Holdet 2024 re/2k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Sara Maria Brygger
Hold 2024 re/2k (2k re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion
Titel 2 Islams syv dimensioner
Titel 3 Buddhisme
Titel 4 Kristendom
Titel 5 Nordisk religion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religion

I dette forløb introduceres eleverne til, hvad religion er.
Eleverne arbejder med at diskutere religionsfaglige spørgsmål og med at definere religion.
Eleverne har arbejdet med Caroline Schaffalitzskys religionsdefinition og Ninian Smarts syv dimensioner.

Tekster, som vi har undersøgt i timen:

Initiation with Ants, National Geographic (youtube-klip)
Klip fra "Nul stjerner": Skål på det med et fad friskt tis fra en ko.
1. Korintherbrev 11, 4-10
Adlyd Jehova, klip fra Jehova Vidners youtube-kanal
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islams syv dimensioner

I dette forløb introduceres klassen til grundlæggende religionsfaglige begreber gennem religionen islam.
Ninian Smarts syv dimensioner danner baggrund for klassens viden om islams formative periode, religionens grundmyte, vigtigste dogmer, etik og ritualer samt forholdet til samfundet.

Fokus har været på:
De seks trosartikler
De fem søjler, særligt bønnen og pilgrimsrejsen
Sharia - modernisme//traditionalisme i dagens Danmark
Eleverne har lavet feltarbejde, hvor de har interviewet en dansk muslim om deres tro, praksis og shariatolkning.

Materialet anvendt i undervisningen:
Grundbogsmateriale svarende til cirka 30 sider
Derudover diverse kilder, kanoniske såvel som argumenterende tekster, dokumentar, internetfora, musikvideoer mv. Elevindsamlet interviews.
I alt cirka omregnet 60 sider, svarende til 25 procent af samlet materiale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Buddhisme

I forløbet om buddhisme har vi først og fremmest arbejdet med religionsstifteren Buddha, set på Buddhalegenden og sammenlignet ham med en anden religionsstarter, nemlig Muhammed.
Derefter har vi arbejdet indgående med den buddhistiske kosmologi, læren om karma og samsara og jeg'ets manglende eksistens.  
Eleverne har arbejdet med tre typer praksis: Nirvanisk, karmisk og apotropæisk. Eleverne har stiftet bekendtskab med de tre hovedretninger theravada, mahayana og vayrayana og har herunder forholdt sig til både det individuelle og kollektive frelsesaspekt. Der har været særligt fokus på vayrayana, diamantvejsbuddhisme.
Vi har læst klassiske såvel som moderne tekster og har udarbejdet et innovativt løsningsforslag til buddhismeundervisningen på en efterskole.

Kilder undersøgt i forløbet:


Buddhalegenden
Benarestalen

Bhikshuni Thubten Choedron: At komme i kontakt med sig selv. Findes i: Buddhistisk Meditation. En håndbog.  2008.

Diverse fotos af buddhistisk praksis

”Sorgpilen" fra Sutta-Nipata

“Jeg vil gerne elske alle væsener lige højt” Uddrag af artikel fra Politiken den 19.12.2004, skrevet af Nanna Hansen

Den 2. dimension med Kristian Leth (dokumentar, dr)

Anne på Herrens mark (dokumentar, tv2)


Materialet anvendt i undervisningen:
Grundbogsmateriale svarende til cirka 30 sider
Derudover diverse kilder, kanoniske såvel som argumenterende tekster og dokumentarer.
I alt cirka omregnet 60 sider, svarende til 25 procent af samlet materiale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kristendom

I dette forløb har eleverne beskæftiget sig med kristendommen, herunder særligt med:
- Grundmyten: Sammenhæng mellem  syndefaldet som problemmyte og Jesu sonoffer som løsningsmyte
- Jesus: Som Guds søn og Gud selv, som en social konstruktion, som en jødisk reformator og etisk radikalist. Vi har læst forskellige tekster fra NT, hvor Jesus forholder sig til etiske problemstillinger. Eleverne har arbejdet med begreberne det dobbelte kærlighedsbud, sindelagsetik, radikal etik, syndsbevidsthed, tro - i en kristen kontekst.
Herudover har fokus været på:
- Luther som reformator af den katolske kirke, fokus på hans teser om aflad, synet på sakramenter samt to hovedmottoer: sola fide og sola scriptura.
- Protestantiske sakramenter: dåb og nadver
- Amerikansk fundamentalistisk kristendom
- Feltarbejde i selvvalgt kristen menighed: Observation og analyse af gudstjenesten og det hellige rum kirken.


Materialet anvendt i undervisningen:
Grundbogsmateriale svarende til cirka 40 sider
Derudover diverse kilder, kanoniske såvel som argumenterende tekster, dokumentar. Elevindsamlede observationer.
I alt cirka omregnet 70 sider, svarende til 30 procent af samlet materiale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nordisk religion

I dette forløb har vi fokuseret på nordisk religion, især i formen nordisk animisme og hvordan asatro bliver praktiseret i dag.
Vi har arbejdet med nordisk kosmologi og skabelsesmyten, de nordiske guder og væsner og blótet som ritual. Dernæst har fokus været på den senmoderne, naturaktivitiske og animistiske religion, og eleverne har undersøgt animistiske ritualer og selv udarbejdet ritualer, hvor formålet har været at helliggøre naturen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer