Holdet 2024 dr/adkxz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Anne Mette Simmelsgaard Dickmeiss
Hold 2024 dr/adkxz (1adkxz dr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til faget
Titel 2 Improvisation + Commedia dell’arte, fysisk spil
Titel 3 Skuespillerens virkemidler
Titel 4 Naturalisme og realistisk spillestil
Titel 5 Første selvstændige projekt
Titel 6 Opgør med realismen: Brecht, Boal + Absurd Teater
Titel 7 Moderne teater + "Folkeviser"
Titel 8 Eksamensprojekt + opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til faget

(afviklet i grundforløbet, august)
Eleverne introduceres til faget og arbejdsformen via øvelser med fokus på kropssprog, tillid, koncentration og samarbejde.
Eleverne introduceres ligeledes til årets program, indhold samt refleksionsarbejdet i portfolioen. Vi taler om forventninger og erfaring.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Improvisation + Commedia dell’arte, fysisk spil

(afviklet i grundforløbet, september/oktober)
Der introduceres til improvisation og teatersport, herunder Keith Johnstones teorier og øvelser, fx statusspil, samt Viola Spolins "Theater Games" og hendes tanker om spontanitet, nærvær, side coaching og brug af motor i improvisationer.
Vi laver en række improvisationsøvelser og spil med fokus på nærvær, impuls-reaktion, status og relationen mellem spillerne/figurerne. Vi gennemgår den teaterhistoriske periode Commedia dell’arte og arbejder praktisk med improvisation, Commedia dell’arte-figurerne og lazzis. I små grupper skaber eleverne minispil med de tilegnede redskaber. Disse vises for resten of holdet og diskuteres: Hvad får spillet til at fungere? Hvad skaber komik?

Undervejs også intro til Aristoteles Dramaturgi, græsk teater og forestillingsanalyse. Vi ser forestillingen "Antigone" med teater Zebu og laver forestillingsanalyse med fokus på kropssprog, typespil, scenetype og brud på den 4. væg samt brug af musik som stemningsskaber.

Teori:
Johnstone, Keith: Impro, Hans Reitzels Forlag 1979: side 34-39
Spolin, Viola: Praktisk teater arbejde, s. 3-4, 7-8, 11
Brestoff, Richard: Scenens læremestre, kapitel om Spolin s. 141-143
Flygare m.fl.: Om Commedia dell' arte s. 42-45
Aristoteles Dramaturgi, AD Power point
Det græske teater, AD Power point
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Skuespillerens virkemidler

(afviklet under grundforløbet)
Vi læser om skuespillerens virkemidler og laver en fælles øvelse til illustration af virkemidlerne og mulighederne i at arbejde med dem. I par får eleverne tildelt hver et virkemiddel (kraft, tempo, planer osv.). Alle par indøver en scene fra "Splinten i hjertet" af Line Knutzon med fokus på deres særlige virkemiddel. Scenerne vises for resten af holdet, herefter klassesamtale om de mange forskellige iscenesættelsesmuligheder og betydningen af et fokuspunkt.

Teori: Sørensen, Karen: Dramatik,  Afsnittene Skuespillerens virkemidler og kroppen som redskab, s. 11-17, Dramatik, Systime 2009
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Naturalisme og realistisk spillestil

Eleverne introduceres til Stanislavskijs teknikker og der laves en række øvelser med fx undertekster, de givne omstændigheder og indlevelse. Bl.a. udleveres et billede, som eleverne skal prøve at skabe en rolle ud fra. Herefter teoretisk gennemgang af den teaterhistoriske periode Naturalismen.   Eleverne tegner en sceneskitse efter den indledende regibemærkning til "Et dukkehjem" til illustration af periodens scenografiske ideal.

Undervejs i forløbet ser vi forestillingen "At lære at dø" på teater Mungo Park og laver forestillingsanalyse med fokus på budskab og genre (Politisk teater) og spillestil (bevæger sig mellem stilisering og realisme/indlevelse)

Teori: Flygare m. fl.: Klar scene, s. 104-11, Om naturalismen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Første selvstændige projekt

Eleverne skal i grupper arbejde meget selvstændigt, gennemføre en kreativ proces og skabe en miniforestilling inden for den naturalistiske/realistiske tradition.
I de enkelte moduler er der fokus på forskellige Stanislavskij-teknikker samt skuespilerens virkemidler og scene-arrangement, som eleverne opfordres til at arbejde med og reflektere over..

Det selvstændige arbejde klæder eleverne på til eksamensprojektet i foråret og giver træning i at bruge vejledning på en konstruktiv måde. Processen afsluttes med fremvisninger for hele holdet. Eleverne skal undervejs i processen og efterfølgende reflektere over processen og produktet i deres portfolio.

Tekstmateriale:
Line Mørkeby: "Lykkebjørn"
Nikoline Werdelin: "Liebhaverne"
Lise Jørgensen: "Crazy""
Andreas Garfield: "Hjem kære hjem"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde
Titel 6 Opgør med realismen: Brecht, Boal + Absurd Teater

Vi læser teori om Brecht, politisk teater og opgøret med det realistiske illusionsteater. Teorien afprøves via øvelser med Verfremdungsteknikker. Eleverne "laver verfremdung" på deres egne miniprojekter, fx via gentagelser, brud på fiktionen vha. omtale af egen rolle i 3. person og brug af episk fortæller.
Vi undersøger videreførelsen af Brecths politiske teater gennem Boals "De undertryktes teater" og Forumteater, herunder introduktion til vurderingsøvelser og skulpturteater. Vi afprøver teaterformen i praksis via vurderingsøvelser og skulpturøvelser med fokus  uretfærdige situationer, fx mobning. Vi udarbejder via improvisation små scener/"modeller" med fokus på forskellige krænkende situationer, der efterfølgende kan indgå i Forumteater. Vi lader disse modeller "gå i Forum" og reflekterer over teaterformens muligheder/intention og forskellen mellem publikumsorienterede og deltagerorienterede teaterformer.

Forløbets fokus på opgøret med det realismen udfoldes yderligere via i en kort indføring i det absurde teater. Vi begynder induktivt med en række øvelser med absurde virkemidler, fx skin-dialog, misforhold mellem replik og følelsesudtryk samt bratte skift i mimikken, efterfulgt af en teoretisk lærergennemgang af Absurd teater. Teorien underbygges af filmklip fra "Glade dage". Eleverne arbejder herefter selvstændigt med iscenesættelsen af en kort scene fra "Enetime", scenerne vises for hele holdet.

Teori:
Flygare m.fl.: Klar scene, om Brecht og det politiske teater s. 124-127
Hanne Kirk og Ida Krøgholt (red.): Fagdidaktik i teater og drama, afsnittet om Augusto Boal og Forumteater af Hanne Kirk
Flygare m.fl.: Klar scene, om Det absurde teater s. 140-145

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 Moderne teater + "Folkeviser"

Forløbet ligger i naturlig forlængelse af forløbet om opgøret med det realistiske teater. Vi laver øvelser, hvor det fysiske udtryk, symbolske udtryk og ikke teksten er i centrum. Vi arbejder bl.a. med fysiske partiturer, der kobles med replikker og musik. Vi laver fx et ”partiturbattle” til rap-musik. Efterfølgende læser og taler vi om det moderne teater, postdramaets sprængte form, skift mellem stiliseret og realistisk spillestil, rollen som karakter versus type og ser en række illustrerende billeder fra forskellige forestillinger.

Forløbet indeholder også et miniforløb om devising.
Der introduceres til devising som arbejsmetode og skabende princip inkl. metodens arbejdsfaser og redskaberne fysisk partitur og viewpoints. Vi laver øvelser, hvor det fysiske udtryk er i centrum og træner det at lave fysiske partiturer ud fra viewpoints.    
Med inspiration fra litteratur (Joe Brainard: "Jeg kan huske"), laver vi materialegenerering (kreative, personlige skriveøvelser under overskriften "Jeg kan huske...", impro-scener med fokus på barndomsminder, skulpturer, partiturer)  Holdet inddeles i grupper, der udvælger materiale og komponerer det til en lille forestilling, der vises for holdet. Refleksion og samtale om metodens muligheder og krav til skuespilleren.

Undervejs i forløbet perspektiveres også til de sete forestillinger "Antigone" (teater Zebu) "At lære at dø" (Teater Mungo Park). Vi se forestillingen "Folkeviser" på Betty Nansen, Edison-scenen. Inden forestillingen deltager vi i en intro-samtale med skuespilleren Anton Hjejle, der fortæller om sine oplevelser med devising som arbejdsform i udarbejdelsen af forestillingen. I den efterfølgende forestillingsanalyse taler vi om trækkene fra det moderne teater, herunder brugen af partiturer og devising som arbejdsmetode.

Teori: Sørensen, Karen: Dramatik - en grundbog, om Moderne teater og spillestil, s. 33-35, 43-44, 54-55, afsnittene 1.6, 2.1 og 2.4,  Systime 2009
Hanne Kirk og Ida Krøgholt: "Fagdidaktik i teater og drama", afsnittet "Rummet for formeksperimenter: Kompositorisk metode og devising" s. 137-141


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 Eksamensprojekt + opsamling

Eleverne laver i grupper deres eksamensprojekter. Grupperne er selv ansvarlige for tilrettelæggelsen af processen og for skabelsen af det kreative produkt. Der gives råd og vejledning undervejs. Grupperne er forpligtede på tre midtvejsvisninger, hvor de får respons fra lærer og skiftende holdkammerater,  og på at skrive refleksioner i portfolioen, der beskriver arbejdsprocessen, anvendte øvelser mv. Undervejs ser vi klip fra Jens Arentzens video "Skuespillerens værktøjer", fokus på teknikkerne mål og modstand. Projektet afsluttes med premierer for familie og venner samt faglige, såvel som personlige refleksioner over projektet i udarbejdelsen af den digitale præsentation. Her perspektiveres projektet til den teori, der er gennemgået i undervisningen. Til slut opsamling på årets pensum.
Premierer for publikum d. 7. april.

Kernestof: Jens Arentzen: "Skuespillerens værktøjer", fokus på teknikkerne mål og modstand, s. 72-74 + filmklip om samme emne

Grupperne:
"Crazy" Af Lise Jørgensen (uddrag):  
Kaya, 1.z
Sofie, 1.a
Frederik, 1.k

"Kassen" Af Simon K. Boberg, uddrag af teksten ”Transport”
Andreas, 1.a
Max, 1.x

"Kosmisk frygt" Af Christian Lollike (uddrag)
Smilla, 1.k
Caroline, 1.z
Katinka, 1.k

"Hjerteveninder" Af Pernille Nederland, (uddrag)
Filippa, 1.k
Rita, 1.x

"Og mens himlen venter" Af Christina Fjordbank, (forkortet udgave)
Nora, 1.k
Chanelle,1.a
Valentin, 1.k

"Rædsel" Af Anna Bro (forkortet udgave)
Anna, 1.k
Nanna, 1.a
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde