Holdet 2024 me/az - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Niklas Nonnegaard-Pedersen
Hold 2024 me/az (1az me)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Pilotproduktion
Titel 3 Dokumentar
Titel 4 Eksamensproduktion
Titel 5 Quentin Tarantino

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb


Vi lærer om filmiske virkemidler og dramaturgi:

Beskæringer, kamerabevægelser, belysning, billedkomposition.
Klipning, montage og kontinuitet, krydsklipning.
Spænding, forhindringer, aktantmodel.

Der arbejdes både med analyse og praktiske øvelser

Levende billeder ebog:

https://levendebilleder.systime.dk/?id=136

https://levendebilleder.systime.dk/?id=149

https://levendebilleder.systime.dk/?id=151

https://levendebilleder.systime.dk/?id=152#c397


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Pilotproduktion

Vi arbejder med idéudvikling, anvendt dramaturgi og filmsprog. Og med gruppedynamik og hvordan man giver feedback.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dokumentar

Vi arbejder med dokumentarens forhold til virkeligheden, dokumentargenrer, fakta- og fiktionskontrakt, lødighed og etik i forb. m. dokumentarisme.


Vi ser::

Janus Metz, "Armadillo", 2010, 1t 45m

Mads Brügger "Ambassadøren" 2011, 1t 33m
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Quentin Tarantino

Tarantino som auteur

Hvad er Quentin Tarantinos æstetiske og fortællemæssige særtræk?
Hans forhold til genre-begrebet og til humor og vold.

Vi ser
Quentin Tarantino: "Reservoir Dogs", 1992, 1t 39m
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer