Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Emilie Harsder Rasmussen
|
Hold
|
2024 re/2c (2c re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb om religion
I introforløbet bliver eleverne præsenteret for religionsfaget, religionsfaglige begreber og metode:
- religionsdefinitioner
- myter
- ritualer (overgangsritualer / vedligeholdelsesritualer)
- emic/etic
- Helligt/profant
- Ninian Smarts syv dimensioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
I forløbet om islam har vi haft fokus på følgende:
- Islams formative periode, herunder forholdet til jødedom og kristendom
- De seks trosartikler, herunder læsning af klassiske tekster (Koran og hadith).
- De fem søjler - særligt fokus på pilgrimsfærden som overgangsritual og bønnen som vedligeholdelses ritual.
- At følge sharia
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
I dette forløb har eleverne beskæftiget sig med kristendommen, herunder særligt med:
- Grundmyten: Sammenhængen mellem syndefaldet som problemmyte og Jesu sonoffer som løsningsmyten.
- Jesus: Som Guds søn og Gud selv, som en social konstruktion, som en jødisk reformator og etisk radikalist.
- Paulus som hedningemissionær og central figur i den formative periode.
- Luther som reformator, fokus på hans teser om aflad og prædestinationslæren.
- Protestantiske sakramenter: dåb og nadver
- Kristendommen globalt, sociologisk og historisk set: Hvorfor er de så religiøse i USA og ikke i DK?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
I forløbet om buddhisme har vi først og fremmest arbejdet med religionsstifteren Buddha, set på Buddhalegenden og sammenlignet ham med en anden religionsstarter, nemlig Muhammed.
Derefter har vi arbejdet indgående med den buddhistiske kosmologi, læren om karma og samsara og jeg'ets manglende eksistens.
Eleverne har arbejdet med tre typer praksis: Nirvanisk, karmisk og apotropæisk. Eleverne har stiftet bekendtskab med de tre hovedretninger theravada, mahayana og vayrayana og har herunder forholdt sig til både det individuelle og kollektive frelsesaspekt.
Vi har læst klassiske såvel som moderne tekster og har undervejs forholdt os til spørgsmålet, hvordan det kan være, at buddhisme er en populær religion i det senmoderne samfund.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Konversion
I forløbet har vi arbejdet med konversion og religion i det senmoderne samfund.
Vi har arbejdet med konversionsberetninger indenfor kristendom, islam og buddhisme.
Vi har kigget på forskellige typer af konversion, herunder de tre konversionstyper: radikal transformation, konsolidering, genbekræftelse
(Kilde: Begrebsnøglen til religion)
Vi har arbejdet med forløbet i en konversion vha. Rambos konversionsmodel.
Til sidst i forløbet har vi brugt Mogens S. Mogensens beskrivelser af forskellige motiver til at konvertere: Den intellektuelle konversion, den mystiske konversion, den eksperimentelle konversion, den følelsesmæssige konversion, vækkelseskonversionen, den tvungne konversion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64661534449",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64661534449",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64661534449"
}