Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Susanne Vestergaard Knudsen
|
Hold
|
2024 bk/adkxz1 (1adkxz bk1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vanitas og menemto mori - stilliben
Vi undersøger stilleben som genre kunsthistorisk set, med fokus på barokkens stilleben og vanitasmotiver.
Repetition af billedanalysens centrale begreber:
- Formalanalyse (komposition, farver, rum osv.),
- Betydningsanalyse (f.eks. ikonografisk analyse, afkodning af symboler m.m.)
- Socialanalyse (Baggrunden for værkets tilblivelse, værkets virkning på samfundet, indskrivning i den historiske samtid).
Vi ser også eksempler på, hvordan samtidskunstnere arbejder med vanitasmotivet.
Praktisk arbejde:
- Iscenesat fotografi med en moderne version af et vanitasbillede, som afspejler egen tid og kontekst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Politisk kunst
Forløb om politisk kunst og samfundsengegeret kunst, herunder installationskunst i det offentlige rum.
Om magthavernes propagandistiske brug af kunsten, og om samtidskunstens debatskabende værker.
Foredrag på skolen ved Simone Aaberg Kærn, som fortæller om sit kunstneriske virke og om kunst som politisk aktivistisme (f.eks. angreb på maleri på Statens Museum for kunst).
Politisk kunst gennem tiden
Denne del af forløbet handler om hvordan kunsten igennem tiden har spillet en rolle politisk. Desuden diskuteres kunstnerens rolle i forbindelse med kunstværkernes tilblivelse.
- Kunsten som propagandamiddel for samfundets magthavere. Kunstneren må til en vis grad underlægge sig bestillerens ønsker.
- Kunsten som middel for kunstnerens personlige tolkning af politiske begivenheder og en måde at sætte fokus på bestemte begivenheder. Kunstneren får større autonomitet.
- Samtidskunsten bliver debatskabende. Kunstner, værk og beskuer påvirker hinanden i samtidskunsten, og kunstneren er helt autonom.
Praktisk opgave: En moderne parafrase af Delacroixs værk "Friheden fører folket" fra 1830.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
The Fourth Plinth
1The fourth Plinth, Trafalga Square i London.
Den centrale plads i London har statuer af general Nelson og to andre nationale britiske helte. En rytterstatue og to personer i stor skala. Pladsen dyrker det nationale. Oprindeligt var planen, at der skulle være 4 skulpturer, og der blev lavet 4 store sokler. Den sidste skulptur blev aldrig til noget af finansielle grunde (The fourth Plinth). Siden 1999 har skiftende samtidskunstnere lavet skulpturer til plinten. Værkerne er stedsspecifikke. De er lavet til lige præcis dét sted - formelt og indholdsmæssigt.
Værkerne skaber debat på forskellig vis. de handler om nationale problemstillinger og om alment menneskelige, moralske og etiske problemstillinger.
Efter en undersøgelse af af pladsen, laver eleverne deres eget bud på en skulptur til "the fourth Plinth".
Praktisk: lav en model af en skulptur til The Fourth Plinth i London.
Materialet skal have en vigtig betydning for dit skulpturs betydning og debatskabende funktion.
Det er ikke modellens materiale, men det materiale, som skulle anvendes til den rigtige skulptur, hvis den skulle placeres på soklen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det ustyrlige i kunsten
Udstillingsbesøg på ARKEN - Frederik Næblerød.
(Aftenbesøg, hvor kun få elever deltog).
Introducerende film og herefter kort lærerintro til Det ustyrlige i kunsten historisk set, fra ekspressionismen og surrealismen over Cobra og abstrakt ekspressionisme.
Kort praktisk øvelse om "Plettens æstetik", hvor tilfældigt afsatte farveklatter danner udgangspunkt for små figurative billeder. Som surrealisternes automatisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Installationskunst
Introduktion til analyse af installationskunst (Tjekliste til brug ved analyse af installationskunst). Begreberne skal eleverne anvende i formidlingen af egne installationsmodeller.
Analyse af udvalgte værker i grupper.
Besøg på Copenhagen Contemporary på Refshaleøen.
- Emma Talbot “Are you a Living Thing That Is Dying or a Dying Thing That Is Living?”.
- Marta Munjin: "Intensify Life"
Praktisk opgave (individuelt eller i gruppe):
Lav en kunstinstallation hvor "stof" indgå..
Praktisk model, samt planche, som samler skitser, ideér, inspirationskilder og analyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt - Overgange
Eksamensprojekt i billedkunst 2025
TEMA: OVERGANGE
Hvordan kan temaet overgange visualiseres i kunst?
Du skal undersøge et eller flere værker af professionelle kunstnere og lave dit eget værk under temaet OVERGANGE.
Værket skal indeholde en eller flere kontraster. Det kan være en indholdsmæssig kontrast, kontrasten mellem haptisk/ optisk synsmåde, materialer, farvekontraster, lys/mørke eller andet.
Overgange kan forstås fysisk, metafysisk, metaforisk og som tid eller sted. Tænk ud af boksen!
Produktkrav:
• Et praktisk projekt, som besvarer opgaven kreativt.
• En planche eller en powerpoint med max 5 slides, som beskriver:
1) Din idé og proces - herunder inspirationsmateriale og skitser
2) Fotos af det færdige værk
3) Husk at give dit værk en titel – det kan tilføje helt nye betydninger.
Præsentation
• En videofremlæggelse, som uploades på Filer Teams. Varighed: Maks. 3 min.
• En kort præsentationstekst til udstilling med:
o Dit (kunstnerens) navn
o Valg af ’overgang’
o Titel
o Beskrivelse af ide (maks. 50 ord)
Proces:
• Brainstorm ALT om overgange
• Undersøg og find inspiration i kunstværker og genstande. Gem.
Det er tilladt at lave en parafrase.
• Husk, at dit værk skal indeholde en eller flere tydelige kontraster, så tænk det ind.
• Du vælger selv materialer og teknik (maleri, tegning, grafik, collage, skulptur, animationsfilm, foto…)
• Du skal have din idé og dit materiale godkendt af læreren, før du går i gang med det praktiske.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensforberedelse og repetition
Repetion, eksamensforberedelse og værkstedstimer.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Metode | BILLEDKUNSTBOGEN
-
Her linkes til metodeteksten fra grundforløbet, hvor I kan repetere fagudtryk fra formalanalysen.
-
Grupper til fremlæggelser, 1adkxz bk1Adam, Alpha, Ellen, Mathilde, Victoria QAlfred, Annabella, Ena, Mia, VijanaAndreas, Astrid, Freja, OliviaErik, Claudia, Victoria V, SiljeGustav, Eline, Kristine, Sander
-
Jacques Louis David, Napoleon krydser Alperne.docx
-
Alle analyseskemaer fra Temaer i Kunsren 1.pdf
-
Billedkunst - Udtryk og begreber som du skal kende.docx
-
Peter Carlsen, Danmark, 2009.docx
-
Tjek listen med fagudtryk igennem hjemme, og marker dem du ikke har styr på. Du skal ikke skrive en lang forklaring ud for hvert ord, men gerne et par stikord ved de ord, hvor du lige skal tænke dig om.
-
Udfyld dokumentet med "Udtryk og begreber".
-
Billedkunst - Udtryk og begreber som du skal kende (2).docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65133464606",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65133464606",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65133464606"
}