Holdet 2024 re/2b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Ditte Bruhn Bak
Hold 2024 re/2b (2b re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religionsfaget
Titel 2 Islams syv dimensioner
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Nordisk religion i fortid og nutid

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religionsfaget

Om:

Overgangsritual

Helligt / Profant

Ninian Smarts 7 dimensioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islams syv dimensioner

I dette forløb har klassen haft om de grundlæggende træk ved religionen islam.
Ninian Smarts syv dimensioner danner baggrund for klassens viden om islams formative periode, religionens grundmyte, vigtigste dogmer, etik og ritualer samt forholdet til samfundet. I forløbets afslutning skal eleverne interviewe en muslim og et af de emner vi har berørt - så de kan få en emic-vinkel på forskellige emner.

Tekster:
Muhammadlegenden.pdf

Muhammeds kaldelse

Kosmogonier fra bibelen (1. Mosebog kap 1-3) og koranen (forskellige suraer om paradis, det første menneske, Adam og straf)
Muhammads natterejse og himmelfærd.
Om trosartiklerne fra Forman- Muslimernes religion 2006 og i bogen
Horisont
Sami Yusuf - The Teacher (Al-Mualim) with Lyrics.mp4
Adhan for baby Sabriana Yacoob
Best Adhan in the world - Muslim Call to Prayer
Blog - TrueTube
Jan Hjärpes model
Tørklædedebat i Danmark.docx

Interview en muslim opgave.docx
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

Eleverne har haft om spændingsforholdet mellem Det Gamle Testamente/
jødedommen på den ene side og Det Nye Testamente / kristendommen på den anden, ved at fokusere på kristendommens grundmyter- særligt med henblik på Jesus som reformator af Jødedommen.
Kristendommens historie: fokus på reformationen som eksempel på en splittelse i kirken. Som eksempel på nutidige skikkelser i Danmark har vi haft om de to sakramenter dåb og nadver. Eleverne har lavet et selvstændigt gruppeprojekt med feltarbejde og fremlæggelsen: De valgte meget forskellige kristne menigheder som de undersøgte grundigt og besøgte.


Tekster:


NT – Johannes Åbenbaring kap. 19,11-21 og kap. 20,11-15 (Jesus genkomst, dommedag)
NT Johannes åbenbaring om jesus på dommedag.docx
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
Lignelsen om den fortabte søn

Bjergprædikenen (Matt. kap. 5-7)

DR: Fem skarpe om Luther
Ti vigtige dogmer i folkekirken
dåb i Den danske folkekirke
Markus 1:9-13
Den augsburgske bekendelse – et Luthers bekendelsesskrift fra 1530 - artikel 10 om nadveren
2.b om nadver og daab og feltarbejde.pptx
De to forkellige retninger: Grundtviganisme og Indre Mission
10 vigtige ting om folkekirken

DRTV - De unge præster
Religion i det senmoderne samfund | Grundbogen til Religion C
Fakta om religion i det senmoderne samfund | Grundbogen til Religion C

"Homovielser"
Politiken. 4 december 2013

DRTV - Indefra med Anders Agger: Indre Missions Ungdom

Phil Zuckerman uddrag af Samfund uden Gud 2008 .docx
(DR: So f' special om kristendom i USA)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

I dette forløb har eleverne først og fremmest arbejdet med religionsstifteren
Buddha. Derefter har de arbejdet med den buddhistiske lære. Eleverne har stiftet kort bekendtskab med de to hovedretninger theravada og mahayana. Vi har set på forskellen på munke og lægmand og har belyst forskelle på tre typer praksis:
Nirvanisk, karmisk og apotropæisk.


Tekster:


Buddhalegenden i billeder.doc Buddhalegenden Horisont C.docx


Benarestalen/prædikenen og Livshjulet (I Grundbogen til Religion C - Systime)

Nirvanas usammensathed.doc
Arcade Fire - My Body is a Cage
Film om tibetansk buddhisme (ca. 30 min fra Wheel of time - af Werne Herzog)
Religiøs praksis i buddhismen | Grundbogen til Religion C
DRTV - Den 2. dimension (Buddhisme)

om konvertit- og etnisk buddhisme
Lamaen ler Interview me Lakha-Lama.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nordisk religion i fortid og nutid

I dette korte og fjerde forløb er eleverne blevet introduceret til den nordiske religion.

Først som den tog sig ud i fortiden. Ud fra et lidt tyndt kildegrundlag har vi vendt kosmologien, kosmogonesen - det polyteistiske gudesysten - og offeritualet. Dernæst har vi stiftet et kort bekemdtskab med Forn Sidr og fænomenet "nordisk animisme" - Via Forn Sidrs hjemmeside set trosgrundlaget - og via to TV-programmer set hvordan del Forn Sidr og nordiske animister foretager ritualer.

Tekster:

Om kosmologi og kosmogones
det_forkristne_norden_s._37-49.pdf

De lovløse | 1:6 - Else Christensen: Ginnungagab | DR LYD (de førtse ca. 5 min)

Gruppearbejde om guder:
tor_-_nordiske_guder_og_helte_baeksted.pdf
odin_-_nordiske_guder_og_helte_baeksted.pdf
balder_-_nordiske_guder_og_helte_baeksted.pdf
loke_-_nordiske_guder_og_helte_baeksted.pdf
freja_-_nordiske_guder_og_helte_baeksted.pdf
frej_-_nordiske_guder_og_helte_baeksted.pdf


Adam af Bremen-Kulten i Uppsala og Thietmar- Om kulten i lejre


Forn Sidr grundlag - på deres hjemmeside
Vikings - Sacrifice Scene (klip fra TV-serie)

7,5 min. af et tv-program (af ældre dato). Deri møder man nemlig en gode (een der kan udføre et Blot i Forn Sidr) og ser hvordan sådan et blot foregår. Se de minutter jeg har angivet - og læg mærke til hvad der konkret foregår i ritua
Rutual i nordisk religion 2025.pptx

Fra Herrens mark til Frejs eng – program Anne på Herrens mark med blot. (14:22-19:20 og 23:16-26)

DRTV - Tro til salg: Vil du droppe din kirkeskat og betale til modernatur i stedet?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer