Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Ditte Bruhn Bak
|
Hold
|
2024 re/2b (2b re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til religionsfaget
Om:
Overgangsritual
Helligt / Profant
Ninian Smarts 7 dimensioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islams syv dimensioner
I dette forløb har klassen haft om de grundlæggende træk ved religionen islam.
Ninian Smarts syv dimensioner danner baggrund for klassens viden om islams formative periode, religionens grundmyte, vigtigste dogmer, etik og ritualer samt forholdet til samfundet. I forløbets afslutning skal eleverne interviewe en muslim og et af de emner vi har berørt - så de kan få en emic-vinkel på forskellige emner.
Tekster:
Muhammadlegenden.pdf
Muhammeds kaldelse
Kosmogonier fra bibelen (1. Mosebog kap 1-3) og koranen (forskellige suraer om paradis, det første menneske, Adam og straf)
Muhammads natterejse og himmelfærd.
Om trosartiklerne fra Forman- Muslimernes religion 2006 og i bogen
Horisont
Sami Yusuf - The Teacher (Al-Mualim) with Lyrics.mp4
Adhan for baby Sabriana Yacoob
Best Adhan in the world - Muslim Call to Prayer
Blog - TrueTube
Jan Hjärpes model
Tørklædedebat i Danmark.docx
Interview en muslim opgave.docx
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I dette modul starter vi på forløbet om islam, som er bygget op omkring "de syv dimensioner".
-
Muhammadlegenden.pdf
-
1. modul om islam og myter.pptx
-
Arbejd med Muhammeds kaldelse.docx
-
I dette modul skal I lære mere om myter i islam - om kosmogoni og antropogoni...
-
Kosmogonier - bibelen og koranen.pdf
-
2 modul om islam Præsentation1.pptx
-
I dette modul skal I læse en myte om Muhammad. Nemlig fortællingen om Muhammads natterejse og himmelfærd.
-
Tekst 5, i ”Islam, fra beduinkultur til verdensreligion”: Profetens natterejse og himmelfart – sid i grupper og besvar spørgsmålene, samtidig med – eller inden at I tegner historien / begivenheden
-
Profetens natterejse og himmelfart.pdf
-
Om trosartiklerne fra Forman- Muslimernes religion 2006.pdf
-
Læs den vedhæftede fil om islams religiøse forestillinger, fra bogen Horisont s. 105-107Islams trosartikler.pdf
-
Sami Yusuf - The Teacher (Al-Mualim) with Lyrics.mp4
-
modul om dogme og billedforbud.pptx
-
Vi starter med en kort præsentation af de seks trosartikler - det er en lektie til jer at orienterer jer på sidste moduls elevfeedback. Derefter går vi til islams rituelle dimension.
-
Religiøs praksis i islam
-
Om bøn og pilgrimstur
-
Adhan for baby Sabriana Yacoob
-
Best Adhan in the world - Muslim Call to Prayer
-
Blog - TrueTube
-
Kære 2.b - I skal arbejde selv i dette modul - følg ppt. på sidste side står der hvad jeg gerne vil have jer til at aflevere på elevfeedback. I må meget gerne arbejde sammen, hvis I sidder på skolen - I så fald skriv TYDELIGT på elevfeedback hvem der
-
Vi skal have om den sociale dimension ved religionen i dag, så følg link og læs om det islamiske samfundssystem - læg særligt mærke til sharia og hvad der ligger til grund for sharia. Det er kun ca. 1,5 ns.Det islamiske samfundssyn
-
Om Jan Hjärpe
-
Jan Hjärpes model
-
Tørklædedebat i Danmark.docx
-
Vi gennemgår jeres arbejde fra sidste modul, laver en opsamling på islamforløbet - og så sætter jeg jer i gang med den sidste opgave i dette forløb, som I så skal arbejde på selv i det næste religionsmodul, på mandag. Vi ses!
-
Interview en muslim opgave.docx
-
I dette modul skal I præsentere jeres interview.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
Eleverne har haft om spændingsforholdet mellem Det Gamle Testamente/
jødedommen på den ene side og Det Nye Testamente / kristendommen på den anden, ved at fokusere på kristendommens grundmyter- særligt med henblik på Jesus som reformator af Jødedommen.
Kristendommens historie: fokus på reformationen som eksempel på en splittelse i kirken. Som eksempel på nutidige skikkelser i Danmark har vi haft om de to sakramenter dåb og nadver. Eleverne har lavet et selvstændigt gruppeprojekt med feltarbejde og fremlæggelsen: De valgte meget forskellige kristne menigheder som de undersøgte grundigt og besøgte.
Tekster:
NT – Johannes Åbenbaring kap. 19,11-21 og kap. 20,11-15 (Jesus genkomst, dommedag)
NT Johannes åbenbaring om jesus på dommedag.docx
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
Lignelsen om den fortabte søn
Bjergprædikenen (Matt. kap. 5-7)
DR: Fem skarpe om Luther
Ti vigtige dogmer i folkekirken
dåb i Den danske folkekirke
Markus 1:9-13
Den augsburgske bekendelse – et Luthers bekendelsesskrift fra 1530 - artikel 10 om nadveren
2.b om nadver og daab og feltarbejde.pptx
De to forkellige retninger: Grundtviganisme og Indre Mission
10 vigtige ting om folkekirken
DRTV - De unge præster
Religion i det senmoderne samfund | Grundbogen til Religion C
Fakta om religion i det senmoderne samfund | Grundbogen til Religion C
"Homovielser"
Politiken. 4 december 2013
DRTV - Indefra med Anders Agger: Indre Missions Ungdom
Phil Zuckerman uddrag af Samfund uden Gud 2008 .docx
(DR: So f' special om kristendom i USA)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter med at høre den sidste gruppes fremlæggelse af interview - derefter begynder vi på en ny religion, nemlig kristendommen.
-
De kristne grundmyter fra USAbog.pdf
-
• NT – Johannes Åbenbaring kap. 19,11-21 og kap. 20,11-15 (Jesus genkomst, dommedag)
-
NT Johannes åbenbaring om jesus på dommedag.docx
-
arbejd selv modul om Den barmhjertige samaritaner.docx
-
i dag samler vi op på jeres arbejde med lignelsen, og læser i den forbindelse en til, som bl.a. handler om et søskendeforhold. Derefter skal I lige høre lidt om nogle flere søskendeforhold i biblen.
-
Arbejdsspørgsmål til Bjergprædikenen (Matt. kap. 5-7)
-
Matthæusevangeliet Kapitel 5
-
Som lektie til dette modul, skal I læse den meget brugte tekst: Bjergprædikenen. Det finder i via linket, og I skal læse på kap. 5, 6 og 7 i Matthæusevangeliet.
-
Om forskelle på den protestantiske og katolske kirke - læs den vedhæftede artikel. I modulet har vi om Martin Luther - altså: Luther på et modulHvad er forskellen på katolicisme og protestantisme?
-
Martin Luther på et modul.doc
-
Overgangsritual-skema og dåb og nadver.pdf
-
Ti vigtige dogmer i folkekirken
-
dåb i Den danske folkekirkeMarkus 1:9-13
-
Den augsburgske bekendelse – et Luthers bekendelsesskrift fra 1530 - artikel 10 om nadveren
-
2.b om nadver og daab og feltarbejde.pptx
-
Læs vedhæftede artikel om den danske folkekirke - læg særligt mærke til de to forkellige retninger: Grundtviganisme og Indre Mission10 vigtige ting om folkekirken
-
Og vi starter modulet med "Læselyst", så husk en god bog - det er lyst-læsning og ikke pligt-læsning ;-)
-
DRTV - De unge præster
-
I dag skal I fortælle hvilke grupper I vil lave feltarbejdet i.
-
Religion i det senmoderne samfund | Grundbogen til Religion C
-
Fakta om religion i det senmoderne samfund | Grundbogen til Religion C
-
•Hvad betyder affortryllelse? •Hvad skete i Iran i 1979 ? og ved du hvad der sker ”nu”? •Hvorfor taler man om en genfortryllelse af samfundet? •Hvad har øget refleksivitet, individualisering og selviscenesættelse med religion at gøre?
-
2b 25 senmodernitet og feltarbejde.pptx
-
vi ser et program om Indre Mission og begynder i grupper at idé-generere.
-
Som lektie til dette modul skal du læse vedhæftede artikel "Homovielser"
-
Tekst. Homoseksuelle vielser. Pol. 4 december 13.docx
-
Indre Mission Ungdom og ide-udvikling (hvordan vinkler man et feltarbejde, hvordan stiller man spørgsmål)
-
DRTV - Indefra med Anders Agger: Indre Missions Ungdom
-
Arbejd på spørgeskema mm.
-
Fremlæggelser af feltarbejdsprojektet
-
Vi fortsætter fremlæggelserne - starter med "Alberts gruppe".
-
Vi hører de sidste to fremlæggelser. Knytter et par ord på det program vi så sidst, om kristendom i USA. På den måde afslutter vi kristendom-forløbet.
-
Som lektie skal du prøve at læse en artikel om forskellen på kristendom i DK og USA. Den er lidt kompleks, men bygget op omkring 6 forskellige faktorer. Giv hver faktor en overskrift - så du kan huske det (brug skemaet til sidst i dokumentet)
-
Phil Zuckerman uddrag af Samfund uden Gud 2008 .docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
I dette forløb har eleverne først og fremmest arbejdet med religionsstifteren
Buddha. Derefter har de arbejdet med den buddhistiske lære. Eleverne har stiftet kort bekendtskab med de to hovedretninger theravada og mahayana. Vi har set på forskellen på munke og lægmand og har belyst forskelle på tre typer praksis:
Nirvanisk, karmisk og apotropæisk.
Tekster:
Buddhalegenden i billeder.doc Buddhalegenden Horisont C.docx
Benarestalen/prædikenen og Livshjulet (I Grundbogen til Religion C - Systime)
Nirvanas usammensathed.doc
Arcade Fire - My Body is a Cage
Film om tibetansk buddhisme (ca. 30 min fra Wheel of time - af Werne Herzog)
Religiøs praksis i buddhismen | Grundbogen til Religion C
DRTV - Den 2. dimension (Buddhisme)
om konvertit- og etnisk buddhisme
Lamaen ler Interview me Lakha-Lama.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nordisk religion i fortid og nutid
I dette korte og fjerde forløb er eleverne blevet introduceret til den nordiske religion.
Først som den tog sig ud i fortiden. Ud fra et lidt tyndt kildegrundlag har vi vendt kosmologien, kosmogonesen - det polyteistiske gudesysten - og offeritualet. Dernæst har vi stiftet et kort bekemdtskab med Forn Sidr og fænomenet "nordisk animisme" - Via Forn Sidrs hjemmeside set trosgrundlaget - og via to TV-programmer set hvordan del Forn Sidr og nordiske animister foretager ritualer.
Tekster:
Om kosmologi og kosmogones
det_forkristne_norden_s._37-49.pdf
De lovløse | 1:6 - Else Christensen: Ginnungagab | DR LYD (de førtse ca. 5 min)
Gruppearbejde om guder:
tor_-_nordiske_guder_og_helte_baeksted.pdf
odin_-_nordiske_guder_og_helte_baeksted.pdf
balder_-_nordiske_guder_og_helte_baeksted.pdf
loke_-_nordiske_guder_og_helte_baeksted.pdf
freja_-_nordiske_guder_og_helte_baeksted.pdf
frej_-_nordiske_guder_og_helte_baeksted.pdf
Adam af Bremen-Kulten i Uppsala og Thietmar- Om kulten i lejre
Forn Sidr grundlag - på deres hjemmeside
Vikings - Sacrifice Scene (klip fra TV-serie)
7,5 min. af et tv-program (af ældre dato). Deri møder man nemlig en gode (een der kan udføre et Blot i Forn Sidr) og ser hvordan sådan et blot foregår. Se de minutter jeg har angivet - og læg mærke til hvad der konkret foregår i ritua
Rutual i nordisk religion 2025.pptx
Fra Herrens mark til Frejs eng – program Anne på Herrens mark med blot. (14:22-19:20 og 23:16-26)
DRTV - Tro til salg: Vil du droppe din kirkeskat og betale til modernatur i stedet?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64661500664",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64661500664",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64661500664"
}