Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Emil Mathiasen
|
Hold
|
2024 Sa2/2pq (2pq Sa2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Politik - Ideologi, velfærd og den politiske magt
Forløbet omhandler dansk politik. Med to overordnede temaer: 'Hvem har den politiske magt?' og 'Ideologi og velfærd - hvem gør hvad'?
Forløbet har først fokus på introduktion af politik og det politiske system.
Undervisningen har omhandlet demokrati, folketinget, parlamentarisme og samt lovgivningsprocessen.
Dernæst en gennemgang af udvalgte politiske ideologier.
Samf på B (2019) af Oliver Boserup Skov, Tobias Matthiesen og Victor Bjørnstrup, har været anvendt som primært pensum. Suppleret med relevante artikler.
Læste kapitler og deres indhold i punktform:
Kap. 4.1 – Hvem har den politiske magt?
- Politik på mikro- og makroniveau
- Eastons model over det politiske system
- Fordelingspolitik
- Værdipolitik
Kap. 4.2 – Hvordan kan et demokrati se ud?
- Repræsentativt demokrati
- Dahls fem demokrati kriterier
- Konkurrence- vs deltagelsesdemokrati
- Direkte demokrati
- Indireke demokrati
Kap. 4.4 – Folketingets rolle og position – den parlamentariske styringskæde og magtens tredeling.
- Magtens tredeling, Lovgivende magt, Udøvende magt, Dømmende magt
- Parlamentarisme (Negativ + positiv)
- Den parlamentariske styringskæde
- Folketingets arbejdsopgaver
- Regeringens opgaver
- Valgmåder
- Flertalsvalg og forholdstalsvalgsmetoden
- Spærregrænse, kredsmandater og tillægsmandater
- Det danske retssystem
Kap. 4.5 – Lovgivningsprocessen og dens aktører (s. 110-117)
- Lovgivningsprocessen i Danmark
- Medier
- Interesseorganisationer
- Græsrodsbevægelser
- EU
- Politiske partier
- Ministre og embedsmænd
- Fordelingen af arbejdsopgaver i det offentlige
- Kommunen, Regionen, Staten og EU
- Lobbyisme
Kap. 5 – Ideologi og velfærd – Hvem gør hvad?
Kap. 5.1 – Politiske ideologier (s. 142-153)
- Den danske velfærdsmodel
- De grundlæggende politiske ideologier og deres forgreninger
o Konservatisme
o Liberalisme
o Nyliberalisme
o Socialisme
o Socialliberalisme
- Progressiv => Legitimerende => Regressiv
- Stat, marked og civilsamfund
- Laissez-faire økonomi, den usynlige hånd
o Fri konkurrence, arbejdsdeling og specialisering
- Frie markedsøkonomi
- Forsørgelsessamfund
- Brugerbetaling, privatisering og udlicitering
- Karl Marx og den revolutionære socialisme
- Lighed og solidaritet
- Kapitalisme
- Merværdi
- Klassekamp
- Arbejderklasse
- Reformisk socialisme
- Omfordeling
- Plan økonomi
- Blandingsøkonomi
- Menneskeopfattelse, samfundsopfattelse og statsopfattelse
- Gevinst og nyttemaksimering
- Natvægterstat/minimal stat
Kap. 5.2 – Velfærdsmodeller – hvem skal levere velfærden? (s. 154-163)
- Velfærdsmodeller
o Den socialdemokratiske model (universelle)
o Den liberale model (residuale)
o Den konservative model (selektive)
- Velfærdsstatens funktioner
- Velfærdsydelser
- Konkurrencestaten
- Omfordeling
- Progressiv skat
- Universel
- Individorienteret
- Forsikringskasser
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kapitel 4: Hvem har den politiske magt?
-
Boserup Skov, Oliver, Matthiesen, Tobias, Bjørnstrup, Victor: SAMF PÅ B, Columbus; sider: 79-82, 98-108, 110-117, 142-153
-
Samf HF B - slideshow.pptx
-
Her er partiernes mærkesager til valget .pdf
-
Ideologier - partier.docx
-
Tilmeldingsblanket_2024_Region Hovedstaden.pdf
-
Informationsmail til HF-eleven_2024_Region Hovedstaden.pdf
-
Politiken guider efter fire ugers valgkamp - Her er partiernes udspil, krav og bud på en statsminister (1) .pdf
-
Politiken guider efter fire ugers valgkamp - Her er partiernes udspil, krav og bud på en statsminister (2) .pdf
-
SP Regeringen.docx
-
Regeringen har ikke længere sit eget flertal, Jyllands-Posten d.7. september 2024.pdf
-
Arb spørgsmål d. 16 sep.docx
-
4.4 Folketingets rolle og position .docx
-
Afsnit
-
Gruppeopgaver til s. 103-108 i Samf på B..docx
-
s. 108-109.docx
-
valg i Østrig 2024 - Den Store Danske _ Lex.pdf
-
Forstå Israel - Hamas konflikten: 10 ting, du skal vide
-
Begreb- og figur liste - Politik forløbet.docx
-
Opgave synopsis politik.docx
-
Synopsis præsentation.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sociologi - Identitet og social ulighed
Sociologi forløbet har haft to overordnede temaer i fokus. 'Identitet i det senmoderne samfund - hvem er jeg?' og 'Social ulighed og det multikulturelle samfund - myten om det lige Danmark.'
Samf på B (2019) af Oliver Boserup Skov, Tobias Matthiesen og Victor Bjørnstrup, har været anvendt som primært pensum.
Undervisningen har været suppleret med relevante artikler og dr-dokumentaren 'Barndom på bistand' fra DR.
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
Læste kapitler og deres indhold i punktform:
Tema 1: Identitet i det senmoderne – hvem er jeg?
2.1 Individ og samfund – hvordan formes vi som mennesker?
- Socialisering og socialiseringsarena
- Primær-, sekundær, dobbeltsocialisering og multisocialiseringsmodellen
- sociale roller, arenaer og fællesskaber
- Normer, sanktioner og social kontrol
- Familietyper
- Georg Mead - Jeg'et og mig'et, rolleovertagelse, imitation, den bestemte og generaliserede anden.
- Samfundstyper: Det tradiotionelle, industrielle og senmoderne samfund
2.2 Det senmoderne samfund – fire bud på samtidsdiagnose
- Anthony Giddens - Individualisering, aftraditionalisering, valgmuligheder, øget refleksivitet, adskillelse af tid og rum og udlejring af sociale relationer
- Thomas Ziehe - Kulturelt frisættelse, formbarhed, subjektivering, ontologisering og potensering
- Richard Sennett - konsekvensen af det fleksible arbejdsliv
- Hartmund Rosa - Individets fremmedgørelse i accelerationssamfundet
2.3 Sociale medier – hvordan påvirkes du?
- Sherry Turkle - Teknologien og dens magt over os
- Erving Goffman - Setting, face, front- og backstage
- Identitetsdannelsen på socialemedier
Tema 2: Social ulighed og det multikulturelle samfund – myten om det lige Danmark
3.1 Social ulighed – er alle lige i Danmark?
- Klassesamfundet (Karl Marx)
- Socialklasser
- Social ulighed i det senmoderne samfund, Formel lighed, chancelighed og resultat lighed.
- Pierre Bourdieu - Habitus, felter, ulighed i uddannelse, social-, økonomisk-, kulturel-, og symbolsk kapital.
- Social mobilitet og social arv
- John Rawls - Kan ulighed være retfærdig? - fordeling af samfundets goder, retfærdighedsprincipper
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Boserup Skov, Oliver, Matthiesen, Tobias, Bjørnstrup, Victor: SAMF PÅ B, Columbus; sider: 21-33, 48-78
-
Brøndum, Peter; Banke Hansen, Thor: LUK SAMFUNDET OP! 3.UDG., Columbus; sider: 30-34
-
Det industrielle samfund.pptx
-
Det senmoderne samfund.pptx
-
Teoriprøven - Luk Samfundet Op
-
Arbejd selv spørgsmål Samf på B 40-48.docx
-
Kristeligt Dagblad - Selfiekulturen truer unges selv.pdf
-
Richard Sennet og Hartmund Rosa.pptx
-
SSO og s.55-60.pptx
-
Lighed - Samfundsfag
-
Pierre bourdieu PP.pptx
-
Selvstændigt arbejde i samfundsfag.docx
-
Vi kæmper som Sisyfos mod ulighed i uddannelse - artikel.docx
-
Barndom på bistand - Pierre Bourdieu.pptx
-
Barndom på bistand - kapitalformer.docx
-
How to - tabeller, grafer, modeller mm.pdf
-
Tabeller.pdf
-
Arb. sp 68-72.docx
-
Arbejdsspørgsmål s. 72-78.docx
-
Sociologi HF - til elever.pptx
-
Opgave synopsis politik.docx
-
Synopsis præsentation.pptx
-
Materialesamling 3 etniske minoriteter (normer, værdier).doc
-
Opgave synopsis sociologi.docx
-
Vive: "Danske politikere har aldrig haft den store interesse for sociale ulighed i adgangen til videregående uddannelser" - Altinget.dk
-
Uddannelse afgør, hvordan det går os i livet
-
Flere forældre klager: »Hvis vi ikke får stoppet det, skræmmer vi for mange lærere væk«
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Indvandringens konsekvenser
'Indvandringens konsekvenser' er et forløb, som har et overordnet tema, hvor temaet undersøges ved brug af politik, sociologi og økonomi igennem kapitlet.
Samfundsfag på tværs! (Ibog) af Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge, har været anvendt som primært pensum.
https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=1
Læste kapitler og deres indhold i punktform:
Indvandringens konsekvenser
3.1Integration og identitet (sociologi)
- Integrationsformer: assimilation, segregation og pluralististik integration
- Identitets valg (Thomas Hylland Eriksen): Den rene-, bindestregs- eller den kreolske identitet.
- Forestillede fællesskaber, sociale kontruktioner
- Danmarks kanon
3.3 Politikerne, magten og medierne i integrationsdebatten i Danmark (Politik)
- Undersøgelse af hvordan 5 foreskellige partier udtaler sig om integrationen i DK (Enhedslisten, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Venstre og Nye Borgerlige)
- At skelne imellem værdi- og fordelingspolitik
- Magtens tredeling
- Populisme
- Mediernes rolle i samfundet: Nyhedskriterier og framing
- Stigmatisering af minoritets unge (Goffmann)
3.5 Hvad koster indvandringen til Danmark? (Økonomi)
- Beskæftigelsesfrekvens
- Arbejdsstyrke
- Nettobidrag - Udgifter vs indtægter
- Finans- og pengepolitik
- Markedsmekanismen
- Arbejdsmarkedspolitik (passiv og aktiv)
- Den danske flexicurity model
3.6 Økonomiske prioriteringsproblemer (Økonomi)
- Velfærdsstatens udgifterposter
- Økonomiske prioriteringsproblemer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økonomi
Økonomi forløbet har haft et overordnet tema i fokus - 'Økonomi, din guide til BNP, vækst og lykke'.
Samf på B (2019) af Oliver Boserup Skov, Tobias Matthiesen og Victor Bjørnstrup, har været anvendt som primært pensum.
Supplerende materiale fra bla. Danmarks statistik har ligeledes været anvendt.
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
Læste kapitler og deres indhold i punktform:
Tema 1: Økonomi, din guide til BNP, vækst og lykke
7.1 Hvad er økonomi?
- Udbud, efterspørgsel og markedsligevægt
- Markedsmekanisme og prisdannelse
- Markedsøkonomi og blandingsøkonomi
- Det frie marked
7.2 Det økonomiske kredsløb og konjunkturerne
- Det økonomiske kredsløb
- Konjunkturer og konjunktursvingninger (Høj, lav, nedgang og opgang)
7.3 Samfundsøkonomiske mål
- Økonomisk vækst, bæredygtig udvikling, lav arbejdsløshed og høj beskæftigelse, balance på de offentlige finanser, ligelig fordeling af velstanden, stabil inflation og balance på betalingsbalancen.
- BNP
- Arbejdsløshedformer
- Gini-koefficient og Lorenz-kurven
- Årsager til inflation
- Velstand vs velfærd
7.4 Økonomisk politik – hvordan kan man styre samfundsøkonomien?
- Makroøkonomisk styring af økonomien
- Finanspolitik (ekspansiv og kontraktiv)
- Pengepolitik og renten
- Valutapolitik
- Multiplikator-effekten
- De økonomiske skoler - Keynes og Neoklassisk økonomisk teori
- Strukturpolitik (arbejdsmarkeds- og skattepolitik)
- Flexicurity-modellen
- Arbejdsmarkedspolitiske strategier (stramning og opkvalificering)
7.6 Den offentlige sektor – hvor kommer pengene fra, og hvad bruges de til?
- Den offentlige sektors opgaver (Stat, kommune og regioner)
- Styring af samfundsøkonomi, løsning af fællesopgaver, udligning og omfordeling
- Indtægter og udgifter
- Direkte og indirekte skatter
- Indkomstskat og skattetryk
- Det danske personskattesystem
- Den offentlige sektors udgiftsposter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Roadmovies
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64841509263",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64841509263",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64841509263"
}