Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Mette Bahnson
|
Hold
|
2024 Ng2-2/3g (3g Ng2-2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro: Naturkatastrofer i 2024
Diskussion af hvad geografi er og hvad faget rummer.
Brainstorm: Hvad er der foregået rundt om i verden i løbet af 2024 (første halvår), som er geografisk relevant?
Gruppearbejde om seneste naturkatastrofer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fremlæggelse - naturkatastrofer 2024
|
18-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1: Jordskælv, vulkaner og tsunamier
Hører under kernestofområdet: "Jordens geologiske processer"
Grundbog til hele året: Naturgeografiportalen, Systime (online)
Geologiske processer:
- Jordens opståen og opbygning
- Wegeners teori og Den pladetektoniske model
- Pladegrænser og den aktivitet og de landskabsformer der findes ved de forskellige pladegrænser
- Jordskælv, hypocenter, epicenter, måling af jordskælv
- Vulkaner (inkl. vulkandannelse og -typer), The Ring of Fire, Supervulkaner
- Tsunamier
- Det geologiske kredsløb & Wilsons cyklus
- Bjergkædedannelse/orogenese (kort - mest ifm. landskabsformer ved pladegrænser)
- Isostasi (kort)
- Konsekvenser af geologiske processer i forskellige lande med varierende økonomisk grundlag, ink. Park modellen ("disaster response curve" - reaktioner på naturkatastrofer)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Pladegrænser - matrix
|
28-08-2024
|
Bestemmelse af jordskælvs epicentre - øvelse
|
18-09-2024
|
Projekt inkl. rapport: Jordskælv/tsunami
|
29-09-2024
|
Præsentation: Jordskælv/tsunami
|
01-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
2. Vand: For lidt og for meget
Hører under kernestofområdet "Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår"
- Vandets kredsløb
- Grundvandsdannelse
- Udnyttelse af vandressourcer
- For lidt og for meget: Oversvømmelser og tørke - årsager og konsekvenser, inkl. i- og u-lande
- Jordskred i forskellige hastigheder - "mass movement" - årsager, konsekvenser, løsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
For lidt og for meget nedbør - cases - matrix
|
29-10-2024
|
Vandforurening - problemstilling - aflevering
|
20-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
3: Klima og klimaforandringer
Hører under kernestofområdet " Klima og vejs betydning for menneskets livsvilkår"
1. Cirkulationer og balancer og ubalancer
- Atmosfærens opbygning - Fokus på troposfæren og stratosfæren
- Ozonlaget og nedbrydning af ozonlaget (i stratosfæren)
- Atmosfærisk circulation - det globale vindsystem - dramatiske vindsystemer (tropiske cykloner og tornadoer)
- Energibalancen & strålingsbalancen
- Drivhuseffekten - fokus på forskellen mellem den naturlige og den menneskeskabte
- Albedo - det ubebyggede og det bebyggede areals overflader
- Fokus på den thermohaline cirkulation/Golfstrømmen - hvad sker der hvis Golfstrømmen svækkes? (inkl. øvelse)
- Generelt kernestof: Havstrømme, nedbør, vindsystemer, temperatur, klima- og plantebælter (MEN ikke meget nedbør og klima/plantebælter)
2. Klimaforandringer:
- Før, nu og fremtiden -?
- Hvad ved vi og hvad ved vi ikke om klimaforandringer?
- Hvad gør vi ved dem? (årsager, konsekvenser, løsninger)
- Verdens CO2 udledere - total vs. pr. cap.
- Specifikke drivhusgasser - inkl. bidrag til drivhuseffekten, levetid i atmosfæren (life span), global waming potential/drivhuspotentiale
- Hvad er problemerne ift. udfasning af fossile brændstoffer?
- COP29, andre COPs og internationalt samarbejde (og dertil hørende udfordringer)
- Feedbackmekanismer - positive og negative
- Konsekvenser for DK, for Europa, for verden
3. Kulstofkredsløbet:
- Sammenkædning til geologiske processer og klimaforandringer
- De fire sfærer (atmosfæren, hydrosfæren, lithosfæren, biosfæren)
- Kulstoflagring/carbon capture - hvad er det og er det en god idé?
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
10 spørgsmål om havstrømme
|
03-12-2024
|
Forsøgsrapport: Havcirkulation
|
08-12-2024
|
Projekt/rapport: Klimapåvirkninger og levevilkår
|
19-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
4: Ressourcer, forvaltning og bæredygtighed
Hører under kernestofområdet "Innovation, bæredygtighed & ressourceforvaltning":
1. Klassifikation af ressourcer - naturlige, menneskelige, æstetiske
2. Hvad er bæredygtighed og hvordan opnår vi det?
- Ressourcer: - Klassificering af ressourcer: Naturlige, menneskelige (= Human resources) og æstetiske ressourcer
- Økologiske fodspor, FNs udviklingsmål
- Hvad har den voksende middelklasse med ressourceforbrug at gøre?
- Lineær vs. Cirkulær Økonomi - hvordan undgår vi affald?
3. Fokus på affald og forvaltning af affald
- Affaldshierarkiet/The 3Rs/The 6 Rs
- Kan affald være både et besværligt restprodukt og en ressource?
- Er det rimeligt at handle med affald?
4. Energiressourcer - før, nu og i fremtiden.
- Nutidens og fremtidens energiforbrug, også set ift. befolkningsprognoser, vækst af middelklassen og globaliseringen af industrien.
- Projekt inkl. dataøvelse: Fossile brændstoffer vs. atomkraft og vs. alternative energikilder. Produktion af poster.
5. Hvad er demografi og hvad har det med ressourcer at gøre?
- Befolkningsvæksten på globalt plan
- Den demografiske transitionsmodel (DTM - Blackers)
- Befolkningsbalanceligningen
- Den demografiske transition i Dk og andre lande
- Aldersfordeling, befolkningspyramider, den aldrende befolkning (bl.a. i Kina)
6. Hvordan knyttes erhvervsudviklingen til befolkningsudvikling og byudvikling, forskelle på i- og u-lande.(sammenligning med Blackers DTM)
- Fourastiés model (meget kort)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Klasseøvelse: Økologisk fodspor og biokapacitet
|
30-01-2025
|
Affald - Brancheforening Cirkulær - matrix
|
19-02-2025
|
Dataøvelse: Energiressourcer - poster
|
25-03-2025
|
Øvelse: Befolkning og data
|
13-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
5: Den bæredygtige storby - er det vejen frem?
Hører under kernestofområdet "Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning i lokalt og globalt perspektiv"
Intro til afsluttende projektforløb:
Hvad er en by og hvordan udvikles den?
- Urbaniseringsprocesser - urbanisering, suburbanisering, desurbanisering, reurbanisering
- Byfunktioner & byrum
- Klimaet i byen - herunder forurening (smog, den urbane varmeø)
- Byen og klimatilpasning - indretning og tilpasning
- Den bæredygtige by - kan det lade sig gøre?
Projektopgave:
- Den bæredygtige (stor)by - Hvordan bliver byer mere bæredygtige?
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektopgave: Bæredygtige Byer
|
30-04-2025
|
Bæredygtige byer - selve præsentationen
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensforberedelse - repetition
Opsamling, eksamenssnak og eksamensinfo.
Samling på noter.
Afslutning og tak for denne gang.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ugens Geo-figur
|
15-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500209607",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500209607",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500209607"
}