Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Jakob Fogtmann Iversen
|
Hold
|
2024 ng/2k (2k ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vand , Klima og FN´s Verdensmål
Vand:
Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer.
Kilder til forurening af søer og grundvand.
Felttur til Dumpedalen med jordboringer og snak om infiltration og grundvand.
Gruppearbejde med præsentation af case om oversvømmelse i 1998 i Bangladesh (IB bog "The Wider World")
Klima:
Årstidsvariationer, strålingsbalancen og drivhuseffekten
Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter:
Elevfremlæggelse om forskellige klimazoner of plantebælter
̶ Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Vi ser på klimaforandringer i DK via DMI´s klimaatlas, og bruger statistik fra DST mht. fra hvilke sektorer vores CO2 udledning kommer fra.
Opgave med Klimaforandringer og permafrost i Zackenberg
Fælles gennemgang af Kulstofs kredsløb
Global goals uge (2.g klasser) afholdt med fokus på FN´s verdensmål
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Oversvømmelse i Bangladesh
|
25-10-2024
|
Undersøgelse af Strålingsbalancen
|
15-11-2024
|
Opgave om permafrost og klimaforandringer
|
13-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi og energiprocesser
Energiforbrug, ressourcer og reserver
Geologisk dannelse af fossile brændsler, og deres udnyttelse (kulstofkredsløbet inddraget)
Brug af dataplatform Webgeology.no (nbvm.no/) med gennemgang af kulbrinter, deres dannelse og eftersøgning og udnyttelse.
Elevfremlæggelse af forskellige energiformer med fokus på fremtidige bæredygtige energiformer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Energipræsentationer
|
17-02-2025
|
Præsentation til Afrikas Horn
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Geologiske Processer
Jordens dannelse og geologiske tid, og herunder dannelse af bjergarter.
Praktisk arbejde (mindre grupper) med klassificering af forskellige bjergarter (sedimentære, magmatiske og metamorfe).
Snak om hvorfor man ser granit og gnejs på jordens overflade (isostasi princippet).
Jordens pladegrænser, Wegeners kontinental teori.
Dannelse af vulkaner og jordskælv og deres grografiske lokalisering på jorden.
Praktisk gennemgang af beregning af et jordskælvs styrke på Richterskalaen via seismogram og tid for ankomst mellem P-og S- bølgen
Gruppearbejde med fælles gennemgang:
Case om jordskælv i Japan (Kobe) og Kina (Sichuan provinsen).
Case med vulkanudbrud i Italien (etna) og Indonesien (Merapi)
Gennemgang (fælles gennemgang ) mht naturkatastrofer i I- og U-lande, og hvordan kan man gardere sig mod disse katastrofer.
(Litteratur er fra IB-bog "The Wider world")
I forbindelse med Pædagogikumkandidat i klassen kører JPB geomorfologiforløb med
bestemmelse af forskellige jordbundstypers kornstørrelsesfordeling.
Til forløbet er 3 jordbundstyper indsamlet i jylland nær hovedopholdslinjen.
Jordprøver er indsamlet fra området nær Lemvig og Struer: Smeltevandssand, morænejord, og jordprøve fra de gamle bakkeøer fra Saale istiden.
Eleverne har sigtet jordprøverne og undersøgt mht kornstørrelsesfordelingen, og derudfra bestemt hvor jordprøven er indsamlet.
En samlet journal med resultater afleveres i lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Webgeology dannelse af Olie og gas
|
17-01-2025
|
Konsekvenser af pladetektonisk aktivitet
|
29-03-2025
|
Virtuel bestemmelse af jordskælvs epicenter
|
11-04-2025
|
Praktisk forsøg med kornstørrelsesfordeling
|
14-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvorfor sulter de på Afrikas Horn
Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?
I forbindelse med undervisning af Pædagogikumkandidat i 2k kører JPB case om Sult og hungersnød på Afrikas Horn. I forløbet arbejder eleverne med repetition af Vandets kredsløb, Klima, Økosystemer, Demografi, Bæredygtighed og inddragelse af bl.a. Malthus og Esther Boserup.
Eleverne arbejder med forskellige emner fra Geodetektiven kap 9., klima, jordbund, vands kredsløb, demografi herunder befolkningsudviklingen og disse emner præsenteres i matrixgruppe til 3. besøg.
Alle grupper aflevere deres præsentation som skriftligt produkt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Geologiske processer Matrixpræsentationer
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64668170385",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64668170385",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64668170385"
}