Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Jacob Sten Printzlau
|
Hold
|
2024 fi1/3g2hf (3g2hf fi1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Filosofi intro og Logik
Filosofiens metoder og argumentation
Intro til filosofihistoorie ved ppt
Logik og sylogismelære, egne opgaver
Argumentationsteori, påstand, belæg og hjemmel, Toulmins teori
Sekundærlitteratur s 6-16 i Refleksion.
Tekst: Aristoteles; Etikken (ca. 350 f.v.t) s. 17-18 I Refleksion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Etisk teori
Hvad er en etisk påstand og hvordan begrundes den?
Dydsetik
Nytteetik
Pligtetik
Den gyldne middelvej
Det kategoriske imperativ
Lykkekalkulen
Sekundærlitteratur; siderne 48-56 i samt 60 -77 i Refleksion
Tekster
J. Bentham: En indføring i principperne for moral og lovgivning (1780); s.78-81 i Refleksion .
I. Kant: Grundlæggelse af sædernes metafysik (1785); s. 84-86 i Refleksion.
Aristoteles: Etikken (ca 350 fvt) s. 86-88 I Refleksion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Politisk filosofi
Hvad er Politik?
Politiske styreformer i antikken og moderne tid.
Idehistorisk overblik ved ppt.
Fremlæggelser af tolv forskellige politiske tænkere fra rennaisance over oplysningstid til industrialisme
Organisme tanker og forbindelse til Platons idelære
Naturtilstand og samfundskontrakt.
Liberalismen i overblik
Socialismen i overblik
Sekundær litteratur; siderne 90-109 i Refleksion
Tekster:
Platon; Staten (ca 370 fvt.) s. 111-113 I Refleksion
J. Locke; Anden afhandling om styreformen (ca 1662); s. 113-117 I Refleksion.
J. Rawls; En teori om retfærdighed (1971) s. 117-119 i Refleksion.
R. Nozick; Anarki, stat og utopi (1974)s. 120-122 i Refleksion.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Politisk filosofi
|
10-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bevidsthedfilosofi
Hvad er bevidsthed?
Hvorledes er mennesker forkellige fra sansende dyr?
Hjernen i et kar.
Hvad er en oplevelse.
Sanseillusioner
Synæstesifænomener.
Maskiner og bevidsthed
A Turing
J. Searle
Sekundærlitteratur; siderne 192-206 i Refleksion
Tekster:
R. Descartes: Metafysiske Meditationer 6. (1641) s. 210-211 i Refleksion.
H. Putnam: Hjerner i et kar (1981) s. 211-212 i refleksion.
T. Nagel: Hvordan er det at være en flagermus? (1974) s. 213-215 i Refleksion.
J. Searle om Ånden i maskinen på modul
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Erkendelsesteori
Hvad er viden?
Kriterier for viden
Standardmodellen, samt kritik af denne.
Rationalisme
Aposteriori og Apriori
Intuitions-/dedutionstesen (I/D)
Medfødt viden tesen (MVB)
Empirisme skeptisisme.
Induktion og deduktion abduktion
Induktionsproblemet.
Idélære
Viden som magt
Kants Syntetiske Apriori
Sekundærlitteratur; siderne 220-241i refleksion.
Tekster:
E. Gettier; Er begrundet sand formodning viden? (1963) s. 245-247 i Refleksion.
R. Descartes; Metafysiske meditationer 1. og 2. (1641) S. 247-250 i Refleksion.
Platon; Phaidon (ca.370 fvt.) s. 250-255 I Refleksion.
F. Bacon: Novum organum (1620) s. 256-257 I Refleksion.
D. Hume; en undersøgelse af den menneskelige erkendelse (1748) s. 257- 258 i Refleksion.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Erkendelsesteori Refleksion
|
24-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500208484",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500208484",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500208484"
}