Holdet 2024 ke/2k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e) Line Søndergaard Kallerup
Hold 2024 ke/2k (2k ke, 2k ke-øv)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Parfume
Titel 2 Organisk kemi, kager og raketter
Titel 3 Ioner, ionforbindelser og fødevareanalyse
Titel 4 Frugter, syrer og baser
Titel 5 Redox

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Parfume

Beskrivelse af forløbet
Et engineering forløb til kemi c-niveau med fokus på udvikling af elevernes egen parfume.  
Forløbet indledes med en præsentation af nedenstående narrativ og problem, som fungerer som introduktion til selve udfordringen og de overordnede krav.
Under forløbet har eleverne arbejdet i faste grupper og undervejs skrevet gruppelogbog samt en personlig logbog. Gruppelogbogen har fokus på det kemifaglige i forløbet, den personlige logbog har fokus på synlig læring for eleven og hvordan eleverne får det fulde udbytte af undervisningen - både knyttet til det kernefaglige, men også knyttet til motivation, elevsamarbejde og gruppeproces og selve engineeringmetoden.
Forløbet afsluttes med
- en mundtligt præsentation (via poster) af deres arbejde med udviklingen af parfumen. Deruodver aflereverer deres gruppelogbog og deres poster.
- en kemiprøve indenfor de faglige begreber vi har arbejdet med undervejs.

NARRATIV OG PROBLEM
I en tid, hvor forbrugernes bevidsthed omkring miljø og bæredygtighed vokser, er der et presserende behov for at revolutionere parfumeindustrien. Forbrugerne søger unikke, personlige og miljøvenlige parfumer, som er fremstillet etisk og med respekt for naturen. Dette kræver en innovativ tilgang til udvælgelsen af råmaterialer, fremstillingsprocessen, og den endelige sammensætning af duftene.

UDFORDRING
I er en del af et team af innovative ingeniører og kemikere I står over for opgaven at skabe en banebrydende parfume. Dette team, ansat ved et førende kosmetikfirma, som er kendt for deres banebrydende tilgang til produktudvikling og deres engagement i bæredygtighed. I står nu over for jeres største udfordring til dato: at designe en parfume, der ikke kun er unik i sin duft, men også fremstillet med bæredygtige materialer. Den skal appellere til et globalt marked, men tage udgangspunkt i lokale råvarer.

RAMMER OG KRITERIER
I skal lave en opskrift til en parfume og en prøve på jeres parfume. I skal lave en poster hvor I redegøre for hvorfor I har valgt de duftstoffer I har valgt samt redegøre for hvordan de kan udtrækkes. Udvælg en eller flere naturlige kilde til jeres duftstof, f.eks. blomster, frugter eller krydderier.


Fagligt indhold
-kemisk fagsprog, herunder kemiske formler
-kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
-simple organiske molekylers opbygning, egenskaber og anvendelse
-simple kvalitative eksperimentelle metoder, herunder separation
-sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

Faglige begreber vi har arbejdet med:
Det periodiske system
Elektronernes organisering i et atom
Inddeling af stoffer - herunder rent stof (grundstof, kemisk forbindelse), blanding (homogen, heterogen)
Stoffers fysiske egenskaber - herunder tilstandsformer, densitet
Stoffers kemiske egenskaber - herunder reaktionsskemaer, afstemning af reaktionsskemaer
Opløsningsmidler og opløselighed
Molekyler - herunder elektronparbinding, molekylmodeller og deres bindinger, molekylformel, elektronprikformel, strukturformel, sammentrukket strukturformel, stregformel, tegning af molekyler, molekylers rumlige struktur,
Polaritet, elektronegativitet, hydrofil, hydrofob,
Intra og intermolekylære kræfter - herunder dipol-dipol bindinger, hydrogenbindinger, londonkræfter
Smelte-og kogepunkter

Eksperimentelle undersøgelser
Undersøgelse af blandbarhed - eget forsøgsdesign
Ekstraktion af duftstoffer - eget forsøgsdesign
Design af parfume - blande ekstrakter og evaluere sammensætningen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Parfume - logbog og poster version 2 06-11-2024
Gruppelogbogen 06-11-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Organisk kemi, kager og raketter

Fagligt indhold
Organiske forbindelser - carbonhydrider (alkaner, alkener, alkyner), alkoholer, aldehyder, ketoner
Navngivning af organiske forbindelser
Modeller af organiske molekyler
Opløselighed
Hydrofob og hydrofil
Kogepunkter
Fuldstændig og ufuldstændig forbrænding af udvalgte alkaner
Strukturisomeri
Stofmængdeberegninger, begrænsende faktorer, udbytte, udbytteprocent, ækvivalente mængder

Eksperimentelle undersøgelser
Natron - Tør du spise kagen?
Natron og edddikesyre - eget forsøgsdesign
Vores egen eddikeraket - eget forsøgsdesign
Fedt i chips - ekstraktion af fedtstof fra chips, eget forsøgsdesign

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tør du spise kagen 12-12-2024
Natron og eddikesyre 13-01-2025
Vores egen eddikeraket 09-02-2025
Fedt i chips - fødevareanalyse 13-03-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ioner, ionforbindelser og fødevareanalyse

Vi arbejder med emnet ioner og ionforbindelser og sætter vores viden i relation til fødevareanalyse.
Eleverne introduceres til
- ioner, ionforbindelser og opløselighed i vand - herunder formler og navngivning, simple og sammensatte ioner, iongitter, ionstørrelse, ioniseringsenergi, elektronegativitet
- ionreaktionsskemaer og reaktionsskema med stofformler
- koncentration af ioner i vand - herunder formel og aktuel stofmængdekoncentration
- Titrering

Eleverne skal ud fra et guidet forsøg med fældning af ioner selv designe et enkelt forsøg til at fjerne phosphat fra spildevand

Eleverne skal ud fra et guidet forsøg med kolorimetrisk titrering til at bestemme saltindholdet i smør selv designe et forsøg, hvor saltindholdet i chips kan bestemmes.

Eleverne afleverer som et notat til en fiktiv mejerist omkring saltindholdet i smør

Eksperimentelle undersøgelser
Fældningsforsøg - opløselighed og udfældning af salte
Saltindhold i smør

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve - ioner og ionforbindelser 07-02-2025
Fældningsforsøg - journal 21-02-2025
Salt i smør - Fødevareanalyse 17-03-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Frugter, syrer og baser

Vi arbejder med syre-base kemi og sætter det i relation til forskellige frugters indhold af citronsyre.
Eleverne laver deres egen indikator og udfører simple pH forsøg med denne.
Vi arbejder med pH-papir og syre-base titrering af citronsyre.
Organiske og uorganiske syrer
Simple beregninger af pH


Eksperimentelt
Lav dit eget rødkålsekstrakt og brug det som pH-indikator på forskellige opløsninger
Hvor meget syre er der i appelsin og citron - Kolorimetrisk titrering af citronsyre, selvvalgt indikator og delvist eget forsøgsdesign.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Syre-base prøve 02-05-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Redox

Fagligt indhold
Redoxkemi på helt simpelt niveau
Oxidation
Reduktion
Spændingsrækken

Eksperimentelle undersøgelser
Spændingsrækken
Oxidation af Mg
Dannelse af fast kobber på jern

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer