Holdet 2024 bk/adkxz1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Susanne Vestergaard Knudsen
Hold 2024 bk/adkxz1 (1adkxz bk1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vanitas og menemto mori - stilliben
Titel 2 Politisk kunst
Titel 3 The Fourth Plinth
Titel 4 Det ustyrlige i kunsten
Titel 5 Installationskunst
Titel 6 Eksamensprojekt - Overgange
Titel 7 Eksamensforberedelse og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vanitas og menemto mori - stilliben

Vi undersøger stilleben som genre kunsthistorisk set, med fokus på barokkens stilleben og vanitasmotiver.
Repetition af billedanalysens centrale begreber:
- Formalanalyse (komposition, farver, rum osv.),
- Betydningsanalyse (f.eks. ikonografisk analyse, afkodning af symboler m.m.)
- Socialanalyse (Baggrunden for værkets tilblivelse, værkets virkning på samfundet, indskrivning i den historiske samtid).
Vi ser også eksempler på, hvordan samtidskunstnere arbejder med vanitasmotivet.

Praktisk arbejde:
- Iscenesat fotografi med en moderne version af et vanitasbillede, som afspejler egen tid og kontekst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Politisk kunst

Forløb om politisk kunst og samfundsengegeret kunst, herunder installationskunst i det offentlige rum.
Om magthavernes propagandistiske brug af kunsten, og om samtidskunstens debatskabende værker.

Foredrag på skolen ved Simone Aaberg Kærn, som fortæller om sit kunstneriske virke og om kunst som politisk aktivistisme (f.eks. angreb på maleri på Statens Museum for kunst).

Politisk kunst gennem tiden
Denne del af forløbet handler om hvordan kunsten igennem tiden har spillet en rolle politisk. Desuden diskuteres kunstnerens rolle i forbindelse med kunstværkernes tilblivelse.
- Kunsten som propagandamiddel for samfundets magthavere. Kunstneren må til en vis grad underlægge sig bestillerens ønsker.
- Kunsten som middel for kunstnerens personlige tolkning af politiske begivenheder og en måde at sætte fokus på bestemte begivenheder. Kunstneren får større autonomitet.
- Samtidskunsten bliver debatskabende. Kunstner, værk og beskuer påvirker hinanden i samtidskunsten, og kunstneren er helt autonom.

Praktisk opgave: En moderne parafrase af Delacroixs værk "Friheden fører folket" fra 1830.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 The Fourth Plinth

1The fourth Plinth, Trafalga Square i London.
Den centrale plads i London har statuer af general Nelson og to andre nationale britiske helte. En rytterstatue og to personer i stor skala. Pladsen dyrker det nationale. Oprindeligt var planen, at der skulle være 4 skulpturer, og der blev lavet 4 store sokler. Den sidste skulptur blev aldrig til noget af finansielle grunde (The fourth Plinth). Siden 1999 har skiftende samtidskunstnere lavet skulpturer til plinten. Værkerne er stedsspecifikke. De er lavet til lige præcis dét sted - formelt og indholdsmæssigt.
Værkerne skaber debat på forskellig vis. de handler om nationale problemstillinger og om alment menneskelige, moralske og etiske problemstillinger.
Efter en undersøgelse af af pladsen, laver eleverne deres eget bud på en skulptur til "the fourth Plinth".

Praktisk: lav en model af en skulptur til The Fourth Plinth i London.
Materialet skal have en vigtig betydning for dit skulpturs betydning og debatskabende funktion.
Det er ikke modellens materiale, men det materiale, som skulle anvendes til den rigtige skulptur, hvis den skulle placeres på soklen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det ustyrlige i kunsten

Udstillingsbesøg på ARKEN - Frederik Næblerød.
(Aftenbesøg, hvor kun få elever deltog).

Introducerende film og herefter kort lærerintro til Det ustyrlige i kunsten historisk set, fra ekspressionismen og surrealismen over Cobra og abstrakt ekspressionisme.
Kort praktisk øvelse om "Plettens æstetik", hvor tilfældigt afsatte farveklatter danner udgangspunkt for små figurative billeder. Som surrealisternes automatisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Installationskunst



Introduktion til analyse af installationskunst (Tjekliste til brug ved analyse af installationskunst).  Begreberne skal eleverne anvende i formidlingen af egne installationsmodeller.

Analyse af udvalgte værker i grupper.

Besøg på Copenhagen Contemporary på Refshaleøen.
- Emma Talbot “Are you a Living Thing That Is Dying or a Dying Thing That Is Living?”.
- Marta Munjin: "Intensify Life"


Praktisk opgave (individuelt eller i gruppe):
Lav en kunstinstallation hvor "stof" indgå..
Praktisk model, samt planche, som samler skitser, ideér, inspirationskilder og analyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensprojekt - Overgange

Eksamensprojekt i billedkunst 2025

TEMA: OVERGANGE
Hvordan kan temaet overgange visualiseres i kunst?

Du skal undersøge et eller flere værker af professionelle kunstnere og lave dit eget værk under temaet OVERGANGE.

Værket skal indeholde en eller flere kontraster. Det kan være en indholdsmæssig kontrast, kontrasten mellem haptisk/ optisk synsmåde, materialer, farvekontraster, lys/mørke eller andet.

Overgange kan forstås fysisk, metafysisk, metaforisk og som tid eller sted. Tænk ud af boksen!


Produktkrav:
• Et praktisk projekt, som besvarer opgaven kreativt.
• En planche eller en powerpoint med max 5 slides, som beskriver:
1) Din idé og proces - herunder inspirationsmateriale og skitser
2) Fotos af det færdige værk
3) Husk at give dit værk en titel – det kan tilføje helt nye betydninger.

Præsentation
• En videofremlæggelse, som uploades på Filer Teams. Varighed: Maks. 3 min.
• En kort præsentationstekst til udstilling med:
o Dit (kunstnerens) navn
o Valg af ’overgang’
o Titel
o Beskrivelse af ide (maks. 50 ord)

Proces:
• Brainstorm ALT om overgange
• Undersøg og find inspiration i kunstværker og genstande. Gem.
Det er tilladt at lave en parafrase.
• Husk, at dit værk skal indeholde en eller flere tydelige kontraster, så tænk det ind.
• Du vælger selv materialer og teknik (maleri, tegning, grafik, collage, skulptur, animationsfilm, foto…)
• Du skal have din idé og dit materiale godkendt af læreren, før du går i gang med det praktiske.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer