Titel
1
|
Parfume
Beskrivelse af forløbet
Et engineering forløb til kemi c-niveau med fokus på udvikling af elevernes egen parfume.
Forløbet indledes med en præsentation af nedenstående narrativ og problem, som fungerer som introduktion til selve udfordringen og de overordnede krav.
Under forløbet har eleverne arbejdet i faste grupper og undervejs skrevet gruppelogbog samt en personlig logbog. Gruppelogbogen har fokus på det kemifaglige i forløbet, den personlige logbog har fokus på synlig læring for eleven og hvordan eleverne får det fulde udbytte af undervisningen - både knyttet til det kernefaglige, men også knyttet til motivation, elevsamarbejde og gruppeproces og selve engineeringmetoden.
Forløbet afsluttes med
- en mundtligt præsentation (via poster) af deres arbejde med udviklingen af parfumen. Deruodver aflereverer deres gruppelogbog og deres poster.
- en kemiprøve indenfor de faglige begreber vi har arbejdet med undervejs.
NARRATIV OG PROBLEM
I en tid, hvor forbrugernes bevidsthed omkring miljø og bæredygtighed vokser, er der et presserende behov for at revolutionere parfumeindustrien. Forbrugerne søger unikke, personlige og miljøvenlige parfumer, som er fremstillet etisk og med respekt for naturen. Dette kræver en innovativ tilgang til udvælgelsen af råmaterialer, fremstillingsprocessen, og den endelige sammensætning af duftene.
UDFORDRING
I er en del af et team af innovative ingeniører og kemikere I står over for opgaven at skabe en banebrydende parfume. Dette team, ansat ved et førende kosmetikfirma, som er kendt for deres banebrydende tilgang til produktudvikling og deres engagement i bæredygtighed. I står nu over for jeres største udfordring til dato: at designe en parfume, der ikke kun er unik i sin duft, men også fremstillet med bæredygtige materialer. Den skal appellere til et globalt marked, men tage udgangspunkt i lokale råvarer.
RAMMER OG KRITERIER
I skal lave en opskrift til en parfume og en prøve på jeres parfume. I skal lave en poster hvor I redegøre for hvorfor I har valgt de duftstoffer I har valgt samt redegøre for hvordan de kan udtrækkes. Udvælg en eller flere naturlige kilde til jeres duftstof, f.eks. blomster, frugter eller krydderier.
Fagligt indhold
-kemisk fagsprog, herunder kemiske formler
-kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
-simple organiske molekylers opbygning, egenskaber og anvendelse
-simple kvalitative eksperimentelle metoder, herunder separation
-sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Faglige begreber vi har arbejdet med:
Det periodiske system
Elektronernes organisering i et atom
Inddeling af stoffer - herunder rent stof (grundstof, kemisk forbindelse), blanding (homogen, heterogen)
Stoffers fysiske egenskaber - herunder tilstandsformer, densitet
Stoffers kemiske egenskaber - herunder reaktionsskemaer, afstemning af reaktionsskemaer
Opløsningsmidler og opløselighed
Molekyler - herunder elektronparbinding, molekylmodeller og deres bindinger, molekylformel, elektronprikformel, strukturformel, sammentrukket strukturformel, stregformel, tegning af molekyler, molekylers rumlige struktur,
Polaritet, elektronegativitet, hydrofil, hydrofob,
Intra og intermolekylære kræfter - herunder dipol-dipol bindinger, hydrogenbindinger, londonkræfter
Smelte-og kogepunkter
Eksperimentelle undersøgelser
Undersøgelse af blandbarhed - eget forsøgsdesign
Ekstraktion af duftstoffer - eget forsøgsdesign
Design af parfume - blande ekstrakter og evaluere sammensætningen
|