Holdet 2024 la2/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Kim Engelsen
Hold 2024 la2/3g (3g la2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tematisk forløb: romerriget og det latinske sprog
Titel 2 Tematisk forløb: humor
Titel 3 Tematisk forløb: filosofi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tematisk forløb: romerriget og det latinske sprog

Forløbet er et introducerende forløb. Formålet med forløbet er at forberede eleverne til arbejdet med latinske originaltekster i de senere forløb, ved at give dem nogle grundlæggende færdigheder og basal viden inden for den sproglige såvel som den kulturelle dimension.
     Forløbet bygger videre på de færdigheder og den viden som eleverne har oparbejdet i almen sprogforståelse og evt. oldtidskundskab / historie.
     Arbejdet med sproget er således baseret på tilrettelagte tekster og har fokus på glosetræning og grundlæggende morfologisk og syntaktisk analyse.
     Arbejdet med kulturstof har taget form af nedslag i forskellige emner inden for romersk historie og politiske / samfundsmæssige forhold i senrepublikken samt romersk dagligdag.

Supplerende stof:
Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen. Latinbogen, kapitel 1. Systime 2022. URL: https://latinbogen.systime.dk/

Omfang:
33 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tematisk forløb: humor

Forløbet er et tematisk forløb om humor. Humor kan siges at være et almenmenneskeligt fænomen. Samtidigt er humorens form og udtryk både kulturbunden og kulturbærende. Martials epigrammer er et godt eksempel herpå. Forløbets formål er at give eleverne kendskab til romersk humor og derigennem åbne op for komparative diskussioner af humorens udtryk og rolle i forskellige kulturer.

Forløbet har haft fokus på følgende temaer:
- Epigrammets form og træk
- Humor og kultur
- Ciceros kriterier for humor
- Humor som samfundskritik
- Epikuræisk livssyn

Kernestof:
- Latinske tekster - statarisk:
Martial 5.43; 1.9; 4.36; 12.88; 2.38; 7.3; 10.8; 11.64; 1.64; 6.60; 9.97.
Catul 41, 43

Alle tekster er læst i Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen. Latinbogen. Systime 2022. URL: https://latinbogen.systime.dk/

Skønnet omfang: 3,5 sider.

- Kulturstof:
Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen. Latinbogen, kapitel 2, 2.1 og 2.2. Systime 2022.

Supplerende stof:
- Tekster i oversættelse:
Martial 1.73; 1.33; 1.19; 5.73; 1.20

Alle tekster er læst i Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen. Latinbogen. Systime 2022.

- Kulturstof:
Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen. Latinbogen, kapitel 2, 2.1, 2.2, 2.4 Systime 2022. URL: https://latinbogen.systime.dk/

Skønnet omfang: 7,7 sider.

- Andet:
https://ordnet.dk/ldo/
Lærerudarbejdede materialer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tematisk forløb: filosofi

Forløbet er et tematisk forløb med filosofi som tema. Forløbet skal introducere eleverne til nogle centrale tanker i romersk kultur. Specifikt epikuræiske og stoiske tanker. Romersk filosofi overtog mange af den græske tænknings idéer, der satte et markant aftryk på romersk tænkning, og i bredere forstand, romersk kultur. Igennem en stor del af europas efterantikke åndshistorie er det først og fremmest romerske forfattere der videreformidler denne tradition og gør dens tanker til en del af en slags fælleseuropæisk kultur-DNA. Mødet med disse tanker - formidlet gennem et andet sprog og en anden kultur - skal hjælpe eleverne til at reflektere over deres egen kulturelle identitet.

Forløbet har haft fokus på følgende temaer:
- Epikuræisk vs. stoisk livssyn
- Lykke / det gode liv
- Pligt (officium)
- Fritid (otium) vs. arbejde (negotium)

Kernestof:
- Latinske tekster - statarisk:
Martial 5.58
Catul 5
Seneca, Breve til Lucilius, 56.1-2 (tekststykke 1 og 2 i Latinbogen)

Alle teksterne er læst i Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen. Latinbogen. Systime 2022. URL: https://latinbogen.systime.dk/

Skønnet omfang: 6,5 sider

Supplerende stof:
- Tekster i oversættelse:
Horats, 1.10
Seneca, Breve til Lucilius, 56

Alle tekster er læst i Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen. Latinbogen. Systime 2022.

- Kulturstof:
Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen. Latinbogen, kapitel 3, 3.1, 3.1A-D, 3.2, 3.2A-D. Systime 2022. URL: https://latinbogen.systime.dk/

Skønnet omfang: 10 sider

- Andet:
https://ordnet.dk/ldo/
Lærerudarbejdede materialer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer