Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Dorrit Færk Møller
|
Hold
|
2024 ps4/3g ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mennesket i gruppen og ekstreme fællesskaber
Tema: Ekstreme fællesskaber og det sociale rum - socialpsykologi
Forløbsbeskrivelse:
Vi har primært fokus på det, der sker med individets adfærd, når det er under social påvirkning i grupper, hvorfor vi beskæftiger os med socialpsykologisk kernestof vedrørende gruppeprocesser, stereotyper og fordomme. Vi belyser den eksperimentelle socialpsykologiske forskning, og fokuserer på det problematiske i metoden bag The Stanford prison Eksperiment. Vi fokuserer også på ’social identitet’ ud fra teorier om social sammenligning og trækker på teorier af Leon Festinger og Albert Bandura. Når vi senere på året arbejder med 'ungdom' som tema, trækker vi linjer til socialpsykologien og til temaet ’holdningsdannelse’ til vi perspektiveret til attributionsteorien.
Afsluttende læser vi om temaet ’ondskab’ – herunder om moralsk frakobling samt fravær af empati og selvkontrol.
Kernestof:
Social psykologi
Personlighed og identitet
Kognition og læring
Supplerende stof
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
1. Demonstrere et bredt kendskab til fagets stof-områder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
2. Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser. Opnå elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger Herunder opnå:
a. kritisk stillingtagen til empiriske undersøgelser, herunder at kunne forholde sig til repræsentativiteten i udvælgelsen af deltagere
b. viden om forskellen mellem kvantitative og kvalitative data
c. at kunne forholde sig til eventuelle etiske problemstillinger i undersøgelsen
d. at kunne overveje, om deltagerne kunne have præget resultaterne på en kunstig måde, samt at kunne reflektere over, hvorvidt der er andre faktorer (bl.a. fejlkilder), som kan have påvirket resultaterne
e. viden om de fire grundlæggende metoder til dataindsamling: eksperiment, observation, spørgeskema og interview
3. Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden
4. Anvende viden på et fagligt grundlag
5. Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskets tænkning og handlinger
Materialer:
Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje”, kap. 21: Socialpsykologi
Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje”, kap. 24: Ondskab
YouTube:
1. Socialpsykologiske eksperimenter: Muzafer Sherif: Summer Camp (gruppekonflikt), YouTube (1949, 4:44 minutter)
2. Solomon Asch: Konformitet (gruppepres): https://www.youtube.com/watch?v=NyDDyT1lDhA (1951, 4:10 minutter)
3. Milgram: https://www.youtube.com/watch?v=Kzd6Ew3TraA (1963, 2:17 minutter)
4. Stanford Prison Experiment. https://www.youtube.com/watch?v=IRR7CwdHxUE
https://www.youtube.com/watch?v=IRR7CwdHxUE (10:32 minutter)
Case: ”Onde situationer: Fra eksperiment til virkelighed”, Politiken 2004, af Jens Lenler
Case: ”Harvard Professor Gates arrested at Cambridge home”. The Globe, July 20. 2009.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500208899",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500208899",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500208899"
}