Holdet 2024 ng/2b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Jakob Fogtmann Iversen
Hold 2024 ng/2b (2b ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vand og Klima og FN´s Verdensmål
Titel 2 Energi, Produktion og Ressourcer
Titel 3 Geologiske processer
Titel 4 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vand og Klima og FN´s Verdensmål

Vand:
Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer.
Kilder til forurening af søer og grundvand.

Felttur til Dumpedalen med jordboringer og snak om infiltration og grundvand.

Gruppearbejde med præsentation af case om oversvømmelse i 1998 i Bangladesh (IB bog "The Wider World")

Klima:  
Årstidsvariationer, strålingsbalancen og drivhuseffekten
Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter:

Elevfremlæggelse om forskellige klimazoner of plantebælter

̶ Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Vi ser på klimaforandringer i DK via DMI´s klimaatlas, og bruger statistik fra DST mht. fra hvilke sektorer vores CO2 udledning kommer fra.
Opgave med klimaændringer og permafrost i Zackenberg

Fælles gennemgang af Kulstofs kredsløb

Global goals uge 41 (2.g klasser) afholdt med fokus på FN´s verdensmål
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Global Goals evaluering 11-10-2024
Oversvømmelse i Bangladesh 25-10-2024
Øvelse med Stigningsregn 22-11-2024
Klimaforandringer i DK 10-12-2024
Klimaforandringer og Permafrost 14-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Energi, Produktion og Ressourcer


Geologisk dannelse af fossile brændsler, og deres udnyttelse (kulstofkredsløbet inddraget)

Brug af dataplatform Webgeology.no (nbvm.no/) med gennemgang af kulbrinter, deres dannelse og eftersøgning og udnyttelse.

Elevfremlæggelse af forskellige energiformer med fokus på fremtidige bæredygtige energiformer.

Produktion, teknologi og naturgrundlag:

Produktion og erhvervsudvikling
Landbrugsproduktion og kobling til naturgrundlaget
Forskellige økosystemer og deres grad af menneskelig påvirkning

Eleverne har arbejdet med bæredygtigheds begrebet og  "global footprint" (footprint-calculator) og "biokapacitet"  via hjemmesider med data (footprintnetwork.org)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Energipræsentationer 19-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Geologiske processer

Jordens dannelse og geologiske tid, og herunder dannelse af bjergarter.

Praktisk arbejde (mindre grupper) med klassificering af forskellige bjergarter (sedimentære, magmatiske og metamorfe).
Snak om hvorfor man ser granit og gnejs på jordens overflade (isostasi princippet).

Jordens pladegrænser, Wegeners kontinental teori.
Dannelse af vulkaner og jordskælv og deres grografiske lokalisering på jorden.

Praktisk gennemgang af beregning af et jordskælvs styrke på Richterskalaen via seismogram og tid for ankomst mellem P-og S- bølgen

Gruppearbejde med fælles gennemgang:
Case om jordskælv i Japan (Kobe) og Kina (Sichuan provinsen).
Case med vulkanudbrud i Italien (etna) og Indonesien (Merapi)
Gennemgang (fælles gennemgang ) mht naturkatastrofer i I- og U-lande, og hvordan kan man gardere sig mod disse katastrofer.
(Litteratur er fra IB-bog "The Wider world")
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Webgeology dannelse af olie og gas 22-01-2025
Øvelse med Bjergarter 05-03-2025
Konsekvenser af pladetektonisk aktivitet 19-03-2025
Bestemmelse af et jordskælvs epicenter 25-04-2025
Geologiske processer præsentationer 14-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer