Holdet 2024 fi1/3g2hf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Jacob Sten Printzlau
Hold 2024 fi1/3g2hf (3g2hf fi1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Filosofi intro og Logik
Titel 2 Etisk teori
Titel 3 Politisk filosofi
Titel 4 Bevidsthedfilosofi
Titel 5 Erkendelsesteori

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Filosofi intro og Logik



Filosofiens metoder og argumentation
Intro til filosofihistoorie ved ppt
Logik og sylogismelære, egne opgaver
Argumentationsteori, påstand, belæg og hjemmel, Toulmins teori

Sekundærlitteratur s 6-16 i Refleksion.

Tekst: Aristoteles; Etikken (ca. 350 f.v.t) s. 17-18 I Refleksion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Etisk teori



Hvad er en etisk påstand og hvordan begrundes den?
Dydsetik
Nytteetik
Pligtetik
Den gyldne middelvej
Det kategoriske imperativ
Lykkekalkulen

Sekundærlitteratur; siderne 48-56 i samt 60 -77 i Refleksion

Tekster
J. Bentham: En indføring i principperne for moral og lovgivning (1780); s.78-81 i Refleksion .
I. Kant: Grundlæggelse af sædernes metafysik (1785); s. 84-86 i Refleksion.
Aristoteles: Etikken (ca 350 fvt) s. 86-88 I Refleksion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Politisk filosofi

Hvad er Politik?
Politiske styreformer i antikken og moderne tid.
Idehistorisk overblik ved ppt.
Fremlæggelser af tolv forskellige politiske tænkere  fra rennaisance over oplysningstid til industrialisme
Organisme tanker og forbindelse til Platons idelære
Naturtilstand og samfundskontrakt.
Liberalismen i overblik
Socialismen i overblik

Sekundær litteratur; siderne 90-109 i Refleksion

Tekster:
Platon; Staten (ca 370 fvt.) s. 111-113 I Refleksion
J. Locke; Anden afhandling om styreformen (ca 1662); s. 113-117 I Refleksion.
J. Rawls; En teori om retfærdighed (1971) s. 117-119 i Refleksion.
R. Nozick; Anarki, stat og utopi (1974)s. 120-122 i Refleksion.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Politisk filosofi 10-11-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Bevidsthedfilosofi



Hvad er bevidsthed?
Hvorledes er mennesker forkellige fra sansende dyr?
Hjernen i et kar.
Hvad er en oplevelse.
Sanseillusioner
Synæstesifænomener.
Maskiner og bevidsthed
A Turing
J. Searle
Sekundærlitteratur; siderne 192-206 i Refleksion

Tekster:


R. Descartes: Metafysiske Meditationer 6. (1641) s. 210-211 i Refleksion.
H. Putnam: Hjerner i et kar (1981) s. 211-212 i refleksion.
T. Nagel: Hvordan er det at være en flagermus? (1974) s. 213-215 i Refleksion.
J. Searle om Ånden i maskinen på modul


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Erkendelsesteori



Hvad er viden?
Kriterier for viden
Standardmodellen, samt kritik af denne.
Rationalisme
Aposteriori og Apriori
Intuitions-/dedutionstesen (I/D)
Medfødt viden tesen (MVB)
Empirisme skeptisisme.
Induktion og deduktion abduktion
Induktionsproblemet.
Idélære
Viden som magt
Kants Syntetiske Apriori

Sekundærlitteratur; siderne 220-241i refleksion.

Tekster:

E. Gettier; Er begrundet sand formodning viden? (1963) s. 245-247 i Refleksion.
R. Descartes; Metafysiske meditationer 1. og 2. (1641) S. 247-250 i Refleksion.
Platon;  Phaidon (ca.370 fvt.) s. 250-255 I Refleksion.
F. Bacon: Novum organum (1620) s. 256-257 I Refleksion.
D. Hume; en undersøgelse af den menneskelige erkendelse (1748) s. 257- 258 i Refleksion.



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Erkendelsesteori Refleksion 24-02-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde