Titel
4
|
Arkitektur
Antikt udgangspunkt. Ved eksamen: Ikke gennemgåede monumenter.
Efter en kort introduktion til det basale stof inden for antik arkitektur arbejder eleverne mere selvstændigt med den konkrete beskrivelse, analyse og fortolkning af udvalgte kernemonumenter. Forløbet rundes af med, at eleverne i grupper producerer en film/screencast om et monument inklusiv selvvalgt, efterantik perspektivering.
Undervejs er der et tredelt fokus på arkitekturen som funktion, form/udsmykning og kommunikation. Samtidig trænes eleverne i at veksle imellem at forholde sig fagligt til usete monumenter og at fordybe sig i baggrundsviden omkring ét kendt monument.
Kernestof - gennemgåede antikke monumenter:
• Hera 1-templet, Pæstum
• Hefaistos-templet, Athens agora
• Erechtheion, Akropolis
• Nike-templet, Akropolis
• Parthenon, Akropolis
• Maison Carrée, Nîmes
• Pantheon, Rom
• Colosseum, Rom
• Titus-buen, Rom
I perspektiveringssammenhæng har vi fokuseret på renæssance, barok, nyklassicisme, historicisme og postmodernisme. Gennemgåede efterantikke monumenter:
• Santa Maria Novella-kirken, Firenze, 1470
• Palazzo Rucellai, Firenze, 1451
• Peterskirken, Rom, 1626
• Spejlsalen, Versailles, 1684
• Københavns Byret, 1815
• Harsdorffs Hus, 1780
• Rotes Rathaus, Berlin, 1869
• AT&T Building, New York, 1984
• Piazza d'Italia, New Orleans, 1978
Anvendt grundbog:
Kristina Bonde: Græsk arkitektur - og sporene i eftertiden, s. 4-5, 19-25, 27-39, 45-47, 51-59.
Elevernes egne netsøgninger.
Anslået sidetal: 34.
|