Holdet 2024 Ng2-2/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Mette Bahnson
Hold 2024 Ng2-2/3g (3g Ng2-2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro: Naturkatastrofer i 2024
Titel 2 1: Jordskælv, vulkaner og tsunamier
Titel 3 2. Vand: For lidt og for meget
Titel 4 3: Klima og klimaforandringer
Titel 5 4: Ressourcer, forvaltning og bæredygtighed
Titel 6 5: Den bæredygtige storby - er det vejen frem?
Titel 7 Eksamensforberedelse - repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro: Naturkatastrofer i 2024

Diskussion af hvad geografi er og hvad faget rummer.

Brainstorm: Hvad er der foregået rundt om i verden i løbet af 2024 (første halvår), som er geografisk relevant?

Gruppearbejde om seneste naturkatastrofer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremlæggelse - naturkatastrofer 2024 18-08-2024
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1: Jordskælv, vulkaner og tsunamier

Hører under kernestofområdet: "Jordens geologiske processer"

Grundbog til hele året: Naturgeografiportalen, Systime (online)

Geologiske processer:
- Jordens opståen og opbygning
- Wegeners teori og Den pladetektoniske model
- Pladegrænser og den aktivitet og de landskabsformer der findes ved de forskellige pladegrænser
- Jordskælv, hypocenter, epicenter, måling af jordskælv
- Vulkaner (inkl. vulkandannelse og -typer), The Ring of Fire, Supervulkaner
- Tsunamier
- Det geologiske kredsløb & Wilsons cyklus
- Bjergkædedannelse/orogenese (kort - mest ifm. landskabsformer ved pladegrænser)
- Isostasi (kort)
- Konsekvenser af geologiske processer i forskellige lande med varierende økonomisk grundlag, ink. Park modellen ("disaster response curve" - reaktioner på naturkatastrofer)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Pladegrænser - matrix 28-08-2024
Bestemmelse af jordskælvs epicentre - øvelse 18-09-2024
Projekt inkl. rapport: Jordskælv/tsunami 29-09-2024
Præsentation: Jordskælv/tsunami 01-10-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 2. Vand: For lidt og for meget

Hører under kernestofområdet "Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår"

- Vandets kredsløb
- Grundvandsdannelse
- Udnyttelse af vandressourcer
- For lidt og for meget: Oversvømmelser og tørke - årsager og konsekvenser, inkl. i- og u-lande
- Jordskred i forskellige hastigheder - "mass movement" - årsager, konsekvenser, løsninger.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
For lidt og for meget nedbør - cases - matrix 29-10-2024
Vandforurening - problemstilling - aflevering 20-11-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 3: Klima og klimaforandringer

Hører under kernestofområdet " Klima og vejs betydning for menneskets livsvilkår"

1. Cirkulationer og balancer og ubalancer
- Atmosfærens opbygning - Fokus på troposfæren og stratosfæren
- Ozonlaget og nedbrydning af ozonlaget (i stratosfæren)
- Atmosfærisk circulation - det globale vindsystem - dramatiske vindsystemer (tropiske cykloner og tornadoer)
- Energibalancen & strålingsbalancen
- Drivhuseffekten - fokus på forskellen mellem den naturlige og den menneskeskabte
- Albedo - det ubebyggede og det bebyggede areals overflader
- Fokus på den thermohaline cirkulation/Golfstrømmen - hvad sker der hvis Golfstrømmen svækkes? (inkl. øvelse)
- Generelt kernestof: Havstrømme, nedbør, vindsystemer, temperatur, klima- og plantebælter (MEN ikke meget nedbør og klima/plantebælter)

2. Klimaforandringer:
- Før, nu og fremtiden -?
- Hvad ved vi og hvad ved vi ikke om klimaforandringer?
- Hvad gør vi ved dem? (årsager, konsekvenser, løsninger)
- Verdens CO2 udledere - total vs. pr. cap.
- Specifikke drivhusgasser - inkl. bidrag til drivhuseffekten, levetid i atmosfæren (life span), global waming potential/drivhuspotentiale
- Hvad er problemerne ift. udfasning af fossile brændstoffer?
- COP29, andre COPs og internationalt samarbejde (og dertil hørende udfordringer)
- Feedbackmekanismer - positive og negative
- Konsekvenser for DK, for Europa, for verden

3. Kulstofkredsløbet:
- Sammenkædning til geologiske processer og klimaforandringer
- De fire sfærer (atmosfæren, hydrosfæren, lithosfæren, biosfæren)
- Kulstoflagring/carbon capture - hvad er det og er det en god idé?




Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
10 spørgsmål om havstrømme 03-12-2024
Forsøgsrapport: Havcirkulation 08-12-2024
Projekt/rapport: Klimapåvirkninger og levevilkår 19-01-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 4: Ressourcer, forvaltning og bæredygtighed

Hører under kernestofområdet "Innovation, bæredygtighed & ressourceforvaltning":

1. Klassifikation af ressourcer - naturlige, menneskelige, æstetiske

2. Hvad er bæredygtighed og hvordan opnår vi det?
- Ressourcer: - Klassificering af ressourcer: Naturlige, menneskelige (= Human resources) og æstetiske ressourcer
- Økologiske fodspor, FNs udviklingsmål
- Hvad har den voksende middelklasse med ressourceforbrug at gøre?
- Lineær vs. Cirkulær Økonomi - hvordan undgår vi affald?

3. Fokus på affald og forvaltning af affald
- Affaldshierarkiet/The 3Rs/The 6 Rs
- Kan affald være både et besværligt restprodukt og en ressource?
- Er det rimeligt at handle med affald?

4. Energiressourcer - før, nu og i fremtiden.
- Nutidens og fremtidens energiforbrug, også set ift. befolkningsprognoser, vækst af middelklassen og globaliseringen af industrien.
- Projekt inkl. dataøvelse: Fossile brændstoffer vs. atomkraft og vs. alternative energikilder. Produktion af poster.

5. Hvad er demografi og hvad har det med ressourcer at gøre?
- Befolkningsvæksten på globalt plan
- Den demografiske transitionsmodel (DTM - Blackers)
- Befolkningsbalanceligningen
- Den demografiske transition i Dk og andre lande
- Aldersfordeling, befolkningspyramider, den aldrende befolkning (bl.a. i Kina)

6. Hvordan knyttes erhvervsudviklingen til befolkningsudvikling og byudvikling, forskelle på i- og u-lande.(sammenligning med Blackers DTM)
- Fourastiés model (meget kort)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Klasseøvelse: Økologisk fodspor og biokapacitet 30-01-2025
Affald - Brancheforening Cirkulær - matrix 19-02-2025
Dataøvelse: Energiressourcer - poster 25-03-2025
Øvelse: Befolkning og data 13-04-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 5: Den bæredygtige storby - er det vejen frem?

Hører under kernestofområdet "Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning i lokalt og globalt perspektiv"

Intro til afsluttende projektforløb:
Hvad er en by og hvordan udvikles den?
- Urbaniseringsprocesser - urbanisering, suburbanisering, desurbanisering, reurbanisering
- Byfunktioner & byrum
- Klimaet i byen - herunder forurening (smog, den urbane varmeø)
- Byen og klimatilpasning - indretning og tilpasning
- Den bæredygtige by - kan det lade sig gøre?

Projektopgave:
- Den bæredygtige (stor)by - Hvordan bliver byer mere bæredygtige?



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projektopgave: Bæredygtige Byer 30-04-2025
Bæredygtige byer - selve præsentationen 06-05-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Eksamensforberedelse - repetition

Opsamling, eksamenssnak og eksamensinfo.
Samling på noter.
Afslutning og tak for denne gang.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ugens Geo-figur 15-05-2025
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer