Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Jakob Fogtmann Iversen
|
Hold
|
2024 ng/l (1l ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vand og Klima
Vand:
Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer.
Kilder til forurening af søer og grundvand.
Øvelse med bestemmelse af et vandløbs vandskel (se link til hjemmeside)
Gruppearbejde med præsentation af case om oversvømmelse i 1998 i Bangladesh (IB bog "The Wider World")
Klima:
Årstidsvariationer, strålingsbalancen og drivhuseffekten
Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter:
Elevfremlæggelse om forskellige klimazoner of plantebælter
̶ Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Vi ser på klimaforandringer i DK via DMI´s klimaatlas, og bruger statistik fra DST mht. fra hvilke sektorer vores CO2 udledning kommer fra.
Elevarbejde med i grupper, med permafrostopgave
Fælles gennemgang af Kulstofs kredsløb
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelse med Vandskel
|
11-11-2024
|
Oversvømmelser i Bangladesh
|
03-12-2024
|
Klimaopgave om Permafrost
|
10-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi og produktion
Geologisk dannelse af fossile brændsler, og deres udnyttelse (kulstofkredsløbet inddraget)
Brug af dataplatform Webgeology.no (nbvm.no/) med gennemgang af kulbrinter, deres dannelse og eftersøgning og udnyttelse.
Elevfremlæggelse af forskellige energiformer med fokus på fremtidige bæredygtige energiformer.
Produktion, teknologi og naturgrundlag:
Produktion og erhvervsudvikling
Landbrugsproduktion og kobling til naturgrundlaget
Forskellige økosystemer og deres grad af menneskelig påvirkning
Eleverne har arbejdet med bæredygtigheds begrebet og "global footprint" (footprint-calculator) og "biokapacitet" via hjemmesider med data (footprintnetwork.org)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Energipræsentationer
|
18-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Geologiske processer
Jordens dannelse og geologiske tid, og herunder dannelse af bjergarter.
Praktisk arbejde (mindre grupper) med klassificering af forskellige bjergarter (sedimentære, magmatiske og metamorfe).
Snak om hvorfor man ser granit og gnejs på jordens overflade (isostasi princippet).
Jordens pladegrænser, Wegeners kontinental teori.
Dannelse af vulkaner og jordskælv og deres grografiske lokalisering på jorden.
Praktisk gennemgang af beregning af et jordskælvs styrke på Richterskalaen via seismogram og tid for ankomst mellem P-og S- bølgen
Gruppearbejde med fælles gennemgang:
Case om jordskælv i Japan (Kobe) og Kina (Sichuan provinsen).
Case med vulkanudbrud i Italien (etna) og Indonesien (Merapi)
Gennemgang (fælles gennemgang ) mht naturkatastrofer i I- og U-lande, og hvordan kan man gardere sig mod disse katastrofer.
(Litteratur er fra IB-bog "The Wider world")
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Klassificering af bjergarter
|
25-02-2025
|
Konsekvenser af pladetektonisk aktivitet
|
05-03-2025
|
Bestemmelse af jordskælvs epicenter
|
20-03-2025
|
Præsentationer af jordskælv og vulkanisme
|
22-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65133262799",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65133262799",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65133262799"
}