Holdet 2024 me/dkx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Enrico Merker
Hold 2024 me/dkx (1dkx me)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Actionfilm
Titel 3 Pilotproduktion
Titel 4 Dokfilm
Titel 5 Eksamensproduktion
Titel 6 Dokfilm 2
Titel 7 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Grundforløb

Analyse
kort om genrebegrebet (i Levende Billeder)
Filmiske (Beskæring, persp., lys, klippning, farver,  kamera, billedekomp., location) og dramaturgiske virkemidler (fremdriftelementer) - vi brugte Levende billeder og Filmcentralens hjemmeside
alle mulige eksempler
The shot list (beskæring, kamera, kamerabevægelse, klipning, komposition, perspektiv, transition) - https://www.youtube.com/playlist?list=PLEzQZpmbzckV0_a2QCO2qF9Yfe-LKSDha
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Actionfilm

Eleverne får en grundlægende forståelse for actionfilm og dens elementer og en lille historisk udvikling af genren. Vi sætter fokus på heltens rejse i filmen, den enkelte actionscene, heltens krop og det mytologiske bagrund for actionfortællingen.

Actionfilms undergenrer: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/actionfilmens-undergenrer
Genrehybrider i Actionfilm: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/genrehybrider-i-actionfilm

Texter:
"Actionscene, Actionhelte, Det mytologiske America, Myter, Terminator, Stålheltens krop", Rikke Schubart, i Med vold og magt - actionfilm fra Dirty Harry til The Matrix, Rosinante 2002

Forsker dræber Hollywood-myte: Biler eksploderer ikke, når de kører galt: https://videnskab.dk/teknologi/fast-x-filmen-biler-eksploderer-ikke-naar-de-koerer-galt/
Actionscener

Filmudrag:
THE FRENCH CONNECTION,  William Friedkin, 20th´1971, https://www.youtube.com/watch?v=XeT-GPcxkXs
Fist of Fury, Lo Wei, Hong Kong ´72, Bruce Lee: https://www.youtube.com/watch?v=N62zzZcE5vY
"Hard Boiled"- Teahouse Shootout, John Woo, Homng Kong ´92, https://www.youtube.com/watch?v=3wYCh5nxyCI
Car chase scene I "Bullit", Peter Yates, WB´68, https://www.youtube.com/watch?v=FJZ-BHBKyos&t=128s
Musikens role i 80ér Actionfilm; "Over the Top", Menahem Golan, WB´87,  final scene,https://www.youtube.com/watch?v=FagmmO3WS18



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dokfilm

Forløbet handler om at afklare hvad dokumentar er, hvor grænsen til fiktion går og hvordan det påvirker tilskueren. Vi ligger fokus på den observende, den autoritative form og dokusoapen, mens vi kun strejfer den deltagende. Desuden snakker vi om etiske grænser ift. fremstillingen af vulnerable  karakter især i reality og slap formater.

Dokumentarens gerne og undergenre
https://levendebilleder.systime.dk/?id=217#c1048

Den observerende dokumentar
https://levendebilleder.systime.dk/?id=237

Den autoritative dokumentar
https://levendebilleder.systime.dk/?id=236

Den deltagende dokumentar
https://levendebilleder.systime.dk/?id=239

Dokusoap/reality
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=dokusoap
https://indidansk.dk/reality-genretraek/

"Fakta,- Fiktionskoder" i Den iscenesatte virkelighed, Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe, Systime, 2005 Århus

Princesser fra blokken viser bagsiden af velfærdssamfundet, Af Emma Inge Hansen, 19. august 2024,  - https://piopio.dk/prinsesser-fra-blokken-viser-os-bagsiden-af-velfaerdssamfundet


Film/serie
Danske spioner i den kolde krig, episode 1 - DR'25
https://www.dr.dk/drtv/serie/danske-spioner-i-den-kolde-krig_501703

Princesser fra blokken, episode 1, DR 3'16
https://www.dr.dk/drtv/serie/prinsesser-fra-blokken_6873

Documentary vs. reality
https://www.youtube.com/watch?v=oNMV39sKyU4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensproduktion

Eleverne skal gennem hele produktionsprocessen, som de har afprøvet i pilotproduktionen. Fra præprod., hvor de skal skrive synopsis, manus og floofplanen til produktionen og postproduktion,  hvor de klipper med capcut.
Materiale de har til rådighed er deres egen mobiltelefon, rigs til at stabilisere den, stativ og knap mikrofoner.
De fleste klipper i CapCut.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer