Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Kim Engelsen
|
Hold
|
2024 ol/2a (2a ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Drama: tragedie
Litterær/tematisk søjle.
Forløbet skal give eleven et kendskab til det antikke drama som genrens begyndelsespunkt - dets udvikling, struktur, opførelseskontekst, teatrets indretning, etc. - med særlig fokus på den antikke tragedie.
Målet har desuden været at give eleven basale færdigheder i at analysere og fortolke et græsk drama, med vægt på dets nære tilknytning til det klassiske, athenske samfund, og dets rolle som "debatplatform".
En kort gennemgang af Sofistikkens hovedidéer, og mulige spor i Medea af dens diskussioner, har haft til hensigt at uddybe dette forhold, samt at knytte forløbet an til filosofiforløbet.
Et kendskab til samtidens debat af de - stadigvæk aktuelle - temaer der kommer til udtryk i Euripides' Medea, så som kvindens rolle i samfundet, hævn og retfærdighed, retorik, nyttetænkning og moral, etc., har skullet styrke elevens evne til at nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger.
I forløbet har der været fokus på følgende temaer og begreber:
Kvindens rolle i samfundet
Hævn / retfærdighed
Nyttetænkning / moral
Fornuft / følelse
Demokrati
Sofistikken
Retorik (bevismidler)
oíkos / pólis
Mådehold (sofrosýne)
Kernestof:
Euripides. Medea, v. Alex Garff og Leo Hjortsø. Gyldendal 1954
Omfang: 50 sider.
Perspektiverende stof:
Uddrag af Jean Anouilh, Medea, i Johnny Thiedecke "Græske Tragediekvinder", s. 127-128. Pantheon 2015
Supplerende stof:
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. Paideia. Systime, 2012
M. H. Hansen. Kvindens stilling i polis. AIGIS 8,2
Dokumentar: Ancient Greece: The greatest show on earth - Democrats. The Open University, 2013
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Epos
Litterær/tematisk søjle.
Forløbet skal Introducere eleverne for epos-genren og den mundtlige tradition, og dermed skabe en bevidsthed om de tidligste kilder til græsk - og i udvidet forstand, europæisk - kultur og verdensopfattelse. Endvidere skal det gøre dem bekendt med det antikke epos' indvirkning på senere europæisk litteratur.
De læste tekster skal desuden indføre eleverne i væsentlige aspekter af tidlig oldgræsk kultur, herunder give dem et kendskab til tidlige, centrale begreber og tanker, og dermed forsyne dem med en referenceramme for deres forståelse af senere europæisk åndshistorie.
I forløbet har der været fokus på følgende temaer og begreber:
Helteidealet (areté / kléos / timé)
Slægten (oíkos)
Gæstevenskab som samfundsnorm (xenía)
Dramatisk ironi
Mundtlig digtetradition
Homeriske stiltræk
Det homeriske spørgsmål
Kernestof:
Homer. Odysseen. 1. sang & 21. sang, i "Homers Odyssé" v. Otto Steen Due. Gyldendal 2006.
Estimeret omfang: 38 sider
Perspektiverende stof:
Jess Ørnsbo. Fru P, s. 55-56. Borgen 2007.
Supplerende stof:
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. "Paideia." Systime, 2012
Lærermateriale: Powerpoints, PDF- og Word-dokumenter
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Introduktion til epos-genren.pptx
-
Spørgsmål til epos-genren - Paideia 11-19.docx
-
Odysséen I vers 1-116.pdf
-
Epos - Odysséen - modul 1.docx
-
I dette forløb skal I medbringe Odysséen (Den hvide bog I fik udleveret ved skolestart).
-
Epos - Odysséen - modul 2.docx
-
Læs til dette modul: vers (linje) 1-221 af første sang af Odysséen.
-
Epos - Odysséen - modul 3 - ny version.docx
-
Epos - Odysséen - modul 3 - aktantmodeller - tomme.docx
-
Vi nåede ikke at blive helt færdige med at se på de to overordnede konflikter i Odysséen (den "guddommelige" og den verdslige), som vi arbejdede med sidst. Desuden er det lidt lang tid siden vi har haft old. Derfor er lektien til dette modul den samm
-
Dansksiderne: Begreber i dansk - Analysemodeller
-
Arbejdsspørgsmål - Odysséen I 221- 444 - ny udgave.docx
-
Læs vers 221-444 (anden halvdel) af første sang i Odysséen.
-
Gloseliste til Odysséen - Sang XXI, vers 1-225.docx
-
Epos - Odysséen - modul 5.docx
-
Vi springer i fortællingen: til 21. sang. Odysseus er kommet hjem til Ithaka. Han er forklædt som en tigger og "gæst" i sit eget hus. Telemachos ved hvem han er - men det gør de andre ikke. Læs 21. sang, vers 1-225. Brug evt. gloselisten (på modulet)
-
Gloseliste til Odysséen - Sang XXI, vers 226-434.docx
-
Arbejdsspørgsmål - Odysséen XXI 226-434 - ny version.docx
-
Det homeriske spørgsmål | Paideia
-
Læs Odysséen, 21. sang, vers 226-434 (anden halvdel af sangen). Brug gerne gloselisten (på dette modul). Når I læser, så hav fokus på: kléos og timé, xenía (gæstevenskab), dramatisk ironi, og epos-genrens stiltræk.
-
Vergils Æneide - første sang.pdf
-
Gloseliste til Æneiden - Første sang vers 1-296.docx
-
Romersk Epos og Vergils Æneide.pptx
-
Odysséens og Æneidens proømier.png
-
Eposet som totalgenre | Paideia
-
Arbejdsspørgsmål - Æneiden I vers 12-260.docx
-
Læs Æneiden, første sang, vers 1-260. Teksten ligger på sidste modul. Der er også en gloseliste på sidste modul.
-
Repetitionsspørgsmål - Afrunding af græsk epos og Homer.docx
-
Uddrag af Jess Ørnsbo - Fru P.pdf
-
Ingen lektier til dette modul.
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kunst: arkitektur
Kunstsøjle - arkitektur
Projektorienteret forløb.
Forløbets formål er at give eleverne et kendskab til antikkens arkitektoniske formsprog og dets indflydelse på senere perioders arkitektur, samt at gøre dem i stand til at kunne identificere, beskrive, analysere og perspektivere antikke monumenter - særligt antikke templer. Forløbet indeholder et projektorienteret forløb, hvor eleverne i grupper arbejder selvstændigt med et udvalgt monument.
Forløbet har haft fokus på følgende temaer og begreber:
Arkitektur-ordnerne
Form og funktion
Klassicisme og modernisme
Kernestof - gennemgåede monumenter:
Det første (ældre) Hera-tempel i Pæstum
Hefaisteion
Athene Nike
Colosseum
Pantheon
Titus-buen
Maison Carrée
Perspektivmonumenter:
Parlamentsbygningen i Wien, 1874-1883.
Klosteret La Tourette i Lyon, 1953-1961.
Supplerende stof:
"Kunsten at se på monumenter." I-bog. Systime
Lærerproducerede materialer (PowerPoints, PDF, Word-dokumenter)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Filosofi og det gode liv
Forløbet tager udgangspunkt i en moderne problemstilling: ønsket om at leve et godt liv i en verden hvor det spørgsmål efterhånden har mange, måske ikke længere så klare og entydige svar. Forløbets formål er at give eleverne en indsigt i den antikke filosofiske tradition og dens indflydelse på senere europæisk kultur og tænkning, med særligt fokus på nutidens brug af arven fra antikken og dens relevans og aktualitet for elevernes samtid - altså et moderne perspektiv. Traditionen og dens efterliv er eksemplificeret ved to filosofiske retninger - epikuræismen og stoicismen - der kan siges at være ganske aktuelle i forhold til nutidige diskussioner af en række eksistentielle og almenmenneskelige spørgsmål (jf. f.eks. Svend Brinkmann).
I forløbet har der været fokus på følgende temaer og begreber:
Det gode liv
Lykke (eudaimonía)
Den gode lysttilstand (aponía / ataraxía)
At være selvberoende (autárkeia)
Skæbnen (móira)
Verdenfornuften (lógos)
Stoisk ro
Fornuft (ratio) vs. følelse (affectus)
Venskab
Kernestof:
Platon. Hulebilledet. I "Kend dig selv. Et Platon-udvalg." v. Jørgen mejer og Chr. Gorm Tortzen, s.163-170. København, 2000
Epikur. Brev til Menoikeus. Oversat af Arne Mørch i ”Vejen til demokrati” v. Arne Mørch, s. 56-59. Gyldendal 2005.
Seneca. Moralske breve til Lucilius. Brev 9. Oversat af Kell Commerau Madsen & Hans Gregersen i AIGIS 9,2.
Seneca. Moralske breve til Lucilius. Brev 47. Oversat af Kell Commerau Madsen & Hans Gregersen i AIGIS 12,1.
Perspektiverende stof:
Artikel i Kristeligt Dagblad: "Stoicismens genkomst afspejler en fornyet interesse for etiske og eksistentielle spørgsmål": https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sjael/stoicismens-genkomst-afspejler-en-fornyet-interesse-etiske-og-eksistentielle-spoergsmaal. 13.01.2018.
Supplerende stof:
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. "Paideia." Systime, 2012
Lærermateriale: Powerpoints, PDF- og Word-dokumenter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Antik historiografi: Herodot
Litterær søjle.
Herodots ”Historie” er på mange måder lige til at gå til, men hvori består egentlig det velkendte, og hvori består det fremmedartede i hans historieskrivning – set med moderne øjne? Hvad var konteksten for hans værk, hvem var han selv og hvad var hans historiesyn? Gennem arbejdet med Herodot sættes fokus på centrale elementer i antik græsk tankegang: Skæbne, týche, sofrosýne, hybris/nemesis, forholdet mellem guder og mennesker. Derved tjener forløbet til at understøtte og nuancere forståelsen af nogle af fagets centrale begreber, dets autoptiske tilgang, og centrale myter, begreber og steder i den antikke verden.
I forløbet har der været fokus på følgende temaer og begreber:
- Skæbne (moíra)
- Tilfældet (týche)
- Sofrosýne
- Hybris/nemesis
- Forholdet mellem guder og mennesker.
- Herodots historiesyn
- Herodots metode og stil
Kernestof:
Herodot. Uddrag af Herodot i udvalg. ved Hastrup og Hjortsø, Gyldendal 1970, "Kong Kroisos" kapitel 1, 5-13, 26-45, 71, 75, 84-91. s. 7-27.
Anslået sidetal: 20.
Perspektiverende materiale:
Thukydid I, 22 (metode-kapitlet)
Frans Francken den Yngre (1581-1642), Kroisos og Solon, (maleri)
Lev Tolstoy: Croesus and Solon. 1910. Oversat til engelsk: https://www.marxists.org/archive/tolstoy/1910/croesus.html
Supplerende stof:
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. "Paideia." Systime, 2012
Lærermateriale: Powerpoints, PDF- og Word-dokumenter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64662214827",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64662214827",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64662214827"
}