Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Linda Falkesgaard
|
Hold
|
2024 de1/3g2hf (3g2hf de1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
INTRODUKTION TIL DESIGN OG ARKITEKTUR
INTRODUKTION TIL DESIGN OG ARKITEKTUR
Holdet introduceres igennem forskellige korte gruppeøvelser til fagets metoder og terminologi. Hvad er design? Hvad er arkitektur? Hvad er godt design? Hvad er et designproblem og en designproces? Eleverne medbringer selv eksempler hjemmefra, og vi kigger på eksempler på klassen.
Holdet læser om designparametre. Holdet introduceres til designprocessen og ikontegning.
TEKSTER:
Bek, Jesper: DESIGN OG ARTEKTUR, Lindhardt og<Ringhof (Praxis): om designparametre i designbogen pp. 72-74
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grafisk design.1: logo
Dette forløb arbejder vi med grafisk design og grafiske virkemidler. Der er 2 praktiske projekter: 1. at lave logo, 2. at lave en plakat. Der vil være fokus på designparametrene målgruppe, form, funktion/kommunikation
Designbrief: lav et butikslogo til en butik i Birkerød.
Valg af problem, og collectfasen.
• Vælg en butik I Birkerød som trænger til et nyt butikslogo. Hvad er problemet med det oprindelige logo. Analysér typografi, farver mm, og opsummér hvad det oprindelige design kommunikerer/sender af signaler om butikkens indhold (brug korrekt terminologi). Gem dine registreringer. Definér problemet: fx for gammeldags, forkert målgruppe…
• Analyser butikken: hvad er dens funktion, evt. varer og hvilken type kunder kommer der.
• Fotografér, observer, og interview.
- Comprehend:
- Definer målgruppen for jeres butikslogo og lav en persona.
•
• Create:
• Med baggrund i den research I har gjort, skal I lave (mindst) tre skitser til et nyt butikslogo.
• Overvej tekst og evt illustration, typografi, farver.
• Udvælg en af skitserne og lav det endelig forslag: enten i hånden eller på computeren.
• Analyser det endelige produkt, valg
Læsepensum:
Bek, Jesper: DESIGN OG ARTEKTUR, Lindhardt og<Ringhof (Praxis): side 10-23, 26+27
Om Persona
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Grafisk design.2.Plakat
Og vi forsætter med at gå i dybden med grafisk kommunikation. I dette projekt med fokus på plakater.
DESIGN BRIEF: grafisk kommunikation, en plakat
3u VA fra Birkerød Gym IB skal udstille deres kunst i den gamle Præstegård, Birkerød Kunstforening. Fremtidens kunstnere/Artists of the Future
Det er foreningens ønske at få nye og yngre medlemmer i foreningen.
Hvordan tiltrækker Præstegården et lidt yngre publikum til denne udstilling?
Analyser foreningens nuværende publikum, og kommunikationsmateriale; og kom med en grafisk løsning (=en plakat) på hvordan foreningen kan tiltrække et yngre publikum i deres plakat.
Plakaten skal kommunikere:
- Relevante fakta for udstillingen: hvor, hvornår, hvad tid, hvem..
- Udstillingens indhold og atmosfære
- Til en bestemt målgruppe
-
Din plakat skal vise at du har taget stilling til:
- farver og former og atmosfære
- typografi og illustration
- komposition og gestaltlovene
Aflevering:
Når du afleverer dit projekt, skal du vise forståelse for designprocessen faser. Det vil sige, at du skal vise hele processen: collect, comprehend, conceptualixe og create.
Du skal vise analyser af foreningens nuværende materiale og publikum, og du skal analyse dit eget færdige produkt.
Du skal anvende relevant terminologi.
Du skal vise hele din ideudvikling og reflektere over processen.
Læsepensum:
Bek, Jesper: DESIGN OG ARTEKTUR, Lindhardt og<Ringhof (Praxis): side 10-23
Multimediedesigneren: https://multimediedesigneren.dk/gestaltlovene/#google_vignette Læs om gestaltlovene:
• Loven om nærhed
* Loven om lighed
* Loven om lukkethed
* Loven om forbundethed
* Loven om figur og baggrund
Farver:
https://www.youtube.com/watch?v=_2LLXnUdUIc&t=10s
Komposition:
https://www.youtube.com/watch?v=a5KYlHNKQB8
https://multimediedesigneren.dk/gestaltlovene/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Arkitektur: Tiny House
Indledningsvis beskæftiger holdet sig med baggrunden for Tiny House- bevægelsen og tendensen i vores tid til at bo småt, billigt og bæredygtigt.
Klassen arbejder i grupper med arkitekturprojektet: researcher eksisterende huse på nettet, beslutter sig for målgruppe og placering af boligen med inddragelse af begreberne stedets ånd og fænomenologi. Undervejs laves personaskabelon for at definere projektets målgruppe, og moodboards som inspiration. Grupperne laver skitser i hånden, og laver endelige tegninger i Sketch Up eller fysiske modeller.
Ekskursion til København: DAC og se udstillingen "Vandet kommer" og arkitekturhistorisk byvandring
Punktvis nedslag i arkitekturhistorien og gruppevis analyser af en isme og en bygning: nyklassicisme, historicisme og skønvirke, funktionalisme, postmodernisme, dekonstruktivisme
DESIGNBRIEF:
lav et Tiny House
• Udarbejd plan, opstalt og 3D-model til et lille hus max 37 m 2 , som opfylder krav i Tiny House-bevægelsen. Tegninger og model skal laves i fast målestoksforhold (f.eks. 1:50), og pladsbesparende indretningsforslag til fuldtidsbeboelse skal indgå. Bruger: huset skal være til en lille familie bestående af to voksne (og evt. børn)
• Model enten i SketchUp og/eller en fysisk model.
• Både designparametrene form og funktion skal indgå i overvejelserne.
• Vælg placering til huset: skov, strand eller by. Og inddrag begreberne ”stedets ånd” og fænomenologiske overvejelser.
• Inddrag ligeledes viden om designhistorie, og vis at dit Tiny House er resultatet af en proces, hvor du har udfordret muligheder i forhold til formen (forbudt at lave et firkantet hus)
• Bæredygtighed skal indgå som et vigtigt designparameter
• Andre designparametre så som æstetik, økonomi, teknologi kan også inddrages.
• Projektet skal vise, at du gennemgår en designproces 4C.
Både form og funktion skal indgå i overvejelserne, men man kan vælge at prioritere det ene parameter frem for det andet:
• Faser i designprocessen skal dokumenteres og udvalgte, relevante elementer herfra indgå i den afsluttende præsentation.
• Desuden skal der relateres til et professionelt værk
ARKITEKTUR TEKSTER:
“Stedets ånd og fænomenologi”, TAPTeori til Analyse og Praksis i billedkunst, af Line Højgaard Porse og Bonnie Bay Andersen
Materialitet forklaret: Hvad er byggematerialers materialiteter?
https://www.boliglive.dk/materialitet/
DESIGN OG ARKITEKTURBOGEN af Katrine Charlotte Busk og Janne Yde, Forlaget Columbus: 4.3: Tiny House - og andre små huse
Videoer på YouTube om Thomas og Theas bæredygtige byggeri på Friland:
https://www.youtube.com/watch?v=MngpoFJHu_I
https://www.youtube.com/watch?v=nmCt8Un7kXE
Ekskursion DAC “Vandet kommer”
Bek, Jesper: DESIGN OG ARTEKTUR, Lindhardt og<Ringhof (Praxis): side 97-107
Ideen om bæredygtig nybyggeri bør ophøre. Det er destruktivt og klimabelastende af Marie Skaarseth Rørvik
Kandidatstuderende i arkitektur og urbanisme. Information 3. maj 2023
https://www.information.dk/debat/2023/05/ideen-baeredygtig-nybyggeri-boer-ophoere-destruktivt-klimabelastende
|
Indhold
|
Kernestof:
-
stedets ånd og fænomenologi. TAP.pdf
-
VU.1.modul. intro til arkitektur. stedets ånd og fænomenologi.pptx
-
særligt sensitive børn i folkeskolen.docx
-
Læs om materialer, og deres betydning i arkitekturen.
-
Designbrief. Rum til sensitive børn. Fænomenologi.docx
-
https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=173
-
videoer om Thomas og Thea:
-
PROGRAM.EKSKURSION.ARKITEKTUR. 12.11.docx
-
https://dac.dk/udstillinger/vandet-kommer/
-
-Hovedbanegården: 1911, nationalromantik, historicisme
-
Før vi fortætter arbejdet med Tiny Houses, skal vi opholde os et par moduler med arkitekturhistorie. Læs i designbogen s. 97- 109. Om Modernismen 1900-1970: og forklar udtrykkene: ”form follows function”, og ”ornament og forbrydelse” (97); tag også n
-
Bek, Jesper: DESIGN OG ARTEKTUR, Lindhardt og<Ringhof (Praxis); sider: 97-107
-
1.Find eksempler fra vores arkitekturvandring,der viser brug af ornamentik i arkitekturen.
-
lektie er at læse om den -isme som jeres gruppe har valgt at arbejde med.
-
Vi hører de sidste præsentationer om arkitekturhistorie, og jeg informerer om SRP i design og arkitektur
-
I arbejder praktisk med Tiny House projektet i dag. Lektien er at læse en artikel, der handler om at byggeindustrien er noget af det der belaster klimaet allermest. Hvorfor mener artiklen, at vi skal stoppe med at nybygge?
-
image.png
-
Titel hent programmet SketchUp
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Arne Jacobsen
Som overgangsemne mellem arkitektur og produktdesign har vi et ULTRAkort emne på 3 moduler om designeren/arkitekten Arne Jacobsen, hvor vi besøger hans rådhus i Holte.
TEKSTER:
DESIGN OG ARKITEKTURBOGEN af Katrine Charlotte Busk og Janne Yde, Forlaget Columbus: 2.4: Arne Jacobsen - arkitekt og designer
Dokumentaren om Arne Jacobsens moderne Danmark
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000006937/arne-jacobsens-moderne-danmark
Ekskursioner:
Søllerød Rådhus tegnet af Arne Jacobsen: funktionalistisk arkitektur og et fantastisk eksempel på totaldesign.TEKSTER:
DESIGN OG ARKITEKTURBOGEN af Katrine Charlotte Busk og Janne Yde, Forlaget Columbus: 2.4: Arne Jacobsen - arkitekt og designer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
UPCYKLING
PRODUKTDESIGN: OVERFORBRUG OG TING.
Hvad skal vi med så mange ting?
Kan vi bruge de ting vi har i længere tid?
Kan vi genbruge, nyskabe af vores affald?
Fokus i dette forløb er: overforbrug, klimaudfordringer, bæredygtighed, æstetisk bæredygtighed, upcycling Med udgangspunkt i tøjindustrien, først en kort historisk gennemgang: Demokratisering af moden – fra Haute Couture til Fast Fashion. Dernæst arbejdes der med de udfordringer som følger med vores tids tøjindustri.
Designbriefet handler om at finde løsninger på tidens overforbrug:
DESIGNBRIEF:
Problemet er overforbrug. Hvad kan vi gøre for at mindske det?
Hvad kan I gøre for at reducere overforbrug og spild af tøj, garn, stof mm. møbler i den nære familie/ skolen/ lokalsamfundet/ nationalt/ globalt.
Hvordan kan I udvikle et design/koncept der forlænger en ting/materiales levetid vha. upcycling.
Indhent viden om overforbrug indenfor tøj eller møbelindustrien.
Teoretisk: brug begrebet ”æstetisk bæredygtighed” i dit arbejde med at finde en løsning.
Praktisk: arbejd evt med teknikker der hylder forfaldsæstetikken,
(upcycling= man skaber et nyt produkt af noget gammelt)
TEKSTER
De reklamerer for en livsstil med vildt forbrug. Vi har opgjort deres klimaaftryk
Philip Ytournel og Karoline Hüche Bentzen
15. FEBRUAR 2025. Politiken
DESIGN OG ARKITEKTURBOGEN af Katrine Charlotte Busk og Janne Yde, Forlaget Columbus: 2.6: Tøj, mode og bæredygtighed
Demokratisering af moden – fra Haute Couture til Fast Fashion
DESIGN OG ARKITEKTURBOGEN af Katrine Charlotte Busk og Janne Yde, Forlaget Columbus: 2.6: Tøj, mode og bæredygtighed
“Æstetisk Bæredygtighed” i Tid & tendenser
Harper, Kristine 2015
|
Indhold
|
Kernestof:
-
https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=187
-
De reklamerer for en livsstil med vildt forbrug.docx
-
https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=187 •Læs om Demokratisering af moden – fra Haute Couture til Fast Fashion i bogen individuelt
-
Afsnit
-
2.6: Tøj, mode og bæredygtighed | DESIGN OG ARKITEKTURBOGEN
-
Læs artiklen om æstetisk bæredygtighed:
-
Start med en research. Find på Google, Instagram og Facebook 6 danske designere og -firmaer, der arbejder med up-cycling fx: Lærke Bagger, Bettina Bakdal, Line Sander, Cofur Denmark, Asfalt v/Hanne Zachariassen, Sissel Edelbo. https://www.amolia.dk/d
-
lektie er at færdiggøre jeres undersøgelser af følgende designere/firmaer, der arbejder med upcycling. skriv noter til 6 af dem: fx Lærke Bagger, Bettina Bakdal, Line Sander, Cofur Denmark, Asfalt v/Hanne Zachariassen, Sissel Edelbo. https://www.amol
-
Beautiful Repair Mending in Art and Fashion
-
Titel
-
læs grundigt om designprocessen
-
sørg for at have hovedgrebet på plads: altså hvad er 1. det materiale som I har valgt at arbejde med? 2. jeres focus.
-
giv hinanden lektier for .
-
allersidste time til at færdiggøre jeres upcykling projekt
-
EksamenSPRÆSENTATIONsskema.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
eksamenspræsentation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500208232",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500208232",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500208232"
}