Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Anne Mette Simmelsgaard Dickmeiss
|
Hold
|
2024 dr/adkxz (1adkxz dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til faget
(afviklet i grundforløbet, august)
Eleverne introduceres til faget og arbejdsformen via øvelser med fokus på kropssprog, tillid, koncentration og samarbejde.
Eleverne introduceres ligeledes til årets program, indhold samt refleksionsarbejdet i portfolioen. Vi taler om forventninger og erfaring.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Improvisation + Commedia dell’arte, fysisk spil
(afviklet i grundforløbet, september/oktober)
Der introduceres til improvisation og teatersport, herunder Keith Johnstones teorier og øvelser, fx statusspil, samt Viola Spolins "Theater Games" og hendes tanker om spontanitet, nærvær, side coaching og brug af motor i improvisationer.
Vi laver en række improvisationsøvelser og spil med fokus på nærvær, impuls-reaktion, status og relationen mellem spillerne/figurerne. Vi gennemgår den teaterhistoriske periode Commedia dell’arte og arbejder praktisk med improvisation, Commedia dell’arte-figurerne og lazzis. I små grupper skaber eleverne minispil med de tilegnede redskaber. Disse vises for resten of holdet og diskuteres: Hvad får spillet til at fungere? Hvad skaber komik?
Undervejs også intro til Aristoteles Dramaturgi, græsk teater og forestillingsanalyse. Vi ser forestillingen "Antigone" med teater Zebu og laver forestillingsanalyse med fokus på kropssprog, typespil, scenetype og brud på den 4. væg samt brug af musik som stemningsskaber.
Teori:
Johnstone, Keith: Impro, Hans Reitzels Forlag 1979: side 34-39
Spolin, Viola: Praktisk teater arbejde, s. 3-4, 7-8, 11
Brestoff, Richard: Scenens læremestre, kapitel om Spolin s. 141-143
Flygare m.fl.: Om Commedia dell' arte s. 42-45
Aristoteles Dramaturgi, AD Power point
Det græske teater, AD Power point
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skuespillerens virkemidler
(afviklet under grundforløbet)
Vi læser om skuespillerens virkemidler og laver en fælles øvelse til illustration af virkemidlerne og mulighederne i at arbejde med dem. I par får eleverne tildelt hver et virkemiddel (kraft, tempo, planer osv.). Alle par indøver en scene fra "Splinten i hjertet" af Line Knutzon med fokus på deres særlige virkemiddel. Scenerne vises for resten af holdet, herefter klassesamtale om de mange forskellige iscenesættelsesmuligheder og betydningen af et fokuspunkt.
Teori: Sørensen, Karen: Dramatik, Afsnittene Skuespillerens virkemidler og kroppen som redskab, s. 11-17, Dramatik, Systime 2009
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Naturalisme og realistisk spillestil
Eleverne introduceres til Stanislavskijs teknikker og der laves en række øvelser med fx undertekster, de givne omstændigheder og indlevelse. Bl.a. udleveres et billede, som eleverne skal prøve at skabe en rolle ud fra. Herefter teoretisk gennemgang af den teaterhistoriske periode Naturalismen. Eleverne tegner en sceneskitse efter den indledende regibemærkning til "Et dukkehjem" til illustration af periodens scenografiske ideal.
Undervejs i forløbet ser vi forestillingen "At lære at dø" på teater Mungo Park og laver forestillingsanalyse med fokus på budskab og genre (Politisk teater) og spillestil (bevæger sig mellem stilisering og realisme/indlevelse)
Teori: Flygare m. fl.: Klar scene, s. 104-11, Om naturalismen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Første selvstændige projekt
Eleverne skal i grupper arbejde meget selvstændigt, gennemføre en kreativ proces og skabe en miniforestilling inden for den naturalistiske/realistiske tradition.
I de enkelte moduler er der fokus på forskellige Stanislavskij-teknikker samt skuespilerens virkemidler og scene-arrangement, som eleverne opfordres til at arbejde med og reflektere over..
Det selvstændige arbejde klæder eleverne på til eksamensprojektet i foråret og giver træning i at bruge vejledning på en konstruktiv måde. Processen afsluttes med fremvisninger for hele holdet. Eleverne skal undervejs i processen og efterfølgende reflektere over processen og produktet i deres portfolio.
Tekstmateriale:
Line Mørkeby: "Lykkebjørn"
Nikoline Werdelin: "Liebhaverne"
Lise Jørgensen: "Crazy""
Andreas Garfield: "Hjem kære hjem"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Selvstændigt miniprojekt, projektstart.doc
-
Hvis du ikke var til sidste time, så læs AD's Power Point om naturalismen grundigt.
-
Klip med brug af rekvisit - de givne omstændigheder
-
Skriv i din portfolio + i elevfeedback:
-
Medbring en rekvisit til brug i jeres scene. Øv replikker til de første sider, så du kan dem udenad.
-
Overvej og undersøg de givne omstændigheder for jeres scene. Dette kan I gøre ved at lave noget research om de omstændigheder der omkranser jeres karakterer. Det vil sige fx google livet som hjemsendt soldat, livet som psykisk syg, utroskab og søsken
-
Øv jeres replikker, I skal gerne kunne dem alle uden ad nu. Medbring et stykke tøj/kostume, der viser noget om, hvem jeres rolle er.
-
Portfoliorefleksion over miniprojekt, 2024.doc
-
Øv jeres replikker, medbring kostume og rekvisitter. Det kan også være en god ide at mødes i gruppen og øve man. el. tirs. eftermiddag.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Opgør med realismen: Brecht, Boal + Absurd Teater
Vi læser teori om Brecht, politisk teater og opgøret med det realistiske illusionsteater. Teorien afprøves via øvelser med Verfremdungsteknikker. Eleverne "laver verfremdung" på deres egne miniprojekter, fx via gentagelser, brud på fiktionen vha. omtale af egen rolle i 3. person og brug af episk fortæller.
Vi undersøger videreførelsen af Brecths politiske teater gennem Boals "De undertryktes teater" og Forumteater, herunder introduktion til vurderingsøvelser og skulpturteater. Vi afprøver teaterformen i praksis via vurderingsøvelser og skulpturøvelser med fokus uretfærdige situationer, fx mobning. Vi udarbejder via improvisation små scener/"modeller" med fokus på forskellige krænkende situationer, der efterfølgende kan indgå i Forumteater. Vi lader disse modeller "gå i Forum" og reflekterer over teaterformens muligheder/intention og forskellen mellem publikumsorienterede og deltagerorienterede teaterformer.
Forløbets fokus på opgøret med det realismen udfoldes yderligere via i en kort indføring i det absurde teater. Vi begynder induktivt med en række øvelser med absurde virkemidler, fx skin-dialog, misforhold mellem replik og følelsesudtryk samt bratte skift i mimikken, efterfulgt af en teoretisk lærergennemgang af Absurd teater. Teorien underbygges af filmklip fra "Glade dage". Eleverne arbejder herefter selvstændigt med iscenesættelsen af en kort scene fra "Enetime", scenerne vises for hele holdet.
Teori:
Flygare m.fl.: Klar scene, om Brecht og det politiske teater s. 124-127
Hanne Kirk og Ida Krøgholt (red.): Fagdidaktik i teater og drama, afsnittet om Augusto Boal og Forumteater af Hanne Kirk
Flygare m.fl.: Klar scene, om Det absurde teater s. 140-145
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Moderne teater + "Folkeviser"
Forløbet ligger i naturlig forlængelse af forløbet om opgøret med det realistiske teater. Vi laver øvelser, hvor det fysiske udtryk, symbolske udtryk og ikke teksten er i centrum. Vi arbejder bl.a. med fysiske partiturer, der kobles med replikker og musik. Vi laver fx et ”partiturbattle” til rap-musik. Efterfølgende læser og taler vi om det moderne teater, postdramaets sprængte form, skift mellem stiliseret og realistisk spillestil, rollen som karakter versus type og ser en række illustrerende billeder fra forskellige forestillinger.
Forløbet indeholder også et miniforløb om devising.
Der introduceres til devising som arbejsmetode og skabende princip inkl. metodens arbejdsfaser og redskaberne fysisk partitur og viewpoints. Vi laver øvelser, hvor det fysiske udtryk er i centrum og træner det at lave fysiske partiturer ud fra viewpoints.
Med inspiration fra litteratur (Joe Brainard: "Jeg kan huske"), laver vi materialegenerering (kreative, personlige skriveøvelser under overskriften "Jeg kan huske...", impro-scener med fokus på barndomsminder, skulpturer, partiturer) Holdet inddeles i grupper, der udvælger materiale og komponerer det til en lille forestilling, der vises for holdet. Refleksion og samtale om metodens muligheder og krav til skuespilleren.
Undervejs i forløbet perspektiveres også til de sete forestillinger "Antigone" (teater Zebu) "At lære at dø" (Teater Mungo Park). Vi se forestillingen "Folkeviser" på Betty Nansen, Edison-scenen. Inden forestillingen deltager vi i en intro-samtale med skuespilleren Anton Hjejle, der fortæller om sine oplevelser med devising som arbejdsform i udarbejdelsen af forestillingen. I den efterfølgende forestillingsanalyse taler vi om trækkene fra det moderne teater, herunder brugen af partiturer og devising som arbejdsmetode.
Teori: Sørensen, Karen: Dramatik - en grundbog, om Moderne teater og spillestil, s. 33-35, 43-44, 54-55, afsnittene 1.6, 2.1 og 2.4, Systime 2009
Hanne Kirk og Ida Krøgholt: "Fagdidaktik i teater og drama", afsnittet "Rummet for formeksperimenter: Kompositorisk metode og devising" s. 137-141
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Eksamensprojekt + opsamling
Eleverne laver i grupper deres eksamensprojekter. Grupperne er selv ansvarlige for tilrettelæggelsen af processen og for skabelsen af det kreative produkt. Der gives råd og vejledning undervejs. Grupperne er forpligtede på tre midtvejsvisninger, hvor de får respons fra lærer og skiftende holdkammerater, og på at skrive refleksioner i portfolioen, der beskriver arbejdsprocessen, anvendte øvelser mv. Undervejs ser vi klip fra Jens Arentzens video "Skuespillerens værktøjer", fokus på teknikkerne mål og modstand. Projektet afsluttes med premierer for familie og venner samt faglige, såvel som personlige refleksioner over projektet i udarbejdelsen af den digitale præsentation. Her perspektiveres projektet til den teori, der er gennemgået i undervisningen. Til slut opsamling på årets pensum.
Premierer for publikum d. 7. april.
Kernestof: Jens Arentzen: "Skuespillerens værktøjer", fokus på teknikkerne mål og modstand, s. 72-74 + filmklip om samme emne
Grupperne:
"Crazy" Af Lise Jørgensen (uddrag):
Kaya, 1.z
Sofie, 1.a
Frederik, 1.k
"Kassen" Af Simon K. Boberg, uddrag af teksten ”Transport”
Andreas, 1.a
Max, 1.x
"Kosmisk frygt" Af Christian Lollike (uddrag)
Smilla, 1.k
Caroline, 1.z
Katinka, 1.k
"Hjerteveninder" Af Pernille Nederland, (uddrag)
Filippa, 1.k
Rita, 1.x
"Og mens himlen venter" Af Christina Fjordbank, (forkortet udgave)
Nora, 1.k
Chanelle,1.a
Valentin, 1.k
"Rædsel" Af Anna Bro (forkortet udgave)
Anna, 1.k
Nanna, 1.a
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Skriv refleksioner om Devising-processen og kopier ind i din portfolio (spørgsmål vedhæftet). Overvej hvilken teatergenre du kunne tænke dig at arbejde med i eksamensprojektet (komik, realisme, politisk, indlevelse eller stilisering eller en blanding
-
Folkeviser
-
Skriv lidt noter i din portfolio om, hvilke træk fra moderne teater du kan se i forestillingen "Folkeviser". Læs evt. i de manuskripter, jeres gruppe overvejer.
-
Vælg projekt/tekst inden modulet. Hvis I har valgt: Læs teksten + tag hul på evt. redigering (udvælgelse af scener mm)/ øv evt. replikker til den første side, hvis I allerede har fordelt roller.
-
Øv replikker til den scene, I har aftalt i gruppen. I modulet skal I vise en scene for AD/AOB og en anden gruppe.
-
Invitation til teateraften, 2025.doc
-
Skriv i portfolioen om, hvad I har besluttet/arbejdet med ind til nu, og hvilken respons I fik på jeres visning. Øv replikker til en ny scene (aftal med gruppen). Det er en god ide af aftale et øvetidspunkt uden for skoletiden enten før eller efter d
-
Øv replikker til den scene I skal vise i timen. Lav/aflever skitse af scenografi + liste over rekvisitter + ideer til kostumer (skal afspejle jeres rolle, tænk i farver/stil) i elevfeedback på sidste dramatime (hvis I ikke gjorde det i sidste modul).
-
Skriv i jeres portfolio om arbejdet sidste gang og den respons I fik ved jeres visning - brug fagtermer. Lær replikker til en ny scene. Husk at aftale øvetider efter skoletid.
-
the-way-you-make-me-feel-by-michael-jackson-floor-plans.docx
-
Medbring kostume og rekvisitter. Øv dine replikker, du skal helst kunne dem alle uden ad nu. Læs gerne vedhæftede program for dagen igennem.
-
Synopsis - eksempel.pdf
-
Eksempel-manuskript.pdf
-
Medbring alle kostumer og rekvisitter + en overskuelig oversigt til jeres lysgruppe. Øv alle replikker. Beslut en god slutning - et godt trick er at "fryse" i en effektfuld position. Læs dagens program igennem.
-
Program for generalprøver og premierer 2025.doc
-
Afsnit
-
Spillestil - skuespilteknikker.pptx
-
Teaterhistorisk oversigt, eksamen 2025.ppt
-
Læs retningslinjerne for PowerPointen igennem, og skriv inden modulet et afsnit om dit eget arbejde med din rolle. Tænk også over jeres proces og samarbejde og skriv nogle pointer om det. Indsæt i elevfeedback.
-
Forbered jer på at fremlægge jeres teoretiske Power Point om eksamensprojektet kort og præcist. Fremlæggelsen må max tage 12 minutter (tag tid)
-
Lektie til dette modul:
-
Læs din portfolio igennem, sammenhold med pensum (se under dokumenter/dramaholdet) og se hvor der evt. er huller. Anna og Nanna forbereder oplæg
-
Eksamensinformation, 2025.doc
-
Portfolio og eksamen.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65133539139",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65133539139",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65133539139"
}