Holdet 2024 ng/2m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Jacob Jensen
Hold 2024 ng/2m (2m ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Klima og vejrs betydning for menneskers levevilkår
Titel 2 Jorden og landskabernes processer
Titel 3 Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
Titel 4 Repetition og prøveforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Klima og vejrs betydning for menneskers levevilkår

Forløbet har haft til formål at belyse og forstå vejrfænomener og deres udvikling over tid og årstider samt deres indflydelse på vores levegrundlag, herunder adgang til rent drikkevand, fødevareproduktion samt naturbetingede undtagelsestilstande for samfund
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve i klima 26-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Jorden og landskabernes processer

Forløbet har haft til formål at belyse og forstå jorden opbygning, materialer og kræfter der virker og driver geologiske processer med fokus på pladetektoniske konsekvenser samt bjergarternes kredsløb. Derudover har de landskabsdannende processer været belyst for at forstå forudsætningerne for vores kultursamfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning

Forløbet har haft til formål at belyse og forstå begrebet: ”bæredygtighed” og dets mange betydninger og aspekter, på en måde så vores bevidsthed om ansvar og muligheder har udmøntet sig i analyse af udfordringer i ressourcetilgange. Eleverne er blevet stimuleret til at tænke innovativt og har foreslået løsninger på eksempelvis knaphed på stabile vejrforhold, drikkevand, vedvarende energi samt fødevareproduktion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer