Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Shawn Søbrink Ingemann Arendschneider
|
Hold
|
2023 En/q (1q En, 1q En-skriv, 2q En, 2q En-skriv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cult of Celebrity
Forløbet beskæftiger sig med kapitlet, 'Cult of Celebrity', fra Anders Daugaard og Jonas Kjær Andersens bog, 'Angles' (2020). Eftersom forløbet er et opstartsforløb, er der særligt fokus på at vænne eleverne til at samarbejde med hinanden, samt at tale engelsk. Gradvist introduceres faglig læsning.
Kernemateriale:
Non-fiction:
- Andy Warhol, 'Fame' (1975) - excerpt from biography
- Sharon Jayson, 'Generation Y's Goal? Wealth and Fame' (2007) - article
- John Comonitski, 'How Generation Z Has Changed Who Our Celebrities ARE' (2019) - TedTalk
Supplerende materiale:
- Om summariet
- Ordklasser og kongruens
- Polite email
- Image of different generations and their characteristics
- Video om ethos, pathos og logos
- Oral presentations
Faglige mål:
Sprogfærdighed
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
Kernestof:
- Det engelsk sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af ikke-fiktive tekster
Samlet undervisningstid: 23,75 timer
Samlet fordybelsestid: 2 elevtimer
Antal sider læst: 20 (svarende til 5,4% af pensum)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Andy Warhol summary
|
01-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Choices
Forløbet beskæftiger sig med forskellige valg, vi som mennesker træffer i vores liv. Vi starter med at forankre forløbet i elevernes egne valg, inden vi læser forskellige tekster, der omhandler valg og deres konsekvenser. Undervejs i forløbet fokusere vi mere på analyse og fortolkning af fiktionsmaterialet for at vænne eleverne til at arbejde med dette.
Kernemateriale:
Fiction:
- Sonya C. Dodd, 'New Beginnings' (2013) - short story
- Jojoba Mansell, 'Hard Choices' (2012) - poem
Non-fiction:
- Phil Daoust, 'Choice, choice everywhere. How do I opt out? (2016) - article
- Rachael Seamands, 'Why I Left College, Twice' (2017) - article
Supplerende materiale:
- adjektiver og adverbier på minlæring.dk
- characterisation på minlæring.dk
- eksamensopgaver fra 2 december 2020
- analytical focus metaphors
- Twinery - interactive storytelling
- Hard Choices close reading
Faglige mål:
Sprogfærdighed
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
- Det engelsk sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Samlet undervisningstid: 22 timer
Samlet fordybelsestid: 3 elevtimer
Antal sider læst: 17 (svarende til 4,6% af pensum)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Cult of Celebrity oral assignment
|
31-10-2023
|
Text about choice
|
21-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Language and Power
Formålet med forløbet er at gøre eleverne bevidste om sprogets magt. Forløbet tager udgangspunkt i bogen Language and Power af Tine Vedel Eriksen (2013) der i sin hovedpåstand lægger vægt på at den måde vi bruger sproget har stor betydning; både mht. hvordan vi bliver opfattet, men også i hvordan vi opfatter andre. ’It all matters because language is powerful.’ (Eriksen, p. 9) Fokus er på non-fiction og analyse. I slutningen af forløbet skal eleverne være i stand til at reflektere over, og vurdere, egen + andres sprogbrug i forskellige sammenhænge.
Kernemateriale:
Non-fiction:
- Melissa Haun, 'Language is power: how our words reflect and affect our world' (2017) - article
- President Trump, 'Letter to President Erdogan' (2019) - letter
- Farrightwing.blogspot.com, 'Far right-wing minded' (2008) - image + words, from the book, 'Angles' (2020)
- Donald Trump, 'Inaugural Address' (2017) - speech
Supplerende materiale:
- The Power Scale + Storyboardthat
- Language is power exercises
- Word Cloud
- Eksamensopgaver 2 december 2021
- Eksamensopgaver 9 december 2022
- Brødtekst + fiction på minlæring.dk
- Ordstilling & konjunktioner på minlæring.dk
Faglige mål:
Sprogfærdighed
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
- Det engelsk sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Samlet undervisningstid: 22 timer
Samlet fordybelsestid: 6 elevtimer
Antal sider læst: 15 (svarende til 4% af pensum)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Trump's letter to President Erdogan
|
26-01-2024
|
Trump speech presentation
|
08-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Twisted Stories
Forløbet beskæftiger sig med kapitlet 'Twisted Stories' fra Mette Hermanns grundbog til HF, 'Choices', fra 2022. Kapitlet fokuserer især på noveller, der har et unikt plottwist. Undervejs i forløbet taler vi om styrkerne ved fiktionstekster, samt hvad et godt plottwist gør ved læseoplevelsen. Dette forløb er elevernes første med hovedvægt på fiktivt materiale.
Kernemateriale:
Fiction:
- Richard Matheson, 'Button, Button' (1970) - short story
- James Reasoner, 'House Names' (2010) - short story
- Donna Moore, 'Mondays and Thursdays' (2010) - short story
- Sonya C. Dodd, 'In an Instant' (2013) - short story
Supplerende materiale:
- Adjektiver på minlæring.dk
- Sammentrækninger på minlæring.dk
- Putting Norma on trial
- om essayskrivning i Engsteds, 'Sådan Skriver Du i Engelsk' (2025)
- om essayskrivning i Christensen og Tornøes, 'Skriftlig eksamen i engelsk - STX og HF' (2020)
Faglige mål:
Sprogfærdighed
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
- Det engelsk sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive tekster
Samlet undervisningstid: 19 timer
Samlet fordybelsestid: 7 elevtimer
Antal sider læst: 20 (svarende til 5,4% af pensum)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Button, Button Short analytical essay
|
12-05-2024
|
Discussion
|
22-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
EXAM #1: The American Dream
Forløbet beskæftiger sig med den amerikanske drøm med særligt fokus på John Steinbecks roman, 'Of Mice and Men' (1937). Der tages udgangspunkt i en dystopisk fiktionstekst, samt relevant baggrundsmateriale om USAs tilblivelse, The Great Depression, migrant workers, John Steinbecks skrivestil, samt modernisme, inden vi læser selve romanen med fokus på characterisation, setting, narration, (lidt symbolism) og main theme. Som afslutning på forløbet laver eleverne en præsentation, i mindre grupper, af bogen.
Kernemateriale:
- Kurt Vonnegut, 'Harrison Bergeron' (1961) - short story
- John Steinbeck, 'Of Mice and Men' (1937) - novella
Supplerende materiale:
- om 'Dystopian Fiction' i Østergaard, 'The English Handbook' (2017)
- America from British colony to superpower i Finderup og Fog, 'Worlds of English' (2022)
- The Great Depression, https://academic.mu.edu/meissnerd/depression.htm (2020)
- American Dream and Modernism and Steinbeck
- Of Mice and Men analysis and interpretation (ark til indskrivning af noter)
- Of Mice and Men chapter 2 ordklasser og idiomer
- Of Mice and Men presentations
- Schooling Online på Youtube: 'Of Mice and Men Summary Chapters 1-6'
- Engelsk B HF essay hjælpedokument og regler
- Eksamensopgaver 19 maj 2022
Faglige mål:
Sprogfærdighed
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
- Det engelsk sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Samlet undervisningstid: 25 timer
Samlet fordybelsestid: 0 elevtimer (fordi opgaven har deadline i næste forløb)
Antal sider læst: 136 (svarende til 36,6% af pensum)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Of Mice and Men characterisation
|
20-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
US Election
Forløbet beskæftiger sig med præsidentvalget mellem Joe Biden og Donald Trump. Der tages udgangspunkt i relevant information om USA, herunder deres fortid som nation, hvad der kendetegner republikanere og demokrater, samt amerikansk identitet og værdier. Forløbet har derfor særligt vægt på de emner, der er relevante under præsidentvalget, samt på analyse og vurdering af taler, da eleverne skal bruge dette igen i næste forløb efter jul. Undervejs i forløbet er eleverne til et fælles foredrag med andre engelskklasser, hvor Mark Herron fortæller om udviklingen i retorikken hos amerikanske præsidenter (og kandidater).
Kernemateriale:
- Donald Trump, 'Remarks at the White House Conference on American History' (2020) - speech
- Donald Trump, 'Victory speech' (2024) - speech excerpt
- Joe Biden, 'On Border Security and Enforcement' (2023) - speech
- Donald Trump, 'How to secure the American borders' (2023) - speech
- Presidential debate, 'Trump v Harris immigration' (2024) excerpts from televised debate
Supplerende materiale:
- First exercise (om Republicans and Democrats)
- A. J. Merrick, 'History of the America in 25 minutes' (2018), Youtube
- 'Parties and Voters' + 'The Wall' fra Genefke, Nue Mikkelsen og Wich, 'Election Year' (2025)
- 'American identity rights and values' fra Holm, 'Being American' (2020)
- Fælles foredrag om retorik i amerikansk politik af Mark Herron
- Presidential election results på cnn.com
- Voter issues fra Pew Research Center (2024)
- Figures of speech and modes of persuasion overview
- Genopfriskning af summary på minlæring.dk
- Verber på minlæring.dk
- Essaytræning
Faglige mål:
Sprogfærdighed
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
- Det engelsk sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af ikke-fiktive tekster
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Samlet undervisningstid: 24 timer
Samlet fordybelsestid: 9 elevtimer
Antal sider læst: 24 (svarende til 6,5% af pensum)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Of Mice and Men presentation
|
25-10-2024
|
Exam assignments + 6C - 'Game'
|
01-11-2024
|
Of Mice and Men feedback
|
18-11-2024
|
Writing day exercise
|
09-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
EXAM #2: Gender and Rights
Forløbet har særligt fokus på kvinders kamp for stemmeret fra de tidlige suffragetter, frem til kampen for mere ligestilling mellem kønnene i nyere tid. Forløbet starter med at have fokus på den skriftlige eksamen, eftersom eleverne skal til terminsprøve i slutningen af januar, hvorefter vi overgår til at undersøge sammenhængen mellem ord og handlinger, og hvem suffragetterne var, samt hvad de ville opnå. Der laves nedslag i forskellige perioder fra cirka starten af 1900-tallet frem til i dag med fokus på kvinders kamp for ligestilling. Forløbet sluttes af med en præsentation i mindre grupper.
Kernemateriale:
- Emmeline Pankhurst, 'Freedom or Death' (1913) - speech
- Eleanor Roosevelt, 'The Struggle for Human Rights' (1948) - excerpt of speech
- Chimamanda Ngozi Adichie, 'We should all be feminists' (2012) - TedTalk
Supplerende materiale:
- Researching deeds and words and the suffragettes
- Genopfriskning af discussion i 'Skriftlig eksamen i engelsk - STX og HF' + 'Sådan Skriver Du i engelsk'
- Marcus Rashford, 'An Open Letter to all MPs in Parliament' (til discussion træning)
- Eksamensopgaver 17 maj 2023
- Præpositioner på minlæring.dk
- Genitiv på minlæring.dk
- Argumentationsanalyse på minlæring.dk
- How to read a non-fiction text' i Engberg-Pedersen, Grønvold og Ohland-Andersen, 'Toolbox. Tools for analysing English texts' (2019)
Faglige mål:
Sprogfærdighed
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
- Det engelsk sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere ikke-fiktive tekster
- Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af ikke-fiktive tekster
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Samlet undervisningstid: 27 timer
Samlet fordybelsestid: 6 elevtimer
Antal sider læst: 40 (svarende til 10,8% af pensum)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
2q 17 maj 2023 template.docx
-
2q hjælpemidler til eksamen liste.docx
-
2q discussion text.pdf
-
Discussion | Skriftlig eksamen i engelsk - STX og HF
-
Ordklasser engelsk en oversigt.docx
-
2q discussion opgave.docx
-
Eksamensopgaver træning
-
6: Diskussion | SÅDAN SKRIVER DU I ENGELSK
-
Start here: Research the following and discuss:
-
2q Freedom or Death warm up questions.docx
-
Engelsk B HF liste over hjælpemidler til eksamen.docx
-
Oversigt over de tre opgavetyper til assignment 6 med eksempler
-
Engelsk B HF essay hjælpedokument og regler.docx
-
Freedom or Death part 2.pdf
-
Figures of Speech and modes of persuasion overview.docx
-
2q working with Freedom or Death.docx
-
2q Freedom or Death warm up questions.docx
-
Freedom or Death part 1.pdf
-
How to read a non-fiction text | Toolbox. Tools for analyzing English texts
-
2q working with Freedom or Death version 2.docx
-
Freedom or Death part 3.pdf
-
The Struggle for Human Rights excerpt.docx
-
We should all be feminists
-
2q Struggle for Human Rights language and rhetorical devices.docx
-
We Should All Be Feminists Toulmin exercises.docx
-
We Should All Be Feminists transcript.docx
-
Argumentationsanalyse
-
Alex, Johan, Lucas & Marjaan13:45-14:05Philip, Rasmus & Victor14:05-14:25Charlie, June & Laura14:25-14:45Annika & Ea14:45-15:00
-
Præpositioner
-
Clara, Valeria & Tanathon13:45-14:05 Fiona, Flora & Helena14:05-14:25 Gustav, Hana & Julie14:25-14:45 Catrine, Ingeborg, Mads, Sahil & Sevan 14:45-15:05
-
Afsnit
-
Genitiv
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Discussion opgave
|
17-01-2025
|
2q En skr. prøve
|
24-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
EXAM #3: BLM Fighting Systemic Racism in the US
Dette forløb beskæftiger sig med afrikansk-amerikansk fortid, med særligt henblik på at belyse, hvordan sorte amerikanere igennem tiden har forsøgt at kæmpe imod racisme i USA. Forløbet starter tilbage i slavetiden, og laver derefter nedslag i forskellige skelsættende perioder i amerikansk historie helt frem til i dag med Black Lives Matter-bevægelsen. Denne udgave af forløbet har særligt fokus på sange og taler. Undervejs inddrages andre relevante fag, eleverne har haft (især historie), da de har haft et forløb om USA i forbindelse med KS.
Kernemateriale:
Fiction:
- 'Go Down Moses' (1862) - song
- Billie Holiday, 'Strange Fruit' (1939) - song
- NWA, 'Straight Outta Compton' (1988) - song
- Tupac, 'Brenda's Got a Baby' (1991) - song
- Childish Gambino, 'This is America' (2018) - song
- Lil Baby, 'The Bigger Picture' (2020) - song - (anvendt til mundtlig aflevering)
Non-fiction:
- Martin Luther King Jr., 'I Have a Dream' (1963) - excerpt of speech
- Malcolm X, 'The Ballot or the Bullet' (1964) - excerpt of speech
Supplerende materiale:
- 'Slavery in America' i Erlich-Møller og Thomsen, 'Black Voices' (2020)
- 'History of Lynching in America' fra naacp.org
- 'The emergence of the Civil Rights Movement' fra khanacademy.org
- Civil Rights Movement overview
- 'A Short History of Hip Hop' - Jakob Bækgaards intro til 'Open Wide' (2017)
- Ben & Jerry's, '7 Ways We Know Systemic Racism Is Real' (2020)
- Adjektiv eller adverbium på minlæring.dk
- Sætningsanalyse på minlæring.dk
Faglige mål:
Sprogfærdighed
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
- Det engelsk sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Samlet undervisningstid: 17,5 timer
Samlet fordybelsestid: 0 elevtimer (fordi opgaven har deadline i næste forløb)
Antal sider læst: 50 (svarende til 13,4% af pensum)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
EXAM #4: New Zealand
Forløbet beskæftiger sig med forholdet mellem New Zealands oprindelige befolkning, Maorierne, og tilflytterne fra Europa (især England), Pakehaerne. Vi har særligt fokus på, hvordan den kulturelle undertrykkelse af Maorierne giver dem en rodløshed og mangel på identitet, der er svær at gøre op med. Til dette formål vil vi både læse non-fiction og fiction materiale. Størstedelen af forløbet er baseret på Hogstads, 'New Zealand' (2016), der gør brug af bl.a. interviews til at fortælle vigtige dele af New Zealands historie og kultur, som vi inddrager løbende. Forløbet starter med at belyse New Zealands fortid som britisk koloni, og vi dykker desuden ned i, hvordan New Zealand English kan ses som et lingua franca, foruden at tale om engelsk i det hele taget som et lingua franca.
Kernemateriale:
Non-fiction:
- Interview: 'Tahi Takao, "Being Maori in the past and today'"
- Interview with Derek Parsons, 'The Kiwis'
- Interview: 'MP Damien O'Connor, "New Zealand - past, present and future"'
- Malcolm Wright, 'Exploring New Zealand's Brand' (2014) - article
- Eleanor Ainge Roy, 'We have to start talking about it: New Zealand suicide rates hit record high' (2015) - article
Fiction:
- Kirsty Dunn, 'Sam' (2013) - short story
- Hana Aranga, 'Found' (2013) - short story
- Georgia-May Russ, 'To Te Wai' (2023) - short film (used during the writing day)
Supplerende materiale:
- Getting to know New Zealand
- New Zealand English
- 'English as Lingua Franca' fra The English Handbook
- Interview: Frances Carmine, 'I enjoy watching the haka'
- Interview: 'Tahi Takao, "The situation of Maori today"'
- Tame Iti, 'Mana: The power in knowing who you are' (2015) - TedTalk
- Hovedsætninger og ledsætninger på minlæring.dk
Faglige mål:
Sprogfærdighed
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
- Det engelsk sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
- Historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner
Samlet undervisningstid: 17,5 timer
Samlet fordybelsestid: 7 elevtimer
Antal sider læst: 50 (svarende til 13,4% af pensum)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
The Struggle for Rights - presentations
|
30-04-2025
|
Oral assignment - The Bigger Picture
|
04-05-2025
|
Opgave til skrivedagen
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Repetition
Repetition af eksamensemner:
#1: The American Dream
#2: Gender and Rights
#3: BLM Fighting Systemic Racism in the US
#4: New Zealand
Faglige mål:
Sprogfærdighed
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
- Det engelsk sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- Historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner
Antal sider læst: 372
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59035795687",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59035795687",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59035795687"
}