Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Enrico Merker
|
Hold
|
2024 me/dkx (1dkx me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Grundforløb
Analyse
kort om genrebegrebet (i Levende Billeder)
Filmiske (Beskæring, persp., lys, klippning, farver, kamera, billedekomp., location) og dramaturgiske virkemidler (fremdriftelementer) - vi brugte Levende billeder og Filmcentralens hjemmeside
alle mulige eksempler
The shot list (beskæring, kamera, kamerabevægelse, klipning, komposition, perspektiv, transition) - https://www.youtube.com/playlist?list=PLEzQZpmbzckV0_a2QCO2qF9Yfe-LKSDha
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Actionfilm
Eleverne får en grundlægende forståelse for actionfilm og dens elementer og en lille historisk udvikling af genren. Vi sætter fokus på heltens rejse i filmen, den enkelte actionscene, heltens krop og det mytologiske bagrund for actionfortællingen.
Actionfilms undergenrer: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/actionfilmens-undergenrer
Genrehybrider i Actionfilm: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/genrehybrider-i-actionfilm
Texter:
"Actionscene, Actionhelte, Det mytologiske America, Myter, Terminator, Stålheltens krop", Rikke Schubart, i Med vold og magt - actionfilm fra Dirty Harry til The Matrix, Rosinante 2002
Forsker dræber Hollywood-myte: Biler eksploderer ikke, når de kører galt: https://videnskab.dk/teknologi/fast-x-filmen-biler-eksploderer-ikke-naar-de-koerer-galt/
Actionscener
Filmudrag:
THE FRENCH CONNECTION, William Friedkin, 20th´1971, https://www.youtube.com/watch?v=XeT-GPcxkXs
Fist of Fury, Lo Wei, Hong Kong ´72, Bruce Lee: https://www.youtube.com/watch?v=N62zzZcE5vY
"Hard Boiled"- Teahouse Shootout, John Woo, Homng Kong ´92, https://www.youtube.com/watch?v=3wYCh5nxyCI
Car chase scene I "Bullit", Peter Yates, WB´68, https://www.youtube.com/watch?v=FJZ-BHBKyos&t=128s
Musikens role i 80ér Actionfilm; "Over the Top", Menahem Golan, WB´87, final scene,https://www.youtube.com/watch?v=FagmmO3WS18
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsluttende test.doc
-
Find en scene af din ynglingsfilm/serie og prøv at fortælle hvorfor den er god! Du skal bruge filmssprog, dvs. brug ordenen du har lært, filmiske virkemidler, dramaturgi etc.
-
Genremarkører og genreetiketter | Levende billeder - grundbog i mediefag
-
Lav BG reklamevideoen færdig. i skal klippe det og evt. lægge musik eller stemmer på.
-
Fakta, fiktion og blandingsformer | Levende billeder - grundbog i mediefag
-
Arbejde selv opgave i timen:
-
Actionscenen
-
Forsker dræber Hollywood-myte: Biler eksploderer ikke, når de kører galt
-
Actionfilmens undergenrer
-
[HD] Greatest Hollywood Car Chase of All Time - Bullitt (1968)
-
Læs om "Actionscenen", side 15-19, og skriv pointer ned, hvad en god actionscene er.
-
Actionfilm kompendie_24-25_ufærdigt.pdf
-
Storyboarding Techniques: Creating a Fight Sequence | The Gnomon Workshop
-
Movie Storyboards Greeting Card by Mark Millicent
-
How to Storyboard a Fight Scene — Tips & Examples
-
Læs om actionhelten i dokumentet og skriv ned hvilke faser en actionhelt gennemgår (plotstruktur) og hvad der ligger i de faser.
-
storyboard
-
For at afslutte frelserfortællingen i actionfilm/actionhelt, skal I læse resten af dokumentet "Myter", som fortæller om baggrunden og konteksten for hvorfor "Actionfilm er den moderne tids frelser-mytologi". I skal læse fra det I har læst sidst "acti
-
I skal lave en næranalyse af en scene af jeres ynglings actionfilm. Husk at vælge en scene hvor actionhelten er i an af de faser, han/hun skal igennem (udstødelse, udvælgelse, ofring, genopståelse/hævn).
-
Vi ser på jeres næranalyse.
-
Prøv at beskrive hvilke fase vi har set indtil videre i "Die Hard 2".
-
DIE HARD 2 "Gun Fight" (1990) Bruce Willis
-
Vi har set "Die Hard 2".
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pilotproduktion
Elever lærer at tilrettelægge en produktion, fra præproduktion til postproduktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dokfilm
Forløbet handler om at afklare hvad dokumentar er, hvor grænsen til fiktion går og hvordan det påvirker tilskueren. Vi ligger fokus på den observende, den autoritative form og dokusoapen, mens vi kun strejfer den deltagende. Desuden snakker vi om etiske grænser ift. fremstillingen af vulnerable karakter især i reality og slap formater.
Dokumentarens gerne og undergenre
https://levendebilleder.systime.dk/?id=217#c1048
Den observerende dokumentar
https://levendebilleder.systime.dk/?id=237
Den autoritative dokumentar
https://levendebilleder.systime.dk/?id=236
Den deltagende dokumentar
https://levendebilleder.systime.dk/?id=239
Dokusoap/reality
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=dokusoap
https://indidansk.dk/reality-genretraek/
"Fakta,- Fiktionskoder" i Den iscenesatte virkelighed, Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe, Systime, 2005 Århus
Princesser fra blokken viser bagsiden af velfærdssamfundet, Af Emma Inge Hansen, 19. august 2024, - https://piopio.dk/prinsesser-fra-blokken-viser-os-bagsiden-af-velfaerdssamfundet
Film/serie
Danske spioner i den kolde krig, episode 1 - DR'25
https://www.dr.dk/drtv/serie/danske-spioner-i-den-kolde-krig_501703
Princesser fra blokken, episode 1, DR 3'16
https://www.dr.dk/drtv/serie/prinsesser-fra-blokken_6873
Documentary vs. reality
https://www.youtube.com/watch?v=oNMV39sKyU4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensproduktion
Eleverne skal gennem hele produktionsprocessen, som de har afprøvet i pilotproduktionen. Fra præprod., hvor de skal skrive synopsis, manus og floofplanen til produktionen og postproduktion, hvor de klipper med capcut.
Materiale de har til rådighed er deres egen mobiltelefon, rigs til at stabilisere den, stativ og knap mikrofoner.
De fleste klipper i CapCut.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Dokfilm 2
Vi afslutter forløbet med opsamling og snak om tværmedialitet og etik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65133590980",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65133590980",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65133590980"
}