Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Dorrit Færk Møller
|
Hold
|
2024 ps1/3g (3g ps1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro Køn og metode
Forløb: Introduktion. Køn, kultur, teori og metoder
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet skal afspejle den vifte af teorier, der gives til forklaring af diverse psykologiske problemstillinger generelt og mere specifikt: køn, kønsforskelle og kultur. Dvs. at der skal fokuseres på, hvorledes psykologi ofte afspejler de multi-kausale årsagsforklaringer. Forklaringer der i forhold til køn og kønsforskelle handler om 1. biologi, 2. tidlig udvikling og 3. kultur.
Vi sætter de tre fakulteter over for hinanden for at tydeliggøre ligheder og forskelle i forskningsmetoder og deres forklaringer på emnet ’køn, kønsforskelle og kultur’. Mht. biologi har vi fokus på kønnet som en biologisk størrelse. Temaet fokuserer på en neuropsykologisk og evolutionær tilgang til køn og kønsforskelle. Køn, set i forhold til en udviklingspsykologisk tilgang fokuserer på ’opdragelse’, og under kultur ser vi på køn i forhold til en senmoderne verden og de muligheder, kulturen i dag giver i forhold til kønsidentitet. Kønsroller studeres ligeledes ud fra teorier og undersøgelser om hhv. sociale og kulturelle forholds indflydelse på mænds og kvinders socialisering og internalisering af et samfunds givne normer, der danner rammen for kønsidentitet, kønsstereotyper samt kønnenes muligheder i dagens samfund.
Kernestof:
Udviklingspsykologi
Personlighed og identitet
Kognition og læring
Social psykologi
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
1. Demonstrere et bredt kendskab til fagets stof-områder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
2. Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser. Opnå elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger Herunder opnå:
a. kritisk stillingtagen til empiriske undersøgelser, herunder at kunne forholde sig til repræsentativiteten i udvælgelsen af deltagere
b. viden om forskellen mellem kvantitative og kvalitative data
c. at kunne forholde sig til eventuelle etiske problemstillinger i undersøgelsen
d. at kunne overveje, om deltagerne kunne have præget resultaterne på en kunstig måde, samt at kunne reflektere over, hvorvidt der er andre faktorer (bl.a. fejlkilder), som kan have påvirket resultaterne
e. viden om de fire grundlæggende metoder til dataindsamling: eksperiment, observation, spørgeskema og interview
3. Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden
4. Anvende viden på et fagligt grundlag
Materiale:
Magnus Riisager: ”PsykC”, kap. 2: ”Psykologiens videnskabelige metoder”. Frydenlund, 2025 (19,9 sider)
Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje”, kap 4: ”Køn og kønsforskelle”. Systime, 2018 (15,2 sider)
Dokumentarudsendelse: ”Er din hjerne mandlig eller kvindelig”? (2017, 58 minutter)
Dorrit Færk Møller: Oversigt over ”Er din hjerne mandlig eller kvindelig”, 2017 (3 sider)
YouTube: Caster Semenya (2017, 4.38 minutter). The Link
YouTube: ”Still Face Experiment” (1975, 1:55 minutter). Edward Tronick
Case: ”Barbie og Actionman har strammet grebet” (2006) Politiken (2 sider)
Undersøgelse: Ole Schultz Larsen, kap. 4, supp materiale: ”Undersøgelse om kønsstereotyper” (2,1 sider)
Begrebskort til fagbegreber vedrørende teori og metode (Dorrit Færk Møller)
Samlet: 42,2 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tidlig udvikling. Sårbarhed og resiliens
Tidlig udvikling – sårbarhed og resiliens
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb undersøger vi mennesket set i et udviklingsmæssigt perspektiv. Vi skal arbejde med Erik Eriksons identitetsteori, efterfulgt at Margaret Mahlers objektrelations-teori og Daniel Sterns lagdelte udviklingsteori samt John Bowlbys tilknytningsteori og Mary Ainsworths tilknytningstyper. Forløbet indeholder en ekskursion til Kbh Zoo med fokus på strukturerede adfærdsstudier og angshåndtering.
I forbindelse med ’sårbarhed og resiliens’ inddrager vi Spitz' observationsundersøgelser og Harlows laboratorieforsøg med aber. Vi inddrager også ’femfaktormodellen’ for at give biologisk forståelse af personlighed og identitet.
Kernestof:
Udviklingspsykologi
Personlighed og identitet
Kognition og læring
Faglige mål:
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Materialer:
Ole Schultz Larsen: "Psykologiens veje" ibog, 2018: Kap. 6: Udviklingspsykologi (34,9 sider)
Ole Schultz Larsen: "Psykologiens veje" ibog: 2018: Kap. 8: Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt. (21,3 sider)
Magnus Risager: "Psyk C" iBog, tema 3, 3.2.3: ”Femfaktormodellen”. 2025. Frydenlund. (4,1 sider)
Still face experiment: https://www.youtube.com/watch?v=apzXGEbZht0
Dokumentaren: "Er du mors lille dreng", TV2, 1998, 58 minutter
Dokumentaren: "John, 17 måneder", 1969, 45 minutter
Dokumentaren: "Min barndom i helvede". 2012, 58 minutter. Om Lisbeth Zornig Andersen
Dokumentaren: ”Three identical Strangers”, 2018, 96 minutter
Eksamenscases: 1. ”Lena og Tanja”, suppl. tekster til kap. 6, Udviklingens veje. 2. Heidi (kilde ukendt) (2 sider)
Samlet: 62,3 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mennesket i gruppen og ekstreme fællesskaber
Forløb: Mennesket i gruppen og ekstreme fællesskaber
Forløbsbeskrivelse:
Vi har primært fokus på det, der sker med individets adfærd, når det er under social påvirkning i grupper, hvorfor vi beskæftiger os med socialpsykologisk kernestof vedrørende gruppeprocesser, stereotyper og fordomme. Vi belyser den eksperimentelle socialpsykologiske forskning, og fokuserer på det problematiske i metoden bag The Stanford prison Eksperiment. Vi fokuserer også på ’social identitet’ ud fra teorier om social sammenligning og trækker på teorier af Leon Festinger og Albert Bandura. Når vi senere på året arbejder med 'ungdom' som tema, trækker vi linjer til socialpsykologien og til temaet ’holdningsdannelse’ til vi perspektiveret til attributionsteorien.
Afsluttende læser vi om temaet ’ondskab’ – herunder om moralsk frakobling samt fravær af empati og selvkontrol.
Kernestof:
Social psykologi
Personlighed og identitet
Kognition og læring
Supplerende stof
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
1. Demonstrere et bredt kendskab til fagets stof-områder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
2. Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser. Opnå elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger Herunder opnå:
a. kritisk stillingtagen til empiriske undersøgelser, herunder at kunne forholde sig til repræsentativiteten i udvælgelsen af deltagere
b. viden om forskellen mellem kvantitative og kvalitative data
c. at kunne forholde sig til eventuelle etiske problemstillinger i undersøgelsen
d. at kunne overveje, om deltagerne kunne have præget resultaterne på en kunstig måde, samt at kunne reflektere over, hvorvidt der er andre faktorer (bl.a. fejlkilder), som kan have påvirket resultaterne
e. viden om de fire grundlæggende metoder til dataindsamling: eksperiment, observation, spørgeskema og interview
3. Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden
4. Anvende viden på et fagligt grundlag
5. Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskets tænkning og handlinger
Materialer:
Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje”, kap. 21: Socialpsykologi. Systime, 2018 (49,7)
Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje”, kap. 24: Ondskab. Systime, 2018 (32,5 sider)
YouTube:
1. Socialpsykologiske eksperimenter: Muzafer Sherif: Summer Camp (gruppekonflikt), YouTube (1949, 4:44 minutter)
2. Solomon Asch: Konformitet (gruppepres): https://www.youtube.com/watch?v=NyDDyT1lDhA (1951, 4:10 minutter)
3. Milgram: https://www.youtube.com/watch?v=Kzd6Ew3TraA (1963, 2:17 minutter)
4. Stanford Prison Experiment. https://www.youtube.com/watch?v=IRR7CwdHxUE
https://www.youtube.com/watch?v=IRR7CwdHxUE (10:32 minutter)
Case: ”Onde situationer: Fra eksperiment til virkelighed”, Politiken 2004, af Jens Lenler (2 sider)
Case: ”Harvard Professor Gates arrested at Cambridge home”. The Globe, July 20. 2009 (1 side)
Samlet: 85,2 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hukommelse og vidnepsykologi
Forløb: Hukommelse, glemsel og vidne-psykologi
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet fokuserer overordnet på den del af kernestoffet, der har at gøre med kognition, og herunder perception og hukommelsens opbygning og funktion.
Der fokuseres specifikt på perceptionens betydning for hukommelsen. I forlængelse af dette belyses de psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for hukommelse, og hvad der befordrer viden til at indgå i menneskets langtidshukommelse. Begreber som ’stereotypisering’, ’konfirmation bias’ og ’rosenthal-effekt’ bliver løbende tematiseret.
Vidnespsykologi inddrages til en forståelse af, hvordan falske erindringer opstår, og hvilke menneskelige - og juridiske komplikationer fejlagtig hukommelse kan have.
I forbindelse med temaet ’hukommelse’ kommer vi omkring kernestoffet "personlighed og identitet".
Kernestof:
Kognition og læring
Personlighed og identitet
Supplerende stof: Vidnepsykologi
Faglige mål:
Elever skal kunne:
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning
- kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Materialer:
Ole Schultz Larsen: "Psykologiens veje", 2018, Systime, kap. 11: ”Kognitiv psykologi”. Hele kapitlet undtaget sidste afsnit om kognitiv (i alt 36 sider)
Ted Talk: Elisabeth Loftus: How reliable is your memory (YouTube, 17.39 minutter, 2014
Dokumentar. DR.DK: "Farlige forklaringer", 2003 (MitCfu, 58 minutter)
YouTubes: The Lab: 6 Photographers 1 Man, 2015, 3:16 min: https://www.youtube.com/watch?v=F-TyPfYMDK8
YouTubes: Selective Attention Test, 1999, 1:21 min: https://www.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo
PodCast: ”Hjernekassen på P1”: Hukommelse. 8. sept. 2024, 56 minutter
PodCast: ”Brinkmanns briks”: Vidner husker alt for dårligt. 14. juni, 2023. 55 minutter
Cases: Case om Tifus, der indgår i Elisabeth Loftus TED Talk.
Samlet: 36 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ungdom og senmodernitet
Forløb: Ungdom og senmodernitet
Forløbsbeskrivelse:
Vi fokuserer på ungdommen som en livsfase, der er rammesat af biologiske og miljømæssige faktorer; herunder tidlig barndom, den senmoderne kultur (med bl.a. sociale medier), gruppepsykologiske processer og kroppens udvikling i forhold til bl.a. kønshormoner.
Vi belyser sammenhænge (korrelation) mellem tidlig barndom og måden, hvorpå ungdomsårene forløber på, og i denne forbindelse får vi repeteret teorier vedrørende tidlig barndom, der peger ind i temaet ”identitet” og "ontologisk sikkerhed"(Erikson) og kønsidentitet.
Sociologer som Thomas Ziehe, Anthony Giddens, Ulrick Beck og psykologen Kenneth Gergen giver den teoretiske baggrund for at forstå begreber som "aftrafitionalisering", "individualisering", ”institutionaliseret individualisme”, ”kulturel frisættelse”, ”kulturel kapital”, ”habitus” og "det multiple selv" mm. Her inddrages viden om de sociale mediers betydning for unges trivsel samt en forståelse for, at identiteten kan opfattes som en mere flydende størrelse.
Forløbet centrerer sig desuden om stress - akut og kronisk stress - og specifikt om stress som en (sen)moderne lidelse - herunder hvilken betydning senmoderniteten kan have for unges liv, hvor angst, stress, dårligt selvværd mm. synes at være et symptom på en stresset livsførelse. Hvordan specielt unge cooper med stress, bliver forløbets afsluttende tema.
Kernestof:
• Personlighed og identitet
• Socialpsykologi
• Udviklingspsykologi
Faglige mål:
• At inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
• At redegøre for- og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
Arbejdsformer:
• Elevers informationssøgning på nettet
• Inddragelse af dokumentarudsendelse vedrørende sociale medier
• Matrixgrupper omkring redegørende spørgsmål
Kilder:
Ole Schultz Larsen: "Psykologiens veje", Systime, 2018, kap. 19: ”Ungdom og senmodernitet (25,7 sider)
Ole Schultz Larsen: "Psykologiens veje", Systime, 2018, kap. 23: ”Stress og coping” (20 sider)
YouTube: Charlie Chaplin Factory Scene. Modern Times. 1936
YouTube: Traumer i hjernen
YouTube: Pretty Woman, Restaurant scene
YouTube: Vincent Beier. Vil ikke sættes i bås
YouTube: Kropsidenaler. 2019
Kronik. Finn Skåderud: ”Præstationer, sociale kompetencer…”. Information. 12.10.2018 (3 sider)
Kronik. Finn Skåderud: ”Det handler om de andre”. Information. 19.10.2018 (3 sider)
Podcast: Peter Lund Madsen: Hjernekassen. 1. maj, 2017 (uddrag: 19:15-31:00)
Maslows behovspyramide. Google-opslag. 25. april, 2024.
Forløb om ungdom og senmodernitet: 51,7 sider
Antal læste sider, 5 forløb: 277,4 sider
Dertil diverse dokumentarudsendelser, podcasts og youtubes fordelt på de fem forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mennesket i gruppen og ekstreme fællesskaber
Tema: Ekstreme fællesskaber og det sociale rum - socialpsykologi
Forløbsbeskrivelse:
Vi har primært fokus på det, der sker med individets adfærd, når det er under social påvirkning i grupper, hvorfor vi beskæftiger os med socialpsykologisk kernestof vedrørende gruppeprocesser, stereotyper og fordomme. Vi belyser den eksperimentelle socialpsykologiske forskning, og fokuserer på det problematiske i metoden bag The Stanford prison Eksperiment. Vi fokuserer også på ’social identitet’ ud fra teorier om social sammenligning og trækker på teorier af Leon Festinger og Albert Bandura. Når vi senere på året arbejder med 'ungdom' som tema, trækker vi linjer til socialpsykologien og til temaet ’holdningsdannelse’ til vi perspektiveret til attributionsteorien.
Afsluttende læser vi om temaet ’ondskab’ – herunder om moralsk frakobling samt fravær af empati og selvkontrol.
Kernestof:
Social psykologi
Personlighed og identitet
Kognition og læring
Supplerende stof
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
1. Demonstrere et bredt kendskab til fagets stof-områder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
2. Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser. Opnå elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger Herunder opnå:
a. kritisk stillingtagen til empiriske undersøgelser, herunder at kunne forholde sig til repræsentativiteten i udvælgelsen af deltagere
b. viden om forskellen mellem kvantitative og kvalitative data
c. at kunne forholde sig til eventuelle etiske problemstillinger i undersøgelsen
d. at kunne overveje, om deltagerne kunne have præget resultaterne på en kunstig måde, samt at kunne reflektere over, hvorvidt der er andre faktorer (bl.a. fejlkilder), som kan have påvirket resultaterne
e. viden om de fire grundlæggende metoder til dataindsamling: eksperiment, observation, spørgeskema og interview
3. Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden
4. Anvende viden på et fagligt grundlag
5. Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskets tænkning og handlinger
Materialer:
Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje”, kap. 21: Socialpsykologi
Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje”, kap. 24: Ondskab
YouTube:
1. Socialpsykologiske eksperimenter: Muzafer Sherif: Summer Camp (gruppekonflikt), YouTube (1949, 4:44 minutter)
2. Solomon Asch: Konformitet (gruppepres): https://www.youtube.com/watch?v=NyDDyT1lDhA (1951, 4:10 minutter)
3. Milgram: https://www.youtube.com/watch?v=Kzd6Ew3TraA (1963, 2:17 minutter)
4. Stanford Prison Experiment. https://www.youtube.com/watch?v=IRR7CwdHxUE
https://www.youtube.com/watch?v=IRR7CwdHxUE (10:32 minutter)
Case: ”Onde situationer: Fra eksperiment til virkelighed”, Politiken 2004, af Jens Lenler
Case: ”Harvard Professor Gates arrested at Cambridge home”. The Globe, July 20. 2009.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500208994",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500208994",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500208994"
}