Holdet 2024 ol/2a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Kim Engelsen
Hold 2024 ol/2a (2a ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Drama: tragedie
Titel 2 Epos
Titel 3 Kunst: arkitektur
Titel 4 Filosofi og det gode liv
Titel 5 Antik historiografi: Herodot

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Drama: tragedie

Litterær/tematisk søjle.

Forløbet skal give eleven et kendskab til det antikke drama som genrens begyndelsespunkt - dets udvikling, struktur, opførelseskontekst, teatrets indretning, etc. - med særlig fokus på den antikke tragedie.

Målet har desuden været at give eleven basale færdigheder i at analysere og fortolke et græsk drama, med vægt på dets nære tilknytning til det klassiske, athenske samfund, og dets rolle som "debatplatform".

En kort gennemgang af Sofistikkens hovedidéer, og mulige spor i Medea af dens diskussioner, har haft til hensigt at uddybe dette forhold, samt at knytte forløbet an til filosofiforløbet.

Et kendskab til samtidens debat af de - stadigvæk aktuelle - temaer der kommer til udtryk i Euripides' Medea, så som kvindens rolle i samfundet, hævn og retfærdighed, retorik, nyttetænkning og moral, etc., har skullet styrke elevens evne til at nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger.

I forløbet har der været fokus på følgende temaer og begreber:
Kvindens rolle i samfundet
Hævn / retfærdighed
Nyttetænkning / moral
Fornuft / følelse
Demokrati
Sofistikken
Retorik (bevismidler)
oíkos / pólis
Mådehold (sofrosýne)

Kernestof:
Euripides. Medea, v. Alex Garff og Leo Hjortsø. Gyldendal 1954
Omfang: 50 sider.

Perspektiverende stof:
Uddrag af Jean Anouilh, Medea, i Johnny Thiedecke "Græske Tragediekvinder", s. 127-128. Pantheon 2015

Supplerende stof:
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. Paideia. Systime, 2012
M. H. Hansen. Kvindens stilling i polis. AIGIS 8,2
Dokumentar: Ancient Greece: The greatest show on earth - Democrats. The Open University, 2013
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Epos

Litterær/tematisk søjle.

Forløbet skal Introducere eleverne for epos-genren og den mundtlige tradition, og dermed skabe en bevidsthed om de tidligste kilder til græsk - og i udvidet forstand, europæisk - kultur og verdensopfattelse. Endvidere skal det gøre dem bekendt med det antikke epos' indvirkning på senere europæisk litteratur.

De læste tekster skal desuden indføre eleverne i væsentlige aspekter af tidlig oldgræsk kultur, herunder give dem et kendskab til tidlige, centrale begreber og tanker, og dermed forsyne dem med en referenceramme for deres forståelse af senere europæisk åndshistorie.

I forløbet har der været fokus på følgende temaer og begreber:
Helteidealet (areté / kléos / timé)
Slægten (oíkos)
Gæstevenskab som samfundsnorm (xenía)
Dramatisk ironi
Mundtlig digtetradition
Homeriske stiltræk
Det homeriske spørgsmål

Kernestof:
Homer. Odysseen. 1. sang & 21. sang, i "Homers Odyssé" v. Otto Steen Due. Gyldendal 2006.
Estimeret omfang: 38 sider

Perspektiverende stof:
Jess Ørnsbo. Fru P, s. 55-56. Borgen 2007.

Supplerende stof:
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. "Paideia." Systime, 2012
Lærermateriale: Powerpoints, PDF- og Word-dokumenter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kunst: arkitektur

Kunstsøjle - arkitektur

Projektorienteret forløb.

Forløbets formål er at give eleverne et kendskab til antikkens arkitektoniske formsprog og dets indflydelse på senere perioders arkitektur, samt at gøre dem i stand til at kunne identificere, beskrive, analysere og perspektivere antikke monumenter - særligt antikke templer. Forløbet indeholder et projektorienteret forløb, hvor eleverne i grupper arbejder selvstændigt med et udvalgt monument.


Forløbet har haft fokus på følgende temaer og begreber:
Arkitektur-ordnerne
Form og funktion
Klassicisme og modernisme

Kernestof - gennemgåede monumenter:
Det første (ældre) Hera-tempel i Pæstum
Hefaisteion
Athene Nike
Colosseum
Pantheon
Titus-buen
Maison Carrée

Perspektivmonumenter:
Parlamentsbygningen i Wien, 1874-1883.
Klosteret La Tourette i Lyon, 1953-1961.

Supplerende stof:
"Kunsten at se på monumenter." I-bog. Systime
Lærerproducerede materialer (PowerPoints, PDF, Word-dokumenter)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Filosofi og det gode liv

Forløbet tager udgangspunkt i en moderne problemstilling: ønsket om at leve et godt liv i en verden hvor det spørgsmål efterhånden har mange, måske ikke længere så klare og entydige svar. Forløbets formål er at give eleverne en indsigt i den antikke filosofiske tradition og dens indflydelse på senere europæisk kultur og tænkning, med særligt fokus på nutidens brug af arven fra antikken og dens relevans og aktualitet for elevernes samtid - altså et moderne perspektiv. Traditionen og dens efterliv er eksemplificeret ved to filosofiske retninger - epikuræismen og stoicismen - der kan siges at være ganske aktuelle i forhold til nutidige diskussioner af en række eksistentielle og almenmenneskelige spørgsmål (jf. f.eks. Svend Brinkmann).

I forløbet har der været fokus på følgende temaer og begreber:
Det gode liv
Lykke (eudaimonía)
Den gode lysttilstand (aponía / ataraxía)
At være selvberoende (autárkeia)
Skæbnen (móira)
Verdenfornuften (lógos)
Stoisk ro
Fornuft (ratio) vs. følelse (affectus)
Venskab

Kernestof:
Platon. Hulebilledet. I "Kend dig selv. Et Platon-udvalg." v. Jørgen mejer og Chr. Gorm Tortzen, s.163-170. København, 2000
Epikur. Brev til Menoikeus. Oversat af Arne Mørch i ”Vejen til demokrati” v. Arne Mørch, s. 56-59. Gyldendal 2005.
Seneca. Moralske breve til Lucilius. Brev 9. Oversat af Kell Commerau Madsen & Hans Gregersen i AIGIS 9,2.
Seneca. Moralske breve til Lucilius. Brev 47. Oversat af Kell Commerau Madsen & Hans Gregersen i AIGIS 12,1.

Perspektiverende stof:
Artikel i Kristeligt Dagblad: "Stoicismens genkomst afspejler en fornyet interesse for etiske og eksistentielle spørgsmål": https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sjael/stoicismens-genkomst-afspejler-en-fornyet-interesse-etiske-og-eksistentielle-spoergsmaal. 13.01.2018.

Supplerende stof:
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. "Paideia." Systime, 2012
Lærermateriale: Powerpoints, PDF- og Word-dokumenter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Antik historiografi: Herodot

Litterær søjle.

Herodots ”Historie” er på mange måder lige til at gå til, men hvori består egentlig det velkendte, og hvori består det fremmedartede i hans historieskrivning – set med moderne øjne? Hvad var konteksten for hans værk, hvem var han selv og hvad var hans historiesyn? Gennem arbejdet med Herodot sættes fokus på centrale elementer i antik græsk tankegang: Skæbne, týche, sofrosýne, hybris/nemesis, forholdet mellem guder og mennesker. Derved tjener forløbet til at understøtte og nuancere forståelsen af nogle af fagets centrale begreber, dets autoptiske tilgang, og centrale myter, begreber og steder i den antikke verden.

I forløbet har der været fokus på følgende temaer og begreber:
- Skæbne (moíra)
- Tilfældet (týche)
- Sofrosýne
- Hybris/nemesis
- Forholdet mellem guder og mennesker.
- Herodots historiesyn
- Herodots metode og stil

Kernestof:
Herodot. Uddrag af Herodot i udvalg. ved Hastrup og Hjortsø, Gyldendal 1970, "Kong Kroisos" kapitel 1, 5-13, 26-45, 71, 75, 84-91. s. 7-27.

Anslået sidetal: 20.

Perspektiverende materiale:
Thukydid I, 22 (metode-kapitlet)
Frans Francken den Yngre (1581-1642), Kroisos og Solon,  (maleri)
Lev Tolstoy: Croesus and Solon. 1910. Oversat til engelsk: https://www.marxists.org/archive/tolstoy/1910/croesus.html

Supplerende stof:
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. "Paideia." Systime, 2012
Lærermateriale: Powerpoints, PDF- og Word-dokumenter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer