Birkerød Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Birkerød Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 rt2/3g - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau
Retorik C
Lærer(e)
Jesper Jørgensen, Sofie Rose Lenskjold
Hold
2024 rt2/3g (
3g rt2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Den retoriske situation
Titel 2
Forløb#2 Forarbejdningsfaserne
Titel 3
Forløb#3 Argumentation
Titel 4
Forløb#4 Kriseretorik
Titel 5
Forløb#5 Den store tale
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Den retoriske situation
I dette forløb får I en hurtig introduktion til faget, dets metoder og oprindelse. Derudover undersøger vi den retoriske situation - både ift. Cicero og Bitzer. Vi kommer også til at lære mere om appelformerne i dette forløb.
Læst materiale:
Sofie Linde: "Tale til Zulu Comedy Galla" (2020, 2 NS)
Katrine Foldager Stokbro: "Er tykke kvinder ved at blive idealet?" (2022, 2 NS)
Niviaq Korneliussen: "Takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris" (2021, 2 NS)
Kapitel 1: "Indledning" (2,2 NS)
Kapitel 3: "Kommunikationssituationen" (8,5 NS)
Kapitel 4: "Appelformerne" (8,7 NS)
Alle kapitler fra "Grundbog i Retorik", Systime
I alt: 25,4 NS
Indhold
Kernestof:
Introduktion.pptx
Gå ind på Systimes i-bøger og find "Grundbog i retorik" og Læs kapitel 1 - det er kun 2.2 normalsider :-)
Sofie Linde
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla
modul 2_funktion.pptx
Læs hele kapitel 7 om genre og funktion i ibogen "Grundbog i retorik" (I må gerne stoppe inden afsnittet med eksempler på genrehybrider - det kommer vi ikke til at gennemgå)
Retorikkens Historie.pptx
Sørg for at have jeres korte oplæg om kost klar (se sidste slide på PP'en fra sidste modul for info!)
den retoriske situation.pptx
Exigence-projekt.docx
Niviaq Korneliussens tale ved modtagelsen Nordisk Råds litteraturpris
Grønlandsk forfatter skriver historie med selvmordsroman og revser politikerne i takketale ved prisshow
Læs kapitel 3 om den retoriske situation helt op til opgave 1 (dvs. I stopper inden opgaven)
Vi arbejder videre med jeres exigence-projekter
Patos og logos.pptx
Læs alt om logos og patos i kapitel 4 (dvs. ikke om etos!). I må gerne reflektere over opgaverne, men I behøver ikke skrive noget ned til dem. Vi kommer ikke til at gennemgå dem.
Sørg for at have jeres exigence-projekt klar!
Plan til Ungdommens Folkemøde.docx
Talerådgivning.pptx
Husk at have uploadet jeres taler fra jeres telefoner til clouden et eller andet sted! Så I kan se den med jeres gruppemedlemmer. Gense den meget gerne inden modulet!
Arbejd på jeres brandtale-ytring til UF! Se sidste slide på PP.
Læs kapitel 7.3 "Mundtlighed og skriftlighed" i grundbogen, så I er bedre med på forskellene på de to måder at formulere sig på!
Etos.pptx
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Forarbejdningsfaserne
I dette forløb får I en hurtig introduktion til faget, dets metoder og oprindelse, og derefter kører vi på med at lære de fem forarbejdningsfaser at kende. Vi skal lave små øvelser, både individuelt og i grupper, og vi skal læse forskellige tekster i forbindelse med vores undersøgelse af de fem faser. Forløbet slutter med den første store, individuelle tale.
Læste tekster:
Kapitel 2 i Grundbogen (29,1 NS)
Indhold
Kernestof:
Læs kapitel 2.1 om Inventio - skip opgave 1 og læs videre og stop inden opgave 2 (dvs. I skal ikke lave nogen af opgaverne, og I skal ikke læse klimatalen til sidst). I må også meget gerne læse artiklen i linket for lige at være med på spørgsmålet om
Mobilforbud på gymnasier møder blandet modtagelse fra eleverne
Inventio.pptx
Læs hele kapitlet om Dispositio (kapitel 2.2) OG lav Opgave 1 hjemmefra (den om at inddele talen "At rejse" i dispositio-dele). Det er også vigtigt at I lige kigger på ANSVA-modellen, som vi skal bruge i timen, men I skal ikke lave andre opgaver end
Som en ekstra lektie skal I skrive i elevfeedback på dette modul et par idéer til mulige emner, man kan tale om til sin første store tale. Husk at exigence er et stormøde på BG, hvor elever kan tage ordet. Se sidste slide i PP'en fra sidste time ("in
Debatindlæg_skønhedsidealer.pdf
Dispositio.pptx
Korneliussen
Elocutio.pptx
Læs hele kapitlet om Elocutio (2.3). I skal ikke lave opgaverne.
Retorik_actio_gode råd.docx
Memoria + actio.pptx
Læs begge kapitler om Memoria og Actio (2.4 og 2.5). I må gerne kigge på opgave 1 om Obama (I behøver ikke se hele videoen - tror man er godt med efter 5 min). I skal ikke lave de andre opgaver. Det er en god idé at se videoerne!
Niviaq Korneliussens tale ved modtagelsen Nordisk Råds litteraturpris
SRP i Retorik.pptx
Taler fra: Victoria, Oliver, Ida, Arendse, Alberte.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 Argumentation
I dette forløb skal vi kigge nærmere på argumentation, politisk kommunikation og retorisk medborgerskab. Vi skal også stifte bekendtskab med framing og newspeak og publikumsbegreber. Vi ser både på Toulmin, dynamisk argumentation, argumenttyper, argumentationsfaser, modargumentation, redelig argumentation, argumentationsmodeller, etc. Vi skal også lave debatøvelser og kigge på praktisk argumentation. Vi kigger også kort på kognitive metaforer.
Læst materiale:
Kapitel 5: "Argumentation" (16,8 NS)
Kapitel 9: "Argumentation i den politiske debat" (9 NS)
Anders Fogh Rasmussen: "Nytårstale" 1. Jan 2004 (uddrag) (1/2 NS)
Amalie Lyhne: "Hvis kvinder vil tjene flere penge, må de holde op med at pylre om deres børn" (debatindlæg, Berlingske, 17/1 2024) (2 NS)
Inger Støjbergs tale ved traktordemonstration i Aarhus 21.11.2020 (2 NS)
K. L. Hansen: kort og godt om kognitive metaforer s. 3-8 (6 NS)
Martin Lyngbo: Talen der ødelagde det hele (1 NS)
Indhold
Kernestof:
Læs starten af Kapitel 5 om argumentation: introduktionen til kapitlet samt første underkapitel om Toulmin. Dvs. stop når I når til "Overordnet argumentation". I skal lave opgaverne til også!
Argumentation.pptx
Læs underkapitlet om Overordnet argumentation i grundbogen og lav Opgave 1 og 2! Vi laver 3 i timen. Husk også at kigge på "supplerende læsning" nederst i kapitlet.
Overordnet argumentation JOE.pptx
Læs om argumenttyper og argumentationens faser i grundbogen. I skal også lave opgave 1 og 2 under argumenttyper (ingen af de andre opgaver).
Argumenttyper + faser JOE.pptx
Hvis kvinder vil tjene flere penge.docx
læs debatindlægget af Amalie Lyhne og svar kort på følgende spørgsmål hjemmefra:
I kan med fordel også læse det korte afsnit om "Modargumentation" i grundbogen - læg især mærke til de 9 punkter med råd til at argumentere imod noget ;-)
Skriveøvelse organdonation.docx
Opgave – argumentation – til i dag, hvor vi hører udvalgte eksempler
Læs om modargumentation og redelig argumentation, dvs. resten af kapitlet om argumentation!
Modargumentation-JOE.pptx
Læs om "argumentation i den politiske debat" (kap 9) og "framing og newspeak". I skal ikke lave opgaverne...
Genlæs afsnittet "er alle argumenter lige gode?" kap 5 - og repeter argumenttyperne - vi skal bruge nogle af dem til en lille øvelse
Politisk kommunikation JOE.pptx
Inger Støjbergs tale ved traktordemonstrationen i Aarhus
Dræn sumpen? Professor i retorik kalder Støjbergs tale for rendyrket populisme
Læs resten af kapitlet om "Argumentation i den politiske debat" (fra "Hvilke konsekvenser..." og ned). I behøver ikke lave opgaverne undervejs, men I kan fx se nogle af videoklippene, der bruges, for at forstå det bedre.
deliberativ retorik JOE.pptx
Er alle argumenter lige gode? – Om god og dårlig argumentation | Grundbog i retorik
Argumenttyper | Grundbog i retorik
Dårlig argumentation_kortspil.docx
Politisk retorik repetition øvelser.pptx
Mette Frederiksens tale ved Socialdemokratiets årsmøde
retorisk publikum.pdf
politisk retorik og publikumsbegreber.pptx
Kognitive metaforer introduktion KHansen.pdf
Læs side 3-8 I vedhæftede dokument.
metaforer FoghNyrupLyngbo.pdf
kognitiv metaforik.pptx
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 Kriseretorik
Forløb om Kriseretorik - herunder forskellen på apologier og undskyldningsretorik, herunder Soningsretorik, og Stasislæren
Vi tilegner os relevant teori og arbejder med forskellige konkrete eksempler på, hvordan krisesituationer er blevet håndteret, ligesom vi selv laver øvelser, hvor vi skal håndtere en krise, herunder skriveøvelser mm.
Læst materiale:
Kapitel 10: "Krisekommunikation, apologier og undskyldningsretorik" (13,9 NS)
Mette Frederiksen: "Tale til Godhavnsdrengene" (3 NS)
Katrine Diez: opslag ved. plagiat (3 NS)
Nicholas Bendtner: "Bendtner beklager: Jeg er ikke voldsmand", BT 11.9.2018 (1 NS + filmklip)
Bjarne Riis indrømmer doping, 25. maj 2007 (klip)
Supplerende:
Team easy on indrømmer doping (YouTube)
Indhold
Kernestof:
Læs H.M. Kongens nytårstale 2024
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale den 1. januar 2025
DRTV - Statsministerens nytårstale
DRTV - H.M. Kongens nytårstale
Kong Frederiks Nytårstale.docx
Bendtner beklager: Jeg er ikke en voldsmand
Læs de første 5 sektioner af kapitel 10 om Krisekommunikation, dvs. læs til og med Apologien og stop før Undskyldningsretorik. Der er en del tunge begreber i "apologien", så dem skal vi lige repetere :-) I skal ikke lave opgaverne.
Kriseretorik.pptx
Læs resten af kapitel 10 om undskyldnings- og soningsretorik. Hvad kendetegner disse?
Kriseretorik 2.pptx
Læs M Frederiksens tale til Godhavnsdrengene (kapitel 10 undskyldningsretorik opgave 1) og vurder om den lever op til soningskravene
Undskyldning til Godhavnsdrengene fra Marienborg
Bjarne Riis indrømmer doping - 25. maj 2007
Team Easy On e22 - Team Easy On indrømmer doping
Kriseretorik skriveøvelse 25.docx
Fremlæggelser - vi hører og kommenterer så mange, vi kan nå
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 Den store tale
Det sidste forløb er dedikeret til at arbejde os igennem forarbejdningsfaserne i forbindelse med jeres sidste store, personlige tale. Vi starter med en sidste analysetale, fordi det er så lang tid siden vi har analyseret noget i fællesskab.
Samlet pensum for holdet:
Forløb 1: XX
Forløb 2: XX
Forløb 3: XX
Forløb 4: XX
Forløb 5: XX
Samlet: XX NS
Indhold
Kernestof:
Den store tale.pptx
Husk at det er vigtigt at I har valgt et emne (eller har to i spil) så vi kan gå videre i processen. I må meget gerne poste emnet/emnerne under elevfeedback på dette modul.
Som lektie skal I have lavet et udkast til en dispositio som vi kan kigge på sammen. Jo mere, I kan skrive af noter ud for hver del i jeres dispositio, jo nemmere bliver det for jer at gå i gang med elocutio!
Retorik_actio_gode råd.docx
Sørg for at jeres ytring er skrevet færdig, så vi kan øve actio!
Eksamensbegreber
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Debatindlæg til Politikens Retorikkonkurrence
04-04-2025
Den store tale - første udkast
24-04-2025
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500209143", "T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500209143", "H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500209143" }