Holdet 2023 En/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Shawn Søbrink Ingemann Arendschneider
Hold 2023 En/q (1q En, 1q En-skriv, 2q En, 2q En-skriv)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cult of Celebrity
Titel 2 Choices
Titel 3 Language and Power
Titel 4 Twisted Stories
Titel 5 EXAM #1: The American Dream
Titel 6 US Election
Titel 7 EXAM #2: Gender and Rights
Titel 8 EXAM #3: BLM Fighting Systemic Racism in the US
Titel 9 EXAM #4: New Zealand
Titel 10 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cult of Celebrity

Forløbet beskæftiger sig med kapitlet, 'Cult of Celebrity', fra Anders Daugaard og Jonas Kjær Andersens bog, 'Angles' (2020). Eftersom forløbet er et opstartsforløb, er der særligt fokus på at vænne eleverne til at samarbejde med hinanden, samt at tale engelsk. Gradvist introduceres faglig læsning.

Kernemateriale:

Non-fiction:
- Andy Warhol, 'Fame' (1975) - excerpt from biography
- Sharon Jayson, 'Generation Y's Goal? Wealth and Fame' (2007) - article
- John Comonitski, 'How Generation Z Has Changed Who Our Celebrities ARE' (2019) - TedTalk

Supplerende materiale:
- Om summariet
- Ordklasser og kongruens
- Polite email
- Image of different generations and their characteristics
- Video om ethos, pathos og logos
- Oral presentations

Faglige mål:

Sprogfærdighed
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder

Kernestof:
- Det engelsk sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af ikke-fiktive tekster

Samlet undervisningstid: 23,75 timer

Samlet fordybelsestid: 2 elevtimer

Antal sider læst: 20 (svarende til 5,4% af pensum)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Andy Warhol summary 01-10-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Choices

Forløbet beskæftiger sig med forskellige valg, vi som mennesker træffer i vores liv. Vi starter med at forankre forløbet i elevernes egne valg, inden vi læser forskellige tekster, der omhandler valg og deres konsekvenser. Undervejs i forløbet fokusere vi mere på analyse og fortolkning af fiktionsmaterialet for at vænne eleverne til at arbejde med dette.

Kernemateriale:

Fiction:
- Sonya C. Dodd, 'New Beginnings' (2013) - short story
- Jojoba Mansell, 'Hard Choices' (2012) - poem

Non-fiction:
- Phil Daoust, 'Choice, choice everywhere. How do I opt out? (2016) - article
- Rachael Seamands, 'Why I Left College, Twice' (2017) - article

Supplerende materiale:
- adjektiver og adverbier på minlæring.dk
- characterisation på minlæring.dk
- eksamensopgaver fra 2 december 2020
- analytical focus metaphors
- Twinery - interactive storytelling
- Hard Choices close reading

Faglige mål:

Sprogfærdighed
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:
- Det engelsk sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

Samlet undervisningstid: 22 timer

Samlet fordybelsestid: 3 elevtimer

Antal sider læst: 17 (svarende til 4,6% af pensum)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Cult of Celebrity oral assignment 31-10-2023
Text about choice 21-11-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Language and Power

Formålet med forløbet er at gøre eleverne bevidste om sprogets magt. Forløbet tager udgangspunkt i bogen Language and Power af Tine Vedel Eriksen (2013) der i sin hovedpåstand lægger vægt på at den måde vi bruger sproget har stor betydning; både mht. hvordan vi bliver opfattet, men også i hvordan vi opfatter andre. ’It all matters because language is powerful.’ (Eriksen, p. 9) Fokus er på non-fiction og analyse. I slutningen af forløbet skal eleverne være i stand til at reflektere over, og vurdere, egen + andres sprogbrug i forskellige sammenhænge.

Kernemateriale:

Non-fiction:
- Melissa Haun, 'Language is power: how our words reflect and affect our world' (2017) - article
- President Trump, 'Letter to President Erdogan' (2019) - letter
- Farrightwing.blogspot.com, 'Far right-wing minded' (2008) - image + words, from the book, 'Angles' (2020)
- Donald Trump, 'Inaugural Address' (2017) - speech

Supplerende materiale:
- The Power Scale + Storyboardthat
- Language is power exercises
- Word Cloud
- Eksamensopgaver 2 december 2021
- Eksamensopgaver 9 december 2022
- Brødtekst + fiction på minlæring.dk
- Ordstilling & konjunktioner på minlæring.dk

Faglige mål:

Sprogfærdighed
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:
- Det engelsk sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

Samlet undervisningstid: 22 timer

Samlet fordybelsestid: 6 elevtimer

Antal sider læst: 15 (svarende til 4% af pensum)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Trump's letter to President Erdogan 26-01-2024
Trump speech presentation 08-03-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Twisted Stories

Forløbet beskæftiger sig med kapitlet 'Twisted Stories' fra Mette Hermanns grundbog til HF, 'Choices', fra 2022. Kapitlet fokuserer især på noveller, der har et unikt plottwist. Undervejs i forløbet taler vi om styrkerne ved fiktionstekster, samt hvad et godt plottwist gør ved læseoplevelsen. Dette forløb er elevernes første med hovedvægt på fiktivt materiale.

Kernemateriale:

Fiction:
- Richard Matheson, 'Button, Button' (1970) - short story
- James Reasoner, 'House Names' (2010) - short story
- Donna Moore, 'Mondays and Thursdays' (2010) - short story
- Sonya C. Dodd, 'In an Instant' (2013) - short story

Supplerende materiale:
- Adjektiver på minlæring.dk
- Sammentrækninger på minlæring.dk
- Putting Norma on trial
- om essayskrivning i Engsteds, 'Sådan Skriver Du i Engelsk' (2025)
- om essayskrivning i Christensen og Tornøes, 'Skriftlig eksamen i engelsk - STX og HF' (2020)

Faglige mål:

Sprogfærdighed
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:
- Det engelsk sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive tekster

Samlet undervisningstid: 19 timer

Samlet fordybelsestid: 7 elevtimer

Antal sider læst: 20 (svarende til 5,4% af pensum)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Button, Button Short analytical essay 12-05-2024
Discussion 22-05-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 EXAM #1: The American Dream

Forløbet beskæftiger sig med den amerikanske drøm med særligt fokus på John Steinbecks roman, 'Of Mice and Men' (1937). Der tages udgangspunkt i en dystopisk fiktionstekst, samt relevant baggrundsmateriale om USAs tilblivelse, The Great Depression, migrant workers, John Steinbecks skrivestil, samt modernisme, inden vi læser selve romanen med fokus på characterisation, setting, narration, (lidt symbolism) og main theme. Som afslutning på forløbet laver eleverne en præsentation, i mindre grupper, af bogen.

Kernemateriale:
- Kurt Vonnegut, 'Harrison Bergeron' (1961) - short story
- John Steinbeck, 'Of Mice and Men' (1937) - novella

Supplerende materiale:
- om 'Dystopian Fiction' i Østergaard, 'The English Handbook' (2017)
- America from British colony to superpower i Finderup og Fog, 'Worlds of English' (2022)
- The Great Depression, https://academic.mu.edu/meissnerd/depression.htm (2020)
- American Dream and Modernism and Steinbeck
- Of Mice and Men analysis and interpretation (ark til indskrivning af noter)
- Of Mice and Men chapter 2 ordklasser og idiomer
- Of Mice and Men presentations
- Schooling Online på Youtube: 'Of Mice and Men Summary Chapters 1-6'
- Engelsk B HF essay hjælpedokument og regler
- Eksamensopgaver 19 maj 2022

Faglige mål:

Sprogfærdighed
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:
- Det engelsk sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Samlet undervisningstid: 25 timer

Samlet fordybelsestid: 0 elevtimer (fordi opgaven har deadline i næste forløb)

Antal sider læst: 136 (svarende til 36,6% af pensum)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Of Mice and Men characterisation 20-09-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 US Election

Forløbet beskæftiger sig med præsidentvalget mellem Joe Biden og Donald Trump. Der tages udgangspunkt i relevant information om USA, herunder deres fortid som nation, hvad der kendetegner republikanere og demokrater, samt amerikansk identitet og værdier. Forløbet har derfor særligt vægt på de emner, der er relevante under præsidentvalget, samt på analyse og vurdering af taler, da eleverne skal bruge dette igen i næste forløb efter jul. Undervejs i forløbet er eleverne til et fælles foredrag med andre engelskklasser, hvor Mark Herron fortæller om udviklingen i retorikken hos amerikanske præsidenter (og kandidater).

Kernemateriale:
- Donald Trump, 'Remarks at the White House Conference on American History' (2020) - speech
- Donald Trump, 'Victory speech' (2024) - speech excerpt
- Joe Biden, 'On Border Security and Enforcement' (2023) - speech
- Donald Trump, 'How to secure the American borders' (2023) - speech
- Presidential debate, 'Trump v Harris immigration' (2024) excerpts from televised debate

Supplerende materiale:
- First exercise (om Republicans and Democrats)
- A. J. Merrick, 'History of the America in 25 minutes' (2018), Youtube
- 'Parties and Voters' + 'The Wall' fra Genefke, Nue Mikkelsen og Wich, 'Election Year' (2025)
- 'American identity rights and values' fra Holm, 'Being American' (2020)
- Fælles foredrag om retorik i amerikansk politik af Mark Herron
- Presidential election results på cnn.com
- Voter issues fra Pew Research Center (2024)
- Figures of speech and modes of persuasion overview
- Genopfriskning af summary på minlæring.dk
- Verber på minlæring.dk
- Essaytræning

Faglige mål:

Sprogfærdighed
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:
- Det engelsk sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af ikke-fiktive tekster
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Samlet undervisningstid: 24 timer

Samlet fordybelsestid: 9 elevtimer

Antal sider læst: 24 (svarende til 6,5% af pensum)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Of Mice and Men presentation 25-10-2024
Exam assignments + 6C - 'Game' 01-11-2024
Of Mice and Men feedback 18-11-2024
Writing day exercise 09-12-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 EXAM #2: Gender and Rights

Forløbet har særligt fokus på kvinders kamp for stemmeret fra de tidlige suffragetter, frem til kampen for mere ligestilling mellem kønnene i nyere tid. Forløbet starter med at have fokus på den skriftlige eksamen, eftersom eleverne skal til terminsprøve i slutningen af januar, hvorefter vi overgår til at undersøge sammenhængen mellem ord og handlinger, og hvem suffragetterne var, samt hvad de ville opnå. Der laves nedslag i forskellige perioder fra cirka starten af 1900-tallet frem til i dag med fokus på kvinders kamp for ligestilling. Forløbet sluttes af med en præsentation i mindre grupper.

Kernemateriale:
- Emmeline Pankhurst, 'Freedom or Death' (1913) - speech
- Eleanor Roosevelt, 'The Struggle for Human Rights' (1948) - excerpt of speech
- Chimamanda Ngozi Adichie, 'We should all be feminists' (2012) - TedTalk

Supplerende materiale:
- Researching deeds and words and the suffragettes
- Genopfriskning af discussion i 'Skriftlig eksamen i engelsk - STX og HF' + 'Sådan Skriver Du i engelsk'
- Marcus Rashford, 'An Open Letter to all MPs in Parliament' (til discussion træning)
- Eksamensopgaver 17 maj 2023
- Præpositioner på minlæring.dk
- Genitiv på minlæring.dk
- Argumentationsanalyse på minlæring.dk
- How to read a non-fiction text' i Engberg-Pedersen, Grønvold og Ohland-Andersen, 'Toolbox. Tools for analysing English texts' (2019)

Faglige mål:

Sprogfærdighed
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:
- Det engelsk sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere ikke-fiktive tekster
- Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af ikke-fiktive tekster
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Samlet undervisningstid: 27 timer

Samlet fordybelsestid: 6 elevtimer

Antal sider læst: 40 (svarende til 10,8% af pensum)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Discussion opgave 17-01-2025
2q En skr. prøve 24-01-2025
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 8 EXAM #3: BLM Fighting Systemic Racism in the US

Dette forløb beskæftiger sig med afrikansk-amerikansk fortid, med særligt henblik på at belyse, hvordan sorte amerikanere igennem tiden har forsøgt at kæmpe imod racisme i USA. Forløbet starter tilbage i slavetiden, og laver derefter nedslag i forskellige skelsættende perioder i amerikansk historie helt frem til i dag med Black Lives Matter-bevægelsen. Denne udgave af forløbet har særligt fokus på sange og taler. Undervejs inddrages andre relevante fag, eleverne har haft (især historie), da de har haft et forløb om USA i forbindelse med KS.

Kernemateriale:

Fiction:
- 'Go Down Moses' (1862) - song
- Billie Holiday, 'Strange Fruit' (1939) - song
- NWA, 'Straight Outta Compton' (1988) - song
- Tupac, 'Brenda's Got a Baby' (1991) - song
- Childish Gambino, 'This is America' (2018) - song
- Lil Baby, 'The Bigger Picture' (2020) - song - (anvendt til mundtlig aflevering)

Non-fiction:
- Martin Luther King Jr., 'I Have a Dream' (1963) - excerpt of speech
- Malcolm X, 'The Ballot or the Bullet' (1964) - excerpt of speech

Supplerende materiale:
- 'Slavery in America' i Erlich-Møller og Thomsen, 'Black Voices' (2020)
- 'History of Lynching in America' fra naacp.org
- 'The emergence of the Civil Rights Movement' fra khanacademy.org
- Civil Rights Movement overview
- 'A Short History of Hip Hop' - Jakob Bækgaards intro til 'Open Wide' (2017)
- Ben & Jerry's, '7 Ways We Know Systemic Racism Is Real' (2020)
- Adjektiv eller adverbium på minlæring.dk
- Sætningsanalyse på minlæring.dk

Faglige mål:

Sprogfærdighed
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
- Det engelsk sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Samlet undervisningstid: 17,5 timer

Samlet fordybelsestid: 0 elevtimer (fordi opgaven har deadline i næste forløb)

Antal sider læst: 50 (svarende til 13,4% af pensum)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 EXAM #4: New Zealand

Forløbet beskæftiger sig med forholdet mellem New Zealands oprindelige befolkning, Maorierne, og tilflytterne fra Europa (især England), Pakehaerne. Vi har særligt fokus på, hvordan den kulturelle undertrykkelse af Maorierne giver dem en rodløshed og mangel på identitet, der er svær at gøre op med. Til dette formål vil vi både læse non-fiction og fiction materiale. Størstedelen af forløbet er baseret på Hogstads, 'New Zealand' (2016), der gør brug af bl.a. interviews til at fortælle vigtige dele af New Zealands historie og kultur, som vi inddrager løbende. Forløbet starter med at belyse New Zealands fortid som britisk koloni, og vi dykker desuden ned i, hvordan New Zealand English kan ses som et lingua franca, foruden at tale om engelsk i det hele taget som et lingua franca.

Kernemateriale:

Non-fiction:
- Interview: 'Tahi Takao, "Being Maori in the past and today'"
- Interview with Derek Parsons, 'The Kiwis'
- Interview: 'MP Damien O'Connor, "New Zealand - past, present and future"'
- Malcolm Wright, 'Exploring New Zealand's Brand' (2014) - article
- Eleanor Ainge Roy, 'We have to start talking about it: New Zealand suicide rates hit record high' (2015) - article

Fiction:
- Kirsty Dunn, 'Sam' (2013) - short story
- Hana Aranga, 'Found' (2013) - short story
- Georgia-May Russ, 'To Te Wai' (2023) - short film (used during the writing day)

Supplerende materiale:
- Getting to know New Zealand
- New Zealand English
- 'English as Lingua Franca' fra The English Handbook
- Interview: Frances Carmine, 'I enjoy watching the haka'
- Interview: 'Tahi Takao, "The situation of Maori today"'
- Tame Iti, 'Mana: The power in knowing who you are' (2015) - TedTalk
- Hovedsætninger og ledsætninger på minlæring.dk

Faglige mål:

Sprogfærdighed
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:
- Det engelsk sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
- Historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner

Samlet undervisningstid: 17,5 timer

Samlet fordybelsestid: 7 elevtimer

Antal sider læst: 50 (svarende til 13,4% af pensum)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The Struggle for Rights - presentations 30-04-2025
Oral assignment - The Bigger Picture 04-05-2025
Opgave til skrivedagen 09-05-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Repetition

Repetition af eksamensemner:

#1: The American Dream
#2: Gender and Rights
#3: BLM Fighting Systemic Racism in the US
#4: New Zealand

Faglige mål:

Sprogfærdighed
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
- Det engelsk sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- Historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner

Antal sider læst: 372
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer