Holdet 2024 if3/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Ole Dünweber
Hold 2024 if3/3g (3g if3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 - Min drømmerejse (+ intro og opstart)
Titel 2 Forløb 2 - Databaser
Titel 3 Forløb 3 - Machine Learning
Titel 4 Forløb 4 - Spil med et budskab
Titel 5 Forløb 5 - Websider, Internettet og Cybersikkerhed
Titel 6 Forløb 6 - Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 - Min drømmerejse (+ intro og opstart)

Fra "Informatik for Alle" bogen:

I dette forløb på 6 moduler vil vi arbejde med rejser, og hvordan de præsenteres på nettet, og vi vil skabe en meget enkel app, der kan fungere som en onlinereklame for et rejsebureau. Vi kommer i dette forløb til at arbejde med forskellige sider af faget, ide-udvikling, evaluering, design, udvikling, it-sikkerhed.

Udvikling af App i AppLab.

Forløbet blev afsluttet med præsentationer i grupper.

Før forløbet havde vi opstart omkring de faglige mål, vigtigheden af at arbejde med en portfolio, og lidt omkring værktøjer - portfolio i Teams og bruger på AppLab.

Anvendte værktøjer: AppLab
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 - Min drømmerejse App 18-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2 - Databaser

Vi startede i AppLab med at udvikle en App til en Vennedatabase - forløb 6 i bogen "Informatik for Alle". Herefter arbejdede eleverne med en samlingsdatabase, også i AppLab. Vi byggede videre på den i en SQL database-del med arbejde i DBBrowser for SQLite. Her arbejdede vi med E/R modellering og lidt med SQL. Vi brugte SQL både til oprettelse af tabeller og i relation til import/export af data via Excel csv-filer.

Enkelte grupper fremlagde som afslutning på forløbet (af praktiske årsager kunne ikke alle fremlægge)

Anvendte værktøjer:
Vennedatabase og samlingsdatabase Apps i AppLab
E/R diagrammer i drawio.
SQL database i DBBrowser for SQLite
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3 - Machine Learning

Vi har arbejdet med forløbet "Machine learning og bioinformatik" fra Dataekspeditioner.

Vi har snuset lidt til neurale netværk via 3Blue1Brown videoen "But what is a neural network? | Deep learning chapter 1". De øvrige videoer i serien har været frivilligt stof.

Forløbet blev afsluttet med fremlæggelser i grupper.

Juleafslutning med opgaven SQL Murder Mystery

Anvendte værktøjer: Orange
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 2 - Machine Learning forløb 20-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4 - Spil med et budskab

Udvikling af et lille spil, eller en del af et spil med et budskab.
Baseret på forløb 5 i INFORMATIK FOR ALLE.
Det var et krav, at eleverne så de tre videoer i modul 4:
Hans Knuth Skovfoged, direktør for spilfirmaet PortaPlay
Rasmus Nielsen: spiludvikler for GameUcaTex
Gustav Jacobsen: studerende ved AAU medialogi i København
Refleksion over Jacob Nielsen principper om brugervenlighed i relation til spil.
Krav om en prototype som var "større" (med flere scener/mechanics) end det implementerede spil.
Krav om feedback på prototype fra en anden gruppe.
Tilladelse til at bruge generativ AI til dele af forløbet, hvis det tydeligt deklareres hvor det er gjort.

Afslutning med præsentation og demo.

Anvendte værktøjer: GameLab/Scratch
Optionelt at bruge TWINE eller Marvel til prototype
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 3 - Spil-forløbet 27-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5 - Websider, Internettet og Cybersikkerhed

Udvikling af en webside med mindst én hovedside og to undersider.
Krav, at der blev kodet i HTML og CSS, Javascript var optionelt.
Forløbet startede med en introduktion til Internettets opbygning med udgangspunkt i videoserien "How The Internet Works" fra YouTube.
Krav om gennemførelse af en funktionstest.
Tilladelse til at bruge generativ AI til dele af forløbet (f.eks. til generering af billeder), hvis det tydeligt deklareres hvor det er gjort.

Endvidere arbejdet med Cybersikkerhed, Notpetya angrebet og to videoer fra IBM's Cybersecurity Architecture videoserie: Video 1: Five Principles to Follow (and One to Avoid)
og Video 5: Networks. Besøg fra Cybersikkerhedsfirmaet SentinelOne, som gav spændende oplæg om feltet, og spillede deres "Capture the Flag" spil med eleverne.

Ellers udgangspunkt i kapitel 4 fra INFORMATIK FOR ALLE.
Materiale ("lynkurser") fra Rune Klarskov om HTML, CCS og Javasscript.

Afslutning med længerevarende fremlæggelser med 3-4 grupper pr. modul.

Anvendte værktøjer: Nogle kodede i WebLab, andre i Visual Studio Code, herunder anvendelse af GitHub.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 4 - Websider/Internet/Cybersikkerhed 01-05-2025
Prøve 06-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6 - Repetition og eksamensforberedelse

Analog prøve med to dele:
- Multiple choice prøve om kapitel 8: Teori og modeller fra INFORMATIK FOR ALLE
- Opgave om ER- modellering af data relateret til Lectio
Diskuteret eksamen ud fra et eksempel på et eksamens spørgsmål
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve 06-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer