Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Jakob Fogtmann Iversen
|
Hold
|
2024 Ng2/3g (3g Ng2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vand
1.del (klima og vand)
̶ Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Forurening af grundvandsressourcerne (landbrug og industri)
- Landskabsdannelse og Istiderne i Danmark
- Istidernes betydning for jordbundsforholdene i Danmark
Feltarbejde:
Skriftlig rapport med jordbundskortlægning i Dumpedalen, hvor der udføres en kortlægning af jordbundsforholdene, og tolkning i relation til istidens aflejringer i Nordsjælland.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Jordbundskortlægning i Dumpedalen
|
22-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Klima
Klima og klimaændringer:
Kernestof:
Årstidsvariationer, strålingsbalancen og drivhuseffekten
Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter.
Gennemgang af jordens strålingsbalance og atmosfæriske forhold.
Drivhuseffekten og drivhusgasser (eleverne præsentere kernestof for klassen).
- Drivhusgassernes GWP (global warming potential) IB bog
- Positive og negative feedback- mekanismer
- Konsekvenser ved klimaændringer (fordele og ulemper) IB bog
Klimaprojekt:
Arbejde med NOOA data (student Climate Data 1+2), med fokus på konsekvenserne af klimaforandringer forskellige steder på jorden.
Eleverne undersøger konsekvenserne for to selvvalgte lokaliteter
Opsamling i plenum, hvor vi ser globalt mht temp og nedbør i verden, og prøver at få et overblik mht. ændringer i temp og nedbør.
Klimaopgave:
Afsluttende klimaopgave, hvor eleverne selv vælger tema og bruger deres klimadata fra NOOA, dvs. tema er mht ændringer i temp. og nedbør og konsekvenserne.
Eleverne inddrager også FN´s verdensmål i deres opgave.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Klimapræsentationer
|
24-10-2024
|
Feedback Mekanismer
|
13-11-2024
|
Tilpasnings- og reduktions strategier
|
21-11-2024
|
Påvirker klimaændringerne plantebælterne
|
28-11-2024
|
Klimaopgave Ng B
|
16-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Geologiske Processer
Jordens dannelse og geologiske tid, og herunder dannelse af bjergarter.
Jordens pladegrænser, Wegeners kontinental teori.
Dannelse af vulkaner og jordskælv og deres grografiske lokalisering på jorden.
Rytmiske pladebevægelser Aulacogener- dannelse af hot spots, og dannelse af konstruktive og destruktive pladsgrænser i forbindelse med Superkontinent cyklus.
Opgave med Google Earth hvor der lavest tværsnitsprofil af forskellige pladegrænser i oceaner og på landjorden
Danmarks Istid: Det glaciale landskab herunder Isens udbredelse og landskabsdannende processer (Jordbundskortlægning lavet i Dumpedalen August 2024)
Tema med geologiske processer:
Eleverne arbejder med Sorgenfrei Tornquist zonen, megajordskælv i Japan, Hvorfor er vulkanske jorde attraktive, Supervulkaner, Hvorfor er der vulkaner i skåne og Nordatlanten (Geodetektiven, Geosciencebog, IB-bog "The Wider world")
Kulstofkredsløbet med den fysiske- og biologiske pumpe, samt kulstofpuljerne størrelser i hydrosfæren, atmosfæren, biosfæren og mesosfæren.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Præsentation af geologiske processer
|
14-01-2025
|
Opgave med Google Earth
|
30-01-2025
|
Bestemmelse af jordskælvs epicenter
|
19-02-2025
|
Præsentationer til geologiske processer
|
25-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Energi, Globalisering og Bæredygtighed
Kernestof:
Energiformer og teknologier, Olie, kul, vedvarende energiformer.
International arbejdsdeling, Verdenshandel mellem I-lande og U-lande, Globaliserings teorier, vækstteorier.
Bæredygtigheds begrebet, FN verdensmål.
Skriftlig opgave med udgangspunkt i filmen "Blod i Mobilen" der omhandler råstoffer fra Congo. I opgaven inddrages international arbejdsdeling, råstoffer i vores mobiltelefoner.
Opgave med udgangspunkt i "Bæredygtige byer".
Eleverne vælger et fokusområde i byen, hvor de skal arbejde med udvikling af bæredygtige løsninger i byer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blod i mobilen
|
22-04-2025
|
Ekskursion Nordhavn
|
01-05-2025
|
Den bæredygtige by
|
15-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500209559",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500209559",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500209559"
}