Holdet 2023 DA/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Mathilde Grundtvig
Hold 2023 DA/q (1q DA, 1q DA-skriv, 2q DA, 2q DA-skriv)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Taler, der vil forandre verden
Titel 2 Hvis der skulle komme et menneske forbi
Titel 3 Psykisk sygdom i familien - et genreforløb
Titel 4 Grammatik
Titel 5 Film og følelser
Titel 6 Fremlæggelse om et værk
Titel 7 Folkeviser og folkeeventyr
Titel 8 Reklamer
Titel 9 Det Moderne Gennembrud og realisme i litteratur
Titel 10 Dokumentaren
Titel 11 Sociolingvistik
Titel 12 Retorik, diskursanalyse og queer-teori
Titel 13 Romantikken
Titel 14 Journalistik
Titel 15 Tekstens metoder
Titel 16 Ekspressionisme og Modernisme
Titel 17 Autofiktion
Titel 18 Den sociale vending
Titel 19 Individ og Samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Taler, der vil forandre verden


Taler, der vil forandre verden

Grundforløbet er elevernes første møde med danskfaget i gymnasiet, og da Birkerød Gymnasium, HF, IB og Kostskole i høj grad er en international skole, integreres det globale perspektiv i dette allerførste danskfaglige forløb. Eleverne arbejder nemlig i grundforløbet med taler, der vil forandre verden. Formålet med forløbet er dels at introducere eleverne til retorikkens verden og til de fagbegreber, der knytter sig til denne del af faget, men dels også at præsentere eleverne for forskellige taler, der på forskellige måder ønsker forandring. Derudover er det et mål, at eleverne selv skal trænes i at formulere egne holdninger og meninger alt efter den pågældende kommunikationssituation.

Indledningsvis præsenteres eleverne lidt mere generelt for danskfaget og bringes til at reflektere over, hvordan vi arbejder i dansk – og hvorfor. Dernæst introduceres eleverne til retorikkens verden, hvor de især lærer Ciceros retoriske pentagram at kende, ligesom de via småøvelser øver sig i at forholde sig til, hvornår kommunikation er vellykket, og hvad man skal tage højde for, når man tilrettelægger og gennemfører en tale. De efterfølgende moduler har hver deres faglige fokus rettet mod retorikkens verden – f.eks. talgenrer, stilistik, appelformer – ligesom hvert modul har mere tematisk og højaktuelt fokus knyttet til forløbets overskrift om taler, der vil forandre verden. Et modul handler f.eks. om klima, hvor et andet handler om køn og kultur. Således afprøver eleverne i hvert modul deres nyerhvervede viden gennem analysen af en tale med et bestemt tema, men også gennem forskellige småøvelser, der skal træne eleverne i selv at fremsætte forskellige argumenterende pointer og dermed udvikle deres personlige stemme. Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave, hvor eleverne – ud fra deres nye viden og ud fra feedback og processkrivning –  selv skal skrive en tale, der skal fremføres for en gruppe klassekammerater.

Forløbet integrerer følgende faglige mål for Dansk A – nemlig at eleverne skal kunne:
·      udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
·      beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
·      dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
·      anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
·      anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
·      analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
·      demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Forløbet integrerer følgende kernestof fra læreplanen for Dansk A – nemlig:
·      sproglig analyse, fortolkning og vurdering
·      retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
·      produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag,
·      kommunikationsanalyse

Materiale:
Jonas Eikas takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris 2019
Den norske helse- og omsorgsminister Bent Høies tale til ungdommen, AftenPosten 27. april 2020
Greta Thunbergs tale på Christiansborg Slotsplads, 25. maj 2019  
John F. Kennedy: Ich Bin ein Berliner, 1963
Sara Omars nytårstale ”Du kan bryde fri” fra Deadline, 2018

+ diverse sekundærtekster og PowerPoint-præsentationer om retorik, talers opbygning, argumentation, stilistik osv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvis der skulle komme et menneske forbi

Med forløbet læser klassen det første værk: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" af Thomas Korsgaard. Vi arbejder med begreberne "Socialkonstruktivisme" og "Autofiktion" samt "Minimalisme. Forløbet er også en introduktion til, hvordan man analyserer tekster, og vi gennemgår også basale tekstanalytiske værktøjer.

Materiale:
Kompendium til tekstanalyse
"Hvis der skulle komme et menneske forbi" af Thomas Korsgaard

Faglige mål:
anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Psykisk sygdom i familien - et genreforløb

Med forløbet præsenteres eleverne for novellegenren, lyrik og sitcom. Vi starter med at snakke om, hvad psykisk sygdom er og læse en novelle fra en ung pige med en diagnose. Derefter læser vi "Aften" af Tove Ditlevsen og arbejder med Søren Baggesens novelleteori. Vi læser et digt af Asta Olivia Nordentoft fra samlingen "Det nemme og det ensomme" og derefter ser vi et afsnit af Anna Juuls sitcom, produceret af DR og diskuterer, hvorvidt man kan lave sjov med psykisk sygdom. Afsluttende skriver eleverne selv en novelle og træner genrekravene for novellegenren samt de litterære virkemidler. Forløbet er rettet mod elevernes fagpakke.

Materiale:
"Frossen ild" fra novellesamlingen "Psykisk sygdom i familien, 2016
"Aften" af Tove Ditlevsen fra 1952
Digt af Asta Olivia Nordentoft fra samlingen "Det nemme og det ensomme" fra 2013
"Min kamp", afsnit 3, af Anna Juul, produceret af dr i 2021

PPT:
Søren Baggesens novelleteorie
Dokument
Sit-com genren
Lyrik- oph

Faglige mål:
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Grammatik

Forløbet er en repetition af kommaregler og klassiske fejltyper

Øvelser og gennemgange fra Sproget.dk
Kommaregler
Ordklasser
Syntaks
Verbernes bøjninger
Hel- og ledsætninger

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt – beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber – demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund –

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Film og følelser

Med fokus på begrebet manipulation undersøger vi filmens genrer, dens teknik og fortællestruktur (berettermodel og aktantmodel), symboler samt lån fra romantik og romantisme. Vinklen er perceptionsteoretisk og efter hver teoriblok afslutter vi med en diskussion af manipulationsmulighederne og tilskuerens muligheder for at gennemskue filmens mange virkemidler. Som afslutning holder eleverne oplæg om filmen "Silence of the lambs" VÆRKLÆSNING 1 ud fra en af de seks vinkler. Vi diskuterer til sidst, hvad man får ud af de forskellige vinkler samt den kulturelle baggrund for fascinationen af og ønsket om at tilgive det dæmoniske. Eleverne diskuterer også problemerne ved en negativ diskurs i filmene overfor de transkønnede. Vi supplerer med lidt teori om fakta og fiktion og eleverne arbejder dokumnentaren "Narkoland" fra DR.  Afsluttende introduceres Den analyserende artikel som genre, og eleverne skriver en stil om et klip fra "Beautifuk boy og Druk"
Tekster:
Helga S. Mikkelsen: "Film i dansk" s.8-13
Birger Langkjær: "Ny dansk film og den realistiske tradition"
Skoletjenesten: "Melodramaet"
"Dramaet" - redigeret undervisningsmateriale
Ptt.-en film og følelser, uploadet i danskmappen.
Gitte Horsbøl "Den iscenesatte virkelighed s. 8-20
Jens K. Flinker "Dokumentar"
Uddrag af "Druk" af Thomas Vinterberg
Uddrag af Beautiful boy af Felix Van Groeningen
"Red dragon" - Uddrag.Information
De ONDE bøsser
Mads Ananda Lodahl
SilHarmony Colangelo
30 years in “The silence of the lambs” and James Gumbs still deserves better
Narkoland fra DR https://www.dr.dk/drtv/se/narkoland_-farlig-fest_168911


Faglige mål:
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Fremlæggelse om et værk

Klassen skal øve mundlighed ved at fremlægge om et værk, som de selv vælger. Det kan være indenfor alle genrerne: Roman, novelle, digt film. Værket skal analyseres med relevante fagbegreber og eleverne skal formidle en undren og en vurdering. Efterfølgende gives der feedback på hinandens oplæg.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Folkeviser og folkeeventyr

Forløbet er en introduktion til folkeviser, folkeeventyr og sagaer med fokus på mundtlighed. Eleverne starter med en kort interview-øvelse, hvor de efterfølgende genfortæller et interview for at kunne genkende mundlige træk og træk fra en genfortælling med fokus på begreberne: syrebadsteknik, ekspansionsteknik. Dernæst analyserer klassen folkeeventyret "Hans og Grete" og folkevisen Ellehöien og Elverhøj", hvorved klassen også perspektiverer til Romantikken. Vi læser også "Rødhætte", som klassen laver om til en rap, et skuespil og en reklame. Løbende inddrager vi teksternes metoder, og klassen skal kunne anskue eventyr og folkeviser med strukturalistiske, psykoanalytiske og socialhistoriske briller. Klassen har også perspektiveret til Karen Blixens benyttelse af mundtlighed og eventyr med fokus på "En historie om en Perle"

Materiale:
ppt: "Folkeeventyr" af Mathilde Grundtvig
      " Folkeviser" af Mathilde Grundtvig
Folkeeventyr:
      Hans og Grete
       Rødhætte
Kunsteventyr:
Folkeviser:
        "Elverhøj"
        " Ellehöien" af Oehlenschläger, 1828
Litteraturens veje fra Systime:
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=135
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=148
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=149
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=150

Andre tekster:

        Karen Blixen "En historie om en Perle" fra "Vintereventyr", 1942, uddrag

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst såvel mundtligt som skriftligt
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af centrale danske litterære værker gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om træk af den danske litteraturs historie med eksempler på samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Reklamer

Med forløbet repeterer vi argumentationsteorien, og eleverne prøver i praksis at finde påstand, belæg og belægstyper. i en reklame. Vi analyserer en reklame ved hjælp af dramateori og kommer ind på psykologien som metode til reklameanalysen og reklamens forskellige formler og formater samt filmanalyse som metode. Eleverne arbejder kort med reklamens historie og Minerva-modellen.Formålet er at diskutere, hvordan reklamen kan virke både objektiv og subjektiv og påvirke modtageren på forskellige planer med inddragelse af Roger W. Sperrys teorier samt Freuds teorier.

Materiale
"Psyken og billederne" fra bogen Reklamedrøm af Asger Liebst
"Dramaet"
PPT." Argumentation og reklamer" af MA

Faglige mål:
anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Det Moderne Gennembrud og realisme i litteratur

Formålet med forløbet er at introducere eleverne til de strøninger, der fandt sted under Det Moderne Gennembrud. Eleverne arbejder med Brandes og hans tanker om litteraturen. Vi slår kort ned i IP Jacobsens Fru Marie Grubbe samt Pelle Erobreren af Martin Andersen Nexø. Derefter analyserer "Fattigliv" af Herman Bang samt Ane-Mette af Henrik Pontoppidan. Efterfølgende perspektiverer vi til "Sex" af Jan Sonnergaard,  Tre digte af Yahya Hassan samt et enkelt afsnit af følgetonen "Skam"Formålet er også at få styr på forskellige realistiske tendenser i nyere litteratur samt medier. Eleverne skal derudover definere naturalisme, realisme og impressionisme og overveje, hvordan stilarterne udfolder sig i den senere litteratur samt, hvordan man evt. kan sætte problemer under debat i dag. I forløbet er der også et lille metodekursus, hvor vi taler om de forskellige analysemetoder. Forløbet leder frem mod mini-SSO-en, hvor eleverne skriver om en novelle af Pontoppidan og perspektiverer til nyere litteratur med realistiske tendenser.

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere primært fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af centrale danske litterære værker gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om træk af den danske litteraturs historie med eksempler på samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab til og forholde sig til det moderne mediebillede, herunder kunne analysere og vurdere teksters kommunikative betydning samt mediets rolle i kommunikationen


Materiale:

Litteraturens veje s.194-209
Herman Bang: Uddrag af Fattigliv
Henrik Pontoppidan: Ane Mette og Idyl
Yahya Hassan: "Tre digte"
Skam "Afsnit 1-2
IP Jacobsen "Fru Marie Grubbe", uddrag
Jan Sonnergaard "Sex", Alt for lidt litteratur brokker sig i disse dage, Interview med Jan Sonnergaard fra Information.
Digter: Jeg er fucking vred på mine forældres generation, Interwiev med Yahya Hassan, Politiken, 2013

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Dokumentaren

Vi bygger ovenpå filmforløbet ved at introducere begreber fra dokumentargenren. Vi ser på de forskellige dokumentargenrer og repeterer filmiske virkemidler. Derefter introduceres dokumentarens forskellige konpositionsformer og autencitetsmarkører. Klassen arbejder efterfølgende med dokumentaren "Et rigtigt hjem", som de analyserer. Derefter følger en kreativ proces, hvor de selv skal spille og filme en situation fra filmen og analysere deres egen benyttelse af filmiske virkemidler og autencitetsmarkører.

Materiale:
Dansk i tiden: https://danskitiden.systime.dk/?id=291 Autencitetsmarkører
Dokumentar: Et rigtigt hjem af Lars Gudmond Hansen(Værk)
Fra Håndbog til dansk: Dokuemntarfillm og Mockumentary: https://hbdansk.systime.dk/?id=224

Faglige mål:
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere og udv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Sociolingvistik

Forløbet starter med en diskussion om, hvad sprog er, og hvordan en persons sprog påvirker opfattelsen af ham eller hende. Klassen introduceres til væsentlige sociolingvistiske begreber som bl.a. dialekter, sociolekter, registre, sprogere, praksisfællesskaber, kronolekter og etnolekter samt nydannelse og forskellige låneord. Efterfølgende interviewer eleverne hinanden og skriver en karakteristik af sidemandens lekt.  Med udgangspunkt i teorien analyserer vi  "Gi mig Danmark tilbage" af Natasja Saad fra 2006.  Eleverne laver selv en rap og analyserer hinandens rap. Afslutningsvis laver klassen fremlæggelser og rap-sange.

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst såvel mundtligt som skriftligt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere primært fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab til og forholde sig til det moderne mediebillede, herunder kunne analysere og vurdere teksters kommunikative betydning samt mediets rolle i kommunikationen


Tekster:
"Det sproglige i dansk" af Peter Lützen
"Gi´mig Danmark tilbage" af Natasja Saad
"Sociolingvistik - en introduktion" - fra "Sprog og beskrivelse", af Herslund og Lihn Jensen, 2003

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Retorik, diskursanalyse og queer-teori

Forløbet starter med at repetere retorik og argumentation, så eleverne har helt styr på begreberne. Derefter bygger vi ovenpå med queer-teori og analyserer Orange is the new black ud fra en socialkonstruktivistisk og ideologikritisk vinkel. Vi supplerer med diskursanalyse og afsluttende skriver eleverne en debatterende artikel med udgangspunkt emnet om køn og queerteori.

Materiale:
  -De skæve kønsidentiteter, Information, 30. april, 2001, Af Lillian Munk Rossing
  - PPT. Queer teori
  - Med forløbet låner vi mange pointer fra: Queer-analyse af Orange is the New Black
  - Lotus Amalie Wallin Jensen, Maya Lyngs,  Mille Redanz,    
    Sofie Amalie Winkler, William Leerbeck Meyer, som har skrevet Bacheloropgaven ” Queer-analyse af Orange is the
     New Black i 2015
   - Orange is the New Black af Jenji Kohan fra 2013, sæson 1, episode 1
   - Jens Ulvedahl, Jeg nægter at acceptere den homofobi, jeg møder, blot fordi heteroer ikke mener, den findes,  
     Information, 2019
   - De skæve kønsidentiteter, Information,  2001 Af Lillian Munk Rossing
   - PPT: "Argumentation"
   - Diskursanalyse i dansk - fra Systime s.8-27
   - Nicolai Rekve Eriksen ”Den debatterende artikel” fra eksamensgenrene i dansk s. 34-39
   - Nicolai Rekve Eriksen ”Den debatterende artikel” fra eksamensgenrene i dansk s. 34-39
   - Klip fra "One day at a time, episode 1, afsnit 3.
   - Klip fra Pia Kjærsgaards debat med Pelle Dragsted https://www.facebook.com/Altingetdk/videos/2505105249517320/
                   
                   


Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst såvel mundtligt som skriftligt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– demonstrere kendskab til og forholde sig til det moderne mediebillede, herunder kunne analysere og vurdere teksters kommunikative betydning samt mediets rolle i kommunikationen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Romantikken

Formålet med forløbet er at introducere til romantikken som periode og læse væsentlige tekster derfra . Vi arbejder med periodetendenser og læser Oehlensläger, HC Andersen og Blicher SIldig Opvågnen  snakker og forskelle og ligheder på universalromantik, romantisme og poetisk realisme samt de forskellige genrers muligheder for at udtrykke de romantiske tendenser.

– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af centrale danske litterære værker gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om træk af den danske litteraturs historie med eksempler på samspillet mellem tekst, kultur og samfund

5: https://bl.systime.dk/?id=180
Guldhornene af Adam Oehlenschläger.docx
Grundtvig "Vær velkommen herrens år"
Guldhornene af Adam Oehlenschläger; sider: 1-4
Morgenvandring af Emil Aarestrup
Caspar David Friedrich (1774-1840): "Klosteret i egeskoven", 1810.
"Indvielsen" af Schack von Staffeldt
"Det er et yndigt land" af Adam Oehlenschläger

https://bl.systime.dk/?id=353, inddrag billedet:
https://bl.systime.dk/?id=356, inddrag teksten ”Morgenvandring”
https://bl.systime.dk/?id=357 Inddrag teksten ”Indvielsen”
https://bl.systime.dk/?id=358 ”Inddrag Det er et yndigt land”
https://bl.systime.dk/?id=180

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Journalistik

Med forløbet skal eleverne lære at analysere artikler med retoriske, argumentatoriske og journalistiske  briller. Vi tager udgangspunkt til artiklen som en størrelse, der hele tiden omstiller sig til samfundets og læsernes behov og derfor konstant er i forandring. Vi kommer ind på den sproglige del og ser på: Påstand, belæg, hjemmmel og belægstyper samt retorik. Dernæst behandler vi avisernes forskellige målgrupper, nyhedstrekanten, behovstrekanten, objektivitetskriterierne, nyhedskriterierne, den tredje fortællemåde, kommodemodellen, aktantmodellen samt skabelonen over opinionsgenrerne.  Vi diskuterer begrebet New Journalisme ser på avisens layout, supplerer med begreber fra diskursanalysen og perspektiverer til Podcastgenren.
   

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Materiale:
"Ryd forsiden" af Henning Olsen, s.17-23
"Den medierende virkelighed" af Jørgen Asmussen m.m.s.36-45
"Forestilling om alskens ugerninger" af Morten Pape
PPT:
Argumentation og journalistik 1, 2 og 3
Tidligere gymnasieelev: Jeg har tit løjet om min karakterer, fordi det næsten er skamfuldt at klare sig godt, af Emilie Langhoff Stefanini
Fra Systime: Håndbog til dansk
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c694
https://hbdansk.systime.dk/?id=290
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Tekstens metoder

Forløbet er en introduktion til forskellige metoder i dansk. Vi analyserer Helle Helles "En stol for lidt"  ud fra fem forskellige metoder og taler og styrker og svagheder ved dem.

Faglige mål:
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Ekspressionisme og Modernisme

Vi fortsætter det litterære overblik med at se på Ekspressionisme og Modernisme. Vi analyserer "Det blomstrende Slagsmaal" af Tom Kristensen, "Livet i badeværelset" af Klaus Rifbjerg" og "Patienten" af Peter Seeberg. Eleverne lærer væsentlige begreber fra ekspressinisme og Modernisme. Derudover stifter de også bekendtskab med eksistentialisme - herunder Jean- Paul Satres begreber og Albert Camus´begreber. I forløbet er der også en del kreative øvelser, hvor eleverne selv skriver digte for at prøve og ramme stilen og leve sig ind i tankegangen.

Materiale:
PPT. Modernisme
PPT: Eskpressionisme
"Det blomstrende Slagsmaal af Tom Kristensen
"Livet i badeværelset" af Klaus RRifbjerg
"Patienten" af Peter Seeberg

Faglige mål:r
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere kendskab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Autofiktion

Med udgangspunkt i en diskussion om autofiktion introduceres Autofiktion som genre.
Vi læser Yahaya Hassans digte med udgangspunktet i autofiktion. Dernæst analyserer vi et af Caspar Erics Coronadigte ud fra en Autofiktiv tilgang. Eleverne fremlægger komparativt om et dig af Yahya Hassan og et af Caspar Eric og vi taler om forskellige måder at udtrykke sig autofiktivt gennem digte. Eleverne laver også kreative skriveøvelser, hvor de skriver autofiktivt om deres weekend. I forløbet ser vi også Dr´s dokumentar fra 2021 "Yahya den fødte digter"
Litteratur:

Poul Behrendt og Mads Bunch "Autofiktionen har knus modernismens fasade"
Yahya Hassan "Trælameller mm., Far min ufødte søn og Barndom"
Caspar Eric "Dag 28, 31 og 34" Coronadigte
Uddrag af "Planen" af Morten Pape

Faglige mål:
udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Den sociale vending

Med forløbet starter vi med at se på postmodernismen og senmodernismen som et udgangspunkt for de litterære bevægelser. Vi zoomer ind på minimalisme, kritisk realisme og psykologiske realisme og analyserer "Nattevagt; Helsinki" af Jakob Ejersbo med henblik på at finde realismer og modernismer i bogen. Vi arbejder derefter ud fra Jens K. Flinkers genoplivning af Ideologikritikken med bogen "Den sociale vending" og analyserer Christina Hagens "Klaus"

Materiale:


Jakob Ejersbo: "Nattevagt; Helsinki"
Fibiger m.fl.: "Litteraturens Veje"
Christina Hagen: "Klaus"
Håndbog til dansk "Litteraturhistorie" https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=244
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=236


Faglige mål
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Individ og Samfund

Forløbet tager udgangspunkt i Jens Flinkers teori fra bogen "En ny ideologikiritk" . I dette forløb har vi fokus på emnet "Nydelsens ideologi". Vi arbejder med fire forfattere, som alle skriver tekster, hvor Individet ikke kan eller vil leve op til samfundets idealer og føler sig svigtet. Vi starter med at læse "Vi folder drømmens faner ud", hele digtsamlingen, faktisk, som værklæsning. Så analyserer vi Drømmens faner og efterfølgende vælger klassen et digt, som de analyserer i grupper. Derefter analyserer vi et uddrag fra Anna Juuls "Superskurk", læser Wilma Sandness Johanssons novelle "Hjerte" og udddraf fra Gry Stokkendahl Dalgas digtsamling "Det er herfra, jeg vil begynde."
Klassen laver som afslutning en refleksion over et udvalgt digt af en af forfatterne, som de lægger op i en privat Instagramkonto, hvor de også skal tilknytte billeder samt refleksioner over,  hvor verden er på vej hen og hvad litteraturen kan gøre for at påvirke den.

Materiale:
Michael Strunge: "Vi folder drømmens faner ud", 1981
Anna Juul "Superskurk ", 2023
Wilma Sandness Johansson "Hjertet og andre noveller fra samlingen "Brudstykker" fra 2025
Gry Stokkendahl Dalgas "Det er herfra jeg vil begynde at tale", 2019

– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer