Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Kim Engelsen
|
Hold
|
2024 la2/3g (3g la2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tematisk forløb: romerriget og det latinske sprog
Forløbet er et introducerende forløb. Formålet med forløbet er at forberede eleverne til arbejdet med latinske originaltekster i de senere forløb, ved at give dem nogle grundlæggende færdigheder og basal viden inden for den sproglige såvel som den kulturelle dimension.
Forløbet bygger videre på de færdigheder og den viden som eleverne har oparbejdet i almen sprogforståelse og evt. oldtidskundskab / historie.
Arbejdet med sproget er således baseret på tilrettelagte tekster og har fokus på glosetræning og grundlæggende morfologisk og syntaktisk analyse.
Arbejdet med kulturstof har taget form af nedslag i forskellige emner inden for romersk historie og politiske / samfundsmæssige forhold i senrepublikken samt romersk dagligdag.
Supplerende stof:
Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen. Latinbogen, kapitel 1. Systime 2022. URL: https://latinbogen.systime.dk/
Omfang:
33 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vores grundbog: Latinbogen fra Systimes online-bibliotek (log-in med uni-login) Latinbogen
-
240613-Latin-C---valgfag--august-2024.pdf
-
I kapitel 1.2B af Latinbogen: Lav punkt 1 af øvelsen "Instruktion: Villa Herculanensis" individuelt (ikke som par). Det vil sige: oversæt hele teksten "Villa Herculanensis" mundtligt derhjemme for jer selv, sådan at I er klar til at lave punkt 2 af ø
-
Lav den linkede efterlæsningsøvelse til 1.2B Villa Herculanensis: Efter læsning: Analyser og oversæt I I skal ikke skrive oversættelserne af sætningerne ned, men oversætte mundtligt. Når man oversætter mundtligt, træner man oversættelse hver gang man
-
Lav øvelsen med syntaktisk analyse og genitiv færdig: 1.3A Grammatik: Genitiv, verballed og infinitiv
-
Hvis I ikke nåede at lave dem i sidste modul, skal I lave øvelserne "Før læsning: Lucius in Senatu I" (Link: 1.3B Lucius in Senatu) og "Før læsning: Lucius in Senatu II" (Link: 1.3B Lucius in Senatu).
-
Lav efterlæsningsøvelsen "Efter læsning: Syntaktisk analyse" (link: 1.3B Lucius in Senatu). Genitiven skal analyseres som ADJ selvom den samtidigt er en del af ADV.
-
Læs afsnittet om indirekte objekt (IO) (link: 1.4A Grammatik: Indirekte objekt og imperfektum) og lav den første af de tilhørende øvelser "Øvelse: Identificér direkte og indirekte objekt" (link: 1.4A Grammatik: Indirekte objekt og imperfektum)
-
Latin C - præsens, imperfektum og perfektum indikativ aktiv.pdf
-
Læs afsnittet om perfektum - den anden af de to datider - i Latinbogen (link: 1.5A Grammatik: Perfektum, substantivernes 3. bøjning). I skal ikke lave øvelserne. Vi gennemgår perfektum og arbejder med øvelserne i modulet.
-
Latinsk-Dansk Ordbog
-
Latin-dansk ordbog
-
Se videoen og lav resten af øvelserne i kapitel 1.5A i Latinbogen. Link: 1.5A Grammatik: Perfektum, substantivernes 3. bøjning
-
Oversæt resten af Epistula a Lucio ad amicum mundtligt. Link: 1.5B Epistula a Lucio ad amicum | Latinbogen – Grundbog til latin C Vi nåede til og med linje 5. Udvælg nogle substantiver og verber og analysér deres form (kasus, tal, osv.) og hvilket le
-
Latin C - grammatikark - akkusativ med infinitiv.pdf
-
Vi gennemgår øvelsen (udfyldningsskemaet) med modus konjunktiv som vi arbejdede på sidst: 1.6A Grammatik: Modus | Latinbogen – Grundbog til latin C
-
Virtuelle terningekast:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tematisk forløb: humor
Forløbet er et tematisk forløb om humor. Humor kan siges at være et almenmenneskeligt fænomen. Samtidigt er humorens form og udtryk både kulturbunden og kulturbærende. Martials epigrammer er et godt eksempel herpå. Forløbets formål er at give eleverne kendskab til romersk humor og derigennem åbne op for komparative diskussioner af humorens udtryk og rolle i forskellige kulturer.
Forløbet har haft fokus på følgende temaer:
- Epigrammets form og træk
- Humor og kultur
- Ciceros kriterier for humor
- Humor som samfundskritik
- Epikuræisk livssyn
Kernestof:
- Latinske tekster - statarisk:
Martial 5.43; 1.9; 4.36; 12.88; 2.38; 7.3; 10.8; 11.64; 1.64; 6.60; 9.97.
Catul 41, 43
Alle tekster er læst i Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen. Latinbogen. Systime 2022. URL: https://latinbogen.systime.dk/
Skønnet omfang: 3,5 sider.
- Kulturstof:
Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen. Latinbogen, kapitel 2, 2.1 og 2.2. Systime 2022.
Supplerende stof:
- Tekster i oversættelse:
Martial 1.73; 1.33; 1.19; 5.73; 1.20
Alle tekster er læst i Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen. Latinbogen. Systime 2022.
- Kulturstof:
Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen. Latinbogen, kapitel 2, 2.1, 2.2, 2.4 Systime 2022. URL: https://latinbogen.systime.dk/
Skønnet omfang: 7,7 sider.
- Andet:
https://ordnet.dk/ldo/
Lærerudarbejdede materialer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tematisk forløb: filosofi
Forløbet er et tematisk forløb med filosofi som tema. Forløbet skal introducere eleverne til nogle centrale tanker i romersk kultur. Specifikt epikuræiske og stoiske tanker. Romersk filosofi overtog mange af den græske tænknings idéer, der satte et markant aftryk på romersk tænkning, og i bredere forstand, romersk kultur. Igennem en stor del af europas efterantikke åndshistorie er det først og fremmest romerske forfattere der videreformidler denne tradition og gør dens tanker til en del af en slags fælleseuropæisk kultur-DNA. Mødet med disse tanker - formidlet gennem et andet sprog og en anden kultur - skal hjælpe eleverne til at reflektere over deres egen kulturelle identitet.
Forløbet har haft fokus på følgende temaer:
- Epikuræisk vs. stoisk livssyn
- Lykke / det gode liv
- Pligt (officium)
- Fritid (otium) vs. arbejde (negotium)
Kernestof:
- Latinske tekster - statarisk:
Martial 5.58
Catul 5
Seneca, Breve til Lucilius, 56.1-2 (tekststykke 1 og 2 i Latinbogen)
Alle teksterne er læst i Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen. Latinbogen. Systime 2022. URL: https://latinbogen.systime.dk/
Skønnet omfang: 6,5 sider
Supplerende stof:
- Tekster i oversættelse:
Horats, 1.10
Seneca, Breve til Lucilius, 56
Alle tekster er læst i Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen. Latinbogen. Systime 2022.
- Kulturstof:
Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen. Latinbogen, kapitel 3, 3.1, 3.1A-D, 3.2, 3.2A-D. Systime 2022. URL: https://latinbogen.systime.dk/
Skønnet omfang: 10 sider
- Andet:
https://ordnet.dk/ldo/
Lærerudarbejdede materialer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs afsnittet, og se videoen, om adjektiver i Latinbogen 3.1A (indtil overskriften "Akkusativ med infinitiv"). Link: 3.1A Grammatik: Adjektiver | Latinbogen – Grundbog til latin C. Lav efterfølgende øvelsen med adjektiver (Øvelse: Adjektivet "beatus"
-
Lav de følgende to øvelser:
-
Oversæt Martial 5.58, I Morgen, (kapitel 3.1B) mundtligt ved at bruge den læsevenlige udgave af digtet (3.1B Livets mening (Martial: I morgen, 5.58 og Ateistens paradoks, 4.21) | Latinbogen – Grundbog til latin C) og den gloseliste, I lavede i sidste
-
latin - ordklasser - morfologiske kategorier - version 2.docx
-
Læs den korte introduktionstekst om Catul: 3.1D Catul: Lad os leve og lad os elske, 5 | Latinbogen – Grundbog til latin C
-
I Catul 5 (3.1D Catul: Lad os leve og lad os elske, 5 | Latinbogen – Grundbog til latin C):
-
Overvej følgende spørgsmål til Catul 5:
-
Læs Horats 1.11 i oversættelse: 3.1F Tekster i dansk oversættelse | Latinbogen – Grundbog til latin C
-
Læs afsnittet om ledsætninger: 3.2A Grammatik: Ledsætninger, adverbialled, participier | Latinbogen – Grundbog til latin C
-
Læs afsnittene om adverbialled og participier i Latinbogen: https://latinbogen.systime.dk/?id=196#c995. I skal lave øvelserne i modulet.
-
I modulet:
-
Oversæt så meget som muligt af Seneca: Over badeanstalten, brev 56 (tekststykke 1) (3.2C Seneca: Over badeanstalten, brev 56 | Latinbogen – Grundbog til latin C) mundtligt.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500209532",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500209532",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500209532"
}