghandlinger og facework i litterære tekster og på levende billeder.
Eleverne skal kunne identificere de forskellige sproghandlingstyper samt
høfligheds- og samarbejdsprincipper.
De introduceres til facework-teori af Erving Goffmann med fokus at kunne beskrive, hvad vi bruger facework til i praksis.
Overordnet fokus i forløbet er at kunne anvende sproghandlings- og facework-teori til at nuancere og præcisere vores analyse og fortolkning af de samtaler, som finder sted i litteraturen og i film.
Tekster:
Kort kilp fra filmen "Idioterne"
Novelle: Katrine Marie Guldager: "Voksne mennesker kan godt tale om sex"
Kortfilm: Sabbat (2020) af Holger Karberg
Indhold
Kernestof:
I dette modul laver vi først en opsamling på vores lange litteraturhistoriske forløb - og dernæst begynder vi på et nyt forløb, der handler om sprog - nemlig om sproghandlinger.
Vi starter på et nyt forløb, om sproghandlinger
5.3.1 Pragmatik - introduktion | Metoder i dansk
Modul om sproghandlingstyper. I modulet læser I om sproghandlingstyper, og laver en opgaveScheuer - Sproghandliner s. 11-16.pdf
Scheuer - Sproghandliner s. 11-16.pdf
2p sproghandlingstyper.docx
øvelse om samarbejdsprincippet og høflighedsprncippet.docx Scheuer Sproghandling - s. 41-48 samarbejde og høflighed.pdf I dette modul skal I arbejde selv - åbn worddokumentet og se hvad I skal lave. God fornøjelse ;-)
Om Facework
Facework jann scheuer.pdf
2.p Øvelse til Facework.doc
Frontstage/Backstage
Om sproghandlinger og analyse af litteratur...
Idioterne ~ Paprika Steen
Lektie om undertekst, sproghandlinger i litteratur.doc
Novelle og sproghandlinger: VMKGTOS
Guldager Voksne mennesker kan godt tale om sex 2009-2 kopi.pdf
VMKGTOS fortsat
Som lektie til i dag skal du læse den vedhæftede novelle:
VMKGTOS - vi bliver helt færdige med analysen i dag, og inddrager i det slutspurt sproghandlingsteorien.
1. Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Sabbat
Ekko Shortlist præsenterer: SabbatInden modulet: Hav styr på begreberne om sproghandlingsteori: Sproghandlingstyper, høflighedsprincippet, samarbejdsprincippet og facework.
2.p Sabbat modul.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Eksistentialisme 6. værklæsning
Dette forløb introducerer eleverne til eksistentialismen som filosofisk retning og som
litterær læsemetode. Indledningsvis præsenteres eleverne for eksistentialistiske
nøglebegreber, og dernæst fokuseres der kort på to eksistentialistiske tænkere:
Kierkegaard og Camus, hvis ideer eleverne lærer at kende via oplæg.
Dernæst arbejdes der med eksistentialismen som litterær læsemetode, og eleverne
kommer omkring fem kanonforfattere: Tom Kristensen, Johannes V. Jensen, Martin
A. Hansen og Peter Seeberg og Karen Blixen. Ud over det læser de også et selvvalgt værk, ud fra en længere liste. Der blev valgt: Erland Loe: Doppler (2004), Tine Høeg: Tour de chambre (2020), Stine Pilgaard: Meter I sekundet (2020), Capar Eric: 7/11 (2014), Tove Janson: Mumifars erindringsbog (1971), Adda Djørup: Poesi og andre former for trods (2015)
Tekster:
Martin A. Hansen: "Agerhønen"
Peter Seeberg: "Hullet"
Johanes V. Jensen: "Interferens"
Tom Kristensen: "Angst"
Karen Blixen: "Ringen"
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Analyse af din yndlingssang (dansk)
Artikelskrivning og disposition
Hvis du vil arbejde hjemme i dag - så kig på den opgaveformulering der nu ligger under opgaver. Send et billede af den mind-map du får lavet, på elevfeedback... eller hvad du nu når. Jeg tager fravær kl 11.20, hvis du vil nå at aflevere inden, og und
Eksistenspsykologi .pdf
Introduktion: Hvad er eksistentialisme? | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
Spørgsmål til teori om eksistenspsykologi.doc
Værklæsning_Eksistentialisme.docx
Nyt forløb om eksistentialisme
Læs vedhæftede pdf som lektie og besvar spørgsmålet: Hvorfor er begreber som eksistens, valg, essens, frihed og ansvar yderst centrale for eksistensfilosofien?
Johannes-V-Interferens-arb-spm..docx
ANGST, Tom Kristensen.docx
Interferens Johannes V. jensen.pdf
Som lektie til i dag skal du have valgt hvilket værk du vælger at læse: skriv derfor dit værks titel i elevfeedback inden modulet.
Spidsborgeren | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
Eksistentialisme Prezi
I dette modul skal I læse en novelle af Martin A. Hansen og bruge eksistenspsykologiens begreber på den.
Martin A. Hansen_Agerhønen.pdf
EksistentialismeOm at læse noveller eksistentialistisk. OM determinationspunkt og kulminationspunkt. Og om Kierkegaards stadielærer og Martin A. Hansens Agerhønen.
Albert Camus - ateistisk eksistentialisme - og intro til Peter Seeberg.
Et par ord om jeres værklæsning
PHILOSOPHY - Albert Camus
Peter Seeberg, Hullet.pdf
Peter Seeberg, Hullet.pdf Som lektie til i dag, skal du have læst novellen: Hullet af Peter Seeberg. Understreg gerne løbende når der informationer du tænker er relevante: Fx om personer eller selve det handlingen kredser om, nemlig et hul. I modulet
opgaver til Hullet.docx
Ringen Karen Blixen.pdf
Novellen: Ringen af Karen Blixen - og en eksistentialistisk læsning.
Spørgsmål til Ringen Blixen.docx
I får dette modul til at lave en kort præsentation af jeres værk-læsning. Hvis du ikke er helt færdig med bogen, kan du bruge dette modul til at læse - og så lave præsentationen i weekenden.
Præsentation af værk - eksistentialistisk læsning af værk.
Gennemgå studieplan
Restudy - Dansk HF
Bedømmelseskriterier | Skriftlig eksamen i dansk
Opsamlingsark 2p.docx
Læreplan Dansk HF.pdf
2.p Inden og under skriftlig eksamen.docx
Gennemgå studieplan - snak om skriftlig eksamen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59035748568", "T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59035748568", "H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59035748568" }