Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Sara Maria Brygger
|
Hold
|
2024 re/2k (2k re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
I dette forløb introduceres eleverne til, hvad religion er.
Eleverne arbejder med at diskutere religionsfaglige spørgsmål og med at definere religion.
Eleverne har arbejdet med Caroline Schaffalitzskys religionsdefinition og Ninian Smarts syv dimensioner.
Tekster, som vi har undersøgt i timen:
Initiation with Ants, National Geographic (youtube-klip)
Klip fra "Nul stjerner": Skål på det med et fad friskt tis fra en ko.
1. Korintherbrev 11, 4-10
Adlyd Jehova, klip fra Jehova Vidners youtube-kanal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islams syv dimensioner
I dette forløb introduceres klassen til grundlæggende religionsfaglige begreber gennem religionen islam.
Ninian Smarts syv dimensioner danner baggrund for klassens viden om islams formative periode, religionens grundmyte, vigtigste dogmer, etik og ritualer samt forholdet til samfundet.
Fokus har været på:
De seks trosartikler
De fem søjler, særligt bønnen og pilgrimsrejsen
Sharia - modernisme//traditionalisme i dagens Danmark
Eleverne har lavet feltarbejde, hvor de har interviewet en dansk muslim om deres tro, praksis og shariatolkning.
Materialet anvendt i undervisningen:
Grundbogsmateriale svarende til cirka 30 sider
Derudover diverse kilder, kanoniske såvel som argumenterende tekster, dokumentar, internetfora, musikvideoer mv. Elevindsamlet interviews.
I alt cirka omregnet 60 sider, svarende til 25 procent af samlet materiale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Buddhisme
I forløbet om buddhisme har vi først og fremmest arbejdet med religionsstifteren Buddha, set på Buddhalegenden og sammenlignet ham med en anden religionsstarter, nemlig Muhammed.
Derefter har vi arbejdet indgående med den buddhistiske kosmologi, læren om karma og samsara og jeg'ets manglende eksistens.
Eleverne har arbejdet med tre typer praksis: Nirvanisk, karmisk og apotropæisk. Eleverne har stiftet bekendtskab med de tre hovedretninger theravada, mahayana og vayrayana og har herunder forholdt sig til både det individuelle og kollektive frelsesaspekt. Der har været særligt fokus på vayrayana, diamantvejsbuddhisme.
Vi har læst klassiske såvel som moderne tekster og har udarbejdet et innovativt løsningsforslag til buddhismeundervisningen på en efterskole.
Kilder undersøgt i forløbet:
Buddhalegenden
Benarestalen
Bhikshuni Thubten Choedron: At komme i kontakt med sig selv. Findes i: Buddhistisk Meditation. En håndbog. 2008.
Diverse fotos af buddhistisk praksis
”Sorgpilen" fra Sutta-Nipata
“Jeg vil gerne elske alle væsener lige højt” Uddrag af artikel fra Politiken den 19.12.2004, skrevet af Nanna Hansen
Den 2. dimension med Kristian Leth (dokumentar, dr)
Anne på Herrens mark (dokumentar, tv2)
Materialet anvendt i undervisningen:
Grundbogsmateriale svarende til cirka 30 sider
Derudover diverse kilder, kanoniske såvel som argumenterende tekster og dokumentarer.
I alt cirka omregnet 60 sider, svarende til 25 procent af samlet materiale.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Buddhalegenden i billeder 2k 2024.pptx
-
Buddhisme forløb til c 2024-2025.pptx
-
Grundbogen til C: Fakta om buddhisme
-
Grundbogen til religion C: Buddhalegenden
-
Buddhalegenden
-
Livshjulet | Grundbogen til Religion C
-
Benarestalen.docx
-
Benarestalen | Grundbogen til Religion C
-
NB: Mødetid 12.10!!! (Fordi I vandt i sidste modul)
-
Vi skal læse Benarestalen, så husk at tage den med (udleveret sidste gang)
-
Anne på Herrens Mark - Buddhisme - Anne på Herrens Mark | TV 2 Kosmopol
-
Ingen læselektier! Men prøv lige at fortælle jeres forældre/bedsteforældre/venner om, hvad du ved om buddhismen indtil videre. Kom f.eks. ind på buddhalegenden, karma, samsara, nirvana, intet jeg, de fire ædle sandheder og den otteleddede vej. Virkel
-
Den anden dimension med Kristian Leth
-
Metodekort til buddhisme.docx
-
DRTV - Den 2. dimension
-
Grundbogen til C: Religiøs praksis i buddhismen
-
10-Minute Guided Meditation for Beginners with a Buddhist Monk - Part 1
-
Meditationsøvelser for det vestlige menneske.pdf
-
Efter 20 minutter skal I præsentere jeres analyse af et buddhistisk ritual. Hvis I vurderer, at I skal bruge mere end 20 minutter på præsentationen, så skal I arbejde lidt hjemmefra:-)
-
Medbring gerne farveblyanter eller tuscher
-
Kilder til intervaltræning 2024.docx
-
15 minutter tidligere fri (da I vandt sidste torsdag)
-
Vi samler op på buddhistisk viden, og der er ingen faglige lektier til i dag.
-
NB: Alternative lektier - læs grundigt:
-
Mahayanabuddhismen | Grundbogen til Religion C
-
7.3.1 Vajrayana, upaya, tantra og lama | Buddhisme. Introduktion og tekster
-
I skal i gruppen have lagt jer fast på en idé, som I vil arbejde videre med.
-
Der er ikke mødepligt til dette modul, men alle grupper skal skrive under elevfeedback, hvad de mangler at færdiggøre inden præsentationen og angive en tidsplan for, hvordan de vil nå målet inden for tidsrammen.
-
I skal præsentere jeres innovative projekt🦋
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kristendom
I dette forløb har eleverne beskæftiget sig med kristendommen, herunder særligt med:
- Grundmyten: Sammenhæng mellem syndefaldet som problemmyte og Jesu sonoffer som løsningsmyte
- Jesus: Som Guds søn og Gud selv, som en social konstruktion, som en jødisk reformator og etisk radikalist. Vi har læst forskellige tekster fra NT, hvor Jesus forholder sig til etiske problemstillinger. Eleverne har arbejdet med begreberne det dobbelte kærlighedsbud, sindelagsetik, radikal etik, syndsbevidsthed, tro - i en kristen kontekst.
Herudover har fokus været på:
- Luther som reformator af den katolske kirke, fokus på hans teser om aflad, synet på sakramenter samt to hovedmottoer: sola fide og sola scriptura.
- Protestantiske sakramenter: dåb og nadver
- Amerikansk fundamentalistisk kristendom
- Feltarbejde i selvvalgt kristen menighed: Observation og analyse af gudstjenesten og det hellige rum kirken.
Materialet anvendt i undervisningen:
Grundbogsmateriale svarende til cirka 40 sider
Derudover diverse kilder, kanoniske såvel som argumenterende tekster, dokumentar. Elevindsamlede observationer.
I alt cirka omregnet 70 sider, svarende til 30 procent af samlet materiale.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Googles billedresultat for https://media.lex.dk/media/24229/standard_Christian_3s_Bibel.jpg
-
Kristendommen 2k Padlet
-
Lindhardt: Den kristne grundmyte og forsoningslære
-
Husk bog - vi starter med læselyst🦋
-
Grundbogen til Religion C: Menneskesyn i kristendom
-
Syndefaldet 1 mosebog 2, 2-24
-
Vi starter med en gennemgang af grundmytetegningen - se slide 16 i præsentationen
-
VIGTIGT: I skal lave tegningen fra sidste modul færdig.
-
Kristendommen forløb til c.pptx
-
Vi samler op på jeres arbejde med syndefaldet, så find jeres noter fra forrige fredag frem og genlæs dem:-)
-
Markusevangeliet Kapitel 15
-
5 skarpe om Jesus
-
Grundbogen til religion C: Den historiske Jesus – fra Jesus-bevægelse til verdensreligion
-
Grundbogen til religion C: Den mytiske Kristus – evangeliernes fremstilling af Jesus
-
Matt 1, Mark 1, Johs 1 - uddrag
-
Uddrag fra NT om etik og frelse. Heri:
-
Nanna Kinck: Etik i kristendommen (2005)
-
Notatark til Jesusvandring.docx
-
Uddrag fra Bjergprædiken. Matt 5-7. docx
-
I skal holde oplæg om den kristne etik baseret på arbejdet sidste gang. I skal kunne holde det alene, men må gerne udarbejde det i grupper. Indsæt det under elevfeedback. Her er instruktionen:
-
Vi tager en læseprøve i dag, hvor I skal undersøge en ukendt tekst. Det tager 50 minutter, og I skal besvare den skriftligt. Derfor skal I læse op på kristendom - både kildeteksterne og baggrundsstoffet. Var man ikke til sidste modul vil jeg anbefale
-
kvinden i farisæerens hus.docx
-
5 skarpe om Luther
-
Paulus: Kristendom selvstændiggøres fra jødedom| Grundbogen til Religion C
-
De dominerende kristne retninger | Grundbogen til Religion C
-
Alle bedes tage noget at drikke med (en vanddunk med vand f.eks.) og skriveredskaber, da vi arbejder uden computer i dette modul.
-
Falwell and Robertson on The 700 Club after 9/11
-
Pro-life Video | Choose Life
-
Trump Announces Executive Order to Protect Religious Liberty, Eradicate Anti-Christian Bias
-
Arb. selv modul - instruktion. Lav arbejdet inden kl. 22 i aften for at undgå fravær. Indsæt besvarelsen under elevfeedback.
-
Phil Zuckerman: Religion i Skandinavien og USAUSA og Danmark | Religionsportalen
-
3.3 Protestantisk fundamentalisme og den kristne højrefløj | USA. Historie, samfund, religion
-
America: Faith on the frontline (BBC-dok, 2022)
-
Observation af en gudstjeneste i en kristen menighed.docx
-
Arb. selv. Modulet er allokeret til at tage på feltarbejde en søndag i en selvvalgt kristen menighed.
-
Krav til præsentation:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nordisk religion
I dette forløb har vi fokuseret på nordisk religion, især i formen nordisk animisme og hvordan asatro bliver praktiseret i dag.
Vi har arbejdet med nordisk kosmologi og skabelsesmyten, de nordiske guder og væsner og blótet som ritual. Dernæst har fokus været på den senmoderne, naturaktivitiske og animistiske religion, og eleverne har undersøgt animistiske ritualer og selv udarbejdet ritualer, hvor formålet har været at helliggøre naturen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
nordisk til c.pptx
-
Nordisk religion | Litteraturens veje
-
Nordisk mytologi | Litteraturens veje
-
Nordiske guder og væsners datingprofiler
-
Lektien ses på dette billede. I må helt selv vælge, hvem I fokuserer på, det må også være nogen, som ikke står her. - Indsæt jeres noter under elevfeedback.
-
Se udsendelsen "Hedning på høje hæle", som I finder ved at gå på https://mitcfu.dk/Materialer/CurrentLoan og logge ind med unilogin. Udvælg fire gode sekvenser, som du gerne vil analysere. Indsæt tidskoder under elevfeedback. Kommenter på, hvorfor di
-
DRTV - Tro til salg: Vil du droppe din kirkeskat og betale til modernatur i stedet?
-
Animisme | Religionsportalen
-
Foredrag om Nordisk Animisme (subtitles in English)
-
Læs/ se lektien til i dag med fokus på 1) Hvad er animisme og 2) Hvorfor sker der en opblomstring på dette område netop nu. Indsæt jeres noter under elevfeedback.
-
Tænk over, hvilket ritual I har lyst til at udarbejde - det skal styrke bevidstheden om naturen og foregå på BG:-)
-
Vi afprøver jeres ritualer. Husk ritualbeskrivelse PÅ PAPIR og tøj, der matcher vejret:-)
-
islams syv dimensioner
-
Kristendommen forløb til c.pptx
-
Buddhisme forløb til c 2024-2025.pptx
-
opsamlingsskema m krist islam budd asa.docx
-
På baggrund af en undersøgelse af opsamlingsskemaet og de ppt's jeg har lagt op her, så formulér ét godt spørgsmål til pensum. Det kan være noget, du gerne vil have uddybet, forklaret igen, eller ikke forstår (endnu). Skriv dette under elevfeedback.
-
Mødetid 8:30!
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64661541625",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64661541625",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64661541625"
}