Birkerød Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Birkerød Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 daA/ivw1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau
Dansk -
Lærer(e)
June Clausager Thomsen
Hold
2024 daA/ivw1 (
1ivw1 daA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Genrer i dansk
Titel 2
Portrætartikel - skriftlighedsforløb
Titel 3
Det' sprog til et beat! Et sociolingvistisk studie
Titel 4
Gymnasietiden + værk + strukturopgave
Titel 5
Taler (Talefest 2025)
Titel 6
Det gode samfund - fra folkeviser til 2025
Titel 7
Nyere lyrik fra pop-poesi til politisk poesi
Titel 8
Klar til EOY
Titel 9
Forberedelse til EOY (prosa- og lyrikanalyse)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Genrer i dansk
Formål:
- kendskab til genrebegrebet
- kendskab til teksttyper
- fokus på de overordnede genrer: sagprosa (non fiktion) og skønlitteratur (fiktion).
- i forløbet arbejdes der med fakta- og fiktionskoder
- de 3 store genrer: epik, lyrik og drama.
- tekstlæsning og analyse (der er ikke fokus på litteraturhistorie, men på genren.
Indhold: Dette forløb fungerer som en introduktion til de tre hovedgenrer i dansk. Genre betyder type eller kategori og traditionelt deles tekster op i hovedgenrerne lyrik, drama og epik, og herunder er der en række undergenrer. På baggrund af elevernes forforståelse af, hvad genrer er og hvordan man analyserer de forskellige genrer, tildeler forløbet efterhånden eleverne en mængde analyseredskaber, som de kan tage i brug i mødet med forskellige teksttyper.
Metode: varierende arbejdsformer som læreroplæg, elevoplæg, pararbejde, gruppearbejde.
Materialer:
Grundbogsmateriale:
•Begreb om dansk: side 15-29 (Dokument)
•Litteraturens Huse om de 3 hovedgenrer i dansk. (Dokument)
•Novelleteori – en grundbog (dokument)
•Om stilistiske virkemidler fra bogen ”Tekstens stemmer” (dokument): s. 123-125 (figurer, modsætninger, gentagelser) s. 98-103 (rytme, versemål, rim, andre lydeffekter)s. 113-119 (troper, billede, metafor, symbol)
•Om de 3 skriftlige genrer i dansk med fokus på den litterære artikel. (Dokument)
Tekstlæsning:
Indhold
Kernestof:
IKKE LEKTIE
Kender du typen - intro.leg 2024 PRE-IB.docx
Faget i overblik:
Kreativ skrive- og samtaleøvelse HVIS DIN SOMMERFERIE VAR EN ROMAN PRE IB.pptx
Hej Pre-IB dansk A
Arbejdsspørgsmål til dagens lektie om genrer:
Opgave - teksttyper.pdf
ROMAN- OG NOVELLE-UDDRAG genrer i dansk.pptx
ELSKER ELSKER IKKE skriveopgave.docx
DM i lyrik
KOMPENDIUM Pre-IB 2024 JT GENRERINTRO
KOMPENDIUM Pre-IB 2022 JT GENRERINTRO 2024 NYT.docx
Grupper
1)Læs hjemme fra dette skriv om fiktionens hovedgenrer.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Elsker/elsker ikke
21-08-2024
Genrer i dansk: afsluttende test
04-09-2024
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Portrætartikel - skriftlighedsforløb
Portræt - at forstå et menneske
Dette forløb fokuserer på, hvad det vil sige at portrættere og indfange et menneske i forskellige genrer. Indledningsvis diskuterer eleverne forskellige definitioner af portrætgenren, og dernæst arbejdes der med forskellige mediers måde at portrættere et menneske på – både litterære tekster (prosa og lyrik), billeder (billedkunst) og journalistiske tekster (featureartikel).
Afslutningsvis drejes fokus på det at portrættere sig selv i elevernes første skriftlige opgave: en portrætartikel af en klassekammerat. Således fokuserer forløbet på at bringe eleverne til at reflektere over, at et (selv)portræt af et menneske aldrig kan være objektivt, og at forskellige medier kan ty til forskellige virkemidler – og dermed også vinklinger – i portrætteringen af selvsamme.
Mål:
- Indføring i nogle af avisens genrer, især portrætartiklen og dens karakteritika.
- Den journalistiske skrivemodel, nyhedstrekanten.
- Layout og opbygningen af en avisartikel.
- Brug af billeder i avisartikler.
- Procesorienteret skrivning.
- Selvevaluering af skriftligt arbejde.
Indhold: Der arbejdes i dette forløb med fokus på skriftlighed og processkrivning under emnet: portrætartikler. Særlige fokuspunkter er: avisens journalistiske genrer, nyhedskriterier, ydre og indre komposition af artikler samt skriftlig udtryksfærdighed. Forløbet indledes med at læse en professionel portrætartikel, hvor vi i klassen sammen finder frem til, hvad denne journalist gør for at få portrættet til at virke levende og interessant. Disse teknikker skal den enkelte elev dernæst tage med sig, når eleverne i forløbet interviewer hinanden to og to på baggrund af udleverede spørgsmål, og herefter skriver et udkast til en portrætartikel, som gennemgås i responsgrupper á 4 elever. Artiklen færdiggøres og rettes af læreren i samarbejde med eleven for at påbegynde et fokus på selvevaluering af elevens skriftlige arbejde. Der rettes især sproglige fejl og artiklerne uploades i en mappe i lectio.
Produkt: portrætartikler af klassens elever med overskriften "Portrætter af 1t".
Materiale:
Evaluering: processkrivning, ”kritiske venner” (gensidig elevrespons), selvevaluering af skriveprodukt og skriveprogression” og altså et skriftligt produkt i form af artiklen.
Indhold
Kernestof:
Portrætter PRE-IB dansk A 2024.pptm
Portrættets historie
Portrætartikel: "Her svæver den unge generations stemme, han er en fritænkende fuckfinger. Hør hans opråb"
Wiinblad_Marilyn Monroe.pdf
1) Rifbjerg_Den kroniske uskyld_uddrag.pdf
2) Portrætartiklens formalia (læreroplæg)
3) Interview og spilleregler for det gode interview
3) Interviewpar:
Avisens genrer og de fem nyhedskriterier
I skal, udover at læse om avisens genrer, medbringe en genstand (fx et billede, en souvenir, en bold, en bog, et smykke eller...?) der enten fortæller noget om dig som person eller som der knytter sig en historie til. Denne genstand skal bruges i en
Interviewpar:
Skriveopgave: (inden: færdiggør interviewet og sæt dig ved siden af/overfor din makker til portrættet)
PORTRÆTARTIKEL til PreIB danska A 2024.pptx
Dansk A - Plan for forløbet - Portrætskrivning preIB dansk A 2024.doc
Portrætartikel: Med modet højt
Journalistik-Få-navnet-på-hunden.pdf
Tekstingredienser
Artiklens ydre layout
Bearbejdelse af interviewet. Skriv ET FØRSTE UDKAST til portrætartiklen færdigt derhjemme (omfang til i dag: min. ½ a4 side og max. 1½ a4 side).
Gruppearbejde om portrætartiklen om MØ
Grupper:
PRE IB ud og se med MØ artikel (2).pdf
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Det' sprog til et beat! Et sociolingvistisk studie
Dette forløb er primært sprogligt og tager udgangspunkt i sociolingvistik, men inddrager semantik og stilistik.
Eleverne har undervejs arbejdet med begreberne norm og variation, kommunikationssituationen, sociolekt, kronolekt, dialekt, etnolekt. Disse er kommet i spil i en analyse af dansksproget rap, en genre, hvor selviscenesættelsen og derfor de sproglige koder, herunder intertekstualitet, betyder alt. Eleverne har gennem analyse af rapteksternes semantiske felter, rim og billedsprog også arbejdet videre med deres lyrikanalyse.
Indhold
Kernestof:
2) Sociolekter
3 +4) Kampen om sproget - Dagligdagens mange sprog
Kort intro: Dette forløb er primært sprogligt og tager udgangspunkt i sociolingvistik, men inddrager semantik og stilistik. I kommer til at arbejde med begreberne norm og variation, kommunikationssituationen, sociolekt, kronolekt, dialekt, etnolekt.
5) Test – Føler du dig ung eller gammel? - Sprogkontoret
1) Petersen - Det sprog til et beat Hip hop under danskfaglig lup.
Afsnit
2) Opgave (I øver gruppesprog (kronolekt, sociolekt, etnolekt og multietnolekt):
3) Det sprog til et beat - hiphop og rap i dansk
5) Rap-tekster og<+ semantiske skemaer.docx
4) Petersen: Det sprog til et beat, Hip hop under danskfaglig lup s 31-39
B) Per Vers Black Power 2005.docx
Feedback på jeres opgave i sidste modul:
Afsluttende opgave: Det sprog til et beat
Vi afslutter i dag det korte forløb: "Det sprog til et beat" (Sociolingvistik)
Huskespil - Hiphop og rap i dansk
A) Petersen - Det sprog til et beat Hip hop under danskfaglig lup
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Gymnasietiden + værk + strukturopgave
Indhold
Kernestof:
Det forsømte forår_uddrag.pdf
Epik
Gymnasietiden i litteraturen pre-IB 2024 dansk A.pptx
Hej Pre-IB dansk A - der er ingen lektier til i dag. (I starter op på et nyt forløb i dag.)
SKAM: ’Vi vil lære de unge piger at være uperfekte’
Gymnasietiden i tv-serier_SKAM 2024.pptx
Lektien er som nævnt i sidste time lidt anderledes i dag.
DRTV - Skam (20 min)
Filmiske virkemidler.pdf
Opgave - Skam og strukturopgave PRE-IB 2024.docx
Indledning anslag, præsentation, fortolkningshypotese
Grupper:
Berettermodellen og kontraktmodellen.docx
Remedieringsøvelse: Skam, sæson 1, episode 1
Se afsnit 3, sæson 1 af Skam til i dag. Det er tredje og sidste afsnit, som I ser i dette forløb og det er afsnit 1, 2 og 3 som I kan og skal bruge i jeres skriftlige opgave, der afleveres den 11/12. I timen bruger vi afsnittet til at tale om komposi
Skrivemodul for de ca. 7 elever, der ikke har billedkunst.
DAGENS OPGAVE: HVAD HAR JEG LÆRT?
EVALUERINGsgrundlag 2024.docx
DRTV - Alt for kliken
HVAD HAR JEG LÆRT?
SE BESKED ANG: ÆNDRING AF TIMEN!
Opgave 2: Gruppe 1, 2, 3,4 afleverer deres PowerPoint præsentation (under elevfeedback), som I skulle bruge til jeres oplæg, som I nu ikke holder mundtligt, men jeg læser jeres PowerPoint igennem.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Taler (Talefest 2025)
Indhold
Kernestof:
1. maj tale.
Thomas Vinterberg - Festen Speech Scene with Music
Retorikkens appelformer.docx
Appelformer
Eminem rap battle vs Papa Doc 8 Mile
Tale af Sofie Linde Zulu Comedy (1).docx
Retorik og argumentation - Begreb om dansk.pdf
2) Kan taler rykke ved noget?
3) Argumentation (BEGREBER)
4) Reklamer
1) Læs dokumentet om: "Retorikkens appelformer"
1) Taleguide - Hold en tale om tillid.pdf
TALER - idegenerering.pptx
Lær at holde en tale 1: Hvad vil du opnå med talen?
Hvornår har du sidst taget et vigtigt valg? Og hvad gik dette valg ud på?
Hold en tale om tillid slides 2025.pptx
1+ 2)Topikliste
1+ 2) Ideer til argumenter
3 + 4) Indledninger
6 + 7) Sprog og evidentia (virkeliggørelse)
Grupper:
Taleguide - Hold en tale om tillid.pdf
Forberedelse til timen:
Respons:
3 og 3/ 4 og 4:
I skal til i dag øve jer I at holde jeres tale.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Det gode samfund - fra folkeviser til 2025
Indhold
Kernestof:
ELEV pptx Drømmen om det perfekte samfund 2025 PRE IB DANSK A.pptx
Afsnit x 2 af Centrum
Coronadigte 1d 2020.pdf
I selvvalgte par/grupper/individuelt:
Ny ungdomsserie om livet under coronaen skal skrives af unge selv
Folkevisernes sprog til holdet 2025.docx
EBBE SKAMMELSEN.docx
Udfyld skemaet
Litteraturens Veje, hele teksten.pdf
Det gode liv
1+ 4) Udfyld for hver periode KRONOLOGI pre IB.pptx Drømmen om det perfekte samfund 2025
2) William Blake.docx
2) Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der"
3) Niels Klim
1) Oplysningstiden - ca 1700-1800.doc
Third Ear Guldhornene
(Ca. 25 min) Opgaver til teksten "Guldhornene"
Evt. "Danskhed er en moderne opfindelse"
Romantikken og 'Guldhornene'
HUSK: høretelefoner (I skal i modulet lytte til en podcast på ca. 50 min).
Introduktionsvideoer
Billedanalyse
Arbejdsspørgsmål
SKEMA. Udfyld for hver periode KRONOLOGI pre IB.pptx Drømmen om det perfekte samfund 2025
Drømmen om det perfekte samfund - Romantikken - ca 1800-1870
Intro: Det moderne gennembrud
Læreroplæg: Det Moderne Gennembrud
Billeder til Det moderne gennembrud.pptx
Læser-orienteret tekstarbejde
Skema over kronologiforløb
Overblik perioderne
Drømmen om det perfekte samfund DMG ca 1870-1900.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Nyere lyrik fra pop-poesi til politisk poesi
Indhold
Kernestof:
Artikler om Caspar Eric og tre digte
Portræt - Caspar Eric
OPGAVE:
Caspar Eric 1yDen nyeste litteratur 2025.pptx
' 9_ 11 er mest min ekskærestes fødselsdag' (e4886120).pdf
I skal i timen i dag gøre jer klar til at holde et mundtligt oplæg/samtale om de tre digte på ca. 15 min. for mig (I mødes en gruppe ad gangen med mig efter en bestemt tidsplan). I timens begyndelse får I en kort introduktion til timens plan.
Selvbiografiske tendens_PP.pptx
Lone Hørslev_Giftige.pdf
GIFTIGE BLOMSTER OG BÆR
Opsamling: oplæg om Caspar Eric
Performativ biografisme
Om den selvbiografiske tendens.1.pdf
Victor Boy Lindholm.pptx
Victor Boy Lindholm_GULD.pdf
Læs interviewet med Victor Boy Lindholm, ” ’Lyrikken får os til at føle verdens tilstand’ ”
Lyrik får os til at føle verdens tilstand.pdf
Politiskpoesi Glenn Bech 2025.docx
Afsnit
Lektien til i dag er at læse opgaveformuleringen til jeres skriftlige aflevering til den 28.4.
PRE-Ib digt er ikke tilgængelig for mig.docx
Nyere lyrik fra pop til politisk poesi HVAD HAR JEG LÆRT 1pre-ib.docx
Lektien til i dag er at genlæse opgaveformuleringen til jeres skriftlige aflevering til den 28.4 OG vælge det digt, der skal analyseres. Se det hele under opgaver. I må meget gerne til i dag også have lavet et udkast til en disposition (altså en skit
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Klar til EOY
Indhold
Kernestof:
Et digt på turen lyrikrepetition.pptx
Per Højholt Så og så mange lærker 1966.docx
Sådan skriver du en lyrikanalyse.docx
Kortprosa
Helle Helle syltning inklusiv hjælpespørgsmål.docx
Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa
Kort om EOY:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forberedelse til EOY (prosa- og lyrikanalyse)
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65157795751", "T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65157795751", "H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65157795751" }