Holdet 2024 Id/2pq - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Emil Mathiasen
Hold 2024 Id/2pq (2pq Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fodbold og arbejdsfysiologi
Titel 2 Pickleball - det samfundsvidenskabelige perspektiv
Titel 3 Volleybal og idrætspsykologi/teamudvikling
Titel 4 Badminton, anatomi og bevægelseanalyser
Titel 5 Rytmisk opvarming
Titel 6 Pardans og det dansende menneske

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fodbold og arbejdsfysiologi

I forløbet fodbold og arbejdsfysiologi, har eleverne tilegnet sig færdigheder og kompetencer i disciplinen indendørsfodbold, dog uden bander.

Det overordnede fokus har været på overtalsspil, forsvarsspil, teknik, småspil og tålmodighed til at komme til den rigtige afslutning.  

Anvendt pensum til fodbold: Kapitel 11 i Yubio Idræt C+B (2024) – Fodbold – s. 508-540

Tekniske kompetencer:
- Spark og afleveringer med indersiden af foden (gerne hårde og flade, da der spilles indendørsfodbold) - Både højre og venstre fod.
- Spark med vristen.
- Forskellige tæmninger af bolden for at opnå kontrol samt holde bolden inden for spil afstand.
- Simple driblinger hvor bolden holdes tæt ved fødderne (udvise boldkontrol).
- Skudfinter og kropsfinter, for at snyde sin modstander.

Taktiske kompetencer:
- Positionere sig rigtigt i forsvaret og angrebet.
- Gøre sig spilbar for sine medspillere.
- Kommunikation undervejs i spillet.


I arbejdsfysiologi er eleverne blevet undervist i følgende emner:

Idrætsteori 1: - Yubio kap. 3 – Træningslære s. 67-77 (2024)
- Superkompensation
- Arbejdets tre faser
- Opvarmning/nedvarmning
- Aerob træning (kondital & udholdenhed, kontinuerlig træning og mærkbare effekter)
- Anaerob træning

Idrætsteori 2: - Yubio kap. 3 – Træningslære s. 77-84 (2024)
- Anaerobt arbejde
- Effekter ved anaerob træning
- Muskelstyrke
- Muskel udholdenhed
- Forspænding

Idrætsteori 3:  -Yubio kap. 3 – Træningslære s. 72-78 + s. 543-545. (2024)
- Hurtighedstræning
- Hurtighed-udholdenhedstræning (produktions- og tolerancetræning)

Idrætsteori 4: Yubio kap 2. – Menneskets fysiologi s. 63-65 (2024)  
- ATP dannelse i kroppen
- De tre energi systemer (CP, mælkesyregæring og arbejde med ilt)

Idrætsteori 5: Yubio kap 8. – Udvidet fysiologi & træningslære – s. 295-299 (2024)
- Anaerobe tærskel
- Laktatdannelse og koncentration i blodet
- Mælkesyregæring
- Type 1 og 2 muskelfibre

Idrætsteori 6: Yubio kap 8. – Udvidet fysiologi & træningslære – s. 305-309 (2024)
- Effekter af aerobstræning
- Slagvolumen og minutvolumen
- Hvilkepuls, arbejdspuls og maksimalpuls.
- Lungeventilation
- Rødeblodlegemer + hæmatokritværdi
- Blodvolumen

Yubio 2024:
https://www.dropbox.com/scl/fi/vmvredfwg7fe16lusw9t3/Yubio-Idr-t-C-B-2024-Birker-d-Gymnasium-2027.pdf?rlkey=4meob0ejd0f9ez9wt8r3lxry9&dl=1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Pickleball - det samfundsvidenskabelige perspektiv

I forløbet 'Pickleball og det samfundsvidenskabelige perspektiv', har  eleverne tilegnet sig færdigheder og kompetencer i disciplinen pickleball, både i single og double.

Det overordnede fokus har været på kendskab til regler, serv-teknik, angrebs- og forsvarsspil, forskellige skudteknikker og taktik på banen.

Undervisningmaterialet til pickleball har primært bestået af videoer fra internettet:
https://www.tiktok.com/@enhancepickleball
https://www.youtube.com/watch?v=OtsQU2bA-QY&ab_channel=ThatPickleballGuy-KyleKoszuta

Tekniske kompetencer:
- Serv (med og uden skrue)
- Forhåndsslag (almindeligt og med backspin/slice)
- Introduktion til forhåndslag med topspin
- Baghåndsslag (almindelig og med backspin/slice)
- Smash
- Drop og lob
- Net/dink spil

Taktiske kompetencer:
- Erobrer nettet (særligt double)
- Hensigtsmæssigt placering af bolde i forhold til modstanders placering

I den teoretiske del vedrørende det samfundsfaglige perspektiv, er eleverne blevet undervist i følgende emner:

Anvendt litteratur: Idræt B - Idrætsteori (2019)
Forfattere:  Bo Isaksen med flere.
https://idraet-b.systime.dk/?id=266

Idrætsteori 1 Idræt B kap. 4

Kap. 4.1 Dyrker de sport?
- Idrættens organiseringsformer
- Idrætsdeltagelse og uddannelse
- Motiver for at dyrke idræt
- Idrættens enhedstese ”trickle-down-effekt”

Idrætsteori 2
Artikel ”Pickleball bliver en del af Dansk TennisForbund” (pdf-fil)

Idrætsteori 3
Kap 4.2 – Samfund, krop og identitet
- Idrætten i det senmoderne samfund
- Aftraditionalisering, individualisering, refleksivitet (identitet)
- Thomas Ziehe – Kulturel frisætning
- Zygmunt Bauman – Flydende modernitet
- Kroppens formbarhed
- Motiver for idræt
- Sundhed, image, sjov, fællesskab
- Pierre Bourdieu – Kapital, habitus og felt
- Økonomisk, social, kulturel og symbolsk kapital

Idrætsteori 5
Kap. 4.3 – Nye tendenser i organisering af sport og motion
- Idræt udviklingens fire bølger
- Nye tendenser i organiseringen af idræt (stat, marked & civilsamfund)
- Forening-, kommerciel- og selvorganiseret idræt

Artikel: Hvad er en folkeoplysende forening? (dgi.dk) https://www.dgi.dk/raad-og-vejledning/opret-en-ny-forening/folkeoplysende-forening
- Folkeoplysningsloven
- Idrætsforeninger m.m.

Idrætsteori 6
https://www.dr.dk/sporten/oevrig/nazi-propaganda-og-blod-i-vandet-naar-sport-og-politik-brager-sammen
- sportwashing & greenwashing
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Volleybal og idrætspsykologi/teamudvikling

I forløbet 'Volleyball og idrætspsykologi/teamudvikling', har  eleverne tilegnet sig færdigheder og kompetencer i disciplinen volleyball.

I forløbet var idrætsholdet 2pq Id fordelt ud på i alt 2 hold á 6 spillere på hver, ved navn Team Farum og Team Birkerød. Formålet var at hvert hold gradvist skulle inkorporere og arbejde med de idrætspsykologiske- og teamudviklingsteorier, som blev præsenteret i den teoretiske del af undervisningen.  

De overordnede volleyball tekniske og taktiske fokuspunkter, har været på kendskab til regler, serv, angrebs- og forsvarsspil (smash og blokade), taktik på banen, kommunikation og rotation med faste hævere.

Undervisningmaterialet: Kapitel 13 i Yubio Idræt C+B (2024) – Volleyball – s. 588-620.

Tekniske kompetencer:
- Serv (underhånd + overhånd)
- Overhåndsserv variationer: Skrue, topspin eller springserv.
- Modtage slag: Finger- og baggerslag
- Maskeret fingerslag (særligt fra hæveren)
- Smash og indløb til smash
- Blokader

Taktiske kompetencer:
- Kommunikation og samarbejde
- Positionering undervejs i spillet (angreb og forsvar)

I den teoretiske del vedrørende idrætspsykologi og teamudvikling, er eleverne blevet undervist i følgende emner:

Idrætsteori 1
Yubio Idræt C+B (2024) Kap. 5 Idrætspsykologi s. 133-137
- Ryan & Deci’s selvbestemmelsesteori
- Ydre- og indre motivation
- Amotivation
- De tre psykologiske behov – autonomi, kompetence og tilhørsforhold
- Resultatmål, præstationsmål og procesmål
- Målorienteringsteorien
- Konkurrence- vs. opgaveorientering

Idrætsteori 2
Yubio Idræt C+B (2024) Kap. 5 Idrætspsykologi s. 137-146
- Spændingsregulering
- Det optimale spændingsniveau
- Holdets topppræstation
- Formelle- og uformelle roller
- Målsætninger
- Det velfungerende team => 1+1+1=4
- Samarbejde
- Social dovenskab
- Ringelmann-effekten
- Sammenhold og kohæsion
- Opgave- og socialkohæsion
- Roller og kommunikation
- Rollekonflikt

Idrætsteori 4
Yubio Idræt C+B (2024) Kap. 5 Idrætspsykologi s. 146-148
- Aggressioner i idræt
- Positiv aggression
- Negativ aggression

Yubio 2024:
https://www.dropbox.com/scl/fi/vmvredfwg7fe16lusw9t3/Yubio-Idr-t-C-B-2024-Birker-d-Gymnasium-2027.pdf?rlkey=4meob0ejd0f9ez9wt8r3lxry9&dl=1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Badminton, anatomi og bevægelseanalyser

I forløbet 'badminton, anatomi og bevægelsesanalyser', har  eleverne tilegnet sig færdigheder og kompetencer i disciplinen badminton, både i single og double.

I badminton har eleverne arbejdet med følgende tekniske og taktiske færdigheder:
Tekniske kompetencer:
- Korrekt ketcher greb (både forhånd og baghånd)
- Serv: Enten baghånd eller forhånd - variere imellem kort eller lang afhængigt af modstander.
- Clearslag: Fokus på den tekniske udførelse. Der forventes ikke at kunne skydes fra baglinje til baglinje.
- Baghåndsslag: Fokus på den tekniske udførelse
- 'Over the head'-slag (alternativ til baghånd)
- Smash
- Lob og  drop-variationer (net og krydsdrop),
- Netspil
- Simple slagserier.
- Benarbejde

Taktiske:
- Placering ved spilcentrum
- Anticipation
- Variation af slag i forhold til modstanders placering
- Samarbejde i double: Fokus på korrekt positionering, om man angriber eller forsvarer.

Undervisningsmaterialet: Kapitel 22 i Yubio Idræt C+B (2024) – Badminton – s. 858-887

I den teoretiske del har eleverne tilegnet sig færdigheder indenfor viden om kroppens anatomi og udarbejdelse af bevægelsesanalyser.
Undervisningmaterialet har været B - for bedre idræt (2020) Kap 3. Anatomi & Bevægelseslære og et Anatomi-kompendie der var lavet til forløbet.
https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=132


Idrætsteori 1
Kap 3.1 Bevægeapparatets anatomi
- Led og ledtyper
- Muskler og bevægelser (koncentrisk, excentrisk og statisk)
- Fleksion (bøjning), extension (strækning)
- Abduktion (udadføring), Adduktion (indadføring)
- Indadrotation, udadrotation
- Agonist, synergist og antagonist

Idrætsteori 2
Kap 3.2 Overkroppens anatomi
- Rygsøjlens muskler
- Skulderleddet og tilhørende muskler
- Albueleddet og tilhørende muskler

Idrætsteori 3
Kap 3.3 Benenes anatomi
- Hofteleddet og de tilhørende muskler
- Knæleddet og de tilhørende muskler
- Ankelleddet og de tilhørende muskler
- Afsætsbevægelsen

Idrætsteori 4
Kap 3 Baggerslaget (pdf-fil)
Kap 3.5 Bevægelsesanalyse
- Bevægelsesanalyse

Idrætsteori 5
Kap 3.4 Centralbevægelsen
- Centralbevægelsen

Yubio 2024:
https://www.dropbox.com/scl/fi/vmvredfwg7fe16lusw9t3/Yubio-Idr-t-C-B-2024-Birker-d-Gymnasium-2027.pdf?rlkey=4meob0ejd0f9ez9wt8r3lxry9&dl=1



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Rytmisk opvarming

OBS: Forløbet er hævet fra C-niveau

Rytmisk opvarmning

Formål: At planlægge og gennemføre eget opvarmningsprogram i grupper.

Eleverne skal opnå teoretisk viden om opvarmning og rytmiske kvaliteter og derefter selv udforme et opvarmningsprogram i grupper, som fremvises med klassen.

- Musiktælling, øvelser skal passe til musik (løb, sving, styrke, hop)
- bevægelseskvalitet (fokus på at gennemføre øvelser korrekt - holde rytme i løb, lave sving med tyngde, timing og synkront i gruppe, synkronitet og korrekt udførte styrkemomenter, det samme i hop.
- Rytme

Teori: Yubio s. 1333-1353 + interne papirer om opvarmningsprogrammer og musiktælling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
Titel 6 Pardans og det dansende menneske

OBS: Forløbet er hævet fra C-niveau

Les Lanciers: at eleverne får en fornemmelse for dansens mere ædle og æstetiske udtryk, at vise den mere elegante fremtoning og at damen lader sig føre igennem dansen, at manden viser at han fører damen rundt.
Tekniske kompetencer: At kunne danse i takt til musikken, Chásse-trin, Balancier-trin og de forskellige varianter.

Bachata:: At føre / blive ført igennem en sekvens med bachata-musik og opnå flow mellem grundtrin og enkelte variationer og opnå en bevidsthed om dansens udtryk i takt til musikken.

Teknik: I det første modul i indenfor de enkelte danse vil hovedvægten være på dansens trin, teknikker og enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. I de følgende moduler vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk.


Teori: idræt c. kap. 7
Videnskab.dk: Derfor danser vi Lanciers (https://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-danser-vi-lanciers)
Kapitel 31 i Yubio Idræt C+B - s. 1361-1371
Bachata:
https://www.youtube.com/watch?v=oj-S6T4oZeU&t=185s&ab_channel=Roberto%26MagdalenaBachata
https://www.youtube.com/watch?v=uYogZ8wGrv0&ab_channel=Marius%26ElenaOfficial
https://www.youtube.com/watch?v=npA-foACPJ0&t=319s&ab_channel=BachataMastery

Dokumenter ligger under fanen 'forløbsmaterialet'
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer