Holdet 2024 ol/2k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Jesper Jørgensen
Hold 2024 ol/2k (2k ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Epos
Titel 2 Den attiske tragedie - Medea
Titel 3 Retorik og demokrati
Titel 4 Kunstsøjle - arkitekturforløb
Titel 5 Filosofiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Epos

Litterært forløb, der skal give eleverne en bevidsthed om det antikke epos og den mundtlige tradition, samt eftervirkningerne i europæisk kultur.
Forløbet virker som den indledende indføring i oldgræsk kultur og mytologi. Gennem pensum skabes en bevidsthed om de tidlige kilder til græsk kultur og verdensopfattelse; herunder kendskab til væsentlige begreber og tanker i den tidlige græske kultur. Der snuses kort til oversættelseskritik.
Udover fokus på epos-genren vil forløbet tillige beskæftige sig med temaer som "kvindens rolle i fortællingen", "fra rhapsode til rapper/storyteller", samt en diskussion af mundtlig formidlingstradition overfor skriftlig ditto.


Kernestof:
Homer: Iliaden 1 + 22, ved Otto Steen Due vers 1-611, s. 9-26 + vers 1-515 , s. 491-506
Vergil: Æneiden 12 v. 697-952, ved Otto Steen Due s. 374-382

Perspektivtekster:
Homer: "Proømiet", seks forskellige oversættelser; Wilster, Østergaard, Gertz, Gelsted, Østbye og Due
Herodot: "Stridens oprindelse", Herodots Historie 1. bog 1
Platon: Uddrag af "Faidros" (273E-274D), - "Den vis Kong Thamus om skriftsproget", Hans Ræder
Karen Blixen: "Det ubeskrevne Blad", i Sidste Fortællinger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Den attiske tragedie - Medea

Målet med forløbet er at styrke elevens evne til at kunne analysere og fortolke det græske drama. Gennem opbygning af et væsentligt begrebsapparat i forbindelse med det græske drama, styrkes elevens evne endvidere til at nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger set i lyset af en antik kontekst. Eksempelvis teaterets rolle i demokratiet; det politiske teater før og nu.
I forbindelse med læsning af Medea, diskuteres væsentlige emner og indfaldsvinkler; Kvindens rolle i samfundet, at være fremmed, hævn og retfærdighed, retorikken som forførelse etc.

Kernestof:
Euripides: "Medea", ved Garff og Hjortsø, s. 7-68

Perspektivtekster:
Ovid - Heroiderne VI , s. 1-4 "Hypsipyle til Jason", ved Simon Laursen
Søndagsavisen: "Sådan hævner vi os" - dobbeltside om hævn i dagens samfund

Supplerende:
"BBC Ancient Greece the greatest Show on Earth - Democrats"  - ( https://www.youtube.com/watch?v=FAkLTWQUbG8 )

Som optakt til dramaforløbet havde vi en lille skuespiltrup ude på skolen for at opføre tragedien "Antigone" for alle old-klasser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Retorik og demokrati

Med udgangspunkt i en moderne problemstilling om retorikkens rolle i demokratiet, trækkes der gennem udvalgte tekster en tråd fra det athenske demokrati frem til vore dages opfattelse og udtryk for demokrati. Med fokus på "det frie ord" belyses demokratiets rolle i samfundet og i en global verden gennem udvalgte retoriske taler mm., herunder intro til klassisk retorik.

Kernestof:
Lysias: "Forsvarstale i sagen om drabet på Erathostenes", v. M.H. Hansen, 1996, s. 27-36
Thukydid: Historie II. 34-46 - "Krigerbegravelse i Athen" (Perikles Gravtale), v. H. F. Johansen, 1963, s. 24-31


Perspektivtekster:
Abraham Lincolns "Gettysburg tale"
G. W. Bush: "The Warm Courage of National Unity" (tale fra 14.9.2001)
Anders fogh Rasmussen: uddrag af tale "I anledning af 60 året for Danmarks befrielse", Kbhs rådhus 5. maj 2005
Cicero: "Første tale mod Catilina", §1-10 og §20-21

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kunstsøjle - arkitekturforløb

Hovedforløb om arkitektur, hvor eleverne efter en kort introduktion til det basale stof indenfor antik arkitektur arbejder mere selvstændigt med stoffet i et projektorienteret forløb.

Forløbet er udformet som et projektforløb, hvor eleverne efter en overordnet introduktion til arkitektur udarbejder et power point understøttet oplæg om et monument fra pensum. De respektive monumenter analyseres, endvidere skal eleverne på egen hånd perspektivere/lokalisere deres monument til senere tiders brug af antikkens former og idealer - og tolke på den symbolske genanvendelse af antikken.

I perspektiverings sammenhæng ser vi bl.a på renæssance, nyklassicicme og fascisme/nazisme

Kernestof - pensummonumenter (kendt stof):
Hera-templet, Pæstum
Hefaistos-templet, Athens agora
Erechtheion, Akropolis
Nike-templet, Akropolis
Parthenon, Akropolis
Pantheon, Rom
Colosseum, Rom
Titusbuen, Rom

Supplerende stof:
Anders Holm Rasmussen: "De gamle grækere", s.256-258
PP intro til arkitektur + PP perspektivering til arkitektur
kompendium til arkitektur + perspektivering

Baggrundsstof til alle 5 søjler: Paideia
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Filosofiforløb

Filosofiforløb - med hovedvægt på Platons Symposion. Forløbet indledes med en kort overordnet introduktion til græsk filosofi, herunder førsokratiske filosoffer og deres verdensbilleder. Platons filosofi belyses efterfølgende gennem læsning af Hulelignelsen.Herefter hovedfokus på Platons idelære/idealisme, der belyses gennem et uddrag af Symposion - fra og med Aristofanes tale til og med Sokrates/Diotimas tale.

Kernestof:
Platon: Symposion, s. 37- 70
Platon: Hulebilledet, i Staten 7. bog 514-518d , 159-170

Perspektivtekster:
Schack Staffeldt: "Platonismus" og "Indvielsen"
Hedwig and the angry inch: "The origin of love", youtube
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer