Holdet 2024 de3/3g2hf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Linda Falkesgaard
Hold 2024 de3/3g2hf (3g2hf de3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 INTRODUKTION TIL DESIGN OG ARKITEKTUR
Titel 2 Grafisk design.1.
Titel 3 Grafisk design.2.
Titel 4 Arkitektur: Tiny House
Titel 5 Arne Jacobsen
Titel 6 PRODUKTDESIGN: STOLE
Titel 7 eksamenspræsentation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 INTRODUKTION TIL DESIGN OG ARKITEKTUR

INTRODUKTION TIL DESIGN OG ARKITEKTUR

Holdet introduceres igennem forskellige korte gruppeøvelser til fagets metoder og terminologi. Hvad er design? Hvad er arkitektur? Hvad er godt design? Hvad er et designproblem og en designproces? Eleverne medbringer selv eksempler hjemmefra, og vi kigger på eksempler på klassen.
Holdet læser om designparametre. Holdet introduceres til designprocessen og ikontegning.

TEKSTER:
Bek, Jesper: DESIGN OG ARTEKTUR, Lindhardt og<Ringhof (Praxis): om designparametre i designbogen pp. 72-74
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Grafisk design.1.

Dette forløb arbejder vi med grafisk design og grafiske virkemidler. Der er 2 praktiske projekter: 1. at lave logo, 2. at lave en plakat. Der vil være fokus på designparametrene målgruppe, form, funktion/kommunikation

Designbrief: lav et butikslogo til en butik i Birkerød.

Valg af problem, og collectfasen.
• Vælg en butik I Birkerød som trænger til et nyt butikslogo. Hvad er problemet med det oprindelige logo. Analysér typografi, farver mm, og opsummér hvad det oprindelige design kommunikerer/sender af signaler om butikkens indhold (brug korrekt terminologi). Gem dine registreringer. Definér problemet: fx for gammeldags, forkert målgruppe…
• Analyser butikken: hvad er dens funktion, evt. varer og hvilken type kunder kommer der.
• Fotografér, observer, og interview.

- Comprehend:
- Definer målgruppen for jeres butikslogo og lav en persona.

• Create:
• Med baggrund i den research I har gjort, skal I lave (mindst) tre skitser til et nyt butikslogo.
• Overvej tekst og evt illustration, typografi, farver.
• Udvælg en af skitserne og lav det endelig forslag: enten i hånden eller på computeren.
• Analyser det endelige produkt, valg

Læsepensum:
Bek, Jesper: DESIGN OG ARTEKTUR, Lindhardt og<Ringhof (Praxis): side 10-23, 26+27
Om persona
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Grafisk design.2.

Og vi forsætter med at gå i dybden med grafisk kommunikation. I dette projekt med fokus på plakater.
DESIGN BRIEF: grafisk kommunikation, en plakat

3u VA fra Birkerød Gym IB skal udstille deres kunst i den gamle Præstegård, Birkerød Kunstforening. Fremtidens kunstnere/Artists of the Future
Det er foreningens ønske at få nye og yngre medlemmer i foreningen.
Hvordan tiltrækker Præstegården et lidt yngre publikum til denne udstilling?
Analyser foreningens nuværende publikum, og kommunikationsmateriale; og kom med en grafisk løsning (=en plakat) på hvordan foreningen kan tiltrække et yngre publikum i deres plakat.

Plakaten skal kommunikere:
- Relevante fakta for udstillingen: hvor, hvornår, hvad tid, hvem..
- Udstillingens indhold og atmosfære
- Til en bestemt målgruppe
-
Din plakat skal vise at du har taget stilling til:
- farver og former og atmosfære
- typografi og illustration
- komposition og gestaltlovene

Aflevering:
Når du afleverer dit projekt, skal du vise forståelse for designprocessen faser. Det vil sige, at du skal vise hele processen: collect, comprehend, conceptualixe og create.
Du skal vise analyser af foreningens nuværende materiale og publikum, og du skal analyse dit eget færdige produkt.
Du skal anvende relevant terminologi.
Du skal vise hele din ideudvikling og reflektere over processen.

Læsepensum:
Bek, Jesper: DESIGN OG ARTEKTUR, Lindhardt og<Ringhof (Praxis): side 10-23
Multimediedesigneren: https://multimediedesigneren.dk/gestaltlovene/#google_vignette Læs om gestaltlovene:
• Loven om nærhed
* Loven om lighed
* Loven om lukkethed
* Loven om forbundethed
* Loven om figur og baggrund
Farver:
https://www.youtube.com/watch?v=_2LLXnUdUIc&t=10s
Komposition:
https://www.youtube.com/watch?v=a5KYlHNKQB8
https://multimediedesigneren.dk/gestaltlovene/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Arkitektur: Tiny House

Indledningsvis beskæftiger holdet sig  med baggrunden for Tiny House- bevægelsen og tendensen i vores tid til at bo småt, billigt og bæredygtigt.

Klassen arbejder i grupper med arkitekturprojektet: researcher eksisterende huse på nettet, beslutter sig for målgruppe og placering af boligen med inddragelse af begreberne stedets ånd og fænomenologi. Undervejs laves personaskabelon for at definere projektets målgruppe, og moodboards som inspiration.  Grupperne laver skitser i hånden, og laver endelige tegninger i Sketch Up eller fysiske modeller.
Ekskursion til København: DAC og se udstillingen "Vandet kommer" og arkitekturhistorisk byvandring
Punktvis nedslag i arkitekturhistorien og gruppevis analyser af en isme og en bygning: nyklassicisme, historicisme og skønvirke, funktionalisme, postmodernisme, dekonstruktivisme


DESIGNBRIEF:
lav et Tiny House
• Udarbejd plan, opstalt og 3D-model til et lille hus max 37 m 2 , som opfylder krav i Tiny House-bevægelsen. Tegninger og model skal laves i fast målestoksforhold (f.eks. 1:50), og pladsbesparende indretningsforslag til fuldtidsbeboelse skal indgå. Bruger: huset skal være til en lille familie bestående af to voksne (og evt. børn)

•  Model enten i SketchUp og/eller en fysisk model.
•  Både designparametrene form og funktion skal indgå i overvejelserne.
•  Vælg placering til huset: skov, strand eller by. Og inddrag begreberne ”stedets ånd” og fænomenologiske overvejelser.
•  Inddrag ligeledes viden om designhistorie, og vis at dit Tiny House er resultatet af en proces, hvor du har udfordret muligheder i forhold til formen (forbudt at lave et firkantet hus)
•  Bæredygtighed skal indgå som et vigtigt designparameter

• Andre designparametre så som æstetik, økonomi, teknologi kan også inddrages.
•  Projektet skal vise, at du gennemgår en designproces 4C.

Både form og funktion skal indgå i overvejelserne, men man kan vælge at prioritere det ene parameter frem for det andet:
•  Faser i designprocessen skal dokumenteres og udvalgte, relevante elementer herfra indgå i den afsluttende præsentation.
•  Desuden skal der relateres til et professionelt værk

ARKITEKTUR TEKSTER:
“Stedets ånd og fænomenologi”, TAPTeori til Analyse og Praksis i billedkunst, af Line Højgaard Porse og Bonnie Bay Andersen

Materialitet forklaret: Hvad er byggematerialers materialiteter?
https://www.boliglive.dk/materialitet/

DESIGN OG ARKITEKTURBOGEN af Katrine Charlotte Busk og Janne Yde, Forlaget Columbus: 4.3: Tiny House - og andre små huse

Videoer på YouTube om Thomas og Theas bæredygtige byggeri på Friland:
https://www.youtube.com/watch?v=MngpoFJHu_I
https://www.youtube.com/watch?v=nmCt8Un7kXE

Ekskursion DAC “Vandet kommer”

Bek, Jesper: DESIGN OG ARTEKTUR, Lindhardt og<Ringhof (Praxis): side 97-107

Ideen om bæredygtig nybyggeri bør ophøre. Det er destruktivt og klimabelastende af Marie Skaarseth Rørvik
Kandidatstuderende i arkitektur og urbanisme. Information 3. maj 2023
https://www.information.dk/debat/2023/05/ideen-baeredygtig-nybyggeri-boer-ophoere-destruktivt-klimabelastende

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Arne Jacobsen

Som overgangsemne mellem arkitektur og produktdesign har vi et ULTRAkort emne på 1 modul om designeren/arkitekten Arne Jacobsen, hvor vi besøger hans rådhus i Holte.

TEKSTER:
DESIGN OG ARKITEKTURBOGEN af Katrine Charlotte Busk og Janne Yde, Forlaget Columbus: 2.4: Arne Jacobsen - arkitekt og designer

FRIVILLIGT: Dokumentaren om Arne Jacobsens moderne Danmark
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000006937/arne-jacobsens-moderne-danmark


Ekskursioner:
Søllerød Rådhus tegnet af Arne Jacobsen: funktionalistisk arkitektur og et fantastisk eksempel på totaldesign.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 PRODUKTDESIGN: STOLE

Designbrief: LÆNESTOL.

Naturen:
Omdrejningspunktet i denne opgave og designproces er naturen: omsorgen overfor naturen og naturen som inspirationskilde.

I skal forholde jer til de to begreber:
Biomorfisk: design der er inspireret af naturens former og mønstre.
Biomimetisk: design der anvender naturen som inspiration til tekniske problemer fx konstruktion

I jeres designproces må I gerne undersøge spændingsfeltet mellem form og funktion, mellem grænsen mellem det skulpturelle og det ubrugelige.
Designparametrene form, funktion, kommunikation og bæredygtighed er vigtige designparametre.
Bliv gerne inspireret af kontrastparret innovation overfor tradition: undersøg eventuelt nye måder at sidde på.

I forløbet arbejdes med: 1. collectfasen: research og inspiration i lokal møbelbutik, designhistorie, og begreberne traditionelt og innovativt, samt begreberne biomorf og biomimetisk
2. comprehendfasen: moodboard og persona. 3. conceptualize: tegninger i forskellige materialer, skitser i 2d og 3d. 4. create: model samt målfaste tegninger

TEKSTER:

28+29, 33-39 om produktdesign og møbler I “Design og arkitektur- Grundbog til c-niveau” af Jesper Bek. Forlaget Praxis

Danmarks næste klassiker.
https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-naeste-klassiker_-hjaelp-den-knaekker_290327


Kapsali, Veronika. Biomimetics for Designers, Thames & Hudson, Limited, 2021. ProQuest Ebook Central, http://ebookcentral.proquest.com/lib/copenhagenkb/detail.action?docID=30625822. Created from copenhagenkb on 2025-01-31 12:22:25.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 eksamenspræsentation

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer