Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Sara Maria Brygger
|
Hold
|
2024 re/2m (2m re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
I dette forløb introduceres eleverne til, hvad religion er.
Eleverne arbejder med at diskutere religionsfaglige spørgsmål og med at definere religion.
Eleverne har arbejdet med Caroline Schaffalitzskys religionsdefinition og Ninian Smarts syv dimensioner.
Tekster, som vi har undersøgt i timen:
Initiation with Ants, National Geographic (youtube-klip)
Klip fra "Nul stjerner": Skål på det med et fad friskt tis fra en ko.
1. Korintherbrev 11, 4-10
Adlyd Jehova, klip fra Jehova Vidners youtube-kanal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islams syv dimensioner
I dette forløb introduceres klassen til grundlæggende religionsfaglige begreber gennem religionen islam.
Ninian Smarts syv dimensioner danner baggrund for klassens viden om islams formative periode, religionens grundmyte, vigtigste dogmer, etik og ritualer samt forholdet til samfundet.
Fokus har været på:
De seks trosartikler
De fem søjler, særligt bønnen og pilgrimsrejsen
Sharia - modernisme//traditionalisme i dagens Danmark
Eleverne har lavet feltarbejde, hvor de har interviewet en dansk muslim om deres tro, praksis og shariatolkning.
Materialet anvendt i undervisningen:
Grundbogsmateriale svarende til cirka 30 sider
Derudover diverse kilder, kanoniske såvel som argumenterende tekster, dokumentar, internetfora, musikvideoer mv. Elevindsamlet interviews.
I alt cirka omregnet 60 sider, svarende til 25 procent af samlet materiale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Buddhisme
I forløbet om buddhisme har vi først og fremmest arbejdet med religionsstifteren Buddha, set på Buddhalegenden og sammenlignet ham med en anden religionsstarter, nemlig Muhammed.
Derefter har vi arbejdet indgående med den buddhistiske kosmologi, læren om karma og samsara og jeg'ets manglende eksistens.
Eleverne har arbejdet med tre typer praksis: Nirvanisk, karmisk og apotropæisk. Eleverne har stiftet bekendtskab med de tre hovedretninger theravada, mahayana og vayrayana og har herunder forholdt sig til både det individuelle og kollektive frelsesaspekt. Der har været særligt fokus på vayrayana, diamantvejsbuddhisme.
Vi har læst klassiske såvel som moderne tekster og har udarbejdet et innovativt løsningsforslag til buddhismeundervisningen på en efterskole.
Kilder undersøgt i forløbet:
Buddhalegenden
Benarestalen
Bhikshuni Thubten Choedron: At komme i kontakt med sig selv. Findes i: Buddhistisk Meditation. En håndbog. 2008.
Diverse fotos af buddhistisk praksis
”Sorgpilen" fra Sutta-Nipata
“Jeg vil gerne elske alle væsener lige højt” Uddrag af artikel fra Politiken den 19.12.2004, skrevet af Nanna Hansen
Den 2. dimension med Kristian Leth (dokumentar, dr)
Anne på Herrens mark (dokumentar, tv2)
Materialet anvendt i undervisningen:
Grundbogsmateriale svarende til cirka 30 sider
Derudover diverse kilder, kanoniske såvel som argumenterende tekster og dokumentarer.
I alt cirka omregnet 60 sider, svarende til 25 procent af samlet materiale.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Buddhalegenden i billeder 2m 2024.pptx
-
Grundbogen til C: Fakta om buddhisme
-
Grundbogen til religion C: Buddhalegenden
-
Buddhalegenden
-
Livshjulet | Grundbogen til Religion C
-
Buddhisme forløb til c 2024-2025.pptx
-
Benarestalen.docx
-
Benarestalen | Grundbogen til Religion C
-
Mødetid 8.15! (Fordi I vandt sidste gang)
-
Anne på Herrens Mark - Buddhisme - Anne på Herrens Mark | TV 2 Kosmopol
-
Ingen læselektier! Men prøv lige at fortælle jeres forældre/bedsteforældre/venner om, hvad du ved om buddhismen indtil videre. Kom f.eks. ind på buddhalegenden, karma, samsara, nirvana, intet jeg, de fire ædle sandheder og den otteleddede vej. Virkel
-
Den anden dimension med Kristian Leth
-
Metodekort til buddhisme.docx
-
Grundbogen til C: Religiøs praksis i buddhismen
-
10-Minute Guided Meditation for Beginners with a Buddhist Monk - Part 1
-
Efter 20 minutter skal I præsentere jeres analyse af et buddhistisk ritual. Hvis I vurderer, at I skal bruge mere end 20 minutter på præsentationen, så skal I arbejde lidt hjemmefra:-)
-
Medbring gerne farveblyanter eller tuscher
-
Mødetid 8.15:-)
-
Kilder til intervaltræning 2024.docx
-
NB: Alternative lektier - læs grundigt:
-
Mahayanabuddhismen | Grundbogen til Religion C
-
7.3.1 Vajrayana, upaya, tantra og lama | Buddhisme. Introduktion og tekster
-
Grupper:
-
I skal i gruppen have lagt jer fast på en idé, som I vil arbejde videre med.
-
Der er ikke mødepligt til dette modul, men alle grupper skal skrive under elevfeedback, hvad de mangler at færdiggøre inden præsentationen og angive en tidsplan for, hvordan de vil nå målet inden for tidsrammen.
-
I skal præsentere jeres innovative projekt🦋
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kristendom
I dette forløb har eleverne beskæftiget sig med kristendommen, herunder særligt med:
- Grundmyten: Sammenhæng mellem syndefaldet som problemmyte og Jesu sonoffer som løsningsmyte
- Jesus: Som Guds søn og Gud selv, som en social konstruktion, som en jødisk reformator og etisk radikalist. Vi har læst forskellige tekster fra NT, hvor Jesus forholder sig til etiske problemstillinger. Eleverne har arbejdet med begreberne det dobbelte kærlighedsbud, sindelagsetik, radikal etik, syndsbevidsthed, tro - i en kristen kontekst.
Herudover har fokus været på:
- Luther som reformator af den katolske kirke, fokus på hans teser om aflad, synet på sakramenter samt to hovedmottoer: sola fide og sola scriptura.
- Den protestantiske gudstjeneste og protestantiske sakramenter: dåb og nadver
- Amerikansk fundamentalistisk kristendom
- Feltarbejde i selvvalgt kristen menighed: Observation og analyse af gudstjenesten og det hellige rum kirken.
Materialet anvendt i undervisningen:
Grundbogsmateriale svarende til cirka 40 sider
Derudover diverse kilder, kanoniske såvel som argumenterende tekster, dokumentar. Elevindsamlede observationer.
I alt cirka omregnet 70 sider, svarende til 30 procent af samlet materiale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Scientology
I dette fjerde forløb har eleverne arbejdet med Scientology som religion.
Særlige fokuspunkter:
- LRH som karismatisk leder, undersøgelse af LRH's biografi som mytologisk helgenfortælling.
- Kosmologi, antropologi og frelse: Theta-MEST, dualisme, spiralisk tidsopfattelse, mennesket som Thetan-sind-MEST og Broen til fuldkommen frihed.
-Auditering som religiøst ritual
- Sekterisk religion i det senmoderne samfund.
Baggrundslitteratur
Ubegribeligt - Scientology (DR LYD, 2023)
Dorthe Refslund Christensen: Scientology - en ny religion (1997), uddrag af kap 2-3.
De 10 vigtigste ting om Scientology (religion.dk)
Kilder undersøgt i undervisningen:
LRH: Theta-MEST (1951)
LRH: Græderen (1952)
Program: Danmark ifølge Bubber - Tæt på Scientology
Dokumentar: Going Clear (2015)
Derudover forskellige videoer fra Scientologys hjemmeside (se links)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Video om L. RON HUBBARD (scientology.dk)
-
Scientology til c.pptx
-
Ubegribeligt | Scientology | DR LYD
-
Scientology - en ny religion Refslund Christensen (1).pdf
-
Ingen lektier til i dag, men medbring overstregningstusch og andre skriveredskaber, for I dag skal vi læse og studere en masse.
-
Opgave: Theta-MEST
-
De 10 vigtigste ting om Scientology (religion.dk)
-
Se udsendelsen "Scientology - helt tæt på", som I finder ved at gå på https://mitcfu.dk/Materialer/CurrentLoan og logge ind med unilogin. Udvælg fire gode sekvenser, som du gerne vil analysere. Indsæt tidskoder under elevfeedback. Kommenter på, hvorf
-
Brug resten af tiden på at færdiggøre jeres opgave om Theta-MEST (se sidste modul)
-
Scientology Goal - Bridge to total freedom
-
What is Auditing?
-
Scientology Beliefs & Practices: What is Scientology?
-
I dag skal I præsentere jeres mundtlige beskrivelse af Theta-MEST-teorien. Dernæst skal vi analysere de klip, som I har udvalgt fra programmet I så i arbejd selv modulet. Derfor er lektierne lige at samle op på dette, inden vi mødes.
-
LOVE-HATE What is greatness?
-
Principles of Scientology
-
Brug 24 minutter cirka på følgende opgave til programmet om Scientology. •Vælg et klip på ikke mere end 4 minutter, som I synes er religionsfagligt interessant. •Analyser det – så det kan præsenteres i plenum•Tag kun noter – ikke fuld tekst: •Kildebe
-
Vi skal se film i dag:-) Medbring snacks og vand
-
Religion i det senmoderne samfund
-
opsamlingsskema m krist islam budd scientology.docx
-
islams syv dimensioner
-
Kristendommen forløb til c.pptx
-
Buddhisme forløb til c 2024-2025.pptx
-
På baggrund af en undersøgelse af opsamlingsskemaet og de ppt's jeg har lagt op her, så formulér ét godt spørgsmål til pensum. Det kan være noget, du gerne vil have uddybet, forklaret igen, eller ikke forstår (endnu). Skriv dette under elevfeedback.
-
I dag ser vi nogle eksamensvideoer og gør os klar til eksamen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64661550661",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64661550661",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64661550661"
}