Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Jacob Jensen
|
Hold
|
2024 ng/2m (2m ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Klima og vejrs betydning for menneskers levevilkår
Forløbet har haft til formål at belyse og forstå vejrfænomener og deres udvikling over tid og årstider samt deres indflydelse på vores levegrundlag, herunder adgang til rent drikkevand, fødevareproduktion samt naturbetingede undtagelsestilstande for samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve i klima
|
26-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Jorden og landskabernes processer
Forløbet har haft til formål at belyse og forstå jorden opbygning, materialer og kræfter der virker og driver geologiske processer med fokus på pladetektoniske konsekvenser samt bjergarternes kredsløb. Derudover har de landskabsdannende processer været belyst for at forstå forudsætningerne for vores kultursamfund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
Forløbet har haft til formål at belyse og forstå begrebet: ”bæredygtighed” og dets mange betydninger og aspekter, på en måde så vores bevidsthed om ansvar og muligheder har udmøntet sig i analyse af udfordringer i ressourcetilgange. Eleverne er blevet stimuleret til at tænke innovativt og har foreslået løsninger på eksempelvis knaphed på stabile vejrforhold, drikkevand, vedvarende energi samt fødevareproduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
-
West Nørrekjær, Thomas; Vinther, Niels; Ladegaard-Pedersen, Pernille: NATURGEOGRAFI C 3.UDG., Lindhardt & Ringhof; sider: 7-11, 41-57, 59-63, 66-74, 80-95, 131-133, 141-151, 153-155, 159-160
-
STX Naturgeografi Teori og metode Metoder i naturgeografi med eksempler.pdf
-
https://sustainable.dk/energi-2/1-introduktion/
-
Naturgeografi C s 131-133 Figurer Energi.docx
-
Naturgeografi Indledning jan 2025.docx
-
Læs kun fra: Forurening fra...
-
060225 Arbejdsopgaver NatGeo C s 143-151.docx
-
050325 Arbejdsopgaver NatGeo C s 153-155 og 159-160.docx
-
Eksamensspørgsmål Naturgeografi C 2022 energi bæredygtighed.docx
-
Gruppe 1
-
Læs kun til: Corioliseffekten
-
Prøvespørgsmål Vand 250325.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Repetition og prøveforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64668194524",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64668194524",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64668194524"
}