Holdet 2024 ol/3x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Karsten Johanning
Hold 2024 ol/3x (3x ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den attiske tragedie: Sofokles’ Ødipus.
Titel 2 Filosofi
Titel 3 Epos: Odysséen
Titel 4 Arkitektur
Titel 5 Satyricon – en romersk "roman"

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den attiske tragedie: Sofokles’ Ødipus.

Den attiske tragedie: Sofokles’ Ødipus.

Moderne udgangspunkt.

Målet med forløbet er at eleven kan analysere og fortolke en attisk tragedie, både rent tekstligt og ved at inddrage den samtidige kontekst. Gennem opbygning af et væsentligt begrebsapparat i forbindelse med det græske drama, styrkes endvidere elevens evne til at nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger, set i lyset af den antikke kontekst. Eksempelvis teaterets rolle i demokratiet og spørgsmålet om skyld og straf. Andre fokuspunkter har fx været skæbne og profetier, hybris/nemesis samt dramatisk ironi.

Basistekst:
Sofokles: ”Ødipus”, oversat af Marcel Lysgaard Lech.

Ca. sideantal: 75.

Perspektivmateriale:
• ”Indbrudstyv vidste ikke, han havde slået en mand ihjel: Det har ændret mit liv fuldstændig”, artikel på TV2.dk, 1. feb. 2018. (Både brugt som moderne udgangspunkt og perspektiverende).
• Uddrag af interview (til 06:40 min.) med Karen-Lise Mynster ifm. Det Kongelige Teaters dobbeltopsætning af Ødipus og Antigone (Berlingske.dk, 25.9. 2016)
https://www.berlingske.dk/sceneanmeldelser/kongelig-successtart-oedipus-og-antigone-er-et-begavet-sjaelerystende-klassikerbrag
• Zebu-opsætning af Antigone (skoleforestillinger for alle old- og dramaklasser på BG)

Øvrigt materiale (om det athenske demokrati):
Artikel fra lex.dk: https://denstoredanske.lex.dk/Athens_demokrati
Film: ”Ancient Greece. The Greatest Show On Earth. Episode 1: Democrats” (Michael Scott, BBC 2013).
https://www.youtube.com/watch?v=FAkLTWQUbG8

---

Baggrundsstof til alle 5 forløb:

- Andreasen og Refslund Poulsen: "Paideia - Grundbog til oldtidskundskab" (Kapitlerne om epos, drama og filosofi).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Filosofi

Filosofiforløb med fokus på Sokrates og Platon

Antikt udgangspunkt

Først introduceres til den athenske kontekst for Sokrates’ og Platons filosofi. Dernæst læses Hulelignelsen for at belyse Platons idélære. Siden læses et uddrag af forsvarstalen – dels for at anvende oldfaglige begreber som doxa, aporia og episteme i en konkret historisk sammenhæng, dels for nærmere at kunne indkredse Sokrates' og Platons filosofiske ideer.

Kernestof (ca. 33 sider):
Platon: Hulebilledet, i Staten, 7. bog 514-518d = side 163-170 i Mejer/Tortzen: "Kend dig selv".
Platon: Sokrates’ forsvarstale i uddrag, s. 211-229 og 241-246 i Mejer/Tortzen: "Kend dig selv" (fra starten til hvor Anytos adresseres samt Sokrates' sidste tale efter strafudmålingen).

Perspektivmateriale:
Film: ”The Matrix” (Lana & Lilly Wachowski, 1999, uddrag)
T-shirt fra netshopping-sitet teepublic.com med påtrykt billede af Sokrates og teksten "When you apologize and still get the hemlock"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Epos: Odysséen

Moderne udgangspunkt

Eposforløb med fokus på Homers Odyssé. I udvalget, der er læst (uddrag af 1. og 8. sang samt hele 9. sang), har vi fokuseret på flg. temaer og begreber:
Rejsen. Nostos - hjemrejsen/hjemlængslen. Gæstevenskabet. Os og dem/civilisation og barbari. Det homeriske spørgsmål: Én Homer eller mange rapsoder? Daktylisk heksameter, episke stiltræk. Areté - bedsthed. Timé - ære. Kleos - ry/omdømme. Gudeplan og menneskeplan. Teofani - guderne viser sig på menneskeplan. Antropomorfe guder - ligner mennesker. Do ut des - at ofre til guderne for at de skal give noget igen. Vi kigger også på opfattelsen af Odysseus’ helterolle og hans mest legendariske påfund, den trojanske hest.

Der er oplagte paralleller til de øvrige forløb – dels pga. de ovenfor nævnte temaer og begreber, dels mht. betydningen af viden og italesættelsen af den.

Basistekst fra Odysséen:
1. sangs vers 1-162 (Prooimion med musepåkaldelse, gudeforsamling og status på Ithaka)
8. sang vers 485-586 (Odysseus hos Faiakerne, hvor Trojas fald bliver genfortalt)
9. sang (Odysseus er hos Faiakerne og fortæller om dengang han var hos Kikonerne, hos Lotofagerne, på Gedeøen, og hos Kyklopen)

Anslået sidetal: 25.

Perspektivmateriale
- iPad-cover med illustration af kyklop med kølle, der spørger: ”Has Anybody Seen Nobody”, set på nethandelsportalen Redbubble. Både brugt som moderne udgangspunkt og til perspektivering.
- Simpsons og Odysséen (plakat).
- Karen Blixen: Det ubeskrevne Blad (novelle, 1957)
- Klaus Rifbjerg: Penelope (digt, 1970)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Arkitektur

Antikt udgangspunkt. Ved eksamen: Ikke gennemgåede monumenter.

Efter en kort introduktion til det basale stof inden for antik arkitektur arbejder eleverne mere selvstændigt med den konkrete beskrivelse, analyse og fortolkning af udvalgte kernemonumenter. Forløbet rundes af med, at eleverne i grupper producerer en film/screencast om et monument inklusiv selvvalgt, efterantik perspektivering.

Undervejs er der et tredelt fokus på arkitekturen som funktion, form/udsmykning og kommunikation. Samtidig trænes eleverne i at veksle imellem at forholde sig fagligt til usete monumenter og at fordybe sig i baggrundsviden omkring ét kendt monument.

Kernestof - gennemgåede antikke monumenter:
• Hera 1-templet, Pæstum
• Hefaistos-templet, Athens agora
• Erechtheion, Akropolis
• Nike-templet, Akropolis
• Parthenon, Akropolis
• Maison Carrée, Nîmes
• Pantheon, Rom
• Colosseum, Rom
• Titus-buen, Rom

I perspektiveringssammenhæng har vi fokuseret på renæssance, barok, nyklassicisme, historicisme og postmodernisme. Gennemgåede efterantikke monumenter:
• Santa Maria Novella-kirken, Firenze, 1470
• Palazzo Rucellai, Firenze, 1451
• Peterskirken, Rom, 1626
• Spejlsalen, Versailles, 1684
• Københavns Byret, 1815
• Harsdorffs Hus, 1780
• Rotes Rathaus, Berlin, 1869
• AT&T Building, New York, 1984
• Piazza d'Italia, New Orleans, 1978 

Anvendt grundbog:
Kristina Bonde: Græsk arkitektur - og sporene i eftertiden, s. 4-5, 19-25, 27-39, 45-47, 51-59.
Elevernes egne netsøgninger.

Anslået sidetal: 34.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Satyricon – en romersk "roman"

Satyricon – en romersk "roman": Decideret dekadent eller raffineret refererende?

Antikt udgangspunkt

Dette forløb baserer sig på Petronius’ Satyrica/Satyricon, nærmere bestemt et uddrag af værkets længste fragment, “Middag hos Trimalchio”, som uforglemmeligt introducerer den sidstnævnte, hovedrige frigivne. Indlejret i en kontekst, der på den ene side er farvet af Nero-tidens uforudsigelighed og udvendige ødselhed, og på den anden af en legende romersk kærlighed til græsk kultur, prøver vi i forløbet at lokalisere både dekadence, referencer og intertekstualitet i forskellige afskygninger. Vi fokuserer fx på rusen, det dionysiske, det omvendte og (selv)iscenesættelsen. Endvidere kigger vi på, hvorledes romerne i deres tilgang til grækerne satte gang i den første klassicisme. Således samler forløbet en bred vifte af temaer og motiver (fx den uindbudte gæsts ankomst midt i en fest) fra årets tidligere læste forløb.

Kernetekst: (anslået sidetal: 45)
"Middag hos Trimalchio" (i uddrag) fra Petronius' Satyricon, overs. Voetmann 2009, s. 30-43, 49-57 og 62-85.

Perspektiverende:
• Uddrag af film: "Fellini Satyricon" (Federico Fellini, 1969)
• "Trimalchio" brugt af F. Scott Fitzgerald som den første titel på det, der senere blev til "The Great Gatsby".
• Kataloget til Glyptotekets udstilling "Beriget & Beruset" (2018), s. 28-35.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer