Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Marcell Petersen
|
Hold
|
2024 Bi/2pq (2pq Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
Beskrivelse
I dette omhandler eucaryote cellers opbygning samt de membranprocesser vi ser i celler. Emnet er også ment som introduktion til biologi faget hvori der er fokus på læsning, afrapportering og rapport skrivning i faget.
Kernestof
̶ cellebiologi: overordnet opbygning af eucaryote celler og membranprocesser
Forsøg
- Osmoseforsøge
- Diffusion af NaOH i agar (lærer forsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmose forsøg
|
20-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Nervesystemet og sensorik
Beskrivelse
I dette forløb introduceres nervesystemet og nervesystemets opbygning. Et nervesignal beskrives og undersøges. Forløbet afsluttes med sensorik og en introduktion af koffein
Kernestof
– fysiologi: nervesystem
Supplerende stof
̶ sundhed, sygdom
Forsøg
- Hvor smager vi?
- Ekstraktion af koffein
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sexologi
I dette forløb skal vi snakke om kønshormoner, forplantning og de kvindelige og mandlige kønsorganer. Vi skal kigge lidt på fosterudvikling og i den forbindelse skal vi også snakke om præventive metoder. Så tager vi lidt om seksuelt overførte sygdomme samt hvad det vil sige at give samtykke. Vi slutter forløbet af med at snakke om hormonforstyrende stoffer.
kernestof: hormonel regulering og forplantning
Supplerende stof: hormonforstyrende stoffer
Sammentykke (p3 program), seksuelle overførte
sygdomme og prævention
Forsøg
- Østrogen og planter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mikrobiologi
Beskrivelse
Forløbet har til formål at introducere eleverne for mikrobiologisk vækst og bruger faktiske gær som eksemplificering. Derudover gros en surdej og der tales om tarmflora og tarm sundhed. Enzymer gennemgås og gør bruges i samspil med surdejen til at bage et brød.
Kernestof
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
̶ virus: opbygning og formering
– biokemiske processer: gæring
Supplerende stof
̶ Sundhed
Forsøg
- Enzymforsøg med bøffer
- Bage et brød
- Lav en surdej
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Krop og sundhed
I dette forløb skal i lære om hvordan vores krop bevæger sig. Vi skal have fokus på kredsløbet, muskler og kondi samt hvordan vores krop har det med stress. Vi besøger også insulin og glukagon som regulere den energi som kroppen bruger. Vi skal lave et forsøg omkring puls og blodtryk.
Kernestof:
oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb
Dybdegående stof
Fysiologiske effekt af motion
Forsøg
- Blodsukkermålinh
- to-punkts test
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Genetik og evolution
Beskrivelse
Vi starter med at kigge på DNA's opbygning, celledeling og proteinsyntese (det centrale dogme). Derefter skal i lære om nedarvning og genetisk variation. Vi anvender denne viden til at foretag et to-gens nedarvninig forsøg for at forstå hvordan egenskaber videregives til potentiel optimering og fremarvl at egenskaber i dyr og planter
Kernestof
– cellebiologi: liv og livets opståen
– makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer
– genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, og genteknologi
– evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion, herunder udvikling af resistens
Forsøg
- Blodtypebestemmelse
- To-gens nedarvning i majs
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økologi
Beskrivelse
I dette forløb vil i skifte bekendtskab med fotosyntesen lys- og mørkeproces samt stofkredsløb for N og P. Vi undersøger fotosyntesen og primærproduktionen vha. et forsøg. Vi kigger også på hvordan energistrømme bevæger sig igennem økosystemer og fødenet. Vi afslutter emnet med et fokus på klimaaftryk, fremtidens fødevare og fødevareproduktion med mere bæredygtige løsninger som skal forsøge at højne biodiversiteten og påvirke det omkring liggende miljø så lidt som muligt.
Kernestof
– biokemiske processer: fotosyntese og respiration
– økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, stofkredsløb og biodiversitet.
Forsøg
- Primærproduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64841463578",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64841463578",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64841463578"
}