Holdet 2024 Ng2/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Jakob Fogtmann Iversen
Hold 2024 Ng2/3g (3g Ng2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vand
Titel 2 Klima
Titel 3 Geologiske Processer
Titel 4 Energi, Globalisering og Bæredygtighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vand

1.del (klima og vand)

̶ Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
-  Forurening af grundvandsressourcerne (landbrug og industri)
- Landskabsdannelse og Istiderne i Danmark
- Istidernes betydning for jordbundsforholdene i Danmark
Feltarbejde:
Skriftlig rapport med jordbundskortlægning i Dumpedalen, hvor der udføres en kortlægning af jordbundsforholdene, og tolkning i relation til istidens aflejringer i Nordsjælland.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jordbundskortlægning i Dumpedalen 22-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Klima

Klima og klimaændringer:  

Kernestof:
Årstidsvariationer, strålingsbalancen og drivhuseffekten
Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter.

Gennemgang af jordens strålingsbalance og atmosfæriske forhold.
Drivhuseffekten og drivhusgasser (eleverne præsentere kernestof for klassen).

- Drivhusgassernes GWP (global warming potential) IB bog
- Positive og negative feedback- mekanismer
- Konsekvenser ved klimaændringer (fordele og ulemper) IB bog

Klimaprojekt:
Arbejde med NOOA data (student Climate Data 1+2), med fokus på konsekvenserne af klimaforandringer forskellige steder på jorden.
Eleverne undersøger konsekvenserne for to selvvalgte lokaliteter
Opsamling i plenum, hvor vi ser globalt mht temp og nedbør i verden, og prøver at få et overblik mht. ændringer i temp og nedbør.

Klimaopgave:
Afsluttende klimaopgave, hvor eleverne selv vælger tema og bruger deres klimadata fra NOOA, dvs. tema er mht ændringer i temp. og nedbør og konsekvenserne.

Eleverne inddrager også FN´s verdensmål i deres opgave.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Klimapræsentationer 24-10-2024
Feedback Mekanismer 13-11-2024
Tilpasnings- og reduktions strategier 21-11-2024
Påvirker klimaændringerne plantebælterne 28-11-2024
Klimaopgave Ng B 16-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Geologiske Processer

Jordens dannelse og geologiske tid, og herunder dannelse af bjergarter.

Jordens pladegrænser, Wegeners kontinental teori.
Dannelse af vulkaner og jordskælv og deres grografiske lokalisering på jorden.

Rytmiske pladebevægelser Aulacogener- dannelse af hot spots, og dannelse af konstruktive og destruktive pladsgrænser i forbindelse med Superkontinent cyklus.

Opgave med Google Earth hvor der lavest tværsnitsprofil af forskellige pladegrænser i oceaner og på landjorden

Danmarks Istid: Det glaciale landskab herunder Isens udbredelse og landskabsdannende processer (Jordbundskortlægning lavet i Dumpedalen August 2024)

Tema med geologiske processer:
Eleverne arbejder med Sorgenfrei Tornquist zonen, megajordskælv i Japan, Hvorfor er vulkanske jorde attraktive, Supervulkaner, Hvorfor er der vulkaner i skåne og Nordatlanten (Geodetektiven, Geosciencebog, IB-bog "The Wider world")

Kulstofkredsløbet med den fysiske- og biologiske pumpe, samt kulstofpuljerne størrelser i hydrosfæren, atmosfæren, biosfæren og mesosfæren.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Præsentation af geologiske processer 14-01-2025
Opgave med Google Earth 30-01-2025
Bestemmelse af jordskælvs epicenter 19-02-2025
Præsentationer til geologiske processer 25-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Energi, Globalisering og Bæredygtighed

Kernestof:
Energiformer og teknologier, Olie, kul, vedvarende energiformer.
International arbejdsdeling, Verdenshandel mellem I-lande og U-lande, Globaliserings teorier, vækstteorier.
Bæredygtigheds begrebet, FN verdensmål.

Skriftlig opgave med udgangspunkt i filmen "Blod i Mobilen" der omhandler råstoffer fra Congo. I opgaven inddrages international arbejdsdeling, råstoffer i vores mobiltelefoner.

Opgave med udgangspunkt i "Bæredygtige byer".
Eleverne vælger et fokusområde i byen, hvor de skal arbejde med udvikling af bæredygtige løsninger i byer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blod i mobilen 22-04-2025
Ekskursion Nordhavn 01-05-2025
Den bæredygtige by 15-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer