Holdet 2024 ng/2c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Henrik Engholm Jacobsen
Hold 2024 ng/2c (2c ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vandets vej

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vandets vej

I dette forløb har vi arbejdet med vandets kredsløb og vandbalanceligningen. Vi startede med at overveje de globale problemstillinger, som verden står overfor i forhold til klimaændringer. Derefter har eleverne undersøgt vandets vej gennem kredsløbet, fra fordampning og nedbør til nedsivning og afstrømning, og hvordan disse processer påvirker lokale vandforhold. Vi har fokuseret på vandbalanceligningen som et redskab til at forstå og beregne forholdet mellem nedbør, fordampning, afstrømning og ændringer i jordens vandlager. Som praktiske øvelser har eleverne analyseret oversvømmelser i deres lokalområde samt landskabsdannelsen i Dumpedalen. Gennem disse øvelser har de opnået en dybere forståelse af, hvordan vand påvirker landskab og miljø, samt hvilke faktorer der spiller ind i lokale oversvømmelser.

Faglige mål
benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof
Jordens og landskabernes processer
Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Istid og dumpedal 22-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer