Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Linda Falkesgaard
|
Hold
|
2024 de3/3g2hf (3g2hf de3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
INTRODUKTION TIL DESIGN OG ARKITEKTUR
INTRODUKTION TIL DESIGN OG ARKITEKTUR
Holdet introduceres igennem forskellige korte gruppeøvelser til fagets metoder og terminologi. Hvad er design? Hvad er arkitektur? Hvad er godt design? Hvad er et designproblem og en designproces? Eleverne medbringer selv eksempler hjemmefra, og vi kigger på eksempler på klassen.
Holdet læser om designparametre. Holdet introduceres til designprocessen og ikontegning.
TEKSTER:
Bek, Jesper: DESIGN OG ARTEKTUR, Lindhardt og<Ringhof (Praxis): om designparametre i designbogen pp. 72-74
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grafisk design.1.
Dette forløb arbejder vi med grafisk design og grafiske virkemidler. Der er 2 praktiske projekter: 1. at lave logo, 2. at lave en plakat. Der vil være fokus på designparametrene målgruppe, form, funktion/kommunikation
Designbrief: lav et butikslogo til en butik i Birkerød.
Valg af problem, og collectfasen.
• Vælg en butik I Birkerød som trænger til et nyt butikslogo. Hvad er problemet med det oprindelige logo. Analysér typografi, farver mm, og opsummér hvad det oprindelige design kommunikerer/sender af signaler om butikkens indhold (brug korrekt terminologi). Gem dine registreringer. Definér problemet: fx for gammeldags, forkert målgruppe…
• Analyser butikken: hvad er dens funktion, evt. varer og hvilken type kunder kommer der.
• Fotografér, observer, og interview.
- Comprehend:
- Definer målgruppen for jeres butikslogo og lav en persona.
•
• Create:
• Med baggrund i den research I har gjort, skal I lave (mindst) tre skitser til et nyt butikslogo.
• Overvej tekst og evt illustration, typografi, farver.
• Udvælg en af skitserne og lav det endelig forslag: enten i hånden eller på computeren.
• Analyser det endelige produkt, valg
Læsepensum:
Bek, Jesper: DESIGN OG ARTEKTUR, Lindhardt og<Ringhof (Praxis): side 10-23, 26+27
Om persona
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Grafisk design.2.
Og vi forsætter med at gå i dybden med grafisk kommunikation. I dette projekt med fokus på plakater.
DESIGN BRIEF: grafisk kommunikation, en plakat
3u VA fra Birkerød Gym IB skal udstille deres kunst i den gamle Præstegård, Birkerød Kunstforening. Fremtidens kunstnere/Artists of the Future
Det er foreningens ønske at få nye og yngre medlemmer i foreningen.
Hvordan tiltrækker Præstegården et lidt yngre publikum til denne udstilling?
Analyser foreningens nuværende publikum, og kommunikationsmateriale; og kom med en grafisk løsning (=en plakat) på hvordan foreningen kan tiltrække et yngre publikum i deres plakat.
Plakaten skal kommunikere:
- Relevante fakta for udstillingen: hvor, hvornår, hvad tid, hvem..
- Udstillingens indhold og atmosfære
- Til en bestemt målgruppe
-
Din plakat skal vise at du har taget stilling til:
- farver og former og atmosfære
- typografi og illustration
- komposition og gestaltlovene
Aflevering:
Når du afleverer dit projekt, skal du vise forståelse for designprocessen faser. Det vil sige, at du skal vise hele processen: collect, comprehend, conceptualixe og create.
Du skal vise analyser af foreningens nuværende materiale og publikum, og du skal analyse dit eget færdige produkt.
Du skal anvende relevant terminologi.
Du skal vise hele din ideudvikling og reflektere over processen.
Læsepensum:
Bek, Jesper: DESIGN OG ARTEKTUR, Lindhardt og<Ringhof (Praxis): side 10-23
Multimediedesigneren: https://multimediedesigneren.dk/gestaltlovene/#google_vignette Læs om gestaltlovene:
• Loven om nærhed
* Loven om lighed
* Loven om lukkethed
* Loven om forbundethed
* Loven om figur og baggrund
Farver:
https://www.youtube.com/watch?v=_2LLXnUdUIc&t=10s
Komposition:
https://www.youtube.com/watch?v=a5KYlHNKQB8
https://multimediedesigneren.dk/gestaltlovene/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Arkitektur: Tiny House
Indledningsvis beskæftiger holdet sig med baggrunden for Tiny House- bevægelsen og tendensen i vores tid til at bo småt, billigt og bæredygtigt.
Klassen arbejder i grupper med arkitekturprojektet: researcher eksisterende huse på nettet, beslutter sig for målgruppe og placering af boligen med inddragelse af begreberne stedets ånd og fænomenologi. Undervejs laves personaskabelon for at definere projektets målgruppe, og moodboards som inspiration. Grupperne laver skitser i hånden, og laver endelige tegninger i Sketch Up eller fysiske modeller.
Ekskursion til København: DAC og se udstillingen "Vandet kommer" og arkitekturhistorisk byvandring
Punktvis nedslag i arkitekturhistorien og gruppevis analyser af en isme og en bygning: nyklassicisme, historicisme og skønvirke, funktionalisme, postmodernisme, dekonstruktivisme
DESIGNBRIEF:
lav et Tiny House
• Udarbejd plan, opstalt og 3D-model til et lille hus max 37 m 2 , som opfylder krav i Tiny House-bevægelsen. Tegninger og model skal laves i fast målestoksforhold (f.eks. 1:50), og pladsbesparende indretningsforslag til fuldtidsbeboelse skal indgå. Bruger: huset skal være til en lille familie bestående af to voksne (og evt. børn)
• Model enten i SketchUp og/eller en fysisk model.
• Både designparametrene form og funktion skal indgå i overvejelserne.
• Vælg placering til huset: skov, strand eller by. Og inddrag begreberne ”stedets ånd” og fænomenologiske overvejelser.
• Inddrag ligeledes viden om designhistorie, og vis at dit Tiny House er resultatet af en proces, hvor du har udfordret muligheder i forhold til formen (forbudt at lave et firkantet hus)
• Bæredygtighed skal indgå som et vigtigt designparameter
• Andre designparametre så som æstetik, økonomi, teknologi kan også inddrages.
• Projektet skal vise, at du gennemgår en designproces 4C.
Både form og funktion skal indgå i overvejelserne, men man kan vælge at prioritere det ene parameter frem for det andet:
• Faser i designprocessen skal dokumenteres og udvalgte, relevante elementer herfra indgå i den afsluttende præsentation.
• Desuden skal der relateres til et professionelt værk
ARKITEKTUR TEKSTER:
“Stedets ånd og fænomenologi”, TAPTeori til Analyse og Praksis i billedkunst, af Line Højgaard Porse og Bonnie Bay Andersen
Materialitet forklaret: Hvad er byggematerialers materialiteter?
https://www.boliglive.dk/materialitet/
DESIGN OG ARKITEKTURBOGEN af Katrine Charlotte Busk og Janne Yde, Forlaget Columbus: 4.3: Tiny House - og andre små huse
Videoer på YouTube om Thomas og Theas bæredygtige byggeri på Friland:
https://www.youtube.com/watch?v=MngpoFJHu_I
https://www.youtube.com/watch?v=nmCt8Un7kXE
Ekskursion DAC “Vandet kommer”
Bek, Jesper: DESIGN OG ARTEKTUR, Lindhardt og<Ringhof (Praxis): side 97-107
Ideen om bæredygtig nybyggeri bør ophøre. Det er destruktivt og klimabelastende af Marie Skaarseth Rørvik
Kandidatstuderende i arkitektur og urbanisme. Information 3. maj 2023
https://www.information.dk/debat/2023/05/ideen-baeredygtig-nybyggeri-boer-ophoere-destruktivt-klimabelastende
|
Indhold
|
Kernestof:
-
The Whale, Norway | Dorte Mandrup
-
stedets ånd og fænomenologi. TAP.pdf
-
gruppearbejde-STEDETS ÅND.docx
-
særligt sensitive børn i folkeskolen.docx
-
Designbrief. Rum til sensitive børn. Fænomenologi.docx
-
Læs om materialer, og deres betydning i arkitekturen.
-
https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=173
-
videoer om Thomas og Thea:
-
Brief og aflevering af Tiny House.docx
-
ingen læselektie, men start allerede nu med at læse lektien til fredag.
-
image.png
-
Læs i designbogen s. 97- 109. Om Modernismen 1900-1970: og forklar udtrykkene: ”form follows function”, og ”ornament og forbrydelse” (97); tag også noter undervejs. Fokus er på 1. hvad sker der i tiden, hvor modernismen/funktionalismen opstår og find
-
Bek, Jesper: DESIGN OG ARTEKTUR, Lindhardt og<Ringhof (Praxis); sider: 97-109
-
1.planche: formidling af funktionalismen formsprog og begrebet “Ornament og forbrydelse” (titlen på Adolf Loos bog fra 1908). Vis hvordan funktionalistisk arkitektur ser ud, uddyb hvilke former og farver, der kendetegner stilen.
-
Lex – Danmarks Nationalleksikon
-
DE3 ARBEJD SELV: torsdag d.14.11. 2.modul: design og arkitektur
-
Trap Danmark | Lex
-
PROGRAM.EKSKURSION.ARKITEKTUR. 21.11.docx
-
https://dac.dk/udstillinger/vandet-kommer/
-
I dag skal I vise jeres præsentation/analyse af jeres arkitekturisme
-
Vi hører de sidste præsentationer om arkitekturhistorie, og jeg informerer om SRP i design og arkitektur
-
I arbejder praktisk med Tiny House projektet i dag. Lektien er at læse en artikel, der handler om at byggeindustrien er noget af det der belaster klimaet allermest. Hvorfor mener artiklen, at vi skal stoppe med at nybygge?
-
Titel hent programmet SketchUp Titel hent programmet SketchUp
-
I forrige modul har I lavet ideudvikling (skitser- mindst 5), hvor I har forholdt jer til:
-
Lektie er at arbejde videre med projektet derhjemme: forbedre skills i sketch up, læse om bæredygtighed, materialer mm.
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Arne Jacobsen
Som overgangsemne mellem arkitektur og produktdesign har vi et ULTRAkort emne på 1 modul om designeren/arkitekten Arne Jacobsen, hvor vi besøger hans rådhus i Holte.
TEKSTER:
DESIGN OG ARKITEKTURBOGEN af Katrine Charlotte Busk og Janne Yde, Forlaget Columbus: 2.4: Arne Jacobsen - arkitekt og designer
FRIVILLIGT: Dokumentaren om Arne Jacobsens moderne Danmark
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000006937/arne-jacobsens-moderne-danmark
Ekskursioner:
Søllerød Rådhus tegnet af Arne Jacobsen: funktionalistisk arkitektur og et fantastisk eksempel på totaldesign.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
PRODUKTDESIGN: STOLE
Designbrief: LÆNESTOL.
Naturen:
Omdrejningspunktet i denne opgave og designproces er naturen: omsorgen overfor naturen og naturen som inspirationskilde.
I skal forholde jer til de to begreber:
Biomorfisk: design der er inspireret af naturens former og mønstre.
Biomimetisk: design der anvender naturen som inspiration til tekniske problemer fx konstruktion
I jeres designproces må I gerne undersøge spændingsfeltet mellem form og funktion, mellem grænsen mellem det skulpturelle og det ubrugelige.
Designparametrene form, funktion, kommunikation og bæredygtighed er vigtige designparametre.
Bliv gerne inspireret af kontrastparret innovation overfor tradition: undersøg eventuelt nye måder at sidde på.
I forløbet arbejdes med: 1. collectfasen: research og inspiration i lokal møbelbutik, designhistorie, og begreberne traditionelt og innovativt, samt begreberne biomorf og biomimetisk
2. comprehendfasen: moodboard og persona. 3. conceptualize: tegninger i forskellige materialer, skitser i 2d og 3d. 4. create: model samt målfaste tegninger
TEKSTER:
28+29, 33-39 om produktdesign og møbler I “Design og arkitektur- Grundbog til c-niveau” af Jesper Bek. Forlaget Praxis
Danmarks næste klassiker.
https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-naeste-klassiker_-hjaelp-den-knaekker_290327
Kapsali, Veronika. Biomimetics for Designers, Thames & Hudson, Limited, 2021. ProQuest Ebook Central, http://ebookcentral.proquest.com/lib/copenhagenkb/detail.action?docID=30625822. Created from copenhagenkb on 2025-01-31 12:22:25.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bek, Jesper: DESIGN OG ARTEKTUR, Lindhardt og<Ringhof (Praxis); sider: 28-29, 33-39
-
Lektie: læs siderne 28+29, 33-39 om produktdesign og møbler. Definer begrebet produktdesign.
-
Fotografer 3 forskellige stole i jeres hjem: registrer materialer, konstruktion, funktion, form, og kommunikation.
-
I timen ser vi:
-
Før læsning: hvis du ikke allerede har gjort det, skriv refleksioner ned fra forrige time: 1- hvad lærte du af bananstolene, 2. Arne Jacobsens stole, 3. selv at finde inspiration fra naturen? 4. turen til Olsson Møbelforretning?
-
medbring en ting fra naturen, du vil tage inspiration til i din stol
-
lav moodboard færdigt. og bliv ved med at være nysgerrige på naturen og medbring interessante planter/sten/svampe... til timen i dag, hvor I skal arbejde med conceptualize/ ideudvikling
-
hvem skal sidde i jeres lænestol? lektie er at skabe en målgruppe/persona. i timen i dag går ud på at lave små prototyper, så medbring materialer, hvis I har noget spændende derhjemme
-
introduktion til eksamenspræsentationen
-
ALLERSIDSTE DAG TIL AT FÆRDIGGØRE JERES MODEL
-
EksamenSPRÆSENTATIONsskema.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
eksamenspræsentation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500208263",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500208263",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500208263"
}